Kc2 Suoritustapa

Opin­to­jak­so suo­ri­te­taan laa­ti­mal­la es­see yk­si­lö- tai pari­työ­nä, joka on sa­mal­la fi­lo­so­fi­nen kir­joi­tel­ma­har­joi­tus. Työn laa­juus on yk­si­lö­työ­nä 6–8 si­vua ja pari­työ­nä 10–15 si­vua. Es­see ar­vi­oi­daan nu­mee­ri­ses­ti as­tei­kol­la 1–5 ja li­säk­si sii­tä saa ly­hy­en kir­jal­li­sen pa­laut­teen. Po­si­tii­vi­sik­si piir­teik­si vas­tauk­ses­sa kat­so­taan ai­hee­seen pe­reh­ty­nei­syys sekä pe­rus­te­lu­jen va­kuut­ta­vuus että elä­vyys (esi­mer­kik­si il­mi­öi­tä to­del­li­ses­ta elä­mäs­tä). Li­säk­si hy­väs­tä es­sees­tä vä­lit­tyy pyr­ki­mys ai­heen ai­toon fi­lo­so­fi­seen poh­din­taan.

Lii­tä es­seen lop­puun itse­ar­vi­oin­ti tai pari­työs­sä pa­rin yh­tei­nen ar­vi­oin­ti es­seen laa­ti­mi­ses­ta (pi­tuus ½–1 si­vua). Ar­vi­oi es­see­si on­nis­tu­mis­ta suh­tees­sa opin­to­jak­son ta­voit­tei­siin ja pe­rus­te­le ar­vi­oin­ti­si. Säi­ly­tä it­sel­lä­si ko­pio es­sees­tä.

Es­seen poh­ja­na käy­te­tään vä­hin­tään kol­mea kas­va­tus­fi­lo­so­fis­ta läh­de­te­os­ta seu­raa­vas­ta kir­jal­li­suus­lis­tas­ta. (Es­sees­sä voi käyt­tää myös muu­ta ai­hee­seen so­pi­vaa kas­va­tus­fi­lo­so­fis­ta kir­jal­li­suut­ta. Var­mis­ta kir­jan so­vel­tu­vuus etu­kä­teen säh­kö­pos­tit­se opet­ta­jal­ta, rau­no.hut­tu­nen[at]utu.fi.)

Kir­jal­li­suus­lis­ta:

