Kc/Ec8 Suoritustapa

Opintojakson suoritus koostuu:
Tentti

Tent­ti suo­ri­te­taan yk­si­lö­tent­ti­nä, tent­ti­päi­vät ovat aika­tau­lus­sa. Ten­tin voi teh­dä moodletenttinä omal­la tie­to­ko­neel­la tai säh­köi­sen ten­tin ti­las­sa Tu­rus­sa, Rau­mal­la, Po­ris­sa tai Vaa­sas­sa. Kat­so säh­köi­sen ten­tin esit­te­ly ja il­moit­tau­tu­mis­oh­jeet.

Moodletenttiin val­mis­tau­du­taan nor­maa­lin ten­tin ta­paan.  Tent­tiin ei tar­vit­se erik­seen il­moit­tau­tua. Moodletentin ky­sy­myk­set tu­le­vat Moodleen eril­li­ses­sä moodletentti-lin­kis­sä. Opis­ke­li­jan yleis­op­paas­sa on oh­jeet hy­väs­tä tent­ti­vas­tauk­ses­ta. Lue tent­ti­oh­jeet huo­lel­la en­nen ten­tin aloit­ta­mis­ta. Vas­taus­ai­kaa on ten­tin avau­tu­mi­ses­ta sen sul­keu­tu­mi­seen kak­si vuo­ro­kaut­ta. Ten­tis­sä vas­ta­taan es­see­muo­toi­ses­ti oh­jei­den mu­kaan. Voit hel­pot­taa vas­taa­mis­ta kir­joit­ta­mal­la en­sin omal­la ko­neel­la­si (esi­mer­kik­si Word-teks­tin­kä­sit­te­ly­oh­jel­mal­la) ja sen jäl­keen ko­pi­oi­da ja liit­tää kir­joit­ta­ma­si teks­tin vas­taus­lo­ke­roon. Läh­tee­nä käy­te­tään vain opin­to­jak­son tent­ti­kir­jal­li­suut­ta (ei suo­ria lai­nauk­sia). Jo­kai­nen tent­ti­vas­taus on omal­la si­vul­laan. Vas­tauk­sen tal­len­nus ta­pah­tuu klik­kaa­mal­la ”Seu­raa­va”-toi­min­toa. Vas­taus­ta kan­nat­taa var­muu­den vuok­si tal­len­taa il­man lä­het­tä­mis­tä mah­dol­li­sim­man usein (noin 10–15 min. vä­lein), jot­ta var­mis­tuu teks­tin tal­len­tu­mi­ses­ta myös mah­dol­li­sen verk­ko­vian va­ral­ta. Käy­tä toi­min­toa ”Pa­lau­ta kaik­ki ja lo­pe­ta”, kun tent­ti­vas­tauk­se­si on val­mis ja ha­lu­at pa­laut­taa kaik­ki vas­tauk­set ar­vi­oi­ta­vak­si. Tent­ti­vas­taus­ten pa­laut­ta­mi­sen tai ten­tin sul­keu­tu­mi­sen jäl­keen ky­sy­myk­siin ei voi enää vas­ta­ta.

Tent­ti ar­vi­oi­daan as­tei­kol­la hy­väk­syt­ty–hy­lät­ty si­ten, että hy­väk­syt­ty vas­taa vä­hin­tään hy­viä tie­to­ja. Ten­taat­to­ri on suun­nit­te­li­ja Mia Ma­li­nen.

Ten­tit­tä­vä kir­jal­li­suus:

1. Val­li, R. & Aaltola, J. 2015. Ik­ku­noi­ta tut­ki­mus­me­to­dei­hin I. Me­to­din va­lin­ta ja ai­neis­ton­ke­ruu: vi­rik­kei­tä aloit­te­le­val­le tut­ki­jal­le. Jy­väs­kylä: PS-Kus­tan­nus. JA
2. Val­li, R. & Aaltola, J. 2015. Ik­ku­noi­ta tut­ki­mus­me­to­dei­hin II. Näkö­kul­mia aloit­te­le­val­le tut­ki­jal­le tut­ki­muk­sen te­o­reet­ti­siin läh­tö­koh­tiin ja ana­lyy­si­me­ne­tel­miin. Jy­väs­kylä: PS-Kus­tan­nus.

