Kc3 Monimuoto-opintojen opintoryhmä
Viikko 37 Opintoryhmä: Oppiminen ja henkilökohtainen opintosuunnitelma
Ensimmäisessä opintoryhmässä tutustutaan toisiin ryhmäläisiin, tuutoriin, opintojen verkkoalueeseen Moodleen ja kasvatuksen psykologian opintojaksoon. Oman henkilökohtaisen opintosuunnitelman (HOPS) työstäminen voidaan aloittaa esimerkiksi nopealla kirjoitustehtävällä. Jokainen opiskelija kirjoittaa muutaman minuutin ajan vapaasti mieleen tulevia asioita esimerkiksi neljästä ensimmäisestä alla olevasta kysymyskohdasta. Tämän jälkeen ajatuksia jaetaan pareittain tai pienissä ryhmissä. Keskustelu jatkuu ja syvenee pohtien jatkokysymyksiä pienryhmissä.
Pohdittavaksi:
- Määrittele lyhyesti oman käsityksesi pohjalta käsitteet oppiminen, älykkyys ja asiantuntijuus.
- Mitä vahvuuksia sinulla on oppijana? Millaisia opiskelutaitoja haluaisit kehittää? Millä tavalla opiskelet mieluiten? Paljonko sinulla on aikaa opiskeluun? Millaista tukea tai ohjausta tarvitset?
- Millaisia hyviä kokemuksia sinulla on oppimisesta? Tuleeko mieleesi tilanteita, joissa olet oppinut jotakin, joka aluksi tuntui mahdottomalta omaksua? Kerro esimerkkejä.
- Millaisia kielteisiä kokemuksia sinulla on oppimisesta? Minkälaisia ajatuksia, tunteita ja muita kokemuksia niihin on liittynyt (miltä ne ovat tuntuneet)? Kerro esimerkkejä tilanteista, joissa oppimiseen on liittynyt ahdistusta ja pettymyksiä. Mistä arvelet johtuneen, ettei opiskelu johtanut toivottuun tulokseen?
- Mitkä seikat määräävät oppimisessa onnistumisen?
- Voiko ihminen oppia mitä tahansa? Pystyisitkö sinä siihen? Mihin omat oppimisvalmiutesi tai resurssisi riittävät?
- Mikä on sinun asiantuntijuus- tai osaamisalueesi? Missä asiassa olet huomannut olevasi niin hyvä, että toiset tulevat kysymään sinulta neuvoa? Jos tällaista ei löydy, tuntuuko, että jokin toiminta-alue työhön, opiskeluun, vapaa-aikaan, harrastuksiin tai ihmissuhteisiin liittyen olisi sellainen, jonka asiantuntijuutta haluaisit kehittää?
- Mikä on oma oppimiskäsityksesi?
- Mitä odotat tulevilta opinnoilta? Mitä tavoitteita sinulla on opintojen suhteen? Entä mitkä ovat pidemmän tähtäimen suunnitelmasi?
- Miten opintoryhmä voisi edistää parhaiten oppimistasi?
- Millaista on hyvä opetus?
- Millainen on korkeatasoinen oppimisympäristö?
- Miten oppiminen ja tutkiminen liittyvät toisiinsa?
- Kuinka älykkyyttä voidaan kehittää?
Sopikaa tuutorin kanssa HOPSin palauttamisesta (lomake verkko-alueella) ja miten ja milloin niitä käsitellään (esim. tuutorin kirjallinen palaute tai henkilökohtainen keskustelu, tarkastelu ja päivittäminen opintojen aikana, tavoitteiden saavuttamisen väli- ja loppuarviointia). HOPS auttaa opintojen suunnittelussa ja tavoitteiden selkiyttämisessä sekä sitoutumisessa opiskeluun. Keskustelu jatkuu ja syvenee konstruktiiviseen oppimiskäsitykseen ja sen käytännön sovellukseen opetuksessa.
Viikko 38 Opintoryhmä: Motivaatio ja tunteet oppimisessa
Pohdittavaksi:
- Miten määrittelisit käsitteet motivaatio ja tunteet?