Aaltola, J. & Ha­ka­la, J. (toim.) 1994. Pe­da­go­giik­ka, tie­de ja tra­di­tio. Jy­väs­ky­län yli­o­pis­ton Chy­de­nius-ins­ti­tuu­tin tut­ki­muk­sia 6/1994.
Ahlman, E.
1967. 2., kie­lel­li­ses­ti tark. p. Ar­vo­jen ja vä­li­nei­den maa­il­ma: eettis-ide­a­lis­ti­nen maa­il­man­tar­kas­te­lu­koe. Por­voo, Hel­sin­ki: WSOY.
Ahlman, E.
1982 (1953). Ih­mi­sen probleemi. Joh­da­tus fi­lo­so­fi­sen ant­ro­po­lo­gi­an ky­sy­myk­siin. Jy­väs­kylä: Gum­me­rus.
Al­lan, J.
2008. Rethinking Inclusive Education – The Philosophers of Difference in Practice. Dordrecht: Sprin­ger (verk­ko­kir­ja TY:ssä).
Balke, N., Smeyers, P., Smith, R. & Standish, P. (toim.)
2003. The Blackwell Guide to the Philosophy of Education. Lon­don: Blackwell (vas­taa kah­ta kir­jaa)
Barrow, B. 2007. An Introduction to Moral Philosophy and Moral Education. New York: Routledge.
Briton, D. 1996. Modern practice of adult education: a postmodern critique. Albany: State University of New York Press (Elekt­ro­ni­nen kir­ja: ebrary).
Brockett, R. & Hiemstra, R. 1994. Self-Direction in Adult Learning. Routledge.
Burbules, N. & Torres, C. 2000. Globalization and Education: Critical Perspectives. New York : Routledge.
Comte-Sponville, A. 2001. Pie­ni kir­ja suu­ris­ta hy­veis­tä Hel­sin­ki: Basam Books.
Dahl­berg, G., Moss, P. and Pence, A. 1999. Beyond Quality in Early Childhood Education and Care – Postmodern Perspectives. Phi­la­delp­hia: Falmer Press.
Dallmayr, F. 2007. In Search of the Good Life – A Pedagogy for Troubled Times. Lexington: University Press of Ken­tuc­ky (verk­ko­kir­ja TY:ssä).
Dewey, J. 1957. Kou­lu ja yh­teis­kun­ta. Hel­sin­ki: Ota­va.
Edwards, R. & Usher, R. 2000. Globalisation and pedagogy : space, place, and identity. New York: Routledge (verk­ko­kir­ja TY:ssä).
Ehrmantraut, M. 2010. Heidegger’s Philosophic Pedagogy. New York: Continuum (verk­ko­kir­ja TY:ssä).
Fairfield, P. 2009. Education after Dewey. New York: Continuum (verk­ko­kir­ja TY:ssä).
Fairfield, P. (toim.) 2011. Education, Dialogue and Hermeneutics / edited by Paul Fairfield  (verk­ko­kir­ja TY:ssä).
Frankl, V. E. 1984. It­sen­sä löy­tä­mi­nen. Hel­sin­ki: Kir­ja­yh­ty­mä.
Gjerstad, E. 2009. Val­ta koti­kas­va­tuk­ses­sa. Hel­sin­gin yli­o­pis­ton kas­va­tus­tie­tei­den lai­tok­sen tut­ki­muk­sia. Hel­sin­ki: Yli­o­pis­to­pai­no. (myös verk­ko­jul­kai­su­na)
Har­va, U. 1983. In­hi­mil­li­nen ih­mi­nen Homo humanus. Hel­sin­ki: WSOY.
Heik­ki­nen, A., Leh­to­vaa­ra, M. & Värri, V-M. (toim.) 1994. Pu­heen­vuo­ro­ja kas­va­tus­fi­lo­so­fi­as­ta. Tam­pe­re: Tam­pe­reen yli­o­pis­to.
Held, V. 2005. The Ethics of Care. Personal, Political, and Global. New York: Ox­ford University Press (verk­ko­kir­ja TY:ssä).
Hollo, J. 1931. Itse­kas­va­tus ja elä­mi­sen tai­to. Por­voo: WSOY.
Hut­tu­nen, R. 2003. Kom­mu­ni­ka­tii­vi­nen opet­ta­mi­nen – In­dokt­ri­naa­ti­on kriit­ti­nen te­o­ria. Jy­väs­kylä: Sophi (verk­ko­a­lu­eel­la pdf-tie­dos­to­na).
Jarvis, P. 1991. Twentieth Century Thinkers in Adult Education. Routledge.
Keeney, P. 2007. Liberalism, communitarianism and education: reclaiming liberal education. Burlington, VT: Ashgate Pub (Elekt­ro­ni­nen kir­ja: ebrary).
Ke­to­nen, O. 1981. Eu­roop­pa­lai­sen ih­mi­sen maa­il­man­kat­so­mus. Hel­sin­ki: WSOY.
