Kc/Ec8 Suoritustapa
Opintojakson suoritus koostuu:
- tentti kirjallisuudesta,
- luennot 8 t ja menetelmäkohtainen pienryhmäopetus 4 t (menetelmäohjauksessa osallistumisvelvollisuus)
- tutkimusharjoituksen suunnittelu, toteutus ja tutkimusraportti pienryhmä- tai yksilötyönä ja
- monimuoto-opintojen opiskelijoilla opintoryhmätyöskentely 6 t TAI verkko-opintojen opiskelijoilla verkkotyöskentely (osallistumisvelvollisuus).
Tentti
Tentti suoritetaan yksilötenttinä, tenttipäivät ovat aikataulussa. Tentin voi tehdä moodletenttinä omalla tietokoneella tai sähköisen tentin tilassa Turussa, Raumalla, Porissa tai Vaasassa. Katso sähköisen tentin esittely ja ilmoittautumisohjeet.
Moodletenttiin valmistaudutaan normaalin tentin tapaan. Tenttiin ei tarvitse erikseen ilmoittautua. Moodletentin kysymykset tulevat Moodleen erillisessä moodletentti-linkissä. Opiskelijan yleisoppaassa on ohjeet hyvästä tenttivastauksesta. Lue tenttiohjeet huolella ennen tentin aloittamista. Vastausaikaa on tentin avautumisesta sen sulkeutumiseen kaksi vuorokautta. Tentissä vastataan esseemuotoisesti ohjeiden mukaan. Voit helpottaa vastaamista kirjoittamalla ensin omalla koneellasi (esimerkiksi Word-tekstinkäsittelyohjelmalla) ja sen jälkeen kopioida ja liittää kirjoittamasi tekstin vastauslokeroon. Lähteenä käytetään vain opintojakson tenttikirjallisuutta (ei suoria lainauksia). Jokainen tenttivastaus on omalla sivullaan. Vastauksen tallennus tapahtuu klikkaamalla ”Seuraava”-toimintoa. Vastausta kannattaa varmuuden vuoksi tallentaa ilman lähettämistä mahdollisimman usein (noin 10–15 min. välein), jotta varmistuu tekstin tallentumisesta myös mahdollisen verkkovian varalta. Käytä toimintoa ”Palauta kaikki ja lopeta”, kun tenttivastauksesi on valmis ja haluat palauttaa kaikki vastaukset arvioitavaksi. Tenttivastausten palauttamisen tai tentin sulkeutumisen jälkeen kysymyksiin ei voi enää vastata.
Tentti arvioidaan asteikolla hyväksytty–hylätty siten, että hyväksytty vastaa vähintään hyviä tietoja. Tentaattori on suunnittelija Mia Malinen.
Tentittävä kirjallisuus:
1. Valli, R. & Aaltola, J. 2015. Ikkunoita tutkimusmetodeihin I. Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. Jyväskylä: PS-Kustannus. JA
2. Valli, R. & Aaltola, J. 2015. Ikkunoita tutkimusmetodeihin II. Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Vaihtoehtoinen tenttikirjallisuus ja tentin korvaavuus
Jos olet suorittanut Turun yliopistossa Empiiriset tutkimusmenetelmät kasvatustieteissä -opintojakson osana erityispedagogiikan, kasvatustieteen tai aikuiskasvatustieteen aineopintoja, suoritat jakson tenttien alla olevan kirjallisuuden. Tutkimusraporttia ei tällöin tarvitse tehdä. Vaihtoehtoisen kirjallisuuden moodletentti tulee Moodleen vain, jos tenttiin on ilmoittautunut opiskelijoita, joten muista ilmoittautua tenttiin koulutussihteerille avoimeen yliopistoon viimeistään 7 päivää ennen tenttiä, ritva.harkonen@utu.fi.
Vaihtoehtoinen tentittävä kirjallisuus (vain Aaltola ja Vallin Ikkunoita tutkimusmetodeihin I ja II -kirjat aiemmin tenttineille):
1. Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2006 tai vanhempi painos. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Tammi. JA
2. Metsämuuronen, J. 2006. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä: opiskelijalaitos. 2. laitos, 3. uud. p. Helsinki: International Methelp.
