Kc/Ec 7 Lähipäivät Turussa ja valmistautuminen

Pro­se­mi­naa­ri­työs­ken­te­lyyn osal­lis­tu­mi­nen edel­lyt­tää, että olet suo­rit­ta­nut Em­pii­ri­set tut­ki­mus­me­ne­tel­mät kas­va­tus­tie­teis­sä -opin­to­jak­son (tai suo­ri­tus vii­meis­tään pro­se­mi­naa­rin ai­ka­na) sekä kak­si muu­ta aine­o­pin­to­jen opin­to­jak­soa. Pro­se­mi­naa­rin opin­to­jak­so suo­ri­te­taan osal­lis­tu­mal­la Tu­rus­sa jär­jes­tet­tä­viin lähi­päi­viin, te­ke­mäl­lä tut­ki­mus­suun­ni­tel­ma ja oma tut­kiel­ma sekä osal­lis­tu­mal­la ak­tii­vi­ses­ti se­mi­naa­ri-is­tun­toi­hin esit­te­le­mäl­lä oma työ, toi­mi­mal­la op­po­nent­ti­na ja osal­lis­tu­mal­la kes­kus­te­luun. Tut­kiel­man voi teh­dä yk­si­lö- tai pari­työ­nä.

Lähipäivät Turussa

Pro­se­mi­naa­rin lähi­päi­vät jär­jes­te­tään kah­te­na lau­an­tai­na Tu­rus­sa, loka­kuus­sa ja mar­ras­kuus­sa (ks. aika­tau­lu). Päi­vän ai­ka­na kä­si­tel­lään tut­ki­mus­pro­ses­siin liit­ty­viä kes­kei­siä asi­oi­ta, esi­mer­kik­si ai­heen ra­jaus­ta, tie­don­ha­kua sekä laa­dul­li­sen ja mää­räl­li­sen ai­neis­ton ana­ly­soin­tia. Lähi­päi­vien oh­jel­ma jul­kais­taan opin­to­jen verk­ko­a­lu­eel­la.

Jo­kai­sel­le pro­se­mi­naa­ri­ryh­mäl­le ni­me­tään oh­jaa­va opet­ta­ja, jon­ka ta­paat en­sim­mäi­sen ker­ran lähi­päi­väs­sä. Ryh­mät ko­koon­tu­vat opet­ta­jan kans­sa kes­kus­te­le­maan alus­ta­vas­ti tut­ki­mus­ai­heis­ta ja työs­ken­te­lyn ete­ne­mi­sen aika­tau­lus­ta. Val­mis­tau­du en­sim­mäi­seen ta­paa­mi­seen kir­joit­ta­mal­la ly­hyt idea­pa­pe­ri tut­ki­mus­ai­hees­ta­si ja mah­dol­li­ses­ta tut­ki­mus­me­ne­tel­mäs­tä ja pa­lau­ta se etu­kä­teen Moodleen pro­se­mi­naa­ri­ryh­män kes­kus­te­lu­a­lu­eel­le. Toi­ses­sa lähi­päi­väs­sä saat pa­lau­tet­ta tut­ki­mus­suun­ni­tel­mas­ta, joka pa­lau­te­taan Moodleen hy­vis­sä ajoin oh­jaa­van opet­ta­jan kans­sa so­vi­tun aika­tau­lun mu­kaan.

Kaik­kien pro­se­mi­naa­riin osal­lis­tu­vien opis­ke­li­joi­den tu­lee osal­lis­tua lähi­päi­viin. Jos et pe­rus­tel­lus­ta syys­tä voi osal­lis­tua, il­moi­ta pois­sa­o­los­ta oh­jaa­val­le opet­ta­jal­le säh­kö­pos­tit­se. Pois­sa­olo tu­lee kor­va­ta kir­jal­li­sel­la teh­tä­väl­lä, jon­ka löy­dät lähi­päi­vien jäl­keen Moodlesta.

Ideapaperi

Tut­ki­mus aloi­te­taan ide­oin­nis­ta ja sen tu­ek­si on hyö­dyl­lis­tä laa­tia idea­pa­pe­ri. Idea­pa­pe­ri aut­taa hah­mot­ta­maan, konk­re­ti­soi­maan ja ra­jaa­maan tut­ki­mus­ai­het­ta. Idea­pa­pe­rin suo­si­tel­ta­va pi­tuus on noin yksi sivu. Idea­pa­pe­ri pa­lau­te­taan pro­se­mi­naa­ri­ryh­män kes­kus­te­lu­a­lu­eel­le ja oh­jaa­val­le opet­ta­jal­le säh­kö­pos­tit­se etu­kä­teen en­nen pro­se­mi­naa­rin en­sim­mäis­tä lähi­päi­vää.