Vaihtoehtoinen tenttikirjallisuus ja tentin korvaavuus

Jos olet suo­rit­ta­nut Tu­run yli­o­pis­tos­sa Em­pii­ri­set tut­ki­mus­me­ne­tel­mät kas­va­tus­tie­teis­sä -opin­to­jak­son osa­na eri­tyis­pe­da­go­gii­kan, kas­va­tus­tie­teen tai ai­kuis­kas­va­tus­tie­teen aine­o­pin­to­ja, suo­ri­tat jak­son tent­tien alla ole­van kir­jal­li­suu­den. Tut­ki­mus­ra­port­tia ei täl­löin tar­vit­se teh­dä. Vaih­to­eh­toi­sen kir­jal­li­suu­den moodletentti tu­lee Moodleen vain, jos tent­tiin on il­moit­tau­tu­nut opis­ke­li­joi­ta, jo­ten muis­ta il­moit­tau­tua tent­tiin kou­lu­tus­sih­tee­ril­le avoi­meen yli­o­pis­toon vii­meis­tään 7 päi­vää en­nen tent­tiä, rit­va.harkonen@utu.fi.

Vaih­to­eh­toi­nen ten­tit­tä­vä kir­jal­li­suus (vain Aaltola ja Val­lin Ik­ku­noi­ta tut­ki­mus­me­to­dei­hin I ja II -kir­jat ai­em­min tent­ti­neil­le):

1. Tuo­mi, J. & Sara­jär­vi, A. 2006 tai van­hem­pi pai­nos. Laa­dul­li­nen tut­ki­mus ja si­säl­lön­a­na­lyy­si. Hel­sin­ki: Tam­mi. JA
2. Metsämuuronen, J. 2006. Tut­ki­muk­sen te­ke­mi­sen pe­rus­teet ih­mis­tie­teis­sä: opis­ke­li­ja­lai­tos. 2. lai­tos, 3. uud. p. Hel­sin­ki: International Methelp.

Jos olet suo­rit­ta­nut ai­kai­sem­min opin­to­jak­son si­säl­töä vas­taa­via vä­hin­tään aine­o­pin­to­ta­soi­sia me­ne­tel­mä­o­pin­to­ja yli­o­pis­tos­sa, si­nun ei tar­vit­se suo­rit­taa tent­tiä, mut­ta tut­ki­mus­ra­port­ti tu­lee teh­dä.  Kor­vaa­vuut­ta ei tar­vit­se erik­seen ha­kea, mut­ta lä­he­tä to­dis­tus­ko­pio tai opin­to­re­kis­te­ri­ote suo­ri­te­tuis­ta opin­nois­ta kou­lu­tus­sih­tee­ril­le avoi­meen yli­o­pis­toon.

Luennot ja menetelmäkohtainen pienryhmäohjaus

Opin­to­jak­so käyn­nis­tyy lu­en­noil­la, joil­la kä­si­tel­lään eri tut­ki­mus­me­ne­tel­miä: ti­las­tot ja do­ku­men­tit, haas­tat­te­lut, ky­se­lyt, tes­tit ja ha­vain­noin­ti. Lu­en­not oh­jaa­vat ja hel­pot­ta­vat tut­ki­mus­har­joi­tuk­sen te­ke­mi­ses­sä, jo­ten osal­lis­tu­mi­nen on eri­tyi­sen tär­ke­ää, ell­et ole ai­kai­sem­min opis­kel­lut me­ne­tel­mä­o­pin­to­ja tai teh­nyt tut­ki­mus­ta. (Pois­sa­oloa ei tar­vit­se kor­va­ta.) Osas­ta lu­en­nois­ta tu­lee tal­len­teet verk­ko­a­lu­eel­le.