Jos olet suorittanut aikaisemmin opintojakson sisältöä vastaavia vähintään aineopintotasoisia menetelmäopintoja yliopistossa, sinun ei tarvitse suorittaa tenttiä, mutta tutkimusraportti tulee tehdä. Korvaavuutta ei tarvitse erikseen hakea, mutta lähetä todistuskopio tai opintorekisteriote suoritetuista opinnoista koulutussihteerille avoimeen yliopistoon.
Luennot ja menetelmäkohtainen pienryhmäohjaus
Opintojakso käynnistyy luennoilla, joilla käsitellään eri tutkimusmenetelmiä: tilastot ja dokumentit, haastattelut, kyselyt, testit ja havainnointi. Luennot ohjaavat ja helpottavat tutkimusharjoituksen tekemisessä, joten osallistuminen on erityisen tärkeää, ellet ole aikaisemmin opiskellut menetelmäopintoja tai tehnyt tutkimusta. (Poissaoloa ei tarvitse korvata.) Osasta luennoista tulee tallenteet verkkoalueelle.
Luennon jälkeen jokainen opiskelija, pari tai pienryhmä valitsee yhden menetelmän, jolla suunnittelee ja toteuttaa harjoituksen. Yksi ryhmän jäsen ilmoittaa valinnasta verkkoalueella ilmoittautumalla menetelmäkohtaiseen pienryhmään. Menetelmät pyritään sopimaan monimuoto-opintojen opintoryhmissä siten, että kaikki menetelmät tulevat mahdollisimman hyvin edustetuiksi ja että ne jakautuisivat kokonaisuudessaan tasaisesti eri menetelmien kesken. Näin varmistutaan siitä, että oman menetelmän lisäksi on mahdollisuus oppia kaikista menetelmistä toisten tekemien harjoitusten avulla.
Harjoituksesta tehdään ensiksi tutkimussuunnitelma, joka palautetaan verkkoalueelle hyvissä ajoin ennen ohjausta, jotta opettaja ja muut ryhmäläiset ehtivät siihen perehtymään. Menetelmäkohtaisessa ohjauksessa saat palautetta suunnitelmasta ja evästystä harjoituksen toteutukseen. Ohjauksessa on osallistumisvelvollisuus. HUOM! Jos et perustellusta syystä voi osallistua ohjaukseen, tulee poissaolo korvata ohjeellista sivumäärää laajemmalla tutkimusraportilla. Tutkimusraporttia laajennetaan noin 4 sivulla tutkimuskirjallisuutta hyödyntäen syventäen menetelmän esittely- ja arviointiosuutta: menetelmän vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet, rajoitukset, tiedon luotettavuus. Laita korvaavasta osuudesta maininta tutkimusraportin itsearviointiin. Ryhmätyössä poissaolon korvaava osuus osoitetaan opiskelijan nimetyllä osuudella. Opiskeluoppaan lopussa on lista tutkimuskirjallisuudesta, jota voit hyödyntää sopivan kirjallisuuden löytämiseksi.
Tutkimusraportti
Tutkimusharjoituksen tarkoituksena on perehtyä ja harjoitella yhden tutkimusmenetelmän käyttöä. Valitulla tutkimusmenetelmällä kerätään pienimuotoinen aineisto, jonka jälkeen tehdään tutkimusraportti yleistä tutkimuksen raportointimallia noudattaen. Harjoitus tehdään 2–3 henkilön pienryhmässä (suositeltava vaihtoehto) tai yksilötyönä. Raportin laajuus on ryhmätyönä tehtynä 9–12 sivua ja yksilötyönä 7–9 sivua.
Tutkimustuloksista raportoidaan ainoastaan keskeisimmät tulokset. Raportissa kuvataan monipuolisesti menetelmän heikkouksia ja vahvuuksia tutkimusprosessin eri vaiheissa, muun muassa mihin menetelmä soveltuu/ei sovellu ja miten/miksi saatuihin tuloksiin päädyttiin sekä miten luotettavaa tietoa saatiin.
Menetelmäkirjallisuutta apuna käyttäen voit pohtia esimerkiksi:
- Miten valittu menetelmä soveltui tähän tutkimukseen ja mitkä ovat menetelmän vahvuudet ja heikkoudet tutkimusprosessin eri vaiheissa?
- Miten käytetty menetelmä vaikutti saatuihin tuloksiin? Olisiko toisella menetelmällä päädytty samanlaisiin tuloksiin/johtopäätöksiin?
