Tieto hukassa? ‐ Tukea 4H‐nuorten itsenäiseen tiedonhankintaan verkossa

Vee­ra Knuuti ja Hilk­ka Näse

4Hjärjestö on kan­sa­lais­jär­jes­tö, joka edis­tää las­ten ja nuor­ten työ­e­lä­mä­val­miuk­sia ja yrit­tä­jyyt­tä. Jär­jes­tön kaut­ta yli 13 vuotiaat nuo­ret voi­vat työl­lis­tyä 4Hyhdistyksen teh­tä­viin esi­mer­kik­si ker­hon­oh­jaa­jak­si tai työ­teh­tä­viin asi­a­kas­ti­laus­ten mu­kaan. Yrit­tä­jyy­des­tä kiin­nos­tu­nut nuo­ri voi pe­rus­taa oman 4HYrityksen ja työl­lis­tyä si­ten. Työ­mah­dol­li­suuk­sis­ta ja yrit­tä­jyy­des­tä kiin­nos­tu­nei­ta nuo­ria tu­e­taan eri­lai­sin kurs­sein ja val­men­nuk­sin. Ver­kon kaut­ta ta­pah­tu­van tuen kas­va­va tar­ve on jär­jes­tös­sä ha­vait­tu ja tun­nis­tet­tu. Haas­tee­na on yh­dis­tää nuo­ril­le suun­nat­tui­hin verk­ko­neu­von­ta­pal­ve­lui­hin edul­li­nen hin­ta, help­po­käyt­töi­syys ja pit­kä­i­käi­syys. Val­mii­den tie­to­pa­ket­tien ko­ko­a­mi­nen edel­lyt­tää jat­ku­vaa päi­vi­tys­työ­tä ja toi­saal­ta val­mii­den vas­taus­ten an­ta­mi­nen ei vas­taa 4H:n kas­va­tus­a­jat­te­lua ja yrit­tä­jyys­kas­va­tuk­sen peri­aat­tei­ta. Pro­jek­tim­me pyr­ki löy­tä­mään ta­po­ja tu­kea 4Hnuorten oma­eh­tois­ta tie­don­han­kin­taa. 4Hnuorilta saa­dun pa­laut­teen mu­kaan esi­mer­kik­si yrit­tä­jyy­teen ja kesä­työn­ha­kuun liit­ty­vä oma­toi­mi­nen tie­don­han­kin­ta kai­paa tu­kea. 4H ei pys­ty suo­raan vas­taa­maan nuor­ten tie­don­tar­pei­siin, ja pro­jek­tin myö­tä py­ri­tään löy­tä­mään kei­no tu­kea nuor­ten omaa tie­don­han­kin­taa. Pro­jek­tis­sa py­ri­tään laa­ti­maan tii­vis tie­don­han­kin­ta­pro­ses­sia tu­ke­va tie­to­pa­ket­ti, joka si­säl­tää vink­ke­jä, esi­merk­ke­jä ja pie­niä har­joi­tuk­sia. Esi­mer­keis­sä py­ri­tään käyt­tä­mään 4Hnuorten tie­don­tar­pei­siin liit­ty­viä aihe­a­lu­ei­ta.

