DRILL’N’PRACTICE! Pelillisyyttä musiikin perusteiden opiskeluun

Elii­sa Kaurala

Tek­no­lo­gi­al­la on ny­ky­ään mer­kit­tä­vä roo­li las­ten ja nuor­ten elä­mäs­sä. Myös mu­siik­ki­o­pis­tois­sa et­si­tään ta­po­ja ot­taa käyt­töön di­gi­taa­li­sen tek­no­lo­gi­an ja oppi­mis­pe­lien tar­jo­a­mia mah­dol­li­suuk­sia. Op­pi­laan kiin­nos­tuk­sen voi­vat he­rät­tää eri­lai­set op­pi­mis­ta tu­ke­vat in­nos­ta­vat si­säl­löt, ku­ten pe­lit ja pe­lil­li­set ma­te­ri­aa­lit. Drill’n’practice! -pro­jek­tis­sa Raa­hen mu­siik­ki­o­pis­ton mu­sii­kin pe­rus­teet 1 –ryh­mien op­pi­laat pe­la­si­vat iPadeilla Name That Note! – ja Young Music Genius: Classical Wiz –pe­le­jä, mu­siik­ki­seik­kai­lu.com-si­vus­ton ”ka­las­tus­pe­le­jä” ja seit­se­mää opet­ta­jan EducaPlay- ja Quizlet-so­vel­luk­sel­la laa­ti­maa pe­lil­lis­tä ma­te­ri­aa­lia. Pro­jek­tin puit­teis­sa laa­di­tut ma­te­ri­aa­lit ovat saa­ta­vil­la osoit­tees­sa http://padlet.com/Eliisanmupe/Drillnpractice. Sekä op­pi­lai­den että opet­ta­jan ko­ke­muk­set pe­lil­lis­ten ma­te­ri­aa­lien käy­tös­tä mu­sii­kin pe­rus­tei­den ope­tuk­ses­sa oli­vat myön­tei­siä.

Op­pi­mi­seen voi si­säl­tyä into­hi­moa, si­tou­tu­mis­ta, up­pou­tu­mis­ta ja flow’ta – sekä leik­kiä ja pe­le­jä. Op­pi­mi­sen on­kin to­det­tu ole­van te­hok­kain­ta sil­loin, kun se on haus­kaa. Oppi­mis­peli voi­daan mää­ri­tel­lä pe­lik­si, jon­ka ensi­si­jai­se­na tar­koi­tuk­se­na on toi­mia pe­lin ke­hit­tä­jän va­lit­se­man oppi­si­säl­lön ka­na­va­na. Pe­rin­tei­siin teh­tä­viin ver­rat­tu­na op­pi­mis­pro­ses­si voi­daan pelillistää ot­ta­mal­la käyt­töön tyy­pil­li­siä peli­e­le­ment­te­jä ku­ten ta­sot, pis­tey­tys ja vä­li­tön pa­lau­te. Pe­lil­li­syy­den muo­to­ja voi olla mm. pe­lil­lis­ten ma­te­ri­aa­lien ja työ­vä­li­nei­den käyt­tö. Pe­lil­li­syys mah­dol­lis­taa op­pi­mi­sen ”diginatiiveille” luon­te­val­la ta­val­la.

Ny­kyi­sis­sä tai­teen pe­rus­o­pe­tuk­sen mu­sii­kin laa­jan oppi­mää­rän ope­tus­suun­ni­tel­man pe­rus­teis­sa mu­sii­kin pe­rus­tei­den (ai­kai­sem­min mu­sii­kin te­o­ria ja sä­vel­ta­pai­lu) ope­tuk­sen si­säl­tö­a­lu­eet ovat mu­sii­kin luku- ja kir­joi­tus­tai­to, mu­sii­kin hah­mot­ta­mi­nen sekä mu­sii­kin his­to­ri­an ja tyy­lien tun­te­mus. Tie­to- ja vies­tin­tä­tek­nii­kan ope­tus­käyt­tö on ol­lut mo­nis­sa mu­siik­ki­o­pis­tois­sa jo pit­kään luon­te­va osa ope­tus­ta, vaik­ka sii­tä on­kin hy­vin niu­kas­ti mai­nin­to­ja ope­tus­suun­ni­tel­man pe­rus­teis­sa.

