Kc1 Alkusanat ja osaamistavoitteet

His­to­ria opin­to­jak­son ni­mes­sä saat­taa kir­voit­taa mie­lee­si his­to­ri­an opis­ke­lun omal­ta kou­lu­a­jal­ta­si, jol­loin vuo­si­lu­vut, merk­ki­hen­ki­löt, val­ti­ot ja so­dat mah­dol­li­ses­ti oli­vat his­to­ri­an opis­ke­lus­sa kes­kei­sin­tä si­säl­töä. Täs­sä opin­to­jak­sos­sa ei kes­ki­ty­tä yk­sin­o­maan mer­kit­tä­vik­si lu­et­ta­viin hen­ki­löi­hin ja hei­dän aja­tuk­siin­sa kas­va­tuk­ses­ta, vaan pyr­ki­myk­se­nä on tar­kas­tel­la kas­va­tuk­sen ja kou­lu­tuk­sen his­to­ri­aa eri näkö­kul­mis­ta. Näin tar­kas­te­luun tu­lee yhtälailla koko kou­lu­jär­jes­tel­mä kuin sen taus­tal­la ole­vat yh­teis­kun­nal­li­set ja aat­teel­li­set kyt­kök­set. Kas­va­tus ja kou­lu­tus ha­lu­taan näh­dä osa­na laa­jem­paa vii­te­ke­hys­tä, kas­va­tuk­sen yh­teis­kun­nal­lis­ta ja aat­teel­lis­ta kon­teks­tia vas­ten. Sa­mal­la tar­kas­tel­laan lap­suut­ta ja nuo­ruut­ta his­to­ri­al­li­se­na il­mi­ö­nä.

Kurs­sin ta­voit­tee­na on an­taa ai­nek­sia muo­dos­taa oma eheä nä­ke­mys niin kas­va­tuk­sen ja kou­lu­tuk­sen jär­jes­tel­mä­ke­hi­tyk­ses­tä kuin myös kou­lu­tuk­sen taus­tal­la ole­vis­ta aat­teis­ta ja ide­o­lo­gi­ois­ta. Sa­mal­la py­ri­tään ha­ke­maan tul­kin­taa sil­le, mi­ten jo­kin kas­va­tus­suun­taus sai tiet­ty­nä ai­ka­na enem­män huo­mi­o­ta osak­si kuin toi­si­na ai­koi­na ja mikä sen vai­ku­tus oli oma­na ai­ka­naan. Voi­daan ky­syä esi­mer­kik­si, oli­ko 1960- ja 1970-lu­ku­jen pe­rus­kou­lu-uu­dis­tuk­sen taus­tal­la enem­män poliittis-ide­o­lo­gi­sia te­ki­jöi­tä kuin puh­taas­ti pe­da­go­gi­sia.

Osaamistavoitteet

Opis­ke­li­ja ym­mär­tää kas­va­tuk­sen his­to­ri­an il­mi­öi­tä nii­den yhteiskunnallis-his­to­ri­al­li­sis­sa yh­teyk­sis­sään. Opis­ke­li­ja huo­maa, mi­ten tul­kin­nat muut­tu­vat ajas­sa. Opis­ke­li­ja hah­mot­taa muu­tos­ta ja py­sy­vyyt­tä sekä nii­den vä­li­siä jän­nit­tei­tä.

Sisältö

Mag­nus Enc­kell, commons.wikimedia.org

Kas­va­tuk­sen his­to­ria 3 opKas­va­tus­tie­teen aine­o­pin­not lv. 2016-201717.6.2016