Monika Toljander
Matematiikan oppiminen jo varhaiskasvatusikäisenä on yhtä tärkeää kuin lukemaan oppiminenkin. Matemaattisten taitojen vaikutukset ovat laajoja ja kohdistuvat niin sosiaalisiin kuin ei-verbaalisiinkin taitoihin. Onkin tärkeää, että opettamisessa huomioidaan monialaisuus ja eri oppimismenetelmät.
Varhaiskasvatuksessa harjoitellaan hyvin erilaisia taitoja, jotta lapsi kehittyisi ja kasvaisi tasapainoisesti. Matemaattiset taidot ovat yksi osa näitä harjoituksia. Nämä taidot ovat yhteydessä muun muassa koulutusvuosien määrään, syrjäytymisen ennaltaehkäisyyn, sosiaalisiin ja lukemisen taitoihin. Taitojen kehittyminen tapahtuu vain harjoittelemalla.
Matemaattisten taitojen kehityksessä tärkeä merkitys on lapsen omalla toiminnalla ja ajattelulla. Lukumäärien tunnistaminen ja esineiden laskeminen ovat ensimmäisiä
asioita, joita opetetaan pienille lapsille. Opettavan aikuisen onkin tärkeä osata suunnata lapsen omaa innostusta ja kiinnostusta matematiikkaa kohtaan. Positiivinen palaute ja motivointi ovat avainasioita jo alusta alkaen. Innostus projektin aiheeseen lähti koulu tuspäivästä, jossa keskeisenä sisältönä oli matematiikan merkitys varhaiskasvatus- suunnitelma matematiikan pelaamisesta jakautui kolmeen osaan, koska haluttiin lasten sisäistävän matematiikan maailmaa ennen varsinaisen pelin pelaamista ja haluttiin myös tällä tavalla kartoit taa matematiikan tasoa eri lapsilla.
Osina olivat tuhatjalat, joka käsitti lukumääriä, Matematiikkaa luonnossa, jolloin mukana oli vertailua ja lopuksi oli matematiikka-pelin pelaaminen ipadilla. Lapset olivat innoissaan mu kana projektissa. He kokivat harjoitukset hauskoina ja mukaansa tempaavina. Jokainen tehtävä oli erilainen ja motivoi lapsia yrittämään tosissaan.
LÄHTEET
Hannula-Sormunen, M Matemaattisten perustaitojen tunnistaminen ja ennaltaehkäisy 3-7v lapsilla luento.10.10.2015. http://www.hyvinkaa/kasvatus-ja-koulutus/muu koulutus/matematiikkaaluonnossa/
Kanerva, K & Kyttälä, M. 2013. Varhaisten ma temaattisten taitojen harjoittaminen: matematiik ka spesifiä vai yleistä kognitiivista harjoitusta?
Projekteissa opittuaTieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön projektityöt 20161.3.2016