- Minkälainen merkitys menetelmävalinnalla on ylipäätään koko tutkimukselle?
- Mihin menetelmävalinnan tulisi perustua ja minkälaiset tekijät siihen vaikuttavat?
- Miten menetelmä soveltuu kasvatustieteisiin (mahdollisuudet ja haasteet)?
Tutkimusraportin muotoseikoissa noudatetaan yleisiä esseen kirjoitusohjeita. Tutkimusraportin loppuun liitetään itsearviointi. Tutkimusraportti arvioidaan numeerisesti asteikolla 1–5 Moodlessa olevaa arviointilomaketta käyttäen.
Tutkimussuunnitelman ja -raportin sisältö
Ennen tutkimusharjoituksen toteuttamista laaditaan tutkimussuunnitelma, joka palautetaan verkkoalueelle hyvissä ajoin ennen menetelmäkohtaista pienryhmäohjausta. Suunnitelmat käsitellään opettajan johdolla, ja niistä saadaan palautetta ennen tutkimusharjoitusten toteuttamista. Aineistoa ei kannata kerätä ennen suunnitelmasta saatua palautetta. (Tutkimussuunnitelmista annetaan palautetta menetelmäkohtaisessa ryhmäohjauksessa. Jos teet tutkimusraportin muuna ajankohtana, aloita tutkimusharjoituksen tekeminen tutkimussuunnitelmalla, mutta tällöin sitä ei tarvitse palauttaa Moodleen.)
Tutkimussuunnitelmaan kirjoitetaan auki tutkimusraportin kohdat 1–4. Myös työn alustava otsikko, sisällysluettelo ja alustava lähdeluettelo pitää tutkimussuunnitelmassa olla. Liitteeksi laitetaan menetelmästä riippuen kysely- tai havainnointilomake tai haastattelurunko.
Tutkimusraportti koostuu seuraavista osista:
Kansi- eli nimiölehti
Raportin kansilehdessä (oikea alalaita) tulee mainita nimen ym. tietojen lisäksi tutkimusmenetelmä, jota tehtävässä on käytetty, jotta tehtävä löytää vaivattomasti oikealle opettajalle arvioitavaksi.
Sisällysluettelo
1 Johdanto
Tässä osassa tuodaan esille tutkimuksen aihe ja sen rajaus eli luonnehditaan tutkimuksen tarkoitus lyhyesti.
2 Tutkimuksen teoreettis-käsitteelliset lähtökohdat eli teoreettinen viitekehys
Tässä osassa määritellään tutkimuksen peruskäsitteet ja/tai luodaan lyhyt katsaus aikaisempaan tutkimukseen tai teoreettiseen lähtökohtaan (käytetään vähintään yhtä aikaisempaa tutkimusta/teoriaa, ei kuitenkaan pro gradua tai muuta sen tasoista opinnäytetyötä eikä wikipediaa)
3 Tutkimuskysymys (-kysymykset)
4 Menetelmäosa eli käytetyn menetelmän, toteutuksen ja analyysin kuvaus
Tässä osassa kuvataan tutkimusmenetelmää ja tulosten analyysia lähdekirjallisuutta hyödyntäen. Tutkimusharjoituksen toteutus kuvataan siten, että se olisi kuvauksen pohjalta toistettavissa sekä lisäksi kuvataan käytetty aineisto tai kohdejoukko sekä valinnan perustelu. (Em. asiat jäsennellään tarkoituksenmukaisiin alalukuihin.) Lisätietoja menetelmäosassa kuvattavista asioista saat luennoilla ja pienryhmäopetuksessa sekä menetelmäkirjallisuudesta.
5 Tulososa eli päätulosten esittely analyysin pohjalta
6 Pohdinta, jossa tulosten yhteenvetoa ja johtopäätöksiä
7 Metodinen arviointi, jossa arvioidaan metodikirjallisuuttakin apuna käyttäen tutkimusmenetelmän soveltuvuutta suhteessa omaan aiheeseen/tutkimuskysymyksiin/tuloksiin (vahvuuksia, heikkouksia, hyviä ja huonoja puolia) sekä tutkimusprosessia kokonaisuudessaan.
Lähdeluettelo
Liitteet
Liitteeksi laitetaan tutkimusmenetelmästä riippuen kyselylomake, havainnointilomake (itse kehitetty) tai haastattelurunko sekä yksi litteroitu haastattelu (parityössä 2 ja pienryhmätyössä 3 litteroitua haastattelua)
Itsearviointi

Kuva. pixabay.com

Kuva. pixabay.com

Kuva. pixabay.com

Kuva. pixabay.com

Kuva: pixabay.com