Ver­kos­toi­tu­mi­nen an­taa uu­sia avai­mia

Tie­to­ja vies­tin­tä­tek­nii­kan ope­tus­käy­tön pro­jek­ti opin­to­ko­ko­nai­suus loi luon­te­van ver­kos­toi­tu­mis­mah­dol­li­suu­den 4Hjärjestölle ja kir­jas­tol­le, jon­ka edus­ta­ja myös löy­tyi ryh­mäs­täm­me. Tie­don­haun ope­tus kuu­luu Suo­men yleis­ten kir­jas­to­jen tär­keim­piin teh­tä­viin, eten­kin las­ten ja nuor­ten koh­dal­la. Mo­nis­sa kun­nis­sa tämä to­teu­tuu kir­jas­ton ja kou­lun lä­hei­ses­sä yh­teis­työs­sä luo­kil­le suun­na­tuis­sa ope­tus­tuo­ki­ois­sa, mut­ta mää­räl­li­ses­ti ope­tus­ta voi­si olla huo­mat­ta­vas­ti ny­kyis­tä enem­män­kin. Tie­toa kun on nyky­maa­il­mas­sa kaik­kien saa­vu­tet­ta­vis­sa ra­ja­ton mää­rä, mut­ta spesifeihin tie­don tar­pei­siin vas­taa­van tie­don löy­tä­mi­nen on elin­i­käi­nen op­pi­mis­pro­ses­si ja tär­keä kan­sa­lais­tai­to. Tii­vis tie­don­han­kin­nan ope­tus­pa­ket­ti aut­taa tu­ke­maan 4H:n kas­va­tus­a­ja­tus­ta, joka pe­rus­tuu te­ke­mäl­lä op­pi­mi­seen. Juu­ri 4Hnuorten kal­tai­set ak­tii­vi­set nuo­ret ovat erin­o­mai­nen koh­de­ryh­mä tie­don­han­kin­ta­tai­to­jen te­rä­vöit­tä­mi­sel­le, sil­lä heil­lä on omis­ta kiin­nos­tuk­sen­koh­teis­ta ja tar­peis­ta kum­pu­a­via hy­vin­kin täs­mäl­li­siä tie­don­tar­pei­ta. Kun tie­don­tar­ve on konk­reet­ti­nen ja oma­koh­tai­nen, on myös mo­ti­vaa­tio uu­den op­pi­mi­seen yleen­sä hyvä, ja on­nis­tu­mi­sen ko­ke­muk­set pal­kit­se­vam­pia. Tie­don­han­kin­ta­tai­dot ei ole ul­koa ope­tel­ta­va rimp­su tai ker­ta­suo­ri­tus, vaan se­koi­tus tie­to­tek­nii­kan hal­tuun­ot­toa ja omien ha­vain­noin­ti­ky­ky­jen tun­nis­ta­mis­ta ja ke­hit­tä­mis­tä. Ope­tus­pa­ket­ti on myös hyvä paik­ka muis­tut­taa nuo­ria sii­tä, että kir­jas­to on kai­kil­le avoin tie­to­va­ran­to, ja kir­jas­ton hen­ki­lö­kun­ta on pai­kal­la aut­ta­mas­sa asi­ak­kai­ta, myös tie­don­han­kin­nan haas­teis­sa.

Tie­to hu­kas­sa? tie­don­haun su­per­tree­nit

Kos­ka 4H ei pys­ty suo­raan vas­taa­maan nuor­ten tie­don­tar­pei­siin, pro­jek­tin myö­tä py­rit­tiin löy­tä­mään kei­no tu­kea nuor­ten omaa tie­don­han­kin­taa. Pro­jek­tin ai­ka­na laa­dit­tiin tie­don­han­kin­ta­pro­ses­sia tu­ke­va tie­to­pa­ket­ti, joka si­säl­tää vink­ke­jä, esi­merk­ke­jä ja pie­niä har­joi­tuk­sia. Esi­mer­keis­sä käy­te­tään 4Hnuorten tie­don­tar­pei­siin liit­ty­viä aihe­a­lu­ei­ta. Tie­to­pa­ke­tin tes­ti­alus­tak­si va­lit­tiin Padlet, joka on help­po­käyt­töi­nen ja hel­pos­ti ja­et­ta­va jul­kai­su­ka­na­va. Si­vun osoi­te on http://padlet.com/hilu_nase/tie­to­hu­kas­sa . Sen yk­si­tyi­syys­a­se­tuk­set on help­po aset­taa niin, että va­li­tut hen­ki­löt pys­ty­vät muok­kaa­maan si­säl­töä jopa il­man kir­jau­tu­mi­sia, mut­ta si­säl­löt voi lu­ki­ta muil­ta käyt­tä­jil­tä. Si­säl­löt kui­ten­kin myös hel­pos­ti siir­ret­tä­vis­sä muil­le alus­toil­le. Tie­to­pa­ket­ti si­säl­tää vink­ke­jä, esi­merk­ke­jä ja har­joi­tuk­sia muun mu­as­sa tie­don­tar­peen mää­rit­tä­mi­ses­tä ja so­pi­vien haku­sa­no­jen löy­tä­mi­ses­tä, eri­lai­sis­ta tie­don­läh­teis­tä, in­ter­ne­tin kuva­hauis­ta, tie­don luo­tet­ta­vuu­den ar­vi­oin­nis­ta ja Goog­len teho­käy­tös­tä.