Lu­en­non jäl­keen jo­kai­nen opis­ke­li­ja, pari tai pien­ryh­mä va­lit­see yh­den me­ne­tel­män, jol­la suun­nit­te­lee ja to­teut­taa har­joi­tuk­sen. Yksi ryh­män jä­sen il­moit­taa va­lin­nas­ta verk­ko­a­lu­eel­la il­moit­tau­tu­mal­la me­ne­tel­mä­koh­tai­seen pien­ryh­mään. Me­ne­tel­mät py­ri­tään so­pi­maan moni­muo­to-opin­to­jen opin­to­ryh­mis­sä si­ten, että kaik­ki me­ne­tel­mät tu­le­vat mah­dol­li­sim­man hy­vin edus­te­tuik­si ja että ne ja­kau­tui­si­vat ko­ko­nai­suu­des­saan ta­sai­ses­ti eri me­ne­tel­mien kes­ken. Näin var­mis­tu­taan sii­tä, että oman me­ne­tel­män li­säk­si on mah­dol­li­suus op­pia kai­kis­ta me­ne­tel­mis­tä tois­ten te­ke­mien har­joi­tus­ten avul­la.

Har­joi­tuk­ses­ta teh­dään en­sik­si tut­ki­mus­suun­ni­tel­ma, joka pa­lau­te­taan verk­ko­a­lu­eel­le hy­vis­sä ajoin en­nen oh­jaus­ta, jot­ta opet­ta­ja ja muut ryhmäläiset eh­ti­vät sii­hen pe­reh­ty­mään. Me­ne­tel­mä­koh­tai­ses­sa oh­jauk­ses­sa saat pa­lau­tet­ta suun­ni­tel­mas­ta ja eväs­tys­tä har­joi­tuk­sen to­teu­tuk­seen. Oh­jauk­ses­sa on osal­lis­tu­mis­vel­vol­li­suus. HUOM! Jos et pe­rus­tel­lus­ta syys­tä voi osal­lis­tua oh­jauk­seen, tu­lee pois­sa­olo kor­va­ta oh­jeel­lis­ta sivu­mää­rää laa­jem­mal­la tut­ki­mus­ra­por­til­la. Tut­ki­mus­ra­port­tia laa­jen­ne­taan noin 4 si­vul­la tut­ki­mus­kir­jal­li­suut­ta hyö­dyn­tä­en sy­ven­tä­en me­ne­tel­män esit­te­ly- ja ar­vi­oin­ti­o­suut­ta: me­ne­tel­män vah­vuu­det, heik­kou­det, mah­dol­li­suu­det, ra­joi­tuk­set, tie­don luo­tet­ta­vuus. Lai­ta kor­vaa­vas­ta osuu­des­ta mai­nin­ta tut­ki­mus­ra­por­tin itse­ar­vi­oin­tiin. Ryh­mä­työs­sä pois­sa­olon kor­vaa­va osuus osoi­te­taan opis­ke­li­jan ni­me­tyl­lä osuu­del­la. Opis­ke­lu­op­paan lo­pus­sa on lis­ta tut­ki­mus­kir­jal­li­suu­des­ta, jota voit hyö­dyn­tää so­pi­van kir­jal­li­suu­den löy­tä­mi­sek­si.

Tutkimusraportti

Tut­ki­mus­har­joi­tuk­sen tar­koi­tuk­se­na on pe­reh­tyä ja har­joi­tel­la yh­den tut­ki­mus­me­ne­tel­män käyt­töä. Va­li­tul­la tut­ki­mus­me­ne­tel­mäl­lä ke­rä­tään pie­ni­muo­toi­nen ai­neis­to, jon­ka jäl­keen teh­dään tut­ki­mus­ra­port­ti yleis­tä tut­ki­muk­sen ra­por­toin­ti­mal­lia nou­dat­ta­en. Har­joi­tus teh­dään 2–3 hen­ki­lön pien­ryh­mäs­sä (suo­si­tel­ta­va vaih­to­ehto) tai yk­si­lö­työ­nä. Ra­por­tin laa­juus on ryh­mä­työ­nä teh­ty­nä 9–12 si­vua ja yk­si­lö­työ­nä 7–9 si­vua.

