Kc/Ec8 Tutkimuskirjallisuutta
Aaltola, J. & Valli, R. (toim.) 2010. 3. uudistettu ja täydennetty painos. Ikkunoita tutkimusmetodeihin. Osa I: Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalla tutkijalle. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Aaltola, J. & Valli, R. (toim.) 2010. 3. uudistettu ja täydennetty painos. Ikkunoita tutkimusmetodeihin. Osa II: Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Alasuutari, P. 2001. Johdatus yhteiskuntatutkimukseen. Helsinki: Gaudeamus.
Alasuutari, P. 2011. Laadullinen tutkimus. Tampere: Vastapaino.
Alaterä, A. & Halttunen, K. 2002. Tiedonhaun perusteet – osa lukutaitoa. Saarijärvi: Gummerus Kirjapaino Oy.
Alkula, T., Pöntinen, S. & Ylöstalo, P. 1994 tai uudempi painos. Sosiaalitutkimuksen kvalitatiiviset menetelmät. Juva: WSOY.
Alkula, T., Pöntinen, S. & Ylöstalo, P. 1994 tai uudempi painos. Sosiaalitutkimuksen kvantitatiiviset menetelmät. Porvoo: WSOY.
Cohen, L. Manion, L. & Morrison, K. 2007. Research methods in Education. Sixth Edition. London & New York: Routledge.
Erätuuli, M. Leino, J. & Yli-Luoma, P. 1994 tai uudempi painos. Kvantitatiiviset analyysimenetelmät ihmistieteissä. Rauma: Kirjapaino Oy West-Point.
Eskola, J. & Suoranta, J. 2000. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Tampere: Vastapaino.
Gubrium, J. & Holstein, J. (ed.) 2002. Handbook of Interview research. Context & method. Thousands Oaks (calif.): Sage.
Grönfors, M. 1992. Kvalitatiiviset kenttätyömenetelmät. Porvoo: WSOY.
Haapala, P. 1989. Sosiaalihistoria: johdatus tutkimukseen. Helsinki: Suomen historiallinen seura.
Hirsjärvi, S. & Hurme, H. 2010. Tutkimushaastattelu. Helsinki: Gaudeamus.
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2012. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Kirjayhtymä.
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausten käsitteleminen. 2002. Helsinki: Tutkimuseettinen neuvottelukunta.
Kniivilä, S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. 2007. Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. WSOY.
Kuikka, M. T. 1991. Johdatus kasvatuksen historian tutkimukseen. Helsinki: Otava.
Kuula, A. 2006. Tutkimusetiikka. Aineistojen hankinta, käyttö ja säilytys. Tampere: Vastapaino.
Lehtovaara, M. & Viskari, S. 1997. ”Ihan hyvä juttu.” Pedagoginen löytöretki tutkimusmenetelmien opiskeluun ja opettamiseen. Tampereen yliopisto.
Lagström, H. ym. (toim.) 2010. Kohti eettisesti kestävää lasten ja nuorten tutkimusta. Lasten ja nuorten tutkimuksen etiikka. Nuorisotutkimusseura/Nuorisotutkimusverkosto, julkaisuja 101.
Menetelmäopetuksen tietovaranto. KvantiMOTV ja KvaliMOTV. [verkkojulkaisu] Tampere: Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto [ylläpitäjä ja tuottaja] http://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/
Metsämuuronen, J. 2005. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä. Jyväskylä: International Methelp.
Metsämuuronen, J. (toim.) 2006. Laadullisen tutkimuksen käsikirja. Helsinki: International Methelp.
Mäkelä, K. & Stenius, K. 2007. Ethical control of social and behavioral research in Finland. Helsinki: Stakes.
Mäkelä, K. (toim.) 1999. Kvalitatiivisen aineiston analyysi ja tulkinta. Helsinki: Gaudeamus.
Nummenmaa, L. 2004. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Vammala: Vammalan Kirjapaino Oy.
Nummenmaa, L., Holopainen, M. & Pulkkinen, P. 2016. Tilastollisten menetelmien perusteet. Sanoma Pro.
