Kc3 Suoritustapa
Kasvatuksen psykologian opintojakso suoritetaan kirjoittamalla henkilökohtainen opintosuunnitelma ja essee 2–3 hengen pienryhmässä tai yksilötyönä. Esseen laajuus on pari- tai ryhmätyönä 12–14 sivua ja yksilötyönä 8–10 sivua. Essee arvioidaan asteikolla 1–5. Esseen yleiset arvioinnin kriteerit löytyvät Opiskelijan yleisoppaasta. Esseen arvioi yliopisto-opettaja Tiina Tuijula.
Esseen lähdekirjallisuutena käytettävä kirjallisuus
Käytä esseessäsi Lonka, K. 2015. Oivaltava oppiminen -kirjaa ja vähintään 3 artikkelia seuraavista alla olevista (tai kaksi alla olevista ja yksi itse valittu tieteellinen artikkeli). Artikkelit löydät yliopiston kirjaston verkkoaineistosta kirjautumalla yliopiston tunnuksella ja salasanalla Nelliportaaliin.
Hakkarainen, K., Lallimo, J. & Toikka, S. 2012. Kollektiivinen asiantuntijuus ja jaetut tietokäytännöt. Aikuiskasvatus 32 (4), 246–256.
Hidi, S. & Renninger, K. A. 2006. The four-phase model of interest development. Educational Psychologist 41 (2), 111–127.
Lepola, J., Laitinen, S. & Kajamies, A. 2013. Pienten lasten motivaation rakenne ja pysyvyys. Psykologia 48 (04), 256–273.
Lonka, K. & Ketonen, E. 2012. How to make a lecture course an engaging learning experience? Studies for the Learning Society, 2–3, 63–74.
Nurmi, J.-E. 2013. Motivaation merkitys oppimisessa. Kasvatus 44 (5), 548–554.
Vuopala, E. & Järvelä, S. 2012. Yhteisöllistä oppimista edistävät ja vaikeuttavat tekijät – opiskelijoiden kokemuksia verkkokurssilta. Kasvatus 43 (4), 406–421.
Laadi esseen loppuun liitteeksi itsearviointi (1/2–1 sivua) esseen tekoprosessista, siihen liittyvistä ongelmista ja niiden ratkaisuista. Anna esseellesi arvosana sekä perustele arviointisi. Voit kirjoittaa itsearvioinnin esimerkiksi seuraavia kysymyksiä apuna käyttäen:
- Mitkä ovat esseen vahvimmat puolet?
- Miten esseetä voisi parantaa?
- Mitä ongelmia kohtasit laatiessasi esseetä?
- Miten ratkaisit ongelmat?
- Minkä arvosanan annat esseellesi? Millä perusteella?
- Mistä asiasta erityisesti toivoisit saavasi palautetta?
Esseen tarkoituksena on syventää oppimispsykologista osaamistasi. Pyri löytämään esseeseen jokin tutkimuskysymys mahdollisine alakysymyksineen, joka johdattaa sinut tutkimusorientoituneeseen työtapaan. Kun asetat itse kysymyksiä ja vastaat niihin, joudut jäsentämään omia ajatuksiasi asioista, ja näin oppimisprosessisi etenee. Esittele tutkimuskysymykset (vain muutama, ei liikaa) johdannossa ja vastaa niihin esseessä. Valitse esseeseen selkeä näkökulma, joka näkyy jo esseen otsikossa. Kiinnitä huomiota käsitteiden välisiin suhteisiin ja niiden ymmärtämiseen unohtamatta asioiden kriittistä tarkastelua. Ankkuroi pohdintasi tieteelliseen kirjallisuuden lisäksi omaan ajatteluusi, johtopäätelmiin ja syvällisiin, kriittisiin kannanottoihin. Kertaa Opiskelijan yleisoppaasta (verkkoalueella) esseen muotoseikat kuten esimerkiksi lähdeviitteiden merkitseminen.
