Kc1 Suoritustapa ja työskentelyn ohjeistus

Kas­va­tuk­sen his­to­ri­an opin­to­jak­sos­sa on kol­me vaih­to­eh­tois­ta suo­ri­tus­ta­paa, jois­ta voit va­li­ta it­sel­le­si ja omaan opis­ke­lu­ti­lan­tee­see­si so­pi­van vaih­to­eh­don:

1. Osal­lis­tu­mi­nen luku­pii­ri­työs­ken­te­lyyn ja es­see luku­pii­rin ryh­mä­työ­nä tai yk­si­lö­työ­nä
TAI
2. Osal­lis­tu­mi­nen verk­ko­työs­ken­te­lyyn ja es­see yk­si­lö- tai pari­työ­nä
TAI
3. Es­see yk­si­lö­työ­nä.

Pe­reh­dyt­hän huo­lel­la alla ole­viin eri vaih­to­eh­to­jen oh­jeis­tuk­siin. Es­sei­tä ar­vi­oi­vat KT, FL Mar­jo Nie­mi­nen ja KM Han­ne­le Mas­si­nen nu­mee­ri­ses­ti as­tei­kol­la 1–5. Li­säk­si an­ne­taan ly­hyt kir­jal­li­nen pa­lau­te. Pari- tai pien­ryh­mä­töis­tä an­ne­taan kai­kil­le ryh­män jä­se­nil­le sama nu­mee­ri­nen ar­vi­oin­ti ja ly­hyt kir­jal­li­nen pa­lau­te. Luku­pii­ri­työs­ken­te­ly ja verk­ko­työs­ken­te­ly ar­vi­oi­daan as­tei­kol­la hy­väk­syt­ty/hy­lät­ty. Tuu­to­ri il­moit­taa luku­pii­ri­työs­ken­te­lyyn osal­lis­tu­nei­den ni­met avoi­meen yli­o­pis­toon.

Lukupiirityöskentely (suoritustapa 1)

Luku­pii­ri­työs­ken­te­ly to­teu­te­taan opin­to­ryh­mis­sä. Myös verk­ko-opin­to­jen opis­ke­li­jat voi­vat ha­lu­tes­saan muo­dos­taa oman luku­pii­rin ja to­teut­taa työs­ken­te­lyn kes­ke­nään. Luku­pii­ri­työs­ken­te­lyn ta­voit­tee­na on sy­ven­tää kas­va­tuk­sen his­to­ri­an tie­tä­mys­tä­si va­lit­se­mas­ta­si aihe­pii­ris­tä sekä tu­kea es­seen te­ke­mis­tä ryh­mä­työ­nä. Luku­pii­ri­työs­ken­te­lyn poh­jal­ta teh­dään ryh­mä­työ­nä kir­jal­li­nen 12–15 si­vun laa­jui­nen es­see. Es­seen lop­puun lii­te­tään noin si­vun mit­tai­nen ryh­mä­ar­vi­oin­ti luku­pii­ri­työs­ken­te­lyn on­nis­tu­mi­ses­ta sekä es­seen vah­vuuk­sis­ta ja ke­hi­tys­koh­teis­ta sekä jo­kai­sen lukupiiriläisen alus­tuk­ses­ta te­ke­mä ra­port­ti.

