Eliisa Kaurala
Teknologialla on nykyään merkittävä rooli lasten ja nuorten elämässä. Myös musiikkiopistoissa etsitään tapoja ottaa käyttöön digitaalisen teknologian ja oppimispelien tarjoamia mahdollisuuksia. Oppilaan kiinnostuksen voivat herättää erilaiset oppimista tukevat innostavat sisällöt, kuten pelit ja pelilliset materiaalit. Drill’n’practice! -projektissa Raahen musiikkiopiston musiikin perusteet 1 –ryhmien oppilaat pelasivat iPadeilla Name That Note! – ja Young Music Genius: Classical Wiz –pelejä, musiikkiseikkailu.com-sivuston ”kalastuspelejä” ja seitsemää opettajan EducaPlay- ja Quizlet-sovelluksella laatimaa pelillistä materiaalia. Projektin puitteissa laaditut materiaalit ovat saatavilla osoitteessa http://padlet.com/Eliisanmupe/Drillnpractice. Sekä oppilaiden että opettajan kokemukset pelillisten materiaalien käytöstä musiikin perusteiden opetuksessa olivat myönteisiä.
Oppimiseen voi sisältyä intohimoa, sitoutumista, uppoutumista ja flow’ta – sekä leikkiä ja pelejä. Oppimisen onkin todettu olevan tehokkainta silloin, kun se on hauskaa. Oppimispeli voidaan määritellä peliksi, jonka ensisijaisena tarkoituksena on toimia pelin kehittäjän valitseman oppisisällön kanavana. Perinteisiin tehtäviin verrattuna oppimisprosessi voidaan pelillistää ottamalla käyttöön tyypillisiä pelielementtejä kuten tasot, pisteytys ja välitön palaute. Pelillisyyden muotoja voi olla mm. pelillisten materiaalien ja työvälineiden käyttö. Pelillisyys mahdollistaa oppimisen ”diginatiiveille” luontevalla tavalla.
Nykyisissä taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteissa musiikin perusteiden (aikaisemmin musiikin teoria ja säveltapailu) opetuksen sisältöalueet ovat musiikin luku- ja kirjoitustaito, musiikin hahmottaminen sekä musiikin historian ja tyylien tuntemus. Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö on ollut monissa musiikkiopistoissa jo pitkään luonteva osa opetusta, vaikka siitä onkin hyvin niukasti mainintoja opetussuunnitelman perusteissa.
Drill’n’practice! -projektissa Raahen musiikkiopiston musiikin perusteet 1 –ryhmien oppilaat kokeilivat iPadille soveltuvien pelillisten materiaalien ja työvälineiden käyttöä opiskelussaan. Kokeilussa testattiin App Storesta ladattuja Name That Note! -ja Young Music Genius: Classical Wiz -pelejä, Ertolahti-Mertasen musiikkiseikkailu.com-sivuston ”kalastuspelejä” ja seitsemää opettajan Educaplay- ja Quizlet-sovelluksilla laatimaa pelillistä materiaalia. Kahta ensin mainittua lukuun ottamatta pelit ovat pelattavissa verkossa myös oppituntien ulkopuolella. Pelien avulla harjoiteltiin mm. intervalleja, sävellajeja, sävelnimiä ja oktaavialoja, musiikkisanoja ja soittimien kuulonvaraista tunnistamista.
Drill’n’practice! –projektin tuomat kokemukset olivat myönteisiä ja innostavia. Pelaaminen edisti oppimistavoitteiden saavuttamista ja oppilaat tykkäsivät käytetyistä peleistä sekä myös itse pelaamisesta. Opettajalle projekti opetti paljon uutta tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämisestä musiikin perusteiden opetuksessa. Projekti opetti myös sen, että erilaisiin sovelluksiin ja työvälineisiin perehtyminen vie runsaasti aikaa. Opetushenkilöstön osaamisen kehittäminen on yksi elinikäisen oppimisen peruspilareista. Täydennyskoulutuksen tulisikin olla osa opettajan työtä, ja se tulisi järjestää opettajan työajalla. Myös laadukkaan digitaalisen oppimateriaalin saavutettavuutta tulisi helpottaa: opetusvelvollisuustyöajan puitteissa opettajan velvollisuuksiin ei kuulu laatia oppimateriaalia itse.
LÄHTEET
Bam, M. (2013). Name That Note! www.appstore.com
EducaPlay (2016). en.aducaplay.com
Ertolahti-Mertanen, S. (2012). Musiikkiseikkailu. http://musiikkiseikkailu.com/etusivu.html
Järvilehto, L. (2014). Hauskan oppimisen vallankumous. Juva: PS-kustannus.
Kangas, M. (2014). Leikillisyyttä peliin. Näkökulmia leikillisyyteen ja leikilliseen oppimiseen. Teoksessa Krokfors, L., Kangas, M. & Kopisto. K. (toim.) Oppiminen pelissä. Pelit, pelillisyys ja leikillisyys opetuksessa. Tampere: Vastapaino, 73-92.
Nissilä (2016). Opettajat digikuntoon. Opettaja 2/2016, 14-17.
Opetushallitus (2002). Taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteet. http://www.oph.fi/download/123013_musiik_tait_ops_2002.pdf
Quizlet (2016). https://quizlet.com/
X5 Music Group AB (2010). Young Music Genius: Classical Wiz. www.appstore.com
Projekteissa opittuaTieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön projektityöt 20161.3.2016