Kos­ke­la, J. 2012. Discontinuity as Theoretical Foundation to Pedagogy – Existential Phenomenology in Otto Fried­rich Bollnow’s Philosophy of Education. Oulu: University of Oulu.
Kos­ki, J. T. 1995. Ho­ri­sont­tien su­lau­tu­mi­sia: kes­kus­te­lua Hans-Georg Gadamerin kans­sa her­me­neu­tii­kas­ta, kas­va­mi­ses­ta, tie­tä­mi­ses­tä ja kas­va­tus­tie­tees­tä. Hel­sin­ki: Hel­sin­gin yli­o­pis­to.
Kristjánsson, K. 2007. Aristotle, emotions, and education / Kristján Kristjánsson. Burlington: Ashgate (verk­ko­kir­ja TY:ssä).
Krohn, S. 1981. Ih­mi­nen, luon­to ja lo­gos. Jy­väs­kylä: Gum­me­rus.
Ku­pi­ai­nen, R.
2005. Me­di­a­kas­va­tuk­sen ee­tos: Fe­no­me­no­lo­gi­nen tut­ki­mus me­di­a­kas­va­tuk­sen etii­kas­ta. Rova­nie­mi: La­pin yli­o­pis­to.
Lai­ne, T. & Kuh­mo­nen, P. 1995. Fi­lo­so­fi­nen ant­ro­po­lo­gia. Jy­väs­kylä: Ate­na.
Lawson, K. H. 1979. Philosophical Concepts and Values in Adult Education. Strat­ford: The Open University Press.
Leh­to­vaa­ra, M. 1994. Sub­jek­tii­vi­nen maa­il­man­kuva kas­va­tus­tie­teel­li­sen tut­ki­muk­sen ohteena. Kas­va­tuk­sen fi­lo­so­fi­an poh­din­taa kas­va­tus­tie­teen fi­lo­so­fi­an ke­hit­te­lyä Lau­ri Rau­ha­lan ek­sis­ten­ti­aa­li­sen fe­no­me­no­lo­gi­an  poh­jal­ta   eri­tyi­ses­ti   silmälläpitäen   minä­kä­si­tys­tut­ki­muk­sia. Tam­pe­re: Tam­pe­reen yli­o­pis­to.
Matusov, E. 2009. Journey into dialogic pedagogy. Hauppauge, NY: Nova Science Publishers (elekt­ro­ni­nen kir­ja: ebrary; vas­taa kah­ta kir­jaa).
Morrow, R. A. & Torres, C. A. 1995. Social Theory and Education – A Critique of Theories of Social and Cultural Reproduction (verk­ko­kir­ja TY:ssä).
Nas­ka­li, P. 1998. Tyt­tö, äiti, kas­va­tus: koh­ti fe­mi­nii­nis­tä kas­va­tus­fi­lo­so­fi­aa. Rova­nie­mi: La­pin yli­o­pis­to.
Noddings, N. 1984. Caring – A Feminine Approach to Ethics & Moral Education. Ber­ke­ley: University Press of Ca­li­for­nia.
Nur­mi, K. 1987. Joh­da­tus kas­va­tuk­sen fi­lo­so­fi­siin ja his­to­ri­al­li­siin pe­rus­tei­siin. Hel­sin­ki: Lah­den tut­ki­mus- ja kou­lu­tus­kes­kus.
Pert­tu­la, J. 1995. Ko­ke­mus psy­ko­lo­gi­se­na tut­ki­mus­koh­tee­na: Joh­da­tus fe­no­me­no­lo­gi­seen psy­ko­lo­gi­aan. Tam­pe­re: Suo­men fe­no­me­no­lo­gi­nen ins­ti­tuut­ti.
Pii­rai­nen, A. 2006. Asi­ak­kaan ja asi­an­tun­ti­jan pe­da­go­gi­nen suh­de: Fe­no­me­no­lo­gi­nen tut­ki­mus fy­si­o­te­ra­pi­a­ti­lan­teis­ta asi­ak­kai­den ja fy­si­o­te­ra­peut­tien ko­ke­ma­na. Hel­sin­ki: Hel­sin­gin yli­o­pis­to.
Puo­li­mat­ka, T. 1996 (2. uu­dis­tet­tu pai­nos). Kas­va­tus ja fi­lo­so­fia. Hel­sin­ki: Kir­ja­yh­ty­mä.
Puo­li­mat­ka, T. 1997. Ope­tus­ta vai in­dokt­ri­naa­ti­o­ta?: val­ta ja ma­ni­pu­laa­tio ope­tuk­ses­sa. Hel­sin­ki: Kir­ja­yh­ty­mä.
Rau­ha­la, L. 1992. Hen­ki­nen ih­mi­ses­sä. Hel­sin­ki: Yli­o­pis­to­pai­no.
Roberts, P. 2000. Education, Literacy, and Humanization – Exploring the Work of Paulo Freire. Westport: Ber­gin & Garvey (verk­ko­kir­ja TY:ssä).
Satu­leh­to, M. 1992. Elä­mis­maa­ilma tie­tei­den pe­rus­ta­na: Edmund Husserlin tie­teen fi­lo­so­fia. Tam­pe­re: Tam­pe­reen yli­o­pis­to.
Sih­vo­la, J. 1994. Hy­vän elä­män po­li­tiik­ka – Näkö­kul­mia Aris­to­te­leen po­liit­ti­seen fi­lo­so­fi­aan. Hel­sin­ki: Tut­ki­ja­liit­to.
Sih­vo­la, J. 2004. Maa­il­man­kan­sa­lai­sen etiik­ka. Hel­sin­ki: Ota­va.
