Ruotsin kielen opetuksen rikastuttaminen TVT:llä -projekti

Kai­su Saa­re­la, Kat­ri Ran­ta ja Sari Pi­ri­nen

Pe­laa­mi­nen ja pe­lil­li­syys tuo­vat kiel­ten opis­ke­luun toi­min­nal­li­suut­ta ja au­tent­ti­suut­ta. Li­säk­si eri­maa­lai­set pe­laa­jat voi­vat kom­mu­ni­koi­da kes­ke­nään eri kie­lil­lä sekä suul­li­ses­ti että kir­jal­li­ses­ti. (Vaa­ra­la & Leh­to­nen 2015a, www-do­ku­ment­ti; Vaa­ra­la & Leh­to­nen 2015b, www-do­ku­ment­ti.) Ruot­sin kie­len ope­tuk­sen ri­kas­tut­ta­mi­nen TVT:llä -pro­jek­tin ta­voit­tee­na oli tuo­da kiel­ten opis­ke­lua lä­hem­mäk­si op­pi­lai­den maa­il­maa ja har­joi­tel­la kiel­tä uu­sien in­nos­ta­vien ta­po­jen avul­la. Ruot­sin kie­len ope­tuk­sen ri­kas­tut­ta­mi­nen TVT:llä -pro­jek­ti to­teu­tet­tiin kol­men oppi­tun­nin mit­tai­se­na ko­ko­nai­suu­te­na viit­to­ma­kie­li­sil­le op­pi­lail­le, jot­ka opis­ke­le­vat B1-ruot­sia. Pro­jek­tis­sa teh­tiin op­pi­lail­le Kahoot!-so­vel­luk­sen avul­la eri­lai­sia sa­nas­to­vi­so­ja ja lau­se­ta­soi­sia vi­so­ja, jois­sa oli mu­ka­na PuppetPals-so­vel­luk­sel­la teh­ty­jä ani­maa­ti­oi­ta. Vi­so­jen jäl­keen op­pi­laat suun­nit­te­li­vat to­del­li­sia ti­lan­tei­ta koti­läk­sy­nä Whatsappissa. Seu­raa­vas­sa vai­hees­sa op­pi­laat vi­de­oi­vat ti­lan­teet iMovie-so­vel­luk­sen avul­la. Vii­mei­ses­sä vai­hees­sa vi­de­ot kat­sot­tiin yh­des­sä läpi, ja niis­tä käy­tiin kes­kus­te­lua.

Ruot­sin kie­len ope­tuk­sen ri­kas­tut­ta­mi­nen TVT:llä  -pro­jek­ti to­teu­tet­tiin Oner­va Mäen kou­lus­sa viit­to­ma­kie­li­sil­le op­pi­lail­le. Ope­tus­ryh­mäs­sä oli nel­jä op­pi­las­ta, jot­ka opis­ke­le­vat B1-ruot­sia. Pro­jek­tiin käy­tet­tiin kol­me oppi­tun­tia, ja pro­jek­ti si­säl­si myös koti­teh­tä­viä. Luo­kas­sa oli käy­tös­sä äly­tau­lu, ja jo­kai­sel­la op­pi­laal­la on oma tab­let­ti.

