Kc/Ec8 Tutkimuskirjallisuutta

Aaltola, J. & Val­li, R. (toim.) 2010. 3. uu­dis­tet­tu ja täy­den­net­ty pai­nos. Ik­ku­noi­ta tut­ki­mus­me­to­dei­hin. Osa I: Me­to­din va­lin­ta ja ai­neis­ton­ke­ruu: vi­rik­kei­tä aloit­te­le­val­la tut­ki­jal­le. Jy­väs­kylä: PS-Kus­tan­nus.
Aaltola, J. & Val­li, R. (toim.) 2010. 3. uu­dis­tet­tu ja täy­den­net­ty pai­nos. Ik­ku­noi­ta tut­ki­mus­me­to­dei­hin. Osa II: Näkö­kul­mia aloit­te­le­val­le tut­ki­jal­le tut­ki­muk­sen te­o­reet­ti­siin läh­tö­koh­tiin ja ana­lyy­si­me­ne­tel­miin. Jy­väs­kylä: PS-Kus­tan­nus.
Ala­suu­ta­ri, P. 2001. Joh­da­tus yh­teis­kun­ta­tut­ki­muk­seen. Hel­sin­ki: Gau­de­a­mus.
Ala­suu­ta­ri, P. 2011. Laa­dul­li­nen tut­ki­mus. Tam­pe­re: Vas­ta­pai­no.
Ala­terä, A. & Halt­tu­nen, K. 2002. Tie­don­haun pe­rus­teet – osa luku­tai­toa. Saa­ri­jär­vi: Gum­me­rus Kir­ja­pai­no Oy.
Alkula, T., Pön­ti­nen, S. & Ylös­talo, P. 1994 tai uu­dem­pi pai­nos. So­si­aa­li­tut­ki­muk­sen kva­li­ta­tii­vi­set me­ne­tel­mät. Juva: WSOY.
Alkula, T., Pön­ti­nen, S. & Ylös­talo, P. 1994 tai uu­dem­pi pai­nos. So­si­aa­li­tut­ki­muk­sen kvan­ti­ta­tii­vi­set me­ne­tel­mät. Por­voo: WSOY.
Cohen, L. Manion, L. & Morrison, K. 2007. Research methods in Education. Sixth Edi­ti­on. Lon­don & New York: Routledge.
Erä­tuu­li, M. Lei­no, J. & Yli-Luo­ma, P. 1994 tai uu­dem­pi pai­nos. Kvan­ti­ta­tii­vi­set ana­lyy­si­me­ne­tel­mät ih­mis­tie­teis­sä. Rau­ma: Kir­ja­pai­no Oy West-Point.
Es­ko­la, J. & Suo­ran­ta, J. 2000. Joh­da­tus laa­dul­li­seen tut­ki­muk­seen. Tam­pe­re: Vas­ta­pai­no.
Gubrium, J. & Hols­tein, J. (ed.) 2002. Handbook of Interview research. Context & method. Thousands Oaks (calif.): Sage.
Grönfors, M. 1992. Kva­li­ta­tii­vi­set kent­tä­työ­me­ne­tel­mät. Por­voo: WSOY.
Haa­pa­la, P. 1989. So­si­aa­li­his­to­ria: joh­da­tus tut­ki­muk­seen. Hel­sin­ki: Suo­men his­to­ri­al­li­nen seu­ra.
Hirs­jär­vi, S. & Hur­me, H. 2010. Tut­ki­mus­haas­tat­te­lu. Hel­sin­ki: Gau­de­a­mus.
Hirs­jär­vi, S., Re­mes, P. & Sajavaara, P. 2012. Tut­ki ja kir­joi­ta. Hel­sin­ki: Kir­ja­yh­ty­mä.
Hyvä tie­teel­li­nen käy­tän­tö ja sen louk­kaus­ten kä­sit­te­le­mi­nen. 2002. Hel­sin­ki:  Tut­ki­mus­eet­ti­nen neu­vot­te­lu­kun­ta.
Kniivilä, S., Lind­blom-Ylän­ne, S. & Män­ty­nen, A. 2007. Tie­de ja teks­ti. Te­hoa ja tai­toa tut­kiel­man kir­joit­ta­mi­seen. WSOY.
Kuik­ka, M. T. 1991. Joh­da­tus kas­va­tuk­sen his­to­ri­an tut­ki­muk­seen. Hel­sin­ki: Ota­va.