Saito, N. 2005. The Gleam of Light – Moral Perfectionism and Education in Dewey and Emerson (verk­ko­kir­ja TY:ssä).
Sil­jan­der, P. 1988. Her­me­neut­ti­sen pe­da­go­gii­kan pää­suun­tauk­set. Oulu: Ou­lun yli­o­pis­to.
Skin­na­ri, S. 2004. Pe­da­go­gi­nen rak­kaus. Kas­vat­ta­ja elä­män tar­koi­tuk­sen ja ih­mi­sen ar­voi­tuk­sen ää­rel­lä. Jy­väs­kylä: PS-Kus­tan­nus.
Skin­na­ri, S. 2008. Elä­män­kou­lu – op­pi­maan op­pi­mi­ses­ta kas­va­maan kas­va­mi­seen. Jy­väs­kylä: PS-Kus­tan­nus.
Skolimowski, H. 1984. Eko­fi­lo­so­fia. Vaa­sa: Kir­ja­yh­ty­mä.
Sola­saa­ri, U. 2003. Rak­kaus ja ar­vot kas­vat­ta­vat per­soo­nan – Max Schelerin kas­va­tus­fi­lo­so­fi­aa. Hel­sin­ki: Hel­sin­gin yli­o­pis­to.
Ste­ven­son, L. 1974. Seven Theories of Human Nature. Ox­ford: Ox­ford University Press.
Ste­ven­son, L. 1983. Sju teorier om människans natur. Stockholm: Forum.
Todd, S. 2009. Toward an Imperfect Education – Facing Humanity, Rethinking Cosmopolitanism. Boulder: Paradigm Publishers.
Tois­kal­lio, J. 1993. Tie­to, si­vis­tys ja käy­tän­nöl­li­nen vii­saus. Tu­run yli­o­pis­ton jul­kai­su­ja, sar­ja C/99.
Tom­pe­ri, T. & Juu­so, H. (toim.) 2008. Sok­ra­tes kou­lus­sa: it­se­näi­sen ja yh­tei­söl­li­sen ajat­te­lun edis­tä­mi­nen ope­tuk­ses­sa. Tam­pe­re: Eu­roop­pa­lai­sen fi­lo­so­fi­an seu­ra.
Tubbs, N. 2005. Philosophy’s Higher Education. Dordrecht: Sprin­ger (elekt­ro­ni­nen kir­ja: Springe).
Tuo­mi­nen, M. 2006. Am­mat­ti­kas­va­tus­fi­lo­so­fia. Okka, Ope­tus-, kas­va­tus- ja kou­lu­tus­a­lo­jen sää­tiö. Tam­pe­reen yli­o­pis­ton Am­mat­ti­kas­va­tuk­sen tut­ki­mus- ja kou­lu­tus­kes­kuk­sen jul­kai­su­ja. Saa­ri­jär­vi: Saa­ri­jär­ven off­set.
Tu­ru­nen, K. E. 1993. Ar­vo­jen to­del­li­suus: Joh­da­tus arvo­kas­va­tuk­seen. Jy­väs­kylä: Ate­na.
Usher, R. & Edwards, R. 1994. Postmodernism and Education. Lon­too: Routledge.
Varto, J. 1993. Koh­ti elä­mis­maa­il­man ja ih­mi­sen laa­dul­lis­ta tut­ki­mis­ta. Tam­pe­re: Tam­pe­reen yli­o­pis­to.
Venkula, J. 1993. Tie­teel­li­sen toi­min­nan ulot­tu­vuuk­sia. Osa 2. Tie­de, etiik­ka, vii­saus. Hel­sin­ki: Yli­o­pis­to­pai­no.
Vestergaard, E. & al. 1987. Joh­da­tus kas­va­tuk­sen fi­lo­so­fi­aan. Hel­sin­ki: Yli­o­pis­to­pai­no.
Volanen, M. V. Filoteknia ja ky­sy­mys si­vis­tä­väs­tä työs­tä. Kou­lu­tuk­sen tut­ki­mus­lai­tos. Jy­väs­kylä: Jy­väs­ky­län yli­o­pis­to­pai­no.
Wain, K. 1987. Philosophy of Lifelong Education. Croom Helm.
White, J. 1997. Education and the end of work: a new philosophy of work and learning (elekt­ro­ni­nen kir­ja: ebrary).
Winch, C. 2002. The Philosophy of Human Learning. New York: Routledge (verk­ko­kir­ja TY:ssä).
Wringe, C. 2006. Moral Education – Beyond the Teaching of Right and Wrong. Dordrecht: Sprin­ger (verk­ko­kir­ja TY:ssä).
Wilenius, R. 1982. Ih­mi­nen ja si­vis­tys. Jy­väs­kylä: Gum­me­rus.
Wilenius, R. 1999. Mitä on ih­mi­nen? Fi­lo­so­fi­aa ih­mi­ses­tä ja in­hi­mil­li­ses­tä kas­vus­ta. Jy­väs­kylä: Ate­na Kus­tan­nus Oy.
von Wright, G. H. 1981. Hu­ma­nis­mi elä­män­a­sen­tee­na. Hel­sin­ki: Ota­va.
Värri, V.-M. 2002. Hyvä kas­va­tus – kas­va­tus hy­vään: Di­a­lo­gi­sen kas­va­tuk­sen fi­lo­so­fi­nen tar­kas­te­lu eri­tyi­ses­ti van­hem­muu­den näkö­kul­mas­ta. Tam­pe­re: Tam­pe­re University Press.

