Tiina Honkanen, Jenni Pinomäki ja Tiia Helle
Syksyllä 2016 voimaan astuva uusi opetussuunnitelma muuttaa opettajan työtä ennen näkemättömällä tavalla. Opetussuunnitelmassa otetaan kokonaisvaltaisesti huomioon teknologian viimeaikaiseen voimakkaaseen kehitykseen liittyvät seikat ja samalla opetusmuotoa halutaan uudistaa, sillä vanhassa systeemissä uudet opetuksen välineet eivät palvele. Tämä tarkoittaa sitä, että opettajan työ tulee muuttumaan aikaisempaa oppilaslähtöisemmäksi. Tämä puolestaan tarkoittaa sitä, että erilaisten projektien ja ilmiöoppimisen osuus lisääntyy opettajan työssä ja opettajan tehtävä muuttuu opettamisesta enemmän valmentajan ja ohjaajan suuntaan.
Uusien tapojen opetteleminen ja yhteisten projektien suunnitteleminen työyhteisössä vaatii kaikilta opettajilta verkostoitumista ja yhteistyötä aivan uudella tavalla. Aikaisemmin opettajakoulutuksen saanneille opettajille tämä tietää runsaasti täydennyskoulutusta.
Luokassa se tarkoittaa ryhmätöitä, luokattomuutta, vapaampaa liikkumista, teknologia sovellusten käyttöön ottamista ja oppilaiden yksilöllisempää etenemistä. Yhteistyötä voidaan tehdä myös esim. lähiympäristön yritysten kanssa. Projektissa oppilaan on mahdollista työskennellä omalla osaamistasollaan, joten erityisiä tasoryhmiä ei tarvita. Oppiminen tähtää ongelmanratkaisussaan työelämässä tarvittavien taitojen hallitsemiseen.
Kaikki tämä kuulostaa kovin hienolta, mutta käytännössä vaatii opettajalta mielikuvitusta ja projektinjohtamisen taitoja. Onneksi näitä taitoja on kuitenkin mahdollista harjoitella ja kompuroida kunnes löydetään ne jutut, jotka toimivat käytännön tasolla. Perässä tulevilla opettajilla on sitten taas helpompaa kun valmiit projektit ja projektirakenteet alkavat hahmottua. Niiden varassa eteneminen ei ole pelkkää kivien kääntämistä ja kepillä jään naputtelemista.
Turun avoimen yliopiston TVT-opetuskäytön jakson opiskelijoita askarrutti, miten opettajat tulevat tästä selviämään ja päättivät omassa projektissaan kurkistaa projektin rakenteiden maailmaan. Mitä seikkoja opettajan tulisi ottaa huomioon projektia luokalleen suunnitellessa? Miten päättää projektin aihe? Mitä tulisi ottaa huomioon projektiryhmää kootessa? Ja mistä voisi saada tukea ja apua aiheen tiimoilta? Nämä projektilaiset päättivät perustaa blogin, josta voisi löytyä näihin kysymyksiin vastauksia ja lisäksi blogin kautta voisi verkostoitua muiden opettajien kanssa Facebook sivuston ryhmässä. Ryhmässä jäsenet voisivat jakaa tietoa onnistuneista projekteistaan ja näin auttaa toinen toisiaan tällä tulevaisuuden opettajuuteen johtavalla tiellä. Projektin nimeksi annettiin OpenProjekti, ja sen voi löytää osoitteesta https://openprojekti.wordpress.com/ Blogin Facebook-ryhmän sivu sijaitsee puolestaan osoitteessa https://www.facebook.com/groups/1568009610193556/?ref=bookmarks
Projekteissa opittuaTieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön projektityöt 20161.3.2016