Matias Aaltonen
Vankila koetaan usein jotenkin irralliseksi osaksi normaalista yhteiskunnallisesta toiminnasta. Se mielletään helposti paikaksi, jossa vain pyritään säilyttämään pahamaineisia rikollisia, mikä tekee siitä vastenmielisen ja pelottavan paikan ulkopuolisille henkilöille.
Todellisuudessa vankilat tekevät paljon yhteistyötä eri toimijoiden kanssa oppilaitosyhteistyöstä päihdekuntoutukseen. Se ei pyri olemaan paikka, jonne ihminen tuomion saadessaan vain suljetaan, vaan järjestelmä yrittää monin eri keinoin puuttua uusintarikollisuuteen ja myönnettyjen resurssien puitteissa kuntouttamaan ja auttamaan rikoksista tuomittuja henkilöitä, jotta nämä eivät enää tuomionsa jälkeen palaisi vankilaan.
Myös taiteen eri muodot ovat olleet osa vankilamaailmaa vuosien ajan. Erityisesti musiikki ja kirjallisuus ovat olleet sellaisia asioita, joita vangit ovat aina pitäneet tärkeinä, kun he ovat olleet tuomiota suorittamassa. Taiteeseen liittyvä ohjattu toiminta on kuitenkin ollut hyvin usein erilaisten ulkopuolisten projektien ja hankkeiden varassa. Tästä yksi ajankohtainen esimerkki on Vapauden kauhu –näytelmä, jota oli toteuttamassa usempi eri taho.
On monia syitä, miksi taiteen kaltaista luovaa toimintaa olisi syytä toteuttaa vankiloissa. Ensinnäkin valvonnan ja turvallisuuden kannalta on hyvä luoda sellaista toimintaa vangeille, mikä vaikuttaa mielekkäältä ja tuottaa iloa vastapainoksi tylsyydelle ja stressille, jota vankilaympäristö muuten helposti tuottaa. Toiseksi taiteen avulla vangit, joille esimerkiksi koulunkäynti on tuottanut aikaisemmin ongelmia, saattavat kiinnostua opiskelusta ja koulutuksista uudella tavalla. Kolmanneksi luovuus ja tavat ajatella uudella tavalla edistävät kokonaisvaltaista kuntoutumista. Neljänneksi taiteen avulla on mahdollista löytää erilaisia taitoja ja lahjoja, joita ei ennen ole huomannut, ja tätä kautta kasvattaa itseluottamusta. Lisäksi se voi parantaa vuorovaikutustaitoja ja lisää omien ajatusten arvostamista.
Koska vankiloissa järjestettävä taiteeseen liittyvä kuntouttava toiminta on satunnaista, mutta sille olisi selkeä rooli ja tilaus, voidaan valokuvat tai valokuvaaminen ottaa helposti
osaksi vankilassa tehtävää kuntouttavaa toimintaa. Tässä ns. valokuvaterapeuttisessa työssä käytetään asiakkaalle merkityksellisiä valokuvia väylänä itsehavainnointiin, ymmärrykseen ja muutokseen. Valokuvien maailma mahdollistaa prosessin, jossa aistit herkityvät ja tunteet ja muistot ovat läsnä. Kuvaaminen mm. toimii siltana menneisyyden muistoihin, tiedostamattomaan nykyhetkeen ja tuleviin toiveisiin. Vuorovaikutuksessa asiakkaaan on mahdollista nähdä elämäänsä uudessa valossa, oppia itsestään uutta ja muuttua.
Valokuvan käyttämiseen on olemassa kaksi vaihtoehtoa. Valokuvaterapian ammatillisessa terapiatyössä ja terapeuttisen valokuvauksen. Ensiksi mainittu määritellään valokuvaterapian käytön terapiatyössä tunteiden, ajatusten ja kokemusten aktivoimiseksi ja prosessoimiseksi. Terapeuttinen valokuvaus on sen sijaan itseohjautuvaa ja virallisen terapiatoiminnan piiriin kuulumatonta itsetutkiskelua ja taiteellista ilmaisua. Terapeuttinen valokuvaus on kuvaan liittyvää henkilökohtaista kuvatyöskentelyä. Se voi olla omakohtaista, itsetutkiskeluun ja kasvuun pyrkivää valokuvausta.
Itse valokuvia voidaan käyttää monella eri tavalla. Näitä ovat mm. omaelämänkerrallisten kuvien katselu, symbolisten ja assosiatiivisten kuvien katselu ja uusien kuvien ottaminen joko itse ja toisen kuvaamana.
Valokuvaaja Miina Savolainen on kehittänyt pedagogisen menetelmän, jonka avulla valokuvaa voidaan käyttää yksilön ja erilaisten ryhmien, kuten perheen ja työyhteisön, voimauttamisprosessin aikaansaajana. Valokuvia ja valokuvaamista käytetään menetelmässä välineinä vuorovaikutussuhteiden parantamiseen; hajanaisten, tunnepitoisten ja abstraktien asioiden selkeyttämiseen, voimavarojen vahvistamiseen sekä oman minän tai yhteisön toiminnan reflektointiin ja kehittämiseen.
Vankilaolosuhteissa valokuvaamista voidaan käyttää mm. yksilötyössä, jossa asiakkaan kanssa sekä valokuvataan että pyritään luomaan tarina otetuista valokuvista. Voimaannuttava valokuvaamisen menetelmästä keskitytään sen kolmeen välineeseen (vuorovaikutustilanne, omakuva ja arkielämän teemat), kun asiakastyössä pyritään eheyttämiseen, tunnetarson herättämiseen ja hyvän näkyväksi tekemiseen. Prosessissa huomioidaan vaihe, jossa asiakas on, hänen elämäntilanteen tuottamat erityistarpeet sekä tilanteesta riippuen myös asiakkaan verkosto perhesuhteineen. Valokuvausprosessi on asiakkaan indentiteettityötä, jossa hän itse on pääosassa. Vankilatyöntekijän tehtävä on vain kulkea mukana tukena ja rohkaisijana.
Projekteissa opittuaTieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön projektityöt 20161.3.2016