Opin­to­jak­son kir­jal­li­suus kes­kit­tyy pit­käl­ti fi­lo­so­fi­aan ylei­ses­ti, ja var­si­nai­seen kas­va­tus­fi­lo­so­fi­aan sy­ven­ny­tään lu­en­noil­la. Kir­jo­jen si­säl­tö ei avau­du vält­tä­mät­tä hel­pos­ti esi­mer­kik­si kie­lel­li­sis­tä syis­tä. Kir­jo­ja tu­li­si­kin pyr­kiä lu­ke­maan aja­tuk­sel­la kiin­nit­tä­en huo­mi­o­ta ko­ko­nai­suuk­siin. Opin­to­ryh­mäs­sä tai verk­ko­kes­kus­te­lus­sa kan­nat­taa käyt­tää ai­kaa kes­kus­te­luun mui­den opis­ke­li­joi­den kans­sa sii­tä, mi­ten ku­kin on asi­at ym­mär­tä­nyt. Kä­sit­tei­den ym­mär­tä­mi­sen hel­pot­ta­mi­sek­si opin­to­jak­son si­säl­löis­tä on koot­tu ly­hyt kä­sit­teis­tö verk­ko­a­lu­eel­le. Oheis­lu­ke­mis­to­na voi käyt­tää esi­mer­kik­si te­os­ta Määt­tä­nen, P. 1995. Fi­lo­so­fia – Joh­da­tus pe­rus­ky­sy­myk­siin. Hel­sin­ki: Gau­de­a­mus.