Tut­ki­mus­tu­lok­sis­ta ra­por­toi­daan ai­no­as­taan kes­kei­sim­mät tu­lok­set. Ra­por­tis­sa ku­va­taan moni­puo­li­ses­ti me­ne­tel­män heik­kouk­sia ja vah­vuuk­sia tut­ki­mus­pro­ses­sin eri vai­heis­sa, muun mu­as­sa mi­hin me­ne­tel­mä so­vel­tuu/ei so­vel­lu ja mi­ten/mik­si saa­tui­hin tu­lok­siin pää­dyt­tiin sekä mi­ten luo­tet­ta­vaa tie­toa saa­tiin.

Me­ne­tel­mä­kir­jal­li­suut­ta apu­na käyt­tä­en voit poh­tia esi­mer­kik­si:

Tut­ki­mus­ra­por­tin muo­to­sei­kois­sa nou­da­te­taan ylei­siä es­seen kir­joi­tus­oh­jei­ta. Tut­ki­mus­ra­por­tin lop­puun lii­te­tään itse­ar­vi­oin­ti. Tut­ki­mus­ra­port­ti ar­vi­oi­daan nu­mee­ri­ses­ti as­tei­kol­la 1–5 Moodlessa ole­vaa ar­vi­oin­ti­lo­ma­ket­ta käyt­tä­en.

Tutkimussuunnitelman ja -raportin sisältö

En­nen tut­ki­mus­har­joi­tuk­sen to­teut­ta­mis­ta laa­di­taan tut­ki­mus­suun­ni­tel­ma, joka pa­lau­te­taan verk­ko­a­lu­eel­le hy­vis­sä ajoin en­nen me­ne­tel­mä­koh­tais­ta pien­ryh­mä­oh­jaus­ta. Suun­ni­tel­mat kä­si­tel­lään opet­ta­jan joh­dol­la, ja niis­tä saa­daan pa­lau­tet­ta en­nen tut­ki­mus­har­joi­tus­ten to­teut­ta­mis­ta. Ai­neis­toa ei kan­na­ta ke­rä­tä en­nen suun­ni­tel­mas­ta saa­tua pa­lau­tet­ta. (Tut­ki­mus­suun­ni­tel­mis­ta an­ne­taan pa­lau­tet­ta me­ne­tel­mä­koh­tai­ses­sa ryh­mä­oh­jauk­ses­sa. Jos teet tut­ki­mus­ra­por­tin muu­na ajan­koh­ta­na, aloi­ta tut­ki­mus­har­joi­tuk­sen te­ke­mi­nen tut­ki­mus­suun­ni­tel­mal­la, mut­ta täl­löin sitä ei tar­vit­se pa­laut­taa Moodleen.)

Tut­ki­mus­suun­ni­tel­maan kir­joi­te­taan auki tut­ki­mus­ra­por­tin koh­dat 1–4. Myös työn alus­ta­va ot­sik­ko, si­säl­lys­lu­et­te­lo ja alus­ta­va läh­de­lu­et­te­lo pi­tää tut­ki­mus­suun­ni­tel­mas­sa olla. Liit­teek­si lai­te­taan me­ne­tel­mäs­tä riip­pu­en ky­se­ly- tai ha­vain­noin­ti­lo­ma­ke tai haas­tat­te­lu­run­ko.