Kir­joi­ta idea­pa­pe­riin alus­ta­va aja­tuk­se­si sii­tä, mitä aiot tut­kia ja anna tut­ki­muk­sel­le­si alus­ta­va työ­nimi (jota sit­ten muo­ka­taan pro­ses­sin ede­tes­sä). Mie­ti ja ku­vai­le pa­pe­ris­sa ai­heen ra­jaa­mis­ta (esi­mer­kik­si tut­kit­ta­vien iän tai kou­lu­tus­as­teen mu­kaan) ja poh­di, mil­lä tut­ki­mus­me­ne­tel­mäl­lä tut­ki­mus­ky­sy­myk­seen oli­si mah­dol­lis­ta saa­da vas­taus. Myös koh­de­jouk­koa/ai­neis­toa, jos­ta ke­räät oman ai­neis­to­si, on hyvä ku­va­ta ja miet­tiä sen ra­jaa­mis­ta eli otan­nan ko­koa. Voit jo alus­ta­vas­ti muo­toil­la tut­ki­mus­ky­sy­myk­sen/-ky­sy­myk­set, joi­hin tut­ki­muk­ses­sa­si haet vas­tauk­sen. Idea­pa­pe­riin on hyvä kir­ja­ta myös läh­de­kir­jal­li­suut­ta. Ai­kai­sem­paan tut­ki­muk­seen tu­tus­tu­mi­nen, sen et­si­mi­nen ja lu­ke­mi­nen kan­nat­taa aloit­taa heti pro­ses­sin alus­ta al­ka­en ja se jat­kuu koko tut­ki­mus­pro­ses­sin ajan.

Voit kar­toit­taa ai­het­ta avain­sa­no­jen avul­la. Avain­sa­nat ovat ai­het­ta mää­rit­te­le­viä ja sii­hen liit­ty­viä sa­no­ja/kä­sit­tei­tä, joi­den avul­la pää­see et­si­mään ai­kai­sem­paa tut­ki­mus­ta ja te­o­ri­a­o­suu­den asi­oi­ta. Avain­sa­no­ja syn­tyy esi­mer­kik­si, kun hah­mot­te­let tut­ki­muk­sel­le­si alus­ta­vaa työ­ot­sik­koa ja myös tut­ki­mus­ky­sy­myk­sis­tä ne ovat yleen­sä löy­det­tä­vis­sä. Ai­heen va­lin­taa voi myös pe­rus­tel­la: mik­si va­lit­sit tä­män ai­heen, jos va­lin­nal­le löy­tyy ns. tie­teel­li­nen pe­rus­te­lu, esi­mer­kik­si erit­täin ajan­koh­tai­nen (ol­lut esil­lä vaik­ka­pa jul­ki­suu­des­sa on­gel­ma­na), ai­kai­sem­pi tut­ki­mus an­ta­nut sy­säyk­sen jat­ko­tut­ki­mus­tar­peel­le tai ei ole ai­kai­sem­min tut­kit­tu täs­tä näkö­kul­mas­ta (ol­ta­va vii­te, jos­sa näin to­de­taan). Jos eri­tyis­tä hy­vää pe­rus­te­lua ei löy­dy, ei kan­na­ta pe­rus­tel­la, se voi löy­tyä myö­hem­min­kin.

Tutkimussuunnitelma

En­nen tut­ki­muk­sen to­teu­tus­ta laa­di­taan tut­ki­mus­suun­ni­tel­ma, joka pa­lau­te­taan pro­se­mi­naa­ri­ryh­män kes­kus­te­lu­a­lu­eel­le Moodleen hy­vis­sä ajoin en­nen tois­ta lähi­päi­vää, jot­ta oh­jaa­va opet­ta­ja ja muut ryhmäläiset eh­ti­vät pe­reh­ty­mään sii­hen etu­kä­teen. Tut­ki­mus­suun­ni­tel­ma oh­jaa tut­ki­muk­sen eri vai­hei­den to­teut­ta­mis­ta käy­tän­nös­sä. Tut­ki­mus­suun­ni­tel­ma on noin 5 si­vun laa­jui­nen. Oh­jaa­va opet­ta­ja an­taa suun­ni­tel­mas­ta pa­laut­teen ja hy­väk­syy sen tai pyy­tää täy­den­tä­mään sitä en­nen kuin läh­det ken­täl­le ke­rää­mään ai­neis­toa ja to­teu­tat tut­ki­muk­sen em­pii­ri­sen vai­heen. Tut­ki­mus­ai­neis­toa ei pidä ke­rä­tä en­nen kuin opet­ta­ja on hy­väk­sy­nyt suun­ni­tel­man. Mitä pa­rem­min teet tut­ki­mus­suun­ni­tel­man, sitä pa­rem­min opet­ta­ja ja muut opis­ke­li­jat pys­ty­vät ot­ta­maan kan­taa te­ke­mii­si rat­kai­sui­hin ja va­lin­toi­hin sekä oh­jaa­maan eteen­päin. Tut­ki­mus­suun­ni­tel­man te­ke­mi­seen kan­nat­taa käyt­tää ai­kaa ja vai­vaa ja aloit­taa sen te­ke­mi­nen hy­vis­sä ajoin.