Esseeaiheet

Voit va­li­ta esi­mer­kik­si seu­raa­via ai­hei­ta. Voit myös it­se­näi­ses­ti muo­ka­ta ai­hei­ta.

1) Fe­mi­nis­mi ja kas­va­tus­fi­lo­so­fia
Tee­maa kä­si­tel­lään esi­mer­kik­si te­ok­sis­sa Noddings 1984, Held 2005 ja Nas­ka­li 1998.

2) Ih­mi­sen kä­sit­tä­mi­sen on­gel­ma
Tee­maa kä­si­tel­lään esi­mer­kik­si te­ok­sis­sa Skin­na­ri & Tois­kal­lio 1994 (verk­ko­a­lu­eel­la), Ahlman 1982, Frankl 1984, Ste­ven­son 1974 ja 1983, Wilenius 1982 ja 1999, Puo­li­mat­ka 1996, Skin­na­ri 2004 ja 2007 (verk­ko­a­lu­eel­la).

3) Kas­va­tuk­sen ar­vot ja vä­li­neet
Tee­maa kä­si­tel­lään esi­mer­kik­si te­ok­sis­sa Skin­na­ri & Tois­kal­lio 1994 (verk­ko­a­lu­eel­la), Ahlman 1967, Tu­ru­nen 1993, Puo­li­mat­ka 1996 ja Skin­na­ri 2004.

4) Kas­vat­ta­jan eet­ti­nen vas­tuu
Tee­maa kä­si­tel­lään esi­mer­kik­si te­ok­sis­sa Gjerstad 2009, Skin­na­ri 2004, Puo­li­mat­ka 1996, Noddings 1984 ja Comte-Sponville 2001 sekä verk­ko­a­lu­eel­la Skin­na­ri 2008 ja Hut­tu­nen 2003.

5) In­dokt­ri­naa­ti­on (ma­ni­pu­laa­ti­on) vaa­ra ope­tuk­ses­sa
Tee­maa kä­si­tel­lään te­ok­sis­sa Puo­li­mat­ka 1996 ja 1997 sekä Hut­tu­nen 2003.

6) Hyvä elä­mä, hy­veet ja kas­va­tus
Tee­ma kä­si­tel­lään te­ok­sis­sa Comte-Sponville 2001, Sih­vo­la 1994, Dallmayr 2007 ja Värri 2002.

7)  Post­mo­der­nis­mi ja kas­va­tus
Tee­maa kä­si­tel­lään te­ok­sis­sa Nas­ka­li 1998, Puo­li­mat­ka 1996, Dahl­berg, Moss, & Pence 1999 ja Usher & Edwards 1994.

8) Glo­ba­li­saa­tio, kosmopolitanismi ja kas­va­tus
Tee­maa kä­si­tel­lään te­ok­sis­sa Edwards & Usher 2000, Sih­vo­la 2004 ja Todd 2009.

9) Fe­no­me­no­lo­gi­nen tut­ki­mus­ote laa­dul­li­ses­sa (kas­va­tus­tie­teel­li­ses­sä) tut­ki­muk­ses­sa.
Fe­no­me­no­lo­gi­aa ja fe­no­me­no­lo­gis­ta laa­dul­lis­ta otet­ta kä­si­tel­lään te­ok­sis­sa Pert­tu­la 1995, Pii­rai­nen 2006, Jun­tu­nen 2006, Leh­to­vaa­ra 1994, Ku­pi­ai­nen 2005, Satu­leh­to 1992 ja Varto 1993.)

Ohjausta esseen kirjoittamiseen

Es­seen teon alus­sa on hyvä muo­toil­la on­gel­ma/on­gel­mia ky­sy­mys­muo­toon. Tut­kiel­ma­har­joi­tus on on­gel­miin vas­taa­mis­ta ja vas­taus­ten pe­rus­te­lua. Esi­mer­kik­si en­sim­mäi­ses­sä es­see­ai­hees­sa voi ky­syä:

Näkö­kul­mien va­lin­nas­sa voit kes­kit­tyä jo­hon­kin/joi­hin­kin tee­moi­hin eli ai­heen tie­toi­nen ra­jaa­mi­nen on mah­dol­lis­ta ja toi­vot­ta­vaa­kin. Myös ot­sik­koa voi ra­ja­ta ja muo­ka­ta. Es­seen ot­sik­ko voi­si olla esi­mer­kik­si Vii­sas­tu­mi­sen mah­dol­li­suu­det pe­rus­kou­lun ylä­as­teel­la tai Vii­sas­tu­mi­sen mah­dol­li­suu­det elä­ke­i­äs­sä. Es­seen te­ke­mi­nen on ”vuo­ro­pu­he­lua” oman ajat­te­lun ja mui­den ajat­te­lun (kir­jal­li­suus) vä­lil­lä. Es­see­seen tu­lee mer­ki­tä läh­de­viit­teet, jot­ta lu­ki­ja tie­tää, mil­loin ky­sees­sä on si­nun ja mil­loin tois­ten tul­kin­ta. Vaik­ka es­see on pie­ni­muo­toi­nen tut­kiel­ma, voit sitä teh­des­sä­si hyö­dyn­tää Puo­li­mat­kan (1995) esit­tä­miä fi­lo­so­fi­sen tut­ki­muk­sen­teon vai­hei­ta. Nämä vai­heet ovat yksi esi­merk­ki fi­lo­so­fi­ses­ta tut­ki­muk­ses­ta ei­vät­kä ne si­ten sido es­see­si ete­ne­mis­tä.

A. Tutkimusongelma ja sen ratkaisun alustava hahmottelu

On­gel­man mää­rit­te­ly ja ra­jaus
Fi­lo­so­fi­sen tut­ki­muk­sen läh­tö­koh­ta­na on on­gel­man mää­rit­te­ly ja ra­jaus. On va­lit­ta­va ta­po­ja fi­lo­so­fi­ses­ti ky­seen­a­lais­taa kiin­nos­tuk­sen koh­tee­na ole­va il­miö, kä­si­tys tai tapa miel­tää to­del­li­suus. Esi­mer­kik­si onko ai­kui­sel­la oi­keut­ta ra­joit­taa lap­sen va­paut­ta? Se, mitä kas­va­tus-käy­tän­nös­sä yleen­sä pi­de­tään sel­vi­ö­nä, voi­daan fi­lo­so­fi­ses­ti ky­seen­a­lais­taa, jot­ta pääs­täi­siin sel­vil­le val­lit­se­vien käy­tän­tei­den taus­tal­la pii­le­vis­tä ra­ti­o­naa­li­sis­ta pe­rus­te­luis­ta tai osoi­tet­tai­siin val­lit­se­va kä­si­tys jär­jel­li­ses­ti kes­tä­mät­tö­mäk­si.

On­gel­man eks­pli­koin­ti
On­gel­man eks­pli­koin­nil­la tar­koi­te­taan sen kes­keis­ten kä­sit­tei­den sel­ven­tä­mis­tä ja sen ja­ka­mis­ta osa­on­gel­miin. Esi­mer­kik­si mitä oi­keu­del­la täs­sä yh­tey­des­sä tar­koi­te­taan? Onko ai­kui­sen ja lap­sen vä­lil­lä olen­nai­sia ero­ja? Mitä va­paus tar­koit­taa? Min­kä­lai­nen va­pau­den ra­joi­tus tu­lee ky­sy­myk­seen?

Oma nä­ke­mys
Kun on­gel­ma on ra­jat­tu ja sel­ven­net­ty, on alus­ta­vas­ti hah­mo­tel­ta­va omaa nä­ke­mys­tä ja sitä puol­ta­via pe­rus­te­lu­ja.

