Digitarinaa käytännössä

Jen­ni Jo­ro­nen ja San­ni Kork­ki­nen

 Kuka ja mik­si?

Kak­si kiel­ten­o­pet­ta­jaa päät­ti pis­tää pään­sä yh­teen ja poh­tia, kuin­ka he sai­si­vat vaih­te­lua oppi­tun­tei­hin. Op­pi­laat ha­lut­tiin ak­tii­vi­ses­ti ha­ke­maan tie­toa, op­pi­maan uu­sia opis­ke­lu-kei­no­ja ja luo­maan itse oppi­ma­te­ri­aa­lia. Ja op­pi­maan kiel­tä! Tä­män pro­jek­tin tar­koi­tus oli luo­da itse vi­de­oi­ta, tar­kem­min digi­ta­ri­noi­ta. Ko­ke­mus oli en­sim­mäi­nen sekä opet­ta­jil­le että oppilalle, jo­ten ta­voit­tee­na oli op­pia koko pro­ses­sis­ta: kuin­ka digi­ta­ri­na käsi­kir­joi­te­taan, ku­va­taan, edi­toi­daan ja lo­puk­si esi­tel­lään luo­kal­le.

Kou­lu tä­nään ja huo­men­na

Ope­tus ja opis­ke­lu suo­ma­lai­ses­sa pe­rus­kou­lus­sa on mur­rok­ses­sa. Tek­nii­kan käyt­tö

ja di­gi­ta­li­soi­tu­mi­nen ovat kou­luis­sa arki­päi­vää ja opet­ta­jan on py­syt­tä­vä ajan ta­sal­la. Uusi pe­rus­o­pe­tuk­sen ope­tus­suun­ni­tel­ma as­tuu voi­maan syk­syl­lä 2016 ja se pe­rään­kuu­lut­taa

laa­ja-alai­sen osaa­mi­sen ke­hit­tä­mis­tä ja op­pi­lai­den ak­tii­vi­suut­ta ope­tuk­sen ja op­pi­mi­sen kai­kis­sa vai­heis­sa. Op­pi­lai­ta tu­li­si roh­kais­ta osal­lis­tu­maan ope­tuk­seen ja tuo­maan omia aja­tuk­si­aan ja ko­ke­muk­si­aan esil­le. Tämä pro­jek­ti on te­ki­jöil­leen ko­kei­lu, joka toi­vot­ta­vas­ti poi­kii jat­ko­pro­jek­te­ja myös mui­den ai­nei­den oppi­tun­neil­la.