Pro­jek­tin to­teu­tus aloi­tet­tiin Kahoot!-so­vel­luk­sel­la teh­dyil­lä sa­nas­to­vi­soil­la, joi­ta oli sekä suo­mek­si että ruot­sik­si. Op­pi­laat oli­vat jo ai­em­mil­la tun­neil­la kä­si­tel­leet kap­pa­leen sa­nas­toa ja kie­li­oppi­a­si­oi­ta. Sa­nas­to­teh­tä­vien jäl­keen Kahoot!-so­vel­luk­sel­la teh­tiin myös lau­se­ta­soi­sia vi­so­ja, jot­ka si­säl­si­vät sa­nas­ton li­säk­si myös kap­pa­lees­sa esiin­ty­nei­tä kie­li­oppi­a­si­oi­ta. Lau­se­ta­soi­nen visa oli teh­ty Kahoot!-so­vel­luk­seen, jon­ne oli siir­ret­ty YouTuben kaut­ta PuppetPals-so­vel­luk­sel­la teh­ty­jä ani­maa­ti­oi­ta. Vi­de­oil­la ja ku­vil­la on mer­kit­tä­vä osuus viit­to­ma­kie­lis­ten op­pi­lai­den op­pi­mi­ses­sa, ja nii­den ta­voi­te oli tuo­da ti­lan­teet lä­hem­mäk­si op­pi­lai­den ko­ke­mus­maa­il­maa. Op­pi­laat suun­nit­te­li­vat pa­reit­tain koti­läk­sy­nä omia ti­lan­tei­ta, jois­sa he voi­si­vat hyö­dyn­tää ai­em­min op­pi­maan­sa. Ti­lan­tei­siin mie­tit­tiin myös so­pi­vat ruot­sin­kie­li­set teks­tit. Koti­teh­tä­vään liit­ty­vä suun­nit­te­lu teh­tiin Whatsapp-so­vel­luk­sen avul­la. Op­pi­lai­den te­ke­mät ti­lan­teet ku­vat­tiin iMovie-so­vel­luk­sel­la, jon­ka jäl­keen vi­de­ot kat­sot­tiin yh­des­sä läpi, ja niis­tä käy­tiin kes­kus­te­lua seu­raa­val­la oppi­tun­nil­la.

Op­pi­laat pi­ti­vät Kahoot!-so­vel­luk­ses­sa teh­dyis­tä vi­sai­luis­ta, mut­ta he ko­ki­vat, ett­ei se yk­sin rii­tä sa­nas­to­har­joit­te­luk­si. Op­pi­lai­den ko­ke­muk­sen mu­kaan ky­näl­lä kir­joit­ta­mal­la sa­nat jää­vät pa­rem­min mie­leen. Vi­de­o­ku­vauk­ses­ta ja ti­lan­tei­den miet­ti­mi­ses­tä op­pi­laat pi­ti­vät pal­jon, ja he te­ki­vät teh­tä­vää mo­ti­voi­tu­nees­ti. Vi­de­ois­ta voi myös pää­tel­lä, että op­pi­laat ovat si­säis­tä­neet teh­tä­vän tar­koi­tuk­sen eli sen, mi­ten op­pi­laat voi­vat itse käyt­tää ruot­sin kiel­tä esi­mer­kik­si käy­des­sään Ruot­sis­sa.Teh­tä­vän yh­te­nä tar­koi­tuk­se­na oli ni­men­o­maan kan­nus­taa op­pi­lai­ta käyt­tä­mään op­pi­maan­sa kiel­tä myös oi­keis­sa ti­lan­teis­sa. Yh­teen­ve­to­na voi­daan to­de­ta, että opet­ta­jal­la saat­taa men­nä pit­kä aika eri­lais­ten vi­so­jen te­ke­mi­seen eri­tyi­ses­ti sil­loin, kun vi­sat si­säl­tä­vät pal­jon ku­via tai vi­de­oi­ta. On tär­keä miet­tiä, kuin­ka pal­jon ai­kaa vi­sai­lu­jen te­koon on mie­le­käs­tä käyt­tää. Voi­daan to­de­ta, että kiel­ten ope­tus­ta voi­daan ri­kas­tut­taa tie­to- ja vies­tin­tä­tek­nii­kan avul­la, mut­ta se edel­lyt­tää huo­lel­lis­ta ja ai­kaa vie­vää suun­nit­te­lua.

LÄH­TEET

Vaa­ra­la, H. & Leh­to­nen, T. 2015a. Kän­nyk­kä kä­des­sä ja digi­la­sit pääs­sä. (Vii­tat­tu 10.03.2016). http://www.kie­li­ver­kos­to.fi/article/kannykka-kadessa-ja-digi­la­sit-paassa/.
Vaa­ra­la, H. & Leh­to­nen, T. 2015b. Peli­sil­mää – pe­laa­mi­nen osa­na kie­len­o­pe­tus­ta. (Vii­tat­tu 10.03.2016). http://www.kie­li­ver­kos­to.fi/article/pelisilmaa-pe­laa­mi­nen-osa­na-kie­len­o­pe­tus­ta/.

Pro­jek­teis­sa opit­tuaTie­to- ja vies­tin­tä­tek­nii­kan ope­tus­käy­tön pro­jek­ti­työt 20161.3.2016