Kc3 Alkusanat ja osaamistavoitteet

Kas­va­tus­psy­ko­lo­gia on yksi tär­keim­mis­tä kas­va­tus­tie­teen osa-alu­eis­ta. Kas­va­tus­psy­ko­lo­gia tar­kas­te­lee kas­va­tus­tie­teen ky­sy­myk­siä psy­ko­lo­gi­ses­ta näkö­kul­mas­ta – il­mi­öi­tä kä­si­tel­lään ensi­si­jai­ses­ti mik­ro­ta­sol­la eli yk­si­lö- ja yh­tei­sö­näkö­kul­mas­ta eikä niin­kään mak­ro­ta­sol­la eli or­ga­ni­saa­ti­on, yh­teis­kun­nan tai ra­ken­tei­den kan­nal­ta.

Psy­ko­lo­gi­nen tut­ki­mus on vai­kut­ta­nut kas­va­tuk­sen käy­tän­tö­jen taus­tal­la jo vuo­si­kym­me­niä. Op­pi­mi­sen ja ope­tuk­sen haas­tei­siin on et­sit­ty vas­tauk­sia uu­sim­man kas­va­tus­psy­ko­lo­gi­sen tie­don avul­la. Op­pi­mi­sen ja oh­jaa­mi­sen tut­ki­mus koko elä­män­kaa­ren ai­ka­na ovat­kin vah­vas­ti läs­nä tä­män päi­vän kas­va­tus­psy­ko­lo­gi­ses­sa tut­ki­muk­ses­sa. Seu­rauk­se­na on eri­lais­ten yh­tei­söl­lis­ten op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ke­hit­te­ly ja tut­ki­mus, jos­sa ko­ros­tuu kas­va­tus­psy­ko­lo­gis­ten pro­ses­sien so­si­aa­li­ses­ti ha­jau­tu­nut luon­ne. Ny­ky­ään on saa­ta­vis­sa mel­ko yk­si­tyis­koh­tais­ta tut­ki­mus­tie­toa op­pi­mi­ses­ta pro­ses­si­na sen eri osa-alu­eil­la (lu­ke­mi­nen, kir­joit­ta­mi­nen, ma­te­ma­tiik­ka jne.).

Opin­to­jak­son kes­kei­si­nä osa-alu­ei­na ovat kas­vun, ke­hi­tyk­sen ja op­pi­mi­sen pro­ses­sien oh­jaa­mi­nen ja mo­ti­vaa­ti­on ja emoo­ti­oi­den roo­li oppimis-oh­jaus­vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa. Nämä ovat tä­män päi­vän kas­va­tus­psy­ko­lo­gi­an kiin­nos­ta­via ky­sy­myk­siä, joil­la on ha­vait­tu ole­van moni­syi­siä mer­ki­tyk­siä yk­si­lön ja yh­tei­sön op­pi­mi­sel­le ja kas­vul­le.

Osaamistavoitteet

Opis­ke­li­ja on pe­reh­ty­nyt op­pi­mi­sen ja ope­tuk­sen psy­ko­lo­gi­aan ja kas­va­tuk­sen so­si­aa­li­psy­ko­lo­gi­aan. Opis­ke­li­ja tun­tee oi­val­ta­van op­pi­mi­sen kes­kei­set peri­aat­teet sekä ym­mär­tää mo­ti­vaa­ti­on ja kiin­nos­tuk­sen mer­ki­tyk­sen op­pi­mi­ses­sa.

Sisältö
Kas­va­tuk­sen psy­ko­lo­gia 4 opKas­va­tus­tie­teen aine­o­pin­not lv. 2016-20171.6.2015