Te­o­ri­aa

Ar­tik­ke­lis­sa ”Digi­ta­ri­nat – elä­myk­siä, op­pi­mis­ta ja yh­tei­söl­li­syyt­tä” Kari Kum­pu­lai­nen to­te­aa digi-ta­ri­noi­den ole­van ”tie­to-ko­neel­la to­teu­tet­tu kuva­ker­to­mus”, jos­sa yh­dis­ty­vät puhe, ku­vat, mu­siik­ki ja muut ääni­te­hos­teet. Ta­ri­nan luo­mi­ses­sa on usea eri työ­vai­he: Työs­ken­te­ly aloi­te­taan ide­oi­mal­la aihe, joka voi olla hen­ki­lö­koh­tai­nen, his­to­ri­al­li­nen, fan­ta­si­aa tai ope­tuk­sel­li­nen. Suun­nit­te­lus­ta ede­tään mediamateraaliin ke­rää­mi­seen. Me­di­a­ma­te­ri­aa­lia voi­vat olla leh­ti­ar­tik­ke­lit, ää­nit­teet, vi­de­o­leik­keet sekä tie­ten­kin omat nau­hoi­tuk­set, valo­ku­vat ja vi­de­ot. Ma­te­ri­aa­lin ke­räys­tä seu­raa käsi­kir­joi­tuk­sen te­ke­mi­nen, jos­sa suun­ni­tel­laan huo­lel­la, kuin­ka ta­ri­na ete­nee ja mitä me­di­a­ma­te­ri­aa­lia käy­te­tään mis­sä­kin ta­ri­nan vai­hees­sa. Kun käsi­kir­joi­tus on val­mis, voi­daan ta­ri­naa ol­kaa edi­toi­maan. Edi­toin­tiin on tar­jol­la run­saas­ti eri oh­jel­mia, ku­ten Mic­ro­sof­tin PhotoStory ja MovieMaker sekä Applen iMovie. Lo­puk­si ta­ri­na jul­kais­taan so­pi­vaa ka­na­vaa käyt­tä­en. Aja­tus digi­ta­ri­noi­den  hyö­dyl­li­syy­des­tä ope­tuk­ses­sa no­jaa pit­käl­ti so­si­o­kult­tuu­ri­seen te­o­ri­aan; sii­hen että ih­mi­sen ke­hi­tys ja op­pi­mi­nen ta­pah­tu­vat kult­tuu­ri­ses­sa ym­pä­ris­tös­sä ja vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa mui­den ih­mis­ten kans­sa. Pro­ses­siin liit­tyy vah­vas­ti myös op­pi­mi­sen oi­kea-ai­kai­nen tu­ke­mi­nen. Ta­ri­naa luo­daan yh­des­sä op­pien, opet­ta­jan toi­mies­sa oh­jaa­vas­sa roo­lis­sa. (Hak­ka­rai­nen & Kum­pu­lai­nen 2011: Liik­ku­va kuva – muut­tu­va ope­tus ja op­pi­mi­nen)

Käy­tän­nön pro­jek­ti to­teu­tet­tiin va­lin­nai­sen sak­san ryh­mäs­sä, jos­sa opis­ke­lee 12 kah­dek­san­nen luo­kan op­pi­las­ta. Pro­jek­ti aloi­tet­tiin kes­kus­te­le­mal­la sii­tä, mikä digi­ta­ri­na on ja tu­tus­tu­mal­la digi­ta­ri­nan te­ke­mi­sen oh­jei­siin, jot­ka opet­ta­ja oli laa­ti­nut ar­tik­ke­lin ”Digi­ta­ri­nat – elä­myk­siä, op­pi­mis­ta ja yh­tei­söl­li­syyt­tä” mu­kaan. Ar­tik­ke­li on jul­kais­tu te­ok­ses­sa ”Liik­ku­va kuva – muut­tu­va ope­tus ja op­pi­mi­nen” (P. Hak­ka­rai­nen ja K. Kum­pu­lai­nen, 2011). Op­pi­lai­den ohje oli teh­dä iMovie-oh­jel­maa hyö­dyn­tä­en digi­ta­ri­na, joka liit­tyy sak­san kie­leen tai sak­san­kie­lis­ten mai­den kult­tuu­riin tai maan­tie­toon. Ta­ri­nan sai teh­dä 2-3 op­pi­laan ryh­mäs­sä ja ai­kaa teh­tä­väl­le an­net­tiin kak­si kak­sois­oppi­tun­tia eli yh­teen­sä noin kol­me tun­tia. Työ aloi­tet­tiin ke­rää­mäl­lä ma­te­ri­aa­lia muun mu­as­sa kir­jois­ta, leh­dis­tä ja in­ter­ne­tis­tä. In­ter­ne­tin ma­te­ri­aa­le­ja va­li­tes­sa op­pi­lai­ta opas­tet­tiin myös te­ki­jän­oi­keu­teen liit­ty­vis­sä ky­sy­myk­sis­sä. Käsi­kir­joi­tuk­sen op­pi­laat sai­vat laa­tia it­sel­leen so­pi­vim­mal­la ta­val­la. Osa ryh­mis­tä hyö­dyn­si iPadien muis­ti­oi­ta ja osa laa­ti käsi­kir­joi­tuk­sen pa­pe­ril­le. Moni op­pi­las koki käsi­kir­joi­tuk­sen te­ke­mi­sen tur­hak­si ja opet­ta­ja vas­ta­si use­am­paan ker­taan ky­sy­myk­seen ”Miks­ei voi­si vain lait­taa ku­vaa toi­sen pe­rään?”. Suun­ni­tel­mal­li­sel­la työl­lä syn­tyi kui­ten­kin jou­he­vam­pia ta­ri­noi­ta ja myös opis­kel­ta­vas­ta kult­tuu­ri­a­si­as­ta ha­et­tiin tar­kem­min tie­toa. Vain kak­si ryh­män op­pi­las­ta oli käyt­tä­nyt iMovie-oh­jel­maa ai­kai­sem­min, mut­ta pe­rus­a­si­at op­pi­laat hok­sa­si­vat lä­hes­tul­koon il­man opet­ta­jan apua. Osa op­pi­lais­ta aras­te­li oman ää­nen käyt­töä vi­de­ol­la ja ha­lu­si­vat käyt­tää en­nem­min mu­siik­kia. Val­miit ta­ri­nat lä­he­tet­tiin opet­ta­jal­le säh­kö­pos­tit­se ja ne kat­sot­tiin sekä ar­vi­oi­tiin yh­des­sä seu­raa­val­la oppi­tun­nil­la. Li­säk­si opet­ta­ja pyy­si op­pi­lail­ta ly­hy­en kir­jal­li­sen pa­laut­teen teh­tä­väs­tä. Digi­ta­ri­nan te­ke­mis­tä ku­vail­tiin muun mu­as­sa sa­noil­la ”haus­ka”, ”mie­len­kiin­toi­nen”, ”help­po”, ”ihan jees”, ”outo”, ”haas­ta­va” ja ”kiva”. Op­pi­laat ko­ki­vat op­pi­neen­sa en­nen kaik­kea pal­jon omas­ta va­lit­se­mas­taan ai­hees­ta, mut­ta li­säk­si myös iMovie-oh­jel­man käy­tös­tä. Ky­syt­tä­es­sä, mitä ryh­mä oli­si voi­nut teh­dä toi­sin, moni vas­ta­si, että vi­de­os­ta oli­si voi­nut teh­dä vie­lä pi­dem­män ja käyt­tää ker­ron­nas­sa omaa ään­tä.