Tut­ki­mus­suun­ni­tel­man si­säl­tö

1. Kan­si­leh­ti
Kan­si­leh­ti teh­dään sa­maan ta­paan kuin es­sees­sä. Sii­tä sel­vi­ää tut­ki­muk­sen työ­nimi, te­ki­jän nimi ja oppi­lai­tos. Kan­si­leh­den mal­li on Opis­ke­li­jan yleis­op­paan liit­tee­nä.

2. Joh­dan­to tut­ki­muk­sen ai­hee­seen
Täs­tä osas­ta tu­lee sel­vi­tä, mitä aiot tut­kia ja mik­si. Ker­ro pe­rus­te­lu­ja ai­heen va­lin­nal­le ja sen ra­jauk­sel­le. Ku­vai­le tut­ki­muk­sen ylei­nen taus­ta ja mer­ki­tys sekä osoi­ta, mi­ten oman tut­ki­muk­se­si näkö­kul­ma si­joit­tuu tä­hän taus­taan.

3. Te­o­reet­ti­nen vii­te­ke­hys
Kun olet päät­tä­nyt si­nua kiin­nos­ta­van tut­ki­mus­ai­heen, tu­li­si sa­mal­la miet­tiä sen kas­va­tus­tie­teel­lis­tä yh­teyt­tä. Mi­hin kas­va­tus­tie­teen osa-alu­ee­seen ai­hee­si kuu­luu? Mi­hin kas­va­tus­tie­teel­li­seen te­o­ri­aan tu­keu­dut tut­ki­muk­ses­sa­si? Tut­ki­muk­sen ai­neis­toa tar­kas­tel­laan aina tie­tys­tä näkö­kul­mas­ta, jota ni­mi­te­tään te­o­reet­ti­sek­si vii­te­ke­hyk­sek­si. Tut­ki­muk­sen vii­te­ke­hys kan­taa koko pro­se­mi­naa­ri­työ­tä aina tu­los­ten tul­kin­taan ja joh­to­pää­tök­siin saak­ka, jo­ten vii­te­ke­hyk­sen poh­ti­mi­seen ja ra­ken­ta­mi­seen so­pi­vak­si on syy­tä käyt­tää ai­kaa. Tu­tus­tu va­lit­se­maa­si kas­va­tus­tie­teel­li­seen te­o­ri­aan kir­jal­li­suu­den avul­la ja kir­joi­ta sii­tä kes­kei­set asi­at tut­ki­mus­suun­ni­tel­maan. Kir­joi­ta ko­ko­nai­sia lau­sei­ta ja val­mis­ta teks­tiä, älä käy­tä lu­et­te­loi­ta tai rans­ka­lai­sia vii­vo­ja. Tämä osuus kat­taa suu­ren osan tut­ki­mus­suun­ni­tel­mas­ta­si, sil­lä se on mer­kit­tä­vä osa myös val­miis­sa pro­se­mi­naa­ri­työs­sä. Muis­ta aina kir­joit­ta­es­sa­si mer­ki­tä, mis­tä läh­tees­tä olet teks­tiä tai aja­tuk­sia lai­nan­nut, sil­lä pro­se­mi­naa­ri­työs­sä tu­lee olla sel­ke­ät läh­de­viit­teet. Näin sekä lu­ki­ja että sinä itse tie­dät, mis­tä ky­sei­nen asia on pe­räi­sin.

4. Tut­ki­mus­ky­sy­myk­set
Tut­ki­mus­ky­sy­myk­set muo­toil­laan mah­dol­li­sim­man yksi­se­lit­tei­sen ja sel­ke­än ky­sy­myk­sen muo­toon. On­gel­man esit­tä­mi­nen il­moit­taa, mi­hin tut­ki­muk­sel­la et­si­tään vas­taus­ta. On pa­rem­pi, jos pro­se­mi­naa­ris­sa on 1–2 sel­ke­ää on­gel­maa kuin mon­ta pien­tä ky­sy­mys­tä.

