Hanne Kesänen ja Saara Peussa Wallin
Opettajan tehtävässä tärkeintä on ohjata oppijoita niiden tietojen ja taitojen pariin, joita hetarvitsevat työelämässä ja kansalaisina. Opettajan ei tarvitse tietää kaikkea oppisisällöstään eikä hallita kaikkia sosiaalisen median työkaluja tai ohjelmistoja, joita opetuksessa voitaisiin soveltaa. (Kalliala & Toikkanen 2012, 9.) Tästä lähdimme myös liikkeelle tässä projektissa; emme yrittäneetkään tehdä jälleen yhtä mahdollisimman laajaa sosiaalisen median välineiden listausta, vaan keskityimme tiettyihin aihealueisiin ja vertailimme niihin liittyviä sovelluksia. Tavoitteenamme oli selvittää, löytyisikö sosiaalisen median työkaluista tiettyjä oppimis- tai ohjausprosessin osia tukevia apuvälineitä nimenomaan aikuisten monimuotokoulutukseen. Tarkoitus oli pohtia uusia tapoja hahmotella erilaisia sisältöjä, työstää materiaaleja ja hallita tietoa uusilla, ja niitä tulisi olla mahdollista hyödyntää niin kouluttajan kuin opiskelijan näkökulmasta. Uusien välineiden käyttöönottoon opetuksessa voidaan hakea parannusta oppimistuloksiin tai sujuvuutta opettajan ja oppijan väliseen vuorovaikutukseen, yhteisölliseen työskentelyyn tai tiedon julkistamiseen. Sosiaalinen media ei saa olla itseisarvo, vaan sen pitää toimia oppimisessa olennaisten asioiden edistäjänä (Kalliala & Toikkanen 2012, 1112).
Osana oppimis- ja ohjausprosessia uudet välineet parhaimmillaan voivat kuitenkin parantaa prosessin sujuvuutta sekä tuoda ideoita toteuttaa joitakin osia prosessista uudella tavalla. Somen monimuotoisuudesta ja välinevalinnoista Sosiaalisen media on Kaplanin ja Haenleinin mukaan “ryhmittymä internetpohjaisia, Web 2.0:n ideologiselle perustalle rakentuneita sovelluksia, jotka mahdollistavat sisällön tuottamisen ja käyttäjien luoman sisällön vaihtamisen.” (Kaplan & Haenlein 2010, 61.)Tämä määritelmä löytyy myös sosiaalisesta mediasta kertovassa Wikipedian artikkelista. (Sosiaalinen media, Wikipedia https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Sosiaalinen_media , viitattu 3.4.2016.)
Sosiaalisen median kenttä muuttuu jatkuvasti kun uusia sovelluksia syntyy ja vanhoja kuolee pois. Tässä projektissa yritimme saada kiinni sosiaalisen median työkaluista sellaiset, jotka soveltuisivat aikuisopiskelijoille, heitä opinnoissaan ohjaaville henkilöille tai kouluttajille. Rajasimme varsinaiset oppimisympäristöt pois. Syynä oli toisaalta rajalliset aikaresurssimme, mutta myös se, ettei tavoitteenamme ollut miettiä esim. verkkokurssin toteuttamista kokonaan sosiaalisen median työkalujen avulla. Halusimme pieniä näppäriä työkaluja, joita voitaisiin hyödyntää ehkä lähiopetuksessa, tehtävien tekemisessä tai suljetun verkkooppimisympäristön (esim. Optima, Moodle jne.) lisänä. Työkaluja valikoidessamme käytimme hyödyksi mm. Jane Hartin Top 100 Tools for Learning listausta sekä ohjaajamme vinkkaamaa John McCarthyn Google docsissa jakamaa ja ylläpitämää Differentiation with Social Media Tools erittelyä. Etenkin jälkimmäinen auttoi jäsentämään työkalujen paljoutta ja pääsemään alkuun. Annoimme oman kiinnostuksen myös ohjata valinnoissamme; halusimme ensisijaisesti tutustua meille hieman vieraampiin työkaluihin, vaikka joitakin tuttujakin valikoitui mukaan. Keskityimme käytännön syistä selainpohjaisiin sovelluksiin, joista löytyi ilmaiseksi käyttöönotettava palvelu tai ilmainen testausmahdollisuus. Tähän vaikutti ensisijaisesti se, että kohderyhmämme ovat aikuisopiskelijoita, joiden kanssa useimmiten tvt-käyttö tapahtuu oppilaitoksen tarjoamilla laitteilla, joihin ei ehkä ole mahdollista ladata ja käyttöönottaa uusia varsinaisia ohjelmia. Lisäksi selainpohjaiset sovellukset valitsemalla saimme mukavasti rajattua työkalujen määrää, niiden käyttöönotto on melko helppoa eikä myöskään se koitunut ongelmaksi, että välineiden testausta tehtiin eri käyttöjärjestelmien laitteilla.Päädyimme testaamaan seuraavia palveluja: erilaisten esitysten tekemiseen tarkoitettuja PowToonia ja Preziä, linkkien ja tiedon hallintaan liittyviä Diigoa sekä Pinterestiä,verkkomateriaalin piristämiseen ja sisältökokonaisuuksien jäsentämiseen ajateltuja Thinglinkiä ja Piktochartia, blogipalveluja WordPress ja Portfolium, nopeisiin ohjevideoihin käypää ruudun ja äänen tallenninta AZ Screen Recorderia sekä lähiopetuksen piristäjiä Kahootia ja Padletiä. Testaukset löytyvät osoitteesta http://somestamoneksi.wordpress.com .