Digi­ta­ri­nat on­nis­tui­vat hy­vin, var­sin­kin huo­mi­oi­den sen, että teh­tä­vä oli mo­nel­le ai­van uusi. Opet­ta­ja itse koki teh­tä­vän on­nis­tu­neek­si en­nen kaik­kea sen toi­min­nal­li­suu­den ja op­pi­las­läh­töi­syy­den vuok­si. Ta­ri­nan luo­mi­nen oli mo­ti­voi­vaa mo­nel­la eri ta­val­la; op­pi­laat sai­vat itse va­li­ta kiin­nos­ta­van ai­heen, luo­da ma­te­ri­aa­lin ja hyö­dyn­tää te­ke­mi­ses­sä tie­to- ja vies­tin­tä­tek­niik­kaa. Ai­kaa teh­tä­väl­le oli riit­tä­väs­ti, mut­ta sa­mal­la har­joi­tel­tiin myös so­vi­tus­ta aika­tau­lus­ta kiin­ni­pi­tä­mis­tä. Kiel­ten opis­ke­lus­sa digi­ta­ri­nan laa­ti­mi­nen so­pii eri­tyi­ses­ti kult­tuu­ri­ai­hei­siin, mut­ta eri­tyi­sen hy­vin teh­tä­vää voi­si hyö­dyn­tää laa­ja-alai­ses­sa opis­ke­lus­sa, esi­mer­kik­si yh­dis­tel­len his­to­ri­aa, yh­teis­kun­ta­op­pia tai maan­tie­toa ja kiel­tä.

Pro­jek­teis­sa opit­tuaTie­to- ja vies­tin­tä­tek­nii­kan ope­tus­käy­tön pro­jek­ti­työt 20161.3.2016