Luku­pii­ri­työs­ken­te­ly on yh­teis­toi­min­nal­lis­ta oman osaa­mi­sen ja­ka­mis­ta ja toi­sil­ta op­pi­mis­ta. Luku­pii­ri mah­dol­lis­taa oma­koh­tai­sen op­pi­mi­sen sy­ven­tä­mi­sen kes­kus­te­lun avul­la. Luku­pii­ri­työs­ken­te­lys­sä opin­to­ryh­mä ja­e­taan 3–4 opis­ke­li­jan pien­ryh­mään, jos­sa jo­kai­sen ryh­män jä­se­nen ak­tii­vi­nen osal­lis­tu­mi­nen on edel­ly­tyk­se­nä työs­ken­te­lyn on­nis­tu­mi­sel­le. Ryh­män koos­ta riip­pu­en luku­pii­rit voi­daan muo­dos­taa niin, että luku­pii­ris­sä kes­ki­ty­tään yh­teen tee­maan ja osal­lis­tu­vat tuot­ta­vat es­seen ha­lu­tes­saan ryh­mä­työ­nä. Vaih­to­eh­toi­ses­ti luku­pii­rit voi­daan muo­dos­taa myös niin, että osal­lis­tu­jat ovat pe­reh­ty­neet eri tee­moi­hin, jol­loin ryh­mäs­sä voi­daan op­pia opin­to­jak­son tee­mois­ta omaa tee­maa laa­jem­min. Jo­kai­nen toi­mii vuo­rol­laan eri roo­leis­sa. Luku­pii­rit työs­ken­te­le­vät sa­man­ai­kai­ses­ti, jo­ten ryh­mien kan­nat­taa si­joit­tua eri puo­lil­le käy­tet­tä­vis­sä ole­vaa ti­laa/ti­lo­ja, jot­ta työs­ken­te­lyl­le on riit­tä­vän rau­hal­li­nen ilma­pii­ri.

Luku­pii­rin jä­se­net val­mis­tau­tu­vat työs­ken­te­lyyn pe­reh­ty­mäl­lä yh­teen kir­jaan tai sen osaan ja val­mis­ta­mal­la sii­tä alus­tuk­sen sekä osal­lis­tu­mal­la ak­tii­vi­ses­ti kes­kus­te­luun. (Laa­jem­mat te­ok­set ku­ten Va­lis­tus ja kou­lun­penk­ki – Kas­va­tus ja kou­lu­tus Suo­mes­sa 1860-lu­vul­ta 1960-lu­vul­le, Oppi­kou­lu 1880–1980 ja Kas­va­tus- ja kou­lu­ky­sy­mys Suo­mes­sa vuo­si­sa­to­jen saa­tos­sa, kan­nat­taa ja­kaa puo­lik­si kah­den opis­ke­li­jan kes­ken.) Alus­tuk­sen pi­tä­jä toi­mii myös kes­kus­te­lun pu­heen­joh­ta­ja­na. Pu­heen­joh­ta­ja ra­jaa kes­kus­te­lun kä­si­tel­tä­vään ai­hee­seen, joh­taa ja jä­sen­tää tee­mo­jen kä­sit­te­lyä sekä osal­lis­taa kaik­ki ryh­män jä­se­net kes­kus­te­luun. Ryh­mä va­lit­see vuo­rol­laan yh­den jä­se­nen sih­tee­rik­si, joka kir­jaa ylös kes­kus­te­lun tee­mat ja pää­koh­dat, eri­lai­set näkö­kan­nat, rat­kai­se­mat­ta jää­neet on­gel­mat jne. Poh­ti­kaa myös, min­kä­lai­nen koko­nais­kuva/ym­mär­rys ai­hees­ta on muo­dos­tu­nut ja kir­jat­kaa aja­tuk­sen­ne muis­tiin jat­ko­työs­ken­te­lyä var­ten. Ta­voit­tee­na­han on luku­pii­ri­työs­ken­te­lyn poh­jal­ta teh­dä kir­jal­li­nen es­see. Lo­puk­si ryh­mäs­sä käy­dään kaik­kien luku­pii­rien yh­tei­nen ar­vi­oin­ti­kes­kus­te­lu, jos­sa poh­di­taan sekä op­pi­mis­ko­ke­muk­sia että ryh­män työs­ken­te­lyä. Jos luku­pii­rit ovat kes­kit­ty­neet yh­teen tee­maan, kan­nat­taa lop­pu­kes­kus­te­luun va­ra­ta myös hie­man ai­kaa kun­kin tee­man kes­keis­ten si­säl­tö­jen ly­hy­een yh­tei­seen esit­te­lyyn.