Nummenmaa, T., Konttinen, R., Kuusinen, J. & Leskinen, E. 1997. Tutkimusaineiston analyysi. Porvoo: WSOY.
Nyberg, R. & Tidström, A. 2012. Skriv vetenskapliga uppsatser, examensarbeten och avhandlingar. Uudistettu painos. Lund: Studenlitteratur.
Orrman, E. & Pispala, E. (toim.) 1994. Suomen historian asiakirjalähteet. Helsinki: WSOY.
Palmroth, A. & Nurmi, I. (toim.) 1996. Alttiiksi asettumisen etiikka. Laadullisen tutkimuksen eettisiä kysymyksiä. Jyväskylän yliopiston julkaisusarja 38. Jyväskylä: Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta.
Pohjola, A. (toim.) 2003. Eettisesti kestävä sosiaalitutkimus. Rovaniemi: Lapin yliopisto.
Rautopuro, J. 2010. Sisyfoksen kivi? Tilastollisten menetelmien opetus ja oppiminen kasvatustieteissä.
Ronkainen, S., Pehkonen, L., Lindblom-Ylänne, S. & Paavilainen, E. 2011. Tutkimuksen voimasanat. Helsinki: WSOYpro.
Ruoppila, I. ym. (toim.) 1999. Varhaiskasvatuksen tutkimus. Jyväskylä: Atena.
Ruusuvuori, J. Nikander, P. & Hyvärinen, M. (toim.) 2010. Haastattelun analyysi. Tampere: Vastapaino.
Ruusuvuori, J. & Tiittula, L. (toim.) 2005. Haastattelu: tutkimus, tilanteet ja vuorovaikutus. Tampere: Vastapaino.
Seale, D. (ed.) 2004. Qualitative research practice. London: Sage Publications.
Silverman, D. 2005. Doing qualitative research: a practical handbook. London: Sage.
Silverman, D. 2006. Interpreting qualitative data; methods for analysing talk, text and interaction. London: Sage.
Silverman, D. (ed.) 2004. Qualitative research: theory, method and practice. London: Sage.
Silverman, D. 2007. A very short, fairly interesting and reasonably cheap book about qualitative research. London: Sage Los Angeles.
Syrjälä, L., Ahonen, S., Syrjäläinen, E. & Saari, S. 1994. Laadullisen tutkimuksen työtapoja. Rauma: Kirjapaino Oy West-Point.
Syrjäläinen, E., Eronen, A. & Välli, V-M. (toim.) 2009. Avauksia laadullisen tutkimuksen analyysiin. Tampere: Tampere University Press.
Toivonen, T. 1999. Empiirinen sosiaalitutkimus, filosofia ja metedologia. Porvoo, Helsinki, Juva: WSOY.
Tuckman, B. W. 1994. 4. painos. Conducting Educational Research. Harcourt Brace Jovanovich Publisher.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2009. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Tammi.
Tähtinen, J. 1993. Askel menneisyyteen – Näkökulmia kasvatuksen historialliseen tutkimukseen. Turun yliopiston täydennyskoulutuskeskuksen julkaisuja A:14. Turku: Painosalama Oy.
Tähtinen, J., Laakkonen, E & Broberg, M. 2011. Tilastollisen aineiston käsittelyn ja tulkinnan perusteita. Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan julkaisuja. Turku: Painosalama.
Uusitalo, H. 1995. Tiede, tutkimus ja tutkielma: johdatus tutkielman maailmaan. Juva: WSOY.
Valli, R. 2001. Johdatus tilastolliseen tutkimukseen. Jyväskylä: Gummerus Kirjapaino Oy.
Vauras, M., Kinnunen, R., Kajamies, A. & Lehtinen, E. 2013. Interpersonal regulation in instructional interaction. A dynamic systems analysis of scaffolding. In S. Volet & M. Vauras (Eds.) Interpersonal regulation of learning and motivation. Methodological advances, pp. 125-146. New perspectives on learning and instruction. Routledge.
Vehkalahti, K. 2014. Kyselytutkimuksen mittarit ja menetelmät. Helsinki: Oy finn Lecture Ab.
Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa: määrällisen tutkimuksen perusteet. Helsinki: Tammi.