Esseeaihe
Tarkastele oppimista ja/tai opettamista jonkun kasvatuspsykologisen ilmiön näkökulmasta (esim. motivaatio, asiantuntijuus, yhteisöllinen oppiminen, oivaltava oppiminen tms., voit valita itse näkökulman). Otsikoi ja rajaa esseesi itse. Voit myös rajata tarkasteluasi kehityspsykologisesti johonkin ikäkauteen tai johonkin tiettyyn oppimiskäsitykseen, oppimisympäristöön tai opetusmenetelmään. Oleellista on, että pohdit esseessäsi samaa, mitä opettajat, kasvattajat ja kouluttajat pohtivat työssään kaiken aikaa; miten parhaiten tukea oppimista, mitkä tekijät oppimiseen vaikuttavat ja miten tehdä oppimisesta mielekästä ja tehokasta erilaisille oppijoille erilaisissa oppimisympäristöissä huomioiden oppimisen nykyinen lähestymistapa: vähemmän ulkoa oppimista ja enemmän tiedon ja sen soveltavan käytön oppimista.
Henkilökohtainen opintosuunnitelma (HOPS)
Henkilökohtainen opintosuunnitelma eli HOPS laaditaan opintojen alkuvaiheessa. HOPS auttaa opintojen suunnittelua, kokonaisuuden hahmottamista, aikatauluttamista, tavoitteiden saavuttamista ja opiskeluun sitoutumista. HOPS auttaa hallitsemaan opiskeluprosessia. Verkkoalueen konttorista löytyy lomake HOPSia varten. HOPS arvioidaan asteikolla hyväksytty–täydennettävä.
Monimuoto-opinnot koostuvat lähi-, ryhmä- ja itsenäisestä opiskelusta. Verkko-opinnoissa keskeisenä osana on myös verkkotyöskentely. Monimuotoinen opiskelu tuo joustavuutta ajan ja paikan suhteen, mutta sujuva yliopisto-opiskelu edellyttää opintojen ja ajankäytön suunnittelua. Jokainen opiskelija oppii omalla tavallaan, johon monimuotoinen opiskelu antaa mahdollisuuden. Jotkut opiskelumuodot saattavat olla sinulle uusia, ja niiden opetteluunkin kannattaa varata aikaa. HOPSin laadinnassa voit huomioida esimerkiksi, kuinka paljon eri opiskelumuodot edellyttävät oman ajankäytön suunnittelua, sitoutumista ryhmän toimintaan tai läsnäoloa opetustilanteissa. Jokainen vastaa pitkälle itse omaan opiskeluun liittyvistä valinnoista ja opintojen etenemisestä, mutta älä epäröi pyytää apua tuutorilta tai avoimen yliopiston henkilökunnalta silloin, kun sitä tarvitset.
HOPSin tekemisen tärkeä lähtökohta on oma elämäntilanne. HOPS on ensisijaisesti sopimus itsensä kanssa; mitä, miten ja milloin aiot opiskella? Pohdi, mikä on sinulle parasta opiskeluaikaa, kuinka paljon päivässä, viikossa ja kuukaudessa voit käyttää opiskeluun ja muunna se opintopisteiksi (1 op = 27 tuntia) ja vertaa ajankäyttöäsi opintosuunnitelmaan. Yliopisto-opiskelulle on tyypillistä opiskelijan vapaus suunnitella, ohjata ja arvioida omaa opiskelua. Keskeinen osa HOPSia on itsearviointi omasta osaamisestaan ja sen tulevista oppimistavoitteista sekä keinoista saavuttaa ne. HOPS tukee ajankäytön hallintaa ja opintojen pitkäjänteistä suunnitelmallisuutta sekä oman osaamisen kehittymisen arviointia. HOPS on joustava suunnitelma, jota tulee arvioida ja päivittää läpi opiskeluajan. Voit käyttää esimerkiksi oppimispäiväkirjaa henkilökohtaisten tavoitteiden toteutumisen seurantavälineenä.