Tut­ki­mus­ra­port­ti koos­tuu seu­raa­vis­ta osis­ta:
Kan­si- eli ni­mi­ö­leh­ti
Ra­por­tin kan­si­leh­des­sä (oi­kea ala­lai­ta) tu­lee mai­ni­ta ni­men ym. tie­to­jen li­säk­si tut­ki­mus­me­ne­tel­mä, jota teh­tä­väs­sä on käy­tet­ty, jot­ta teh­tä­vä löy­tää vai­vat­to­mas­ti oi­ke­al­le opet­ta­jal­le ar­vi­oi­ta­vak­si.
Si­säl­lys­lu­et­te­lo
1  Joh­dan­to
Täs­sä osas­sa tuo­daan esil­le tut­ki­muk­sen aihe ja sen ra­jaus eli luon­neh­di­taan tut­ki­muk­sen tar­koi­tus ly­hy­es­ti.
2  Tut­ki­muk­sen teoreettis-kä­sit­teel­li­set läh­tö­koh­dat eli te­o­reet­ti­nen vii­te­ke­hys
Täs­sä osas­sa mää­ri­tel­lään tut­ki­muk­sen pe­rus­kä­sit­teet ja/tai luo­daan ly­hyt kat­saus ai­kai­sem­paan tut­ki­muk­seen tai te­o­reet­ti­seen läh­tö­koh­taan (käy­te­tään vä­hin­tään yhtä ai­kai­sem­paa tut­ki­mus­ta/te­o­ri­aa, ei kui­ten­kaan pro gra­dua tai muu­ta sen ta­sois­ta opin­näy­te­työ­tä eikä wiki­pe­di­aa)
3  Tut­ki­mus­ky­sy­mys (-ky­sy­myk­set)
4  Me­ne­tel­mä­osa eli käy­te­tyn me­ne­tel­män, to­teu­tuk­sen ja ana­lyy­sin ku­vaus
Täs­sä osas­sa ku­va­taan tut­ki­mus­me­ne­tel­mää ja tu­los­ten ana­lyy­sia läh­de­kir­jal­li­suut­ta hyö­dyn­tä­en. Tut­ki­mus­har­joi­tuk­sen to­teu­tus ku­va­taan si­ten, että se oli­si ku­vauk­sen poh­jal­ta tois­tet­ta­vis­sa sekä li­säk­si ku­va­taan käy­tet­ty ai­neis­to tai koh­de­jouk­ko sekä va­lin­nan pe­rus­te­lu. (Em. asi­at jä­sen­nel­lään tar­koi­tuk­sen­mu­kai­siin ala­lu­kui­hin.) Lisä­tie­to­ja me­ne­tel­mä­o­sas­sa ku­vat­ta­vis­ta asi­ois­ta saat lu­en­noil­la ja pien­ryh­mä­o­pe­tuk­ses­sa sekä me­ne­tel­mä­kir­jal­li­suu­des­ta.
5 Tu­los­osa eli pää­tu­los­ten esit­te­ly ana­lyy­sin poh­jal­ta
6 Poh­din­ta, jos­sa tu­los­ten yh­teen­ve­toa ja joh­to­pää­tök­siä
7 Me­to­di­nen ar­vi­oin­ti, jos­sa ar­vi­oi­daan me­to­di­kir­jal­li­suut­ta­kin apu­na käyt­tä­en tut­ki­mus­me­ne­tel­män so­vel­tu­vuut­ta suh­tees­sa omaan ai­hee­seen/tut­ki­mus­ky­sy­myk­siin/tu­lok­siin (vah­vuuk­sia, heik­kouk­sia, hy­viä ja huo­no­ja puo­lia) sekä tut­ki­mus­pro­ses­sia ko­ko­nai­suu­des­saan.
Läh­de­lu­et­te­lo
Liit­teet
Liit­teek­si lai­te­taan tut­ki­mus­me­ne­tel­mäs­tä riip­pu­en ky­se­ly­lo­ma­ke, ha­vain­noin­ti­lo­ma­ke (itse ke­hi­tet­ty) tai haas­tat­te­lu­run­ko sekä yksi lit­te­roi­tu haas­tat­te­lu (pari­työs­sä 2 ja pien­ryh­mä­työs­sä 3 lit­te­roi­tua haas­tat­te­lua)
Itse­ar­vi­oin­ti

Kuva. pixabay.com

Kuva: pixabay.com

Em­pii­ri­set tut­ki­mus­me­ne­tel­mät kas­va­tus­tie­teis­sä 4 opKas­va­tus­tie­teen / Eri­tyis­pe­da­go­gii­kan aine­o­pin­not lv 2016-201716.6.2016