Drill’n’practice! -pro­jek­tis­sa Raa­hen mu­siik­ki­o­pis­ton mu­sii­kin pe­rus­teet 1 –ryh­mien op­pi­laat ko­kei­li­vat iPadille so­vel­tu­vien pe­lil­lis­ten ma­te­ri­aa­lien ja työ­vä­li­nei­den käyt­töä opis­ke­lus­saan. Ko­kei­lus­sa tes­tat­tiin App Storesta la­dat­tu­ja Name That Note! -ja Young Music Genius: Classical Wiz -pe­le­jä, Ertolahti-Mer­ta­sen mu­siik­ki­seik­kai­lu.com-si­vus­ton ”ka­las­tus­pe­le­jä” ja seit­se­mää opet­ta­jan Educaplay- ja Quizlet-so­vel­luk­sil­la laa­ti­maa pe­lil­lis­tä ma­te­ri­aa­lia. Kah­ta en­sin mai­nit­tua lu­kuun ot­ta­mat­ta pe­lit ovat pe­lat­ta­vis­sa ver­kos­sa myös oppi­tun­tien ulko­puo­lel­la. Pe­lien avul­la har­joi­tel­tiin mm. in­ter­val­le­ja, sä­vel­la­je­ja, sä­vel­ni­miä ja ok­taa­vi­a­lo­ja, mu­siik­ki­sa­no­ja ja soit­ti­mien kuu­lon­va­rais­ta tun­nis­ta­mis­ta.

Drill’n’practice! –pro­jek­tin tuo­mat ko­ke­muk­set oli­vat myön­tei­siä ja in­nos­ta­via. Pe­laa­mi­nen edis­ti op­pi­mis­ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mis­ta ja op­pi­laat tyk­kä­si­vät käy­te­tyis­tä pe­leis­tä sekä myös itse pe­laa­mi­ses­ta. Opet­ta­jal­le pro­jek­ti opet­ti pal­jon uut­ta tie­to- ja vies­tin­tä­tek­nii­kan hyö­dyn­tä­mi­ses­tä mu­sii­kin pe­rus­tei­den ope­tuk­ses­sa. Pro­jek­ti opet­ti myös sen, että eri­lai­siin so­vel­luk­siin ja työ­vä­li­nei­siin pe­reh­ty­mi­nen vie run­saas­ti ai­kaa. Ope­tus­hen­ki­lös­tön osaa­mi­sen ke­hit­tä­mi­nen on yksi elin­i­käi­sen op­pi­mi­sen pe­rus­pi­la­reis­ta. Täy­den­nys­kou­lu­tuk­sen tu­li­si­kin olla osa opet­ta­jan työ­tä, ja se tu­li­si jär­jes­tää opet­ta­jan työ­a­jal­la. Myös laa­duk­kaan di­gi­taa­li­sen oppi­ma­te­ri­aa­lin saa­vu­tet­ta­vuut­ta tu­li­si hel­pot­taa: ope­tus­vel­vol­li­suus­työ­ajan puit­teis­sa opet­ta­jan vel­vol­li­suuk­siin ei kuu­lu laa­tia oppi­ma­te­ri­aa­lia itse.

LÄH­TEET

Bam, M. (2013). Name That Note! www.appstore.com

EducaPlay (2016). en.aducaplay.com

Ertolahti-Mer­ta­nen, S. (2012). Mu­siik­ki­seik­kai­lu. http://mu­siik­ki­seik­kai­lu.com/etu­sivu.html

Jär­vi­leh­to, L. (2014). Haus­kan op­pi­mi­sen val­lan­ku­mous. Juva: PS-kus­tan­nus.

Kan­gas, M. (2014). Lei­kil­li­syyt­tä pe­liin. Näkö­kul­mia lei­kil­li­syy­teen ja lei­kil­li­seen op­pi­mi­seen. Te­ok­ses­sa Krokfors, L., Kan­gas, M. & Kopisto. K. (toim.) Op­pi­mi­nen pe­lis­sä. Pe­lit, pe­lil­li­syys ja lei­kil­li­syys ope­tuk­ses­sa. Tam­pe­re: Vas­ta­pai­no, 73-92.

Nis­si­lä (2016). Opet­ta­jat digi­kun­toon. Opet­ta­ja 2/2016, 14-17.

Ope­tus­hal­li­tus (2002). Tai­teen pe­rus­o­pe­tuk­sen mu­sii­kin laa­jan oppi­mää­rän ope­tus­suun­ni­tel­man pe­rus­teet. http://www.oph.fi/download/123013_musiik_tait_ops_2002.pdf

Quizlet (2016). https://quizlet.com/

X5 Music Group AB (2010). Young Music Genius: Classical Wiz. www.appstore.com

Pro­jek­teis­sa opit­tuaTie­to- ja vies­tin­tä­tek­nii­kan ope­tus­käy­tön pro­jek­ti­työt 20161.3.2016