Matematiikan pelaamista varhaiskasvatuksessa

Mo­ni­ka Toljander

Ma­te­ma­tii­kan op­pi­mi­nen jo var­hais­kas­va­tus­i­käi­se­nä on yhtä tär­ke­ää kuin lu­ke­maan op­pi­mi­nen­kin. Ma­te­maat­tis­ten tai­to­jen vai­ku­tuk­set ovat laa­jo­ja ja koh­dis­tu­vat niin so­si­aa­li­siin kuin ei-ver­baa­li­siin­kin tai­toi­hin. On­kin tär­ke­ää, että opet­ta­mi­ses­sa huo­mi­oi­daan moni­a­lai­suus ja eri op­pi­mis­me­ne­tel­mät.

Var­hais­kas­va­tuk­ses­sa har­joi­tel­laan hy­vin eri­lai­sia tai­to­ja, jot­ta lap­si ke­hit­tyi­si ja kas­vai­si tasa­pai­noi­ses­ti. Ma­te­maat­ti­set tai­dot ovat yksi osa näi­tä har­joi­tuk­sia. Nämä tai­dot ovat yh­tey­des­sä muun mu­as­sa kou­lu­tus­vuo­sien mää­rään, syr­jäy­ty­mi­sen en­nal­ta­eh­käi­syyn, so­si­aa­li­siin ja lu­ke­mi­sen tai­toi­hin. Tai­to­jen ke­hit­ty­mi­nen ta­pah­tuu vain har­joit­te­le­mal­la.

Ma­te­maat­tis­ten tai­to­jen ke­hi­tyk­ses­sä tär­keä mer­ki­tys on lap­sen omal­la toi­min­nal­la ja ajat­te­lul­la. Luku­mää­rien tun­nis­ta­mi­nen ja esi­nei­den las­ke­mi­nen ovat en­sim­mäi­siä

asi­oi­ta, joi­ta ope­te­taan pie­nil­le lap­sil­le. Opet­ta­van ai­kui­sen on­kin tär­keä osa­ta suun­na­ta lap­sen omaa in­nos­tus­ta ja kiin­nos­tus­ta ma­te­ma­tiik­kaa koh­taan. Po­si­tii­vi­nen pa­lau­te ja mo­ti­voin­ti ovat avain­a­si­oi­ta jo alus­ta al­ka­en. In­nos­tus pro­jek­tin ai­hee­seen läh­ti kou­lu tuspäivästä, jos­sa kes­kei­se­nä si­säl­tö­nä oli ma­te­ma­tii­kan mer­ki­tys var­hais­kas­va­tus- suun­ni­tel­ma ma­te­ma­tii­kan pe­laa­mi­ses­ta ja­kau­tui kol­meen osaan, kos­ka ha­lut­tiin las­ten si­säis­tä­vän ma­te­ma­tii­kan maa­il­maa en­nen var­si­nai­sen pe­lin pe­laa­mis­ta ja ha­lut­tiin myös täl­lä ta­val­la kar­toit taa ma­te­ma­tii­kan ta­soa eri lap­sil­la.

Osi­na oli­vat tuhatjalat, joka kä­sit­ti luku­mää­riä, Ma­te­ma­tiik­kaa luon­nos­sa, jol­loin mu­ka­na oli ver­tai­lua ja lo­puk­si oli ma­te­ma­tiik­ka-pe­lin pe­laa­mi­nen ipadilla. Lap­set oli­vat in­nois­saan mu kana pro­jek­tis­sa. He ko­ki­vat har­joi­tuk­set haus­koi­na ja mu­kaan­sa tem­paa­vi­na. Jo­kai­nen teh­tä­vä oli eri­lai­nen ja mo­ti­voi lap­sia yrit­tä­mään to­sis­saan.

LÄH­TEET

Han­nu­la-Sor­mu­nen, M Ma­te­maat­tis­ten pe­rus­tai­to­jen tun­nis­ta­mi­nen ja en­nal­ta­eh­käi­sy 3-7v lap­sil­la lu­en­to.10.10.2015. http://www.hyvinkaa/kas­va­tus-ja-kou­lu­tus/muu kou­lu­tus/matematiikkaaluonnossa/

Ka­ner­va, K & Kyttälä, M. 2013. Var­hais­ten ma te­maat­tis­ten tai­to­jen har­joit­ta­mi­nen: matematiik ka spesifiä vai yleis­tä kog­ni­tii­vis­ta har­joi­tus­ta?

Pro­jek­teis­sa opit­tuaTie­to- ja vies­tin­tä­tek­nii­kan ope­tus­käy­tön pro­jek­ti­työt 20161.3.2016