Työs­ken­te­lyn käyn­nis­tys ja ai­hei­den va­lin­ta

Val­mis­tau­du en­sim­mäi­seen opin­to­ryh­mään tu­tus­tu­mal­la etu­kä­teen opin­to­jak­son tee­moi­hin opis­ke­lu­op­paan avul­la. Jos mah­dol­lis­ta, tuo mu­ka­na­si alus­ta­vaa tu­tus­tu­mis­ta var­ten kas­va­tuk­sen his­to­ri­aan liit­ty­vää kir­jal­li­suut­ta. Läs­nä­olo ko­koon­tu­mi­ses­sa on tär­ke­ää, jot­ta luku­pii­rit saa­daan muo­dos­tet­tua ja tee­mat ja­et­tua. Jos et pys­ty osal­lis­tu­maan en­sim­mäi­seen opin­to­ryh­mään, niin ker­ro toi­vee­si etu­kä­teen tuu­to­ril­le, jot­ta pää­set su­ju­vas­ti mu­kaan jat­kon luku­pii­ri­työs­ken­te­lyyn.

So­pi­kaa 3–4 hen­gen pien­ryh­mät ja luku­pii­ri­työs­ken­te­lyn ai­heet. Mitä tar­kem­min ryh­mät pys­ty­vät jo alus­ta al­ka­en so­pi­maan ai­heen ra­jauk­sen ja va­lit­se­maan luku­pii­rin te­ok­set sen mu­kaan, sitä hel­pom­paa on työs­tää jat­kos­sa ar­vi­oi­ta­va kir­jal­li­nen es­see. Opin­to­ryh­mät voi­vat ha­lu­tes­saan ja­kaa ai­heet si­ten, että mah­dol­li­sim­man moni aihe tu­li­si mu­kaan. Pien­ryh­mät aloit­ta­vat ai­heen ja työs­ken­te­lyn alus­ta­van suun­nit­te­lun ja so­pi­vat luku­pii­ri­työs­ken­te­lyyn va­lit­ta­vas­ta kir­jal­li­suu­des­ta, työn­ja­os­ta, aika­tau­lus­ta jne.

Alus­tuk­seen val­mis­tau­tu­mi­nen

Pe­reh­dy yh­teen it­se­ä­si kiin­nos­ta­vaan kas­va­tuk­sen his­to­ri­aan liit­ty­vään kir­jaan sii­tä ai­hees­ta, jon­ka olet­te pien­ryh­mäs­sä va­lin­neet. Kir­jan voi va­li­ta joko opis­ke­lu­op­paan kir­jal­li­suus­lis­tas­ta tai se voi olla jo­kin muu ai­hee­seen liit­ty­vä kir­ja. Ta­voit­tee­na on ym­mär­tää va­lit­se­man­sa te­ok­sen tär­keim­mät asi­at sekä ym­mär­tää kas­va­tuk­sen ja kou­lu­tuk­sen ta­pah­tu­mia ja ky­sy­myk­siä osa­na aika­kau­den yh­teis­kun­taa ku­ten esi­mer­kik­si, mi­ten kou­lu­tus ja kas­va­tus on ym­mär­ret­ty 1920-lu­vul­la. Pyri tar­kas­te­le­maan lu­ke­maa­si suh­tees­sa sen ai­kai­seen his­to­ri­al­li­seen aika­kau­teen. Pyri tie­toi­ses­ti arki­a­jat­te­lua ja mie­li­pide­ta­soa sy­vem­mäl­le ta­sol­le.