Kuu­la, A. 2006. Tut­ki­mus­e­tiik­ka. Ai­neis­to­jen han­kin­ta, käyt­tö ja säi­ly­tys. Tam­pe­re: Vas­ta­pai­no.
Leh­to­vaa­ra, M. & Vis­ka­ri, S. 1997. ”Ihan hyvä jut­tu.” Pe­da­go­gi­nen löy­tö­ret­ki tut­ki­mus­me­ne­tel­mien opis­ke­luun ja opet­ta­mi­seen. Tam­pe­reen yli­o­pis­to.
Lagström, H. ym. (toim.) 2010. Koh­ti eet­ti­ses­ti kes­tä­vää las­ten ja nuor­ten tut­ki­mus­ta. Las­ten ja nuor­ten tut­ki­muk­sen etiik­ka. Nuo­ri­so­tut­ki­mus­seu­ra/Nuo­ri­so­tut­ki­mus­ver­kos­to, jul­kai­su­ja 101.
Me­ne­tel­mä­o­pe­tuk­sen tie­to­va­ran­to.  KvantiMOTV ja KvaliMOTV. [verk­ko­jul­kai­su] Tam­pe­re: Yh­teis­kun­ta­tie­teel­li­nen tie­to­ar­kis­to [yllä­pi­tä­jä ja tuot­ta­ja] http://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/
Metsämuuronen, J. 2005. Tut­ki­muk­sen te­ke­mi­sen pe­rus­teet ih­mis­tie­teis­sä. Jy­väs­kylä: International Methelp.
Metsämuuronen, J. (toim.) 2006. Laa­dul­li­sen tut­ki­muk­sen käsi­kir­ja. Hel­sin­ki: International Methelp.
Mä­ke­lä, K. & Ste­nius, K. 2007. Ethical control of social and behavioral research in Finland. Hel­sin­ki: Stakes.
Mä­ke­lä, K. (toim.) 1999. Kva­li­ta­tii­vi­sen ai­neis­ton ana­lyy­si ja tul­kin­ta. Hel­sin­ki: Gau­de­a­mus.
Num­men­maa, L. 2004. Käyt­täy­ty­mis­tie­tei­den ti­las­tol­li­set me­ne­tel­mät. Vam­ma­la: Vam­ma­lan Kir­ja­pai­no Oy.
Num­men­maa, L., Ho­lo­pai­nen, M. & Pulk­ki­nen, P. 2016. Ti­las­tol­lis­ten me­ne­tel­mien pe­rus­teet. Sa­no­ma Pro.
Num­men­maa, T., Kont­ti­nen, R., Kuu­si­nen, J. & Les­ki­nen, E. 1997. Tut­ki­mus­ai­neis­ton ana­lyy­si. Por­voo: WSOY.
Ny­berg, R. & Tidström, A. 2012. Skriv vetenskapliga uppsatser, examensarbeten och avhandlingar. Uu­dis­tet­tu pai­nos. Lund: Studenlitteratur.
Orrman, E. & Pis­pa­la, E. (toim.) 1994. Suo­men his­to­ri­an asia­kir­ja­läh­teet. Hel­sin­ki: WSOY.
Palmroth, A. & Nur­mi, I. (toim.) 1996. Alt­tiik­si aset­tu­mi­sen etiik­ka. Laa­dul­li­sen tut­ki­muk­sen eet­ti­siä ky­sy­myk­siä. Jy­väs­ky­län yli­o­pis­ton jul­kai­su­sar­ja 38. Jy­väs­kylä: Jy­väs­ky­län yli­o­pis­ton yli­op­pi­las­kun­ta.
Poh­jo­la, A. (toim.) 2003. Eet­ti­ses­ti kes­tä­vä so­si­aa­li­tut­ki­mus. Rova­nie­mi: La­pin yli­o­pis­to.
Rautopuro, J. 2010. Sisyfoksen kivi? Ti­las­tol­lis­ten me­ne­tel­mien ope­tus ja op­pi­mi­nen kas­va­tus­tie­teis­sä.
Ron­kai­nen, S., Peh­ko­nen, L., Lind­blom-Ylän­ne, S. & Paa­vi­lai­nen, E. 2011. Tut­ki­muk­sen voi­ma­sa­nat. Hel­sin­ki: WSOYpro.
Ruoppila, I. ym. (toim.) 1999. Var­hais­kas­va­tuk­sen tut­ki­mus. Jy­väs­kylä: Ate­na.