Sosiaalisen median työkalujen käyttöehdot – mitä kannattaa ottaa huomioon?
Sometyökalujen ja sovellusten käyttöönoton yhteydessä on aina hyvä ensin tutustua kunkin palvelun käyttöehtoihin. Kalliala & Toikkanen (2012, 100101) listaavat neljä tärkeää asiaa, joista tulee ottaa selvää ennen tietyn palvelun käytön aloittamista:
1) Mikä on palveluntarjoajan kotimaa? Tämä on tärkeää siksi, että etenkin henkilötietolait ja yksityisyyden suojaa koskevat oikeudet vaihtelevat maittain (EUmaat turvallisimpia; USA taas vähemmän turvallinen, koska yhdysvaltalaisten yritysten kohdalla henkilötietolaki suojaa vain USA:n kansalaisia).
2) Minkä maan lakien mukaan mahdolliset palveluun liittyvät riitatilanteet hoidetaan? Tämä ei ole aina sama maa, kuin em. kohdassa 1, vaan joskus monikansallisten yritysten kohdalla se voi olla lähempänäkin, esim. EUkansalaisen on ehkä mukavampi ja turvallisempi käyttää sovellusta, jonka osalta lakipykälät ovatkin EUalueelta.
3) Mitkä ovat palvelun ikärajat? Tämä ei ole ehkä kovinkaan oleellinen kysymys tässä meidän projektissamme, koska tutkimme työkaluja kohderyhmämme ollessa aikuisopiskelijat, mutta esim. perusopetuksen puolella opettajan on hyvä etukäteen tutustua ikärajoihin. Monissa palveluissa ikärajana on 13 vuotta, jolloin palvelu ei olekaan kaikkeen alaikäisten opettamiseen soveltuva.
4) Mitkä oikeudet palveluntarjoaja saa käyttäjien tekemiin tuotoksiin? Tämä asia on usein monimutkaisin ja työläin selvittää, mutta kenties kaikkein tärkein. Usein palvelu varaa itselleen laajatkin oikeudet käyttäjien sisältöihin, ja joskus oikeuden kesto saattaa myös tulla yllätyksenä (esim. jaetun valokuvan oikeus voi säilyä “ikuisesti” palveluntarjoajalla vaikka käyttäjä itse poistaisikin kuvansa palvelusta). (2012, 100-101)
Lopuksi
Projektin aikana vasta hahmotimme, miten valtava määrä erilaisia sosiaalisen median työkaluja on olemassa. Nälkä kasvoi syödessä, ja olisi tehnyt mieli kokeilla niistä vaikka mitä. Oli kuitenkin otettava huomioon molempien projektin jäsenien rajalliset aikaresurssit sekä koetettava säilyttää jonkinlainen punainen lanka projektissamme kokonaisuudessaan. Opimme tästä projektista valtavan paljon, ja oppimisprosessi jatkuu tämän jälkeenkin. Olemme molemmat palailemassa työelämän pariin syksyllä, ja saimme paljon mukaamme sellaista, joka varmasti on eduksi tuolloin. Erityisesti jäi mieleen kaikumaan pohdinta, jota Jami Koponen esittää artikkelissaan “Olisiko tietokoneesta jo muuhunkin kuin kirjoituskoneeksi”: “jos Suomen koulutusjärjestelmä perustettaisiin vuonna 2011 kokonaan tyhjästä ilman parin vuosisadan vakiintuneita pedagogisia käytäntöjä, miten opetusta lähdettäisiin suunnittelemaan käyttäen hyödyksi uusinta teknologiaa?” (Koponen 2011, s. 145-146.) Tämä näkökulma on hyvä, kun suunnitellaan tietoja viestintätekniikan koulutuskäyttöä; ilman hyvin suunniteltua pedagogista pohjatyötä hyvilläkin välineillä tekee hyvin vähän. Tämän projektin eväin on kuitenkin hyvä lähteä suunnittelemaan hyviä pedagogisia ratkaisuja, kun teknisten välineiden työkalupakkikin on paremmin ajan tasalla.
LÄHTEET
Kalliola, E. & Toikkanen, T. 2012. Sosiaalinen media opetuksessa. Finn Lectura.
Kaplan, A. M. & Haenlein, M. 2010. Users of the world, unite! The challenges and the opportunities of Social Media
Koponen, J. 2011. Olisiko tietokoneesta jo muuhunkin kuin kirjoituskoneeksi? Teoksessa Ymmärrys hoi! Kirja, läppäri ja muuttuva oppiminen (toim. Kimmo Soini & Katriina Kajannes). Bookwell Oy, Jyväskylä.
McCarthy, J. Differentiation with Social Media Tools, https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ihsTwYr1kFx9Jb08Z2w5i1MWoxYkRXZbTP4Gcbodp6I/htmlview#gid=0 . Viitattu 25.4.2016.
Top 100 tools for Learning Annual Survey of Learning Tools, http://c4lpt.co.uk/top100tools/ . Viitattu 25.4.2016.
Wikipedia. Sosiaalinen media, https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Sosiaalinen_media . Viitattu 3.4.2016.
Projekteissa opittuaTieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön projektityöt 20161.3.2016