Tut­ki ja ar­vi­oi kir­jaa moni­puo­li­ses­ti en­nen lu­ke­mis­ta. Pe­reh­dy ko­ko­nai­suu­teen se­lai­le­mal­la kir­jaa, tar­kas­te­le­mal­la si­säl­lys­lu­et­te­loa ja lu­ke­mal­la taka­kan­si. Kuka on kir­joit­ta­ja ja mikä on kir­jan ta­voi­te? Sel­vi­ää­kö alku­pe­räi­sen tie­don läh­de teks­tis­tä? Mie­ti, mitä tie­dät ai­hees­ta etu­kä­teen tai mil­lai­sia luu­lo­ja, us­ko­muk­sia tai en­nak­ko­a­sen­tei­ta si­nul­la on kir­jan ai­hei­ta koh­taan. Hah­mo­ta ja jä­sen­nä ko­ko­nai­suus sekä laa­di kes­kei­sis­tä asi­ois­ta lu­vuit­tain teks­ti­run­ko, jo­hon voit liit­tää myös vi­su­aa­li­sen ku­vi­on (esi­mer­kik­si mind map). Pyri tie­toi­ses­ti suun­taa­maan aja­tuk­se­si his­to­ri­aan ja pois nyky­a­jas­ta. Osa kir­jois­ta si­säl­tää myös nyky­ai­kaan liit­ty­viä ar­tik­ke­lei­ta, mut­ta tar­koi­tus on jät­tää ne si­vuun ja kes­kit­tyä his­to­ri­aan. Jos va­lit­se­ma­si teos on esi­mer­kik­si jo­kin klas­sik­ko, mie­ti myös, mil­lai­se­na his­to­ri­al­li­se­na ai­ka­na teos on jul­kais­tu. Eli pai­kan­na teos his­to­ri­aan. Jos lu­ke­ma­si teos kä­sit­te­lee ka­pea-alais­ta osa-alu­et­ta (esi­mer­kik­si jon­kin tie­tyn oppi­kou­lun his­to­ri­aa), lii­tä lu­ke­ma­si osak­si laa­jem­paa ko­ko­nai­suut­ta.

Kir­joi­ta omas­ta alus­tuk­ses­ta­si ly­hyt ja joh­don­mu­kai­nen ra­port­ti, jos­sa voit ava­ta tee­mo­ja myös esi­mer­kik­si mind ma­pil­la, kaa­vi­ol­la, ku­vi­oil­la jne. Hyvä ra­port­ti on kes­kus­te­luun in­nos­ta­va tii­vis­tel­mä lu­e­tun te­ok­sen kes­kei­sis­tä asi­ois­ta. Alus­tuk­sen lop­puun lii­te­tään eh­do­tuk­sia kes­kus­te­lun ai­heik­si, esi­mer­kik­si mitä asi­oi­ta ryh­män täy­tyy vie­lä sel­vit­tää, jot­ta saa­daan koko­nais­nä­ke­mys ai­hees­ta ja es­see teh­tyä. Huo­maat­han mer­ki­tä myös läh­de­viit­teet heti alus­ta al­ka­en, sil­lä alus­tuk­sia hyö­dyn­tä­en muo­ka­taan ryh­mien jat­ko­työs­ken­te­lys­sä lo­pul­li­nen ar­vi­oi­ta­va es­see. Pa­lau­ta alus­tus opin­to­ryh­män kes­kus­te­lu­a­lu­eel­le Moodleen joko en­nen luku­pii­riä tai vii­meis­tään sen jäl­keen, jol­loin kai­kil­la ryhmäläisillä on mah­dol­li­suus pe­reh­tyä tar­kem­min eri tee­moi­hin. HUOM! Jo­kai­sen luku­pii­rin jä­se­nen alus­tuk­ses­ta te­ke­mä ra­port­ti lai­te­taan liit­teek­si myös ar­vi­oi­ta­van es­seen lop­puun.

Luku­pii­ri­työs­ken­te­lyn ete­ne­mi­nen

Alus­tuk­sen pi­tuus on noin 15 mi­nuut­tia, joka kat­taa kir­jan kes­kei­set tee­mat, sen he­rät­tä­mät ky­sy­myk­set. Alus­tuk­ses­sa joh­da­tat ja mo­ti­voit muut ryhmäläisesi poh­ti­maan lu­ke­ma­si te­ok­sen kes­keis­tä si­säl­töä. Alus­tuk­sen jäl­keen ryh­mä kes­kus­te­lee noin 20 mi­nuut­tia alus­tuk­ses­sa­si esil­le ot­ta­mie­si ky­sy­mys­ten ja tee­mo­jen joh­dat­te­le­ma­na. Sih­tee­ri kir­jaa kes­kus­te­lun pää­koh­dat muis­tiin, jot­ta nii­tä voi­daan hyö­dyn­tää myö­hem­min ar­vi­oi­ta­vak­si lä­he­tet­tä­väs­sä es­sees­sä. Alus­tuk­sen ja kes­kus­te­lun kes­to­ajat ovat oh­jeel­li­sia ja suun­taa-an­ta­via ja ne so­vi­taan tar­kem­min yh­tei­ses­ti ryh­mä­koko huo­mi­oi­den.