Nuo­ril­ta saa­tu pa­lau­te

Tie­to hu­kas­sa ko­ko­nai­suut­ta tes­tat­tiin pie­nel­lä jou­kol­la 15-17 –vuotiaita nuo­ria. Kaik­ki nuo­ret oli­vat jo val­miik­si kiin­nos­tu­nei­ta 4H-yrityttäjyydestä ja sii­tä näkö­kul­mas­ta tar­ve mo­nen­lai­sel­le tie­dol­le oli jo ole­mas­sa. Nuo­ret an­toi­vat pa­lau­tet­ta va­paa­muo­toi­ses­ti, il­man eri­tyi­siä ky­sy­myk­siä tai lo­mak­kei­ta. Nuor­ten kom­ment­tien li­säk­si nuor­ten re­ak­ti­oi­ta ha­vain­noi­tiin. Nuo­ret oli­vat ko­ko­nai­suu­des­ta in­nos­tu­nei­ta. Oli sel­väs­ti ha­vait­ta­vis­sa, että teh­tä­vät he­rät­ti­vät mie­len­kiin­toa sil­lä nuo­ret spon­taa­nis­ti ko­kei­li­vat usei­ta haku­vink­ke­jä. Haku­tu­lok­set yl­lät­ti­vät ja he­rät­ti­vät kes­kus­te­lua, esi­mer­kik­si pit­sa ja piz­za vaih­to­eh­toi­si­na haku­sa­noi­na kiin­nos­ti­vat. Nuo­ret ko­ki­vat ko­ko­nai­suu­den hyö­dyl­li­se­nä eikä lii­an laa­ja­na tai sup­pe­a­na. Tes­taa­mi­seen osal­lis­tu­nei­den nuor­ten mo­ti­voi­mi­nen oli help­poa sil­lä heil­lä oli jo ole­mas­sa tie­don­han­kin­ta­tar­pei­ta.

Johtopäätökset

Pro­jek­tin ai­ka­na tuo­tet­tu Tie­to hu­kas­sa ko­ko­nai­suus so­vel­tuu erin­o­mai­ses­ti 4H-toi­min­taan. Pro­jek­tin ai­ka­na käy­tet­ty Padletsivusto ei kui­ten­kaan tule ky­see­seen, vaan teh­tä­vät on pys­tyt­tä­vä si­joit­ta­maan 4H:n verk­ko­si­vus­toil­le. 4Hjärjestöllä on par­hail­laan ke­hi­tys­vai­hees­sa yli 13-vuotiaiden op­pi­mi­sen ko­ko­a­va 4H-aka­te­mia.Tar­koi­tuk­se­na on koo­ta sa­man ot­si­kon alle jo ole­mas­sa ole­via asi­oi­ta, joi­hin liit­tyy osaa­mi­sen tun­nis­ta­mi­nen ja tun­nus­ta­mi­nen sekä nuor­ten oma­eh­tois­ta tai­to­jen ke­hit­tä­mis­tä tu­ke­via teh­tä­viä. Teh­tä­vät jaotellaa ko­ko­nai­suuk­siin esim. kesä­kah­vi­lan pe­rus­ta­mi­nen, kesä­työn ha­ke­mi­nen, omien vah­vuuk­sien tun­nis­ta­mi­nen. Tie­don­ha­kuun liit­ty­vät teh­tä­vät so­pi­vat pe­da­go­gi­ses­ti 4Hakatemian aja­tuk­seen. Val­miik­si an­net­tu­jen vas­taus­ten si­jaan nuo­ria kan­nus­te­taan omaan ak­tii­vi­suu­teen, jota kaut­ta myös sy­vem­pi op­pi­mi­nen mah­dol­lis­tuu.

LÄH­TEET

Haasio, Ari. 2015. Löy­dä! Opas help­poon teidonhakuun. Hel­sin­ki: Avain.

Nis­ka­nen, Mat­ti. 2013. Haku­kone hal­tuun. Hel­sin­ki: Finn Lectura.

Suo­men 4Hliitto www.4h.fi Vii­tat­tu 21.4.2016

Tie­don­ha­ki­jan reit­ti Kir­jas­to­reit­ti. Ou­lun kau­pun­ki. http://www.ouka.fi/oulu/kir­jas­to­reit­ti/tie­don­ha­ki­jan­reit­ti Vii­tat­tu 21.4.2016

Search operators. https://support.goog­le.com/websearch/answer/2466433?hl=en Vii­tat­tu 21.4.2016.

Dharmesh, Shah. 2015. How to Search on Goog­le: 31 Advanced Goog­le Search Tips. http://blog.hubspot.com/blog/tabid/6307/bid/1264/12QuickTipsToSearchGoogleLikeAnExpert.

aspx . Vii­tat­tu 21.4.2016.

Pro­jek­teis­sa opit­tuaTie­to- ja vies­tin­tä­tek­nii­kan ope­tus­käy­tön pro­jek­ti­työt 20161.3.2016