Ea5. Suoritustapa

Kir­jal­li­suus­tent­ti suo­ri­te­taan yk­si­lö­tent­ti­nä yh­des­sä osas­sa. Tent­ti jär­jes­te­tään moodletenttinä sekä säh­köi­se­nä tent­ti­nä säh­köi­sen ten­tin tent­ti­ti­las­sa Tu­rus­sa, Rau­mal­la, Po­ris­sa ja Vaa­sas­sa.  Tent­ti­päi­vät ja säh­köi­sen ten­tin auki­olo­ajan näet aika­tau­lus­ta. Kat­so säh­köi­sen ten­tin esit­te­ly ja il­moit­tau­tu­mis­oh­jeet. Moodletenttiin ei tar­vit­se erik­seen il­moit­tau­tua. Opis­ke­li­jan yleis­op­paas­sa ovat oh­jeet hy­väs­tä tent­ti­vas­tauk­ses­ta. Lue myös tent­ti­koh­tai­set oh­jeet huo­lel­la en­nen ten­tin aloit­ta­mis­ta. Kir­jal­li­suus­tent­ti ar­vi­oi­daan nu­mee­ri­ses­ti as­tei­kol­la 1–5. Ten­taat­to­ri on yli­o­pis­to-opet­ta­ja Lil­ja Ai­kio.

Ta­voit­tee­na on jä­sen­ty­neen koko­nais­kä­si­tyk­sen muo­dos­ta­mi­nen kir­jal­li­suu­den kes­kei­sis­tä si­säl­löis­tä. Lu­et­ta­vaa on run­saas­ti, jo­ten tent­tiin val­mis­tau­tu­mi­nen on hyvä aloit­taa ajois­sa. (Jos osal­lis­tut ke­vät­luku­kau­den en­sim­mäi­seen tent­tiin, kan­nat­taa val­mis­tau­tu­mi­nen aloit­taa jo edel­li­sen opin­to­jak­son ai­ka­na). Hy­vän me­nes­tyk­sen ta­kaa, että pa­neu­tuu huo­lel­li­ses­ti te­os­ten ydin­a­si­oi­hin. Syk­syn ja ke­vään ai­ka­na opis­kel­lut asi­at hel­pot­ta­vat kir­jal­li­suu­den omak­su­mis­ta. Tee lu­ke­mi­sen ai­ka­na kir­jal­li­suu­des­ta muis­tiin­pa­no­ja; kes­ki­ty olen­nai­seen, kyt­ke asi­at joh­don­mu­kai­ses­ti toi­siin­sa sekä jä­sen­nä asi­oi­ta heti alus­ta al­ka­en pää- ja ala­koh­tiin. Myös kes­kei­set kä­sit­teet ja mää­ri­tel­mät on hyvä mer­ki­tä muis­tiin ja ot­taa hal­tuun. Voit edes­aut­taa asi­oi­den jä­sen­ty­mis­tä esi­mer­kik­si te­ke­mäl­lä miel­le­kart­to­ja (mind map eli kä­si­te­kart­ta), ku­vi­oin ja laa­ti­koin.

Moodletentillä tar­koi­te­taan tent­tiä, jo­hon vas­ta­taan ko­to­na omal­ta tie­to­ko­neel­ta ja jon­ka ky­sy­myk­set tu­le­vat Moodleen eril­li­ses­sä moodletentti-lin­kis­sä. Moodletentti on yk­si­lö­tent­ti, jo­hon val­mis­tau­du­taan nor­maa­lin ten­tin ta­paan.  Vas­taus­ai­kaa on ten­tin avau­tu­mi­ses­ta sen sul­keu­tu­mi­seen kak­si vuo­ro­kaut­ta. Moodletentissä on suo­si­tel­ta­vaa kir­joit­taa vas­taus en­sin omal­la ko­neel­la (esi­mer­kik­si Word-teks­tin­kä­sit­te­ly­oh­jel­mal­la) ja sen jäl­keen ko­pi­oi­da ja liit­tää vas­taus ten­tin vas­taus­lo­ke­roon. Läh­tee­nä käy­te­tään opin­to­jak­son tent­ti­kir­jo­ja ja ar­tik­ke­lei­ta (ei suo­ria lai­nauk­sia). Mer­kit­se läh­de sul­kui­hin kir­joit­ta­ma­si kap­pa­leen pe­rään – läh­teen sivu­nu­me­roi­ta ei tar­vi­ta. Oma poh­din­ta on suo­si­tel­ta­vaa ja sii­tä saa aina pis­tei­tä. Ten­tin tar­koi­tus on osoit­taa, että kurs­sin si­säl­löt ovat tut­tu­ja ja että osaat so­vel­taa kurs­sin si­säl­tö­jä omaan poh­din­taa­si. Kos­ka moodletentin tent­ti­ky­sy­mys on laa­jem­pi kuin täs­mäl­li­sin ky­sy­myk­sin teh­ty säh­köi­nen tent­ti, vas­tauk­ses­ta­kin odo­te­taan laa­jem­paa ja sy­väl­li­sem­pää. Oh­jee­na voi­si olla, että vas­taa kaik­ki mitä tie­dät ja mitä ajat­te­let ai­hees­ta mut­ta niin, että var­mis­tat kuu­luu­ko se an­ne­tun ky­sy­myk­sen pii­riin. Pidä an­net­tu ky­sy­mys/teh­tä­vä edes­sä­si niin se hel­pot­taa työn ra­jaa­mis­ta.

Ten­tit­tä­vä kir­jal­li­suus:

1. Hoik­ka­la, T. & Paju, P. 2013. Api­na pul­pe­tis­sa: ysiluokan yh­tei­söl­li­syys. Hel­sin­ki: Gau­de­a­mus.
2. Pih­la­ja, P. & Vii­ta­la, R. 2004. Eri­tyis­kas­va­tus var­hais­lap­suu­des­sa. Hel­sin­ki: WSOY.
3. Kivirauma, J. 2008. Muut­tu­vat mar­gi­naa­lit: näkö­kul­mia vam­mais­tut­ki­muk­seen. Hel­sin­ki: Ke­hi­tys­vam­ma­liit­to.
4. Hon­ka­nen, E., Kaik­ko­nen, L. & Ko­ti­la, H. 2008. Näkö­kul­mia am­ma­til­li­seen eri­tyis­o­pe­tuk­seen. Hel­sin­ki: WSOY JA
5. Tie­teel­li­siä ar­tik­ke­lei­ta op­pi­mis­vai­keuk­sis­ta. (il­moi­te­taan opin­to­jen verk­ko­a­lu­eel­la)

Esi­merk­ki­ky­sy­myk­siä val­mis­tau­tu­mi­sen poh­jak­si:

Ea5. Pe­rus­o­pin­to­jen kir­jal­li­suus 7 opEri­tyis­pe­da­go­gii­kan pe­rus­o­pin­not lv. 2016-201715.6.2016