Kc2 Monimuoto-opintojen opintoryhmät
Vk 45 Ihmisyyteen kasvu ja kasvatus
Valmistaudu opintoryhmään perehtymällä etukäteen verkkoalueella oleviin, teemoihin johdattaviin teksteihin sekä Skinnarin artikkeleihin. Opintoryhmän teemoina ovat: Mitkä ovat kasvatuksen tavoitteet? Mitä on ihmisyyteen kasvu? Pohtikaa teemoja seuraavien kysymysten avulla:
- Minkälaista on kasvatus, jonka taustalla ei ole arvo- ja kasvatusfilosofista jäsentelyä tai tiedostettua ihmiskäsitystä?
- Miksi kasvatus ja opetus näyttäytyvät monta kertaa ensisijaisena, vaikka primaaria on kasvu ja oppiminen?
- Onko ihmisen elämänkulun ymmärtäminen kasvutapahtumana perusteltua?
- Millä tavoin aikuinen ihminen voisi kehittyä ihmisyydessä nykyistä paremmin? Vai onko tämä tarpeen?
- Voitko yhtyä seuraavaan ajatukseen ihmisen elämänkaaresta:
20 ensimmäistä vuotta on oppimista, 20 seuraavaa vuotta taistelua, kun yrittää unohtaa oppimansa ja luoda omaa elämäntapaansa, ja 40 vuoden jälkeen alkaa viisauden mahdollisuus? - Mihin sinä kasvatat itseäsi ja muita?
Vk 47 Oma ihmiskäsitykseni/kasvatusfilosofiani?
Tuokaa keskusteluun ryhmäläisten esille nostamia aiheita. Halutessanne voitte ottaa keskustelun pohjaksi esimerkiksi verkkomateriaalissa esitettyjä pohdintakysymyksiä tai itsenäisesti kirjoitetut lyhyet kirjoitelmat omasta ihmiskäsityksestä ja/tai kasvatusfilosofiasta. Vaihtoehtoisesti voitte tehdä opintoryhmässä lyhyen kirjoitusharjoituksen em. aiheesta. Ryhmän ilmapiirin ollessa mahdollisimman avoin ja turvallinen on mahdollista tarkastella vaikkapa elämän perimmäisiä arvoja ja tarkoituksia. Pyritäänhän koko kurssi sitomaan vakaasti ihmisen jokapäiväisen elämän filosofointiin.
Ideoikaa omia esseitänne. Jakaantukaa esimerkiksi aihealueittain pienryhmiin luomaan mahdollisia näkökulmia tehtävien tekoon. On ehkä paikallaan kerrata myös lähdeviitteiden merkitseminen tekstin sisäisinä lähdeviitteinä ja lähdeluettelon muodossa.

TY/viestintä