B. Totuttujen ajatusmallien purkaminen

Val­lit­se­vien ja mah­dol­lis­ten rat­kai­su­jen kar­toi­tus
Mitä fi­lo­so­fi­sia te­o­ri­oi­ta tai ole­tuk­sia voi­daan esit­tää kä­si­tel­tä­väs­tä ky­sy­myk­ses­tä? Mitä pe­rus­te­lu­ja on esi­tet­ty puo­les­ta ja vas­taan? Jo­kai­sen tut­ki­muk­sen on ni­vel­lyt­tä­vä ole­mas­sa ole­vaan kes­kus­te­luun, jot­ta se voi­si hyö­dyn­tää jo teh­dyt löy­döt ja käyt­tää kä­sit­tei­tä ta­val­la, jon­ka kes­kus­te­lun muut osa­puo­let ym­mär­tä­vät ja joka on mer­ki­tyk­sel­li­nen kes­kus­te­lun kan­nal­ta. Tämä saat­taa tut­ki­muk­sen alt­tiik­si fi­lo­so­fi­sen yh­tei­sön ar­vi­oin­nil­le ja kri­tii­kil­le, edis­tää pa­rem­man ym­mär­ryk­sen saa­vut­ta­mis­ta ja sel­ke­äm­män kä­sit­teel­li­sen muo­toi­lun an­ta­mis­ta tut­kit­ta­val­le il­mi­öl­le.

Kä­sit­teel­li­nen ja loo­gi­nen kri­tiik­ki
Val­lit­se­via fi­lo­so­fi­sia kä­si­tyk­siä on ar­vi­oi­ta­va ta­val­la, joka te­kee niil­le oi­keut­ta. Niis­sä ole­vat to­tuu­den ai­nek­set on pys­tyt­tä­vä hyö­dyn­tä­mään sa­mal­la kun niis­sä ole­vat epä­tark­kuu­det ja epä­on­nis­tu­neet rat­kai­sut py­ri­tään kor­jaa­maan. Tar­koi­tuk­se­na on sel­vit­tää, onko käy­te­tyis­sä te­o­ri­ois­sa epä­sel­vyyk­siä tai moni­mie­li­syyk­siä ja onko ar­gu­men­teis­sa päät­te­ly­vir­hei­tä.

C. Oman näkemyksen uudelleen järjestäminen

Esi­te­tään oma rat­kai­su kä­si­tel­tä­vään ky­sy­myk­seen, mah­dol­li­set uu­det näkö­kul­mat, jot­ka syn­ty­vät ai­kai­sem­pien kä­si­tys­ten kri­tii­kis­tä, sekä oma uusi ar­gu­men­taa­tio.
Hie­man toi­sen­lai­sen eväs­tyk­sen es­seen te­koon esit­tää Erik Ahlman nä­ke­myk­sel­lään fi­lo­so­fi­ses­ta me­to­dis­ta, jon­ka hän esit­tää kir­jas­saan Te­o­ria ja to­del­li­suus (1925, 15–16)
”…voi­daan ky­syä, eikö mää­rä­tyn yh­te­näi­sen me­to­din omak­su­mi­sen ja ylei­sek­si tu­le­mi­sen kaut­ta – otak­su­en, että se oli­si mah­dol­lis­ta – pan­na alt­tiik­si sel­lais­ta, joka juu­ri te­kee fi­lo­so­fi­an sik­si, mitä se on, ni­mit­täin sitä en­nak­ko­luu­lot­to­muut­ta ja ajat­te­le­mi­sen va­paut­ta, joka te­kee, että fi­lo­so­fia elää, ei muo­dos­tu kuol­leek­si ja kan­ke­ak­si kä­si­te­ko­neis­tok­si. Puo­les­ta­ni ai­na­kin oli­sin tai­pu­vai­nen pi­tä­mään fi­lo­so­fi­al­le mitä tär­keim­pä­nä ja sen luo­vut­ta­mat­to­ma­na oi­keu­te­na, että sii­nä me­to­di on aina va­paa ja että ai­no­a­na ko­e­tin­ki­ve­nä sil­le, että jol­le­kin ajat­te­lu­työl­le on an­net­ta­va fi­lo­so­fi­an nimi, on se, että se ta­pah­tuu hen­ges­sä ja to­tuu­des­sa, että se on il­maus to­del­li­ses­ta fi­lo­so­fi­ses­ta tar­pees­ta.”

Kas­va­tus­fi­lo­so­fia 3 opKas­va­tus­tie­teen aine­o­pin­not lv. 2016-201717.6.2016