Ruu­su­vuo­ri, J. Ni­kan­der, P. & Hy­vä­ri­nen, M. (toim.) 2010. Haas­tat­te­lun ana­lyy­si. Tam­pe­re: Vas­ta­pai­no.
Ruu­su­vuo­ri, J. & Tiittula, L. (toim.) 2005. Haas­tat­te­lu: tut­ki­mus, ti­lan­teet ja vuo­ro­vai­ku­tus. Tam­pe­re: Vas­ta­pai­no.
Seale, D. (ed.) 2004. Qualitative research practice. Lon­don: Sage Publications.
Silverman, D. 2005. Doing qualitative research: a practical handbook. Lon­don: Sage.
Silverman, D. 2006. Interpreting qualitative data; methods for analysing talk, text and interaction. Lon­don: Sage.
Silverman, D. (ed.) 2004. Qualitative research: theory, method and practice. Lon­don: Sage.
Silverman, D. 2007. A very short, fairly interesting and reasonably cheap book about qualitative research. Lon­don: Sage Los An­ge­les.
Syr­jä­lä, L., Aho­nen, S., Syr­jä­läi­nen, E. & Saa­ri, S. 1994. Laa­dul­li­sen tut­ki­muk­sen työ­ta­po­ja. Rau­ma: Kir­ja­pai­no Oy West-Point.
Syr­jä­läi­nen, E., Ero­nen, A. & Välli, V-M. (toim.) 2009. Avauk­sia laa­dul­li­sen tut­ki­muk­sen ana­lyy­siin. Tam­pe­re: Tam­pe­re University Press.
Toi­vo­nen, T. 1999. Em­pii­ri­nen so­si­aa­li­tut­ki­mus, fi­lo­so­fia ja metedologia. Por­voo, Hel­sin­ki, Juva: WSOY.
Tuckman, B. W. 1994. 4. pai­nos. Conducting Educational Research. Harcourt Brace Jovanovich Publisher.
Tuo­mi, J. & Sara­jär­vi, A. 2009. Laa­dul­li­nen tut­ki­mus ja si­säl­lön­a­na­lyy­si. Hel­sin­ki: Tam­mi.
Täh­ti­nen, J. 1993. As­kel men­nei­syy­teen – Näkö­kul­mia kas­va­tuk­sen his­to­ri­al­li­seen tut­ki­muk­seen. Tu­run yli­o­pis­ton täy­den­nys­kou­lu­tus­kes­kuk­sen jul­kai­su­ja A:14. Tur­ku: Pai­no­sa­la­ma Oy.
Täh­ti­nen, J., Laak­ko­nen, E & Broberg, M. 2011. Ti­las­tol­li­sen ai­neis­ton kä­sit­te­lyn ja tul­kin­nan pe­rus­tei­ta. Tu­run yli­o­pis­ton kas­va­tus­tie­tei­den tie­de­kun­nan jul­kai­su­ja. Tur­ku: Pai­no­sa­la­ma.
Uusi­talo, H. 1995. Tie­de, tut­ki­mus ja tut­kiel­ma: joh­da­tus tut­kiel­man maa­il­maan. Juva: WSOY.
Val­li, R. 2001. Joh­da­tus ti­las­tol­li­seen tut­ki­muk­seen. Jy­väs­kylä: Gum­me­rus Kir­ja­pai­no Oy.
Vau­ras, M., Kin­nu­nen, R., Kajamies, A. & Leh­ti­nen, E. 2013. Interpersonal regulation in instructional interaction. A dynamic systems analysis of scaffolding. In S. Volet & M. Vau­ras (Eds.) Interpersonal regulation of learning and motivation. Methodological advances, pp. 125-146. New perspectives on learning and instruction. Routledge.
Veh­ka­lah­ti, K. 2014. Ky­se­ly­tut­ki­muk­sen mit­ta­rit ja me­ne­tel­mät. Hel­sin­ki: Oy finn Lecture Ab.
Vilkka, H. 2007. Tut­ki ja mit­taa: mää­räl­li­sen tut­ki­muk­sen pe­rus­teet. Hel­sin­ki: Tam­mi.

Em­pii­ri­set tut­ki­mus­me­ne­tel­mät kas­va­tus­tie­teis­sä 4 opKas­va­tus­tie­teen / Eri­tyis­pe­da­go­gii­kan aine­o­pin­not lv 2016-201716.6.2016