Luku­pii­rin lo­puk­si käy­dään ryh­män itse­ar­vi­oin­ti­kes­kus­te­lu. Vaih­to­eh­toi­ses­ti kes­kus­te­lu voi­daan käy­dä kaik­kien luku­pii­rien yh­tei­se­nä kes­kus­te­lu­na. Itse­ar­vi­oin­ti­kes­kus­te­lun pää­koh­dat kir­ja­taan myös muis­tiin, jot­ta nii­tä voi­daan myö­hem­min käyt­tää kir­jal­li­sen teh­tä­vän lop­puun tu­le­vas­sa ryh­mä­ar­vi­oin­nis­sa. Ryh­män itse­ar­vi­oin­nis­sa voi­daan poh­tia esi­mer­kik­si seu­raa­via ky­sy­myk­siä:

Verkkotyöskentely (suoritustapa 2)

Verk­ko­työs­ken­te­ly to­teu­te­taan tii­vii­nä vii­kon kes­tä­vä­nä kes­kus­te­lu­na aine­o­pin­to­jen op­pi­mis­ym­pä­ris­tös­sä ko. jak­soa var­ten luo­dul­la kes­kus­te­lu­a­lu­eel­la. On­nis­tu­nut työs­ken­te­ly edel­lyt­tää val­mis­tau­tu­mis­ta etu­kä­teen sekä sään­nöl­lis­tä vies­tien lu­ke­mis­ta ja kes­kus­te­luun osal­lis­tu­mis­ta, jo­ten va­raat­han ka­len­te­rii­si jo etu­kä­teen ai­kaa verk­ko-työs­ken­te­lyä var­ten. Osal­lis­tu­ja­mää­rä on ra­joi­tet­tu ja il­moit­tau­tu­mi­nen verk­ko­työs­ken­te­lyyn ta­pah­tuu verk­ko­a­lu­eel­la. Verk­ko­työs­ken­te­ly ar­vi­oi­daan as­tei­kol­la hy­väk­syt­ty/hy­lät­ty ja kes­kus­te­lua oh­jaa KT, FL Mar­jo Nie­mi­nen.

Verk­ko­työs­ken­te­lyä var­ten va­li­taan it­seä kiin­nos­ta­va aihe opin­to­jak­son vaih­to­eh­dois­ta sekä yksi sii­hen liit­ty­vä teos. Pari­työs­sä va­li­taan kak­si te­os­ta. En­nen verk­ko­työs­ken­te­lyn al­kua teh­dään yk­si­lö- tai pari­työ­nä 2–3 si­vun alus­tus ja pa­lau­te­taan se Moodleen ai­heen mu­kaan ni­me­tyl­le kes­kus­te­lu­a­lu­eel­le. HUOM! Luku­pii­ri­työs­ken­te­ly-kap­pa­lees­ta löy­dät oh­jeis­tus­ta alus­tuk­sen te­ke­mi­seen.

