Kc1 Alkusanat ja osaamistavoitteet
Historia opintojakson nimessä saattaa kirvoittaa mieleesi historian opiskelun omalta kouluajaltasi, jolloin vuosiluvut, merkkihenkilöt, valtiot ja sodat mahdollisesti olivat historian opiskelussa keskeisintä sisältöä. Tässä opintojaksossa ei keskitytä yksinomaan merkittäviksi luettaviin henkilöihin ja heidän ajatuksiinsa kasvatuksesta, vaan pyrkimyksenä on tarkastella kasvatuksen ja koulutuksen historiaa eri näkökulmista. Näin tarkasteluun tulee yhtälailla koko koulujärjestelmä kuin sen taustalla olevat yhteiskunnalliset ja aatteelliset kytkökset. Kasvatus ja koulutus halutaan nähdä osana laajempaa viitekehystä, kasvatuksen yhteiskunnallista ja aatteellista kontekstia vasten. Samalla tarkastellaan lapsuutta ja nuoruutta historiallisena ilmiönä.
Kurssin tavoitteena on antaa aineksia muodostaa oma eheä näkemys niin kasvatuksen ja koulutuksen järjestelmäkehityksestä kuin myös koulutuksen taustalla olevista aatteista ja ideologioista. Samalla pyritään hakemaan tulkintaa sille, miten jokin kasvatussuuntaus sai tiettynä aikana enemmän huomiota osaksi kuin toisina aikoina ja mikä sen vaikutus oli omana aikanaan. Voidaan kysyä esimerkiksi, oliko 1960- ja 1970-lukujen peruskoulu-uudistuksen taustalla enemmän poliittis-ideologisia tekijöitä kuin puhtaasti pedagogisia.
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää kasvatuksen historian ilmiöitä niiden yhteiskunnallis-historiallisissa yhteyksissään. Opiskelija huomaa, miten tulkinnat muuttuvat ajassa. Opiskelija hahmottaa muutosta ja pysyvyyttä sekä niiden välisiä jännitteitä.
Sisältö
- lapsuus ja nuoruus historiallisena ilmiönä
- kasvatuksen historia
- kasvatusaatteiden historia
- koulutuksen sukupuolittuneiden käytäntöjen historia
- historiatietoisuuden, historiakulttuurin ja historiapolitiikan käsitteet

Magnus Enckell, commons.wikimedia.org

Magnus Enckell, commons.wikimedia.org

Magnus Enckell, commons.wikimedia.org

Magnus Enckell, commons.wikimedia.org