Kc3 Monimuoto-opintojen opintoryhmä

Viikko 37 Opintoryhmä: Oppiminen ja henkilökohtainen opintosuunnitelma

En­sim­mäi­ses­sä opin­to­ryh­mäs­sä tu­tus­tu­taan toi­siin ryhmäläisiin, tuu­to­riin, opin­to­jen verk­ko­a­lu­ee­seen Moodleen ja kas­va­tuk­sen psy­ko­lo­gi­an opin­to­jak­soon. Oman hen­ki­lö­koh­tai­sen opin­to­suun­ni­tel­man (HOPS) työs­tä­mi­nen voi­daan aloit­taa esi­mer­kik­si no­pe­al­la kir­joi­tus­teh­tä­väl­lä. Jo­kai­nen opis­ke­li­ja kir­joit­taa muu­ta­man mi­nuu­tin ajan va­paas­ti mie­leen tu­le­via asi­oi­ta esi­mer­kik­si nel­jäs­tä en­sim­mäi­ses­tä alla ole­vas­ta ky­sy­mys­koh­das­ta. Tä­män jäl­keen aja­tuk­sia ja­e­taan pa­reit­tain tai pie­nis­sä ryh­mis­sä. Kes­kus­te­lu jat­kuu ja sy­ve­nee poh­tien jat­ko­ky­sy­myk­siä pien­ryh­mis­sä.

Poh­dit­ta­vak­si:

So­pi­kaa tuu­to­rin kans­sa HOPSin pa­laut­ta­mi­ses­ta (lo­ma­ke verk­ko-alu­eel­la) ja mi­ten ja mil­loin nii­tä kä­si­tel­lään (esim. tuu­to­rin kir­jal­li­nen pa­lau­te tai hen­ki­lö­koh­tai­nen kes­kus­te­lu, tar­kas­te­lu ja päi­vit­tä­mi­nen opin­to­jen ai­ka­na, ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mi­sen väli- ja lop­pu­ar­vi­oin­tia). HOPS aut­taa opin­to­jen suun­nit­te­lus­sa ja ta­voit­tei­den sel­kiyt­tä­mi­ses­sä sekä si­tou­tu­mi­ses­sa opis­ke­luun. Kes­kus­te­lu jat­kuu ja sy­ve­nee konst­ruk­tii­vi­seen op­pi­mis­kä­si­tyk­seen ja sen käy­tän­nön so­vel­luk­seen ope­tuk­ses­sa.

Viikko 38 Opintoryhmä: Motivaatio ja tunteet oppimisessa

Poh­dit­ta­vak­si:

Kas­va­tus­tie­teen opis­ke­li­joil­la on oma verk­ko­alue Moodlessa, jota hyö­dyn­ne­tään opin­to­ryh­män työs­ken­te­lyn ja vuo­ro­vai­ku­tuk­sen tu­ke­na. Ver­kos­sa tie­do­te­taan opin­to­jen ajan­koh­tai­sis­ta asi­ois­ta, ja­e­taan opin­to­jen ma­te­ri­aa­le­ja ja työs­ken­nel­lään ryh­mä­teh­tä­vien pa­ris­sa. Aine­o­pin­to­jen opin­to­suo­ri­tuk­set ovat pää­a­si­as­sa es­see­muo­toi­sia teh­tä­viä, jot­ka pa­lau­te­taan verk­ko­a­lu­eel­la ole­vien pa­lau­tus­link­kien kaut­ta.

Ta­voit­tee­na on har­joi­tel­la ja op­pia verk­ko­a­lu­een pe­rus­toi­min­not:

Viikko 40–42 Oivaltava oppiminen (sovitulla viikolla)

Pe­reh­ty­kää ryh­mäs­sä oi­val­ta­vaan op­pi­mi­seen liit­ty­viin piir­tei­siin esi­mer­kik­si seu­raa­van pie­nen har­joi­tuk­sen avul­la. Kä­si­tel­kää ky­sy­myk­siä aluk­si yh­tei­ses­ti yksi ker­ral­laan ja koot­kaa aja­tuk­set tau­lul­le kä­si­te­kar­tan (mind ma­pin) ta­voin:

Ar­vi­oi­kaa seu­raa­vak­si tä­hän men­nes­sä koot­tua tie­toa ja miet­ti­kää ryh­mäs­sä, mil­lai­nen oli vuo­ro­vai­ku­tuk­sen roo­li täs­sä har­joi­tuk­ses­sa, mitä uut­ta tie­toa sait asi­as­ta ja mil­lai­sia ko­ke­muk­sia syn­tyi, esi­mer­kik­si mi­ten mo­ti­vaa­tio, tun­teet, luo­vuus ja asi­an­tun­ti­juus il­me­ni­vät vai il­me­ni­vät­kö teh­tä­vää teh­des­sän­ne.

Tuo es­see­si opin­to­ryh­mään sii­nä vai­hees­sa, kun se täl­lä het­kel­lä on. Kes­kus­tel­kaa ja ide­oi­kaa es­sei­den ra­jauk­sis­ta ja näkö­kul­mis­ta ja an­ta­kaa ha­lu­tes­san­ne pa­reit­tain ver­tais­pa­lau­tet­ta tois­ten­ne es­seis­tä. Ker­rat­kaa läh­de­viit­tei­den mer­kit­se­mi­nen ja es­seen muut kes­kei­set ra­ken­ne- ja muo­to­sei­kat.

 

Kas­va­tuk­sen psy­ko­lo­gia 4 opKas­va­tus­tie­teen aine­o­pin­not lv. 2016-20171.6.2015