Verk­ko­työs­ken­te­lys­sä jo­kai­nen opis­ke­li­ja pe­reh­tyy oman tee­man­sa li­säk­si yh­teen eri tee­mas­ta teh­tyyn alus­tuk­seen ja osal­lis­tuu ak­tii­vi­ses­ti sen poh­jal­ta käy­tä­vään kes­kus­te­luun omaan ai­hee­seen liit­ty­vän kes­kus­te­lun li­säk­si. Verk­ko­kes­kus­te­lun ta­voit­tee­na on sy­ven­tää ai­heen tie­tä­mys­tä­si ja aut­taa muo­dos­ta­maan koko­nais­ku­vaa kä­si­tel­tä­vis­tä ai­heis­ta. Verk­ko­kes­kus­te­lu liit­tyy kas­va­tuk­sen his­to­ri­aan, ei nyky­ajan tai tä­män päi­vän kas­va­tuk­seen. Kes­kus­te­lus­sa voit muun mu­as­sa nos­taa esil­le nii­tä asi­oi­ta, jois­ta ha­lu­ai­sit lisä­tie­to­ja tai kom­ment­te­ja opet­ta­jal­ta ja muil­ta ryhmäläisiltä. Kes­kus­te­lun lo­puk­si jo­kai­nen te­kee ly­hy­en yh­teen­ve­don oman tee­man kes­kus­te­lus­ta.

Essee pari- tai ryhmätyönä (suoritustavat 1 ja 2)

Luku­pii­riin tai verk­ko­työs­ken­te­lyyn osal­lis­tu­neet opis­ke­li­jat voi­vat teh­dä es­seen ryh­mä­työ­nä (suo­ri­tus­ta­vat 1 ja 2). Es­seen tar­koi­tuk­se­na on koo­ta ja tar­koi­tuk­sen­mu­kai­ses­ti ra­ja­ta luku­pii­ri- tai verk­ko­työs­ken­te­lyn poh­jal­ta joh­don­mu­kai­ses­ti ete­ne­vä ja poh­dis­ke­le­va ko­ko­nai­suus. Es­sees­tä tu­lee vä­lit­tyä pe­reh­ty­nei­syys kir­jal­li­suu­teen, ja sen tar­koi­tuk­se­na on vä­lit­tää lu­ki­jal­le koko­nais­kuva va­li­tus­ta ai­hees­ta. Es­seen laa­juus on pari- tai pien­ryh­mä­työ­nä 12–15 si­vua. Jos olet osal­lis­tu­nut verk­ko- tai luku­pii­ri­työs­ken­te­lyyn mut­ta teet es­seen it­se­näi­ses­ti, riit­tää es­seen laa­juu­dek­si 10–12 si­vua.

Eri­tyis­tä huo­mi­o­ta tu­lee kiin­nit­tää es­seen ra­jauk­seen, sil­lä ma­te­ri­aa­lia on to­den­nä­köi­ses­ti ker­ty­nyt työs­ken­te­lyn ai­ka­na run­saas­ti eikä tar­koi­tuk­se­na ole ra­por­toi­da kaik­kea. Joh­dan­nos­sa pe­rus­tel­laan teh­ty ra­jaus ja mai­ni­taan, mi­kä­li esi­mer­kik­si jo­kin luku­pii­rin teos on pe­rus­tel­lus­ta syys­tä ra­jat­tu si­säl­lös­tä ko­ko­naan pois. Teh­tä­väs­sä nou­da­te­taan ylei­siä es­seen ra­ken­ne- ja muo­to­seik­ko­ja. Es­see ot­si­koi­daan itse va­li­tun tee­man ja teh­dyn ra­jauk­sen poh­jal­ta. Es­seen lop­puun lai­te­taan liit­teek­si ryh­mä­ar­vi­oin­ti sekä jo­kai­sen luku­pii­rin jä­se­nen alus­tuk­ses­ta te­ke­mä ra­port­ti.

Essee yksilötyönä (suoritustapa 3)

Jos et voi osal­lis­tua luku­pii­ri- tai verk­ko­työs­ken­te­lyyn tai suo­ri­tus jää joil­ta­kin osin vail­li­nai­sek­si, kir­joi­ta yk­si­lö­työ­nä 12–15 si­vun laa­jui­nen es­see. Teh­tä­väs­sä nou­da­te­taan ylei­siä es­seen ra­ken­ne- ja muo­to­seik­ko­ja. Lii­tä es­seen lop­puun 1/2–1 si­vun itse­ar­vi­oin­ti.

Kuva: www.flickr.com

Kas­va­tuk­sen his­to­ria 3 opKas­va­tus­tie­teen aine­o­pin­not lv. 2016-201717.6.2016