- Miten motivaatio ja tunteet liittyvät oppimiseen?
- Mikä motivoi omaa opiskeluasi? Mikä saa sinut työskentelemään ahkerasti? Minkälaisissa tilanteissa olet tuntenut motivaation puutetta?
- Minkälaisissa tilanteissa olet ollut niin innostunut jonkin asian tekemisestä, että olet unohtanut ajankulun?
- Miten motivaatioon on kiinnitetty huomiota esimerkiksi koulussa?
- Määrittele motivaatiotutkimuksen pääsuunnat ja pohdi, miten oma käsityksesi motivaatiosta sopii yhteen tutkimuksen näkökulman kanssa.
- Pohdi, miten tunteet saadaan positiivisella tavalla mukaan oppimiseen.
- Kuinka muiden ihmisten antama tunnustus on motivoinut opiskeluasi?
- Millaisissa tilanteissa olet jonkun opiskelutoverisi tai muun ihmisen kanssa yhdessä innostunut jostakin asiasta?
Kasvatustieteen opiskelijoilla on oma verkkoalue Moodlessa, jota hyödynnetään opintoryhmän työskentelyn ja vuorovaikutuksen tukena. Verkossa tiedotetaan opintojen ajankohtaisista asioista, jaetaan opintojen materiaaleja ja työskennellään ryhmätehtävien parissa. Aineopintojen opintosuoritukset ovat pääasiassa esseemuotoisia tehtäviä, jotka palautetaan verkkoalueella olevien palautuslinkkien kautta.
Tavoitteena on harjoitella ja oppia verkkoalueen perustoiminnot:
- kirjautuminen,
- oman profiilin muokkaus ja tärkeimmät asetukset (mm. sähköpostiosoitteen päivitys tarvittaessa),
- ympäristöön tutustuminen ja alueella liikkuminen,
- keskustelualueen käyttö (keskustelun tilaaminen sähköpostiin, julkiset alueet ja ryhmäkohtainen alue),
- liitetiedoston lähettäminen ja esseen palautus sekä alueen käytön pelisääntöjen sopiminen (esimerkiksi ryhmän oman keskustelualueen käyttö opintoryhmän tiedotuksessa / ryhmätyöskentelyssä ja siihen liittyvien dokumenttien jakamisessa).
Viikko 40–42 Oivaltava oppiminen (sovitulla viikolla)
Perehtykää ryhmässä oivaltavaan oppimiseen liittyviin piirteisiin esimerkiksi seuraavan pienen harjoituksen avulla. Käsitelkää kysymyksiä aluksi yhteisesti yksi kerrallaan ja kootkaa ajatukset taululle käsitekartan (mind mapin) tavoin:
- Mitä oppimiseen liittyviä asioita luulet/tiedät oivaltavan oppimisen pitävän sisällään? Kerro yksi asia ja sen jälkeen on seuraavan vuoro jatkaa.
- Mitä haluat tietää lisää oivaltavasta oppimisesta? Mikä ihmetyttää, mietityttää tai on epäselvää?
- Miten määrittelisit oivaltavan oppimisen?
- Millaisia oivaltavaan oppimiseen liittyviä kokemuksia sinulla itselläsi on?
Arvioikaa seuraavaksi tähän mennessä koottua tietoa ja miettikää ryhmässä, millainen oli vuorovaikutuksen rooli tässä harjoituksessa, mitä uutta tietoa sait asiasta ja millaisia kokemuksia syntyi, esimerkiksi miten motivaatio, tunteet, luovuus ja asiantuntijuus ilmenivät vai ilmenivätkö tehtävää tehdessänne.
Tuo esseesi opintoryhmään siinä vaiheessa, kun se tällä hetkellä on. Keskustelkaa ja ideoikaa esseiden rajauksista ja näkökulmista ja antakaa halutessanne pareittain vertaispalautetta toistenne esseistä. Kerratkaa lähdeviitteiden merkitseminen ja esseen muut keskeiset rakenne- ja muotoseikat.