5. Tut­ki­mus­me­ne­tel­mä
Ku­vai­le, mil­lä me­ne­tel­mäl­lä aiot hank­kia tut­ki­mus­ai­neis­ton. Käy­tät­kö haas­tat­te­lua, ky­se­lyä, ha­vain­noin­tia vai ke­räät­kö ai­neis­ton do­ku­men­teis­ta? Ker­ro myös, mi­ten ja mil­loin esi­tes­taat esi­tes­taat käyt­tä­mä­si me­ne­tel­män. Ai­neis­ton mää­rä tu­lee miet­tiä aina ai­heen ja me­ne­tel­män mu­kaan. Haas­tat­te­lu­ai­neis­ton laa­juus on noin 3–5 haas­tat­te­lua riip­pu­en haas­tat­te­lun sy­vyy­des­tä ja ne tu­lee nau­hoit­taa ja lit­te­roi­da. Ky­se­ly­ai­neis­ton laa­juus on noin 30. Do­ku­ment­ti­ai­neis­ton riit­tä­väs­tä laa­juu­des­ta ja laa­dus­ta neu­vot­te­let opet­ta­jan kans­sa. Tut­ki­mus­suun­ni­tel­man liit­teek­si lai­te­taan tut­ki­muk­sen haas­tat­te­lu­run­ko, ky­se­ly- tai ha­vain­noin­ti­lo­ma­ke.

6. Alus­ta­va suun­ni­tel­ma ai­neis­ton ana­lyy­sis­tä
Tut­ki­mus­suun­ni­tel­mas­sa ker­rot, mi­ten tu­let kä­sit­te­le­mään ke­rät­tyä ai­neis­toa ase­tet­tu­jen on­gel­mien rat­kai­se­mi­sek­si. Mää­räl­li­ses­sä tut­ki­muk­ses­sa käy­te­tään ai­neis­ton ana­lyy­sis­sä ku­vai­le­via ti­las­tol­li­sia me­ne­tel­miä: pro­sent­ti- ja frek­vens­si­ja­kau­mia ja ti­las­tol­li­sia tun­nus­lu­ku­ja (esi­mer­kik­si kes­ki­arvo, me­di­aa­ni, moo­di). Laa­dul­li­sen ai­neis­ton ana­lyy­sis­sä käy­te­tään har­ki­ten nii­tä ai­neis­ton ana­lyy­sin me­ne­tel­miä, jot­ka tuo­vat par­hai­ten esil­le vas­tauk­sen tut­ki­mus­on­gel­maan, esi­mer­kik­si luo­kit­ta­mi­nen, tee­moit­ta­mi­nen, se­lit­tä­mi­nen tai ym­mär­tä­mi­nen. (Huo­maa, että tut­ki­muk­sen ai­neis­to on eri asia kuin tut­ki­muk­sen läh­teet.)

7. Aika­tau­lu
Lii­tä tut­ki­mus­suun­ni­tel­maan työs­ken­te­ly­si alus­ta­va aika­tau­lu. Aika­tau­luun voi si­säl­tyä esi­mer­kik­si seu­raa­via työ­vai­hei­ta:
• Mil­loin han­kit ai­neis­ton?
• Mil­loin ana­ly­soit ke­rää­mää­si ai­neis­toa?
• Mil­loin teet joh­to­pää­tök­siä?
• Mil­loin kir­joi­tat lo­pul­li­sen ra­por­tin?
Kir­joi­ta suun­ni­tel­man lop­puun mie­lee­si nou­se­vat ky­sy­myk­set, niin opet­ta­ja eh­tii miet­tiä ky­sy­myk­siä en­nen tut­ki­mus­suun­ni­tel­man pa­lau­te­ti­lai­suut­ta.

8. Alus­ta­va läh­de­lu­et­te­lo
Täs­sä osuu­des­sa esi­tät te­o­reet­ti­sen vii­te­ke­hyk­sen poh­ja­na ole­van kir­jal­li­suu­den, ai­em­mat tut­ki­muk­set, joi­ta ai­hees­ta on teh­ty, sekä muu­ta esi­mer­kik­si va­lit­se­maa­si tut­ki­mus­me­ne­tel­mään liit­ty­vää kir­jal­li­suut­ta. Pro­se­mi­naa­rin tu­lee si­säl­tää vä­hin­tään kym­men­kun­ta läh­de­te­os­ta, jois­sa esi­tet­tyi­hin läh­tö­koh­tiin ja te­o­reet­ti­siin nä­ke­myk­siin työ pe­rus­tuu, mut­ta useim­mi­ten läh­tei­den mää­rä on suu­rem­pi­kin. Läh­de­viit­tei­den bib­li­o­gra­fi­set tie­dot mer­ki­tään läh­de­lu­et­te­loon.

Lii­te
Ky­se­ly­lo­ma­ke/haas­tat­te­lu­run­ko/ha­vain­noin­ti­run­ko

Pro­se­mi­naa­ri 8 opKas­va­tus­tie­teen / Eri­tyis­pe­da­go­gii­kan aine­o­pin­not lv 2016-201715.6.2016