Kc 1 Esseeaiheet ja kirjallisuus

Va­lit­se kol­mes­ta aihe­a­lu­ees­ta it­se­ä­si kiin­nos­ta­va aihe ja ra­jaa es­see tar­koi­tuk­sen­mu­kai­ses­ti sekä si­säl­löl­li­ses­ti että ajal­li­ses­ti. Ot­si­koi es­see te­ke­mä­si ra­jauk­sen mu­kaan. Ai­hei­siin on ly­hyt joh­dan­to, joka tar­jo­aa usei­ta eri mah­dol­li­suuk­sia läh­teä työs­tä­mään es­see­tä.

Ai­heen jäl­keen on lis­ta kir­jal­li­suut­ta, jos­ta voit poi­mia muu­ta­mia ai­hee­si kan­nal­ta kes­kei­siä te­ok­sia tai ha­lu­tes­sa­si voit käyt­tää myös muu­ta ai­hee­seen so­pi­vaa kas­va­tuk­sen his­to­ri­aan liit­ty­vää tut­ki­mus­kir­jal­li­suut­ta tu­ke­maan es­see­si te­koa. Mi­kä­li löy­dät omaa ai­het­ta­si lä­hes yk­sin­o­maan kä­sit­te­le­viä kir­jo­ja, riit­tää kun käy­tät kah­ta kir­jaa. To­den­nä­köi­sem­pää kui­ten­kin on, että saat se­lail­la use­am­paa te­os­ta ja et­siä niis­tä ai­hee­si kan­nal­ta re­le­vant­tia ai­nes­ta. Löy­dät kas­va­tuk­sen ja kou­lu­tuk­sen his­to­ri­aan liit­ty­viä tut­ki­mus­ar­tik­ke­lei­ta myös kas­va­tus­alan tie­teel­li­sis­tä journaaleista, esi­mer­kik­si Kas­va­tus & Aika -leh­des­tä.

Osa kir­jois­ta si­säl­tää nyky­ai­kaan­kin liit­ty­viä ar­tik­ke­lei­ta, mut­ta jätä ne täs­sä teh­tä­väs­sä si­vuun ja kes­ki­ty es­sees­sä sel­ke­äs­ti kas­va­tuk­sen his­to­ri­aan. Kir­jo­ja lu­kies­sa­si kiin­ni­tä huo­mi­o­ta muis­tiin­pano­tek­niik­kaan, kos­ka es­see­seen tu­lee mer­ki­tä teks­tin­si­säi­set läh­de­viit­teet. Kir­jal­li­suus­esi­mer­keis­sä on pal­jon toi­mi­tet­tu­ja te­ok­sia, jois­sa voi olla usei­ta ai­hee­seen liit­ty­viä ar­tik­ke­lei­ta. Nii­tä kaik­kia ei ole mai­nit­tu ar­tik­ke­leit­tain esi­merk­ki­lis­tas­sa. Jos käy­tät es­sees­sä­si toi­mi­te­tus­sa te­ok­ses­sa ole­vaa/ole­via ar­tik­ke­lia/ar­tik­ke­lei­ta, niin muis­ta mer­ki­tä läh­de­viit­teet ja läh­teet asi­an­mu­kai­sel­la ta­val­la (sekä teks­tin si­säi­set läh­de­viit­teet että läh­de­lu­et­te­lo). Tar­kis­ta Opis­ke­li­jan yleis­op­paas­ta Moodlesta oh­jeet toi­mi­te­tun te­ok­sen läh­de­vii­te- ja lu­et­te­lo­mer­kin­nöis­tä. Muis­tat­han myös läh­de­kri­tii­kin; esi­mer­kik­si Wiki­pe­di­aa tai mui­ta vas­taa­van ta­soi­sia läh­tei­tä ei pidä es­sees­sä käyt­tää.

Esseeaiheet

 1. Lap­suu­den tai nuo­ruu­den his­to­ria

Tämä aihe­pii­ri on laa­ja, jo­ten ra­jaa aihe si­säl­löl­li­ses­ti ja mah­dol­li­ses­ti myös ajal­li­ses­ti. Voit tar­kas­tel­la esi­mer­kik­si, mi­ten nuo­ruus-kä­si­te on syn­ty­nyt ja mil­lä ta­val­la nuo­ruus on ym­mär­ret­ty eri ai­koi­na sekä poh­tia, mil­lais­ta nuo­ruus on ol­lut maa­seu­dul­la ja kau­pun­geis­sa. Ai­heen va­lit­se­mis­ta voi hel­pot­taa se, että tu­tus­tut en­sim­mäi­sek­si te­ok­seen Nuo­ruu­den vuo­si­sata. Ot­si­koi es­see­si te­ke­mä­si ra­jauk­sen mu­kaan. Tai voit myös lä­hes­tyä ai­het­ta kas­va­tuk­sen ih­mis­kä­si­tyk­sen ja ihan­tei­den näkö­kul­mas­ta: mil­lai­nen lap­suus on näh­ty ihan­teek­si eri ai­koi­na ja mil­lai­sek­si ih­mi­sik­si lap­sia on ha­lut­tu kas­vat­taa. Tä­hän ai­hee­seen löy­dät so­pi­via ar­tik­ke­lei­ta te­ok­ses­ta: Va­lis­tus ja kou­lun­penk­ki. Kas­va­tus ja kou­lu­tus Suo­mes­sa 1860-lu­vul­ta 1960-lu­vul­le. Jos olet kiin­nos­tu­nut ajas­ta en­nen 1800-lu­vun puo­li­vä­liä, tar­jo­aa puo­les­taan teos Huo­neen­tau­lun maa­il­ma. Kas­va­tus ja kou­lu­tus Suo­mes­sa kes­ki­a­jal­ta 1860-lu­vul­le so­pi­van läh­tö­koh­dan. Muis­ta­han ot­si­koi­da es­see­si te­ke­mä­si ra­jauk­sen mu­kaan.

Kir­jal­li­suus­esi­merk­ke­jä:

Aapola, S. & Kaarninen, M. (toim.) 2003. Nuo­ruu­den vuo­si­sata. Suo­ma­lai­sen nuo­ruu­den his­to­ria. Hel­sin­ki: SKS.
Hans­ka, J. & Vai­nio-Kor­ho­nen, K. (toim.) 2010. Huo­neen­tau­lun maa­il­ma. Kas­va­tus ja kou­lu­tus Suo­mes­sa kes­ki­a­jal­ta 1860-lu­vul­le. Hel­sin­ki: SKS.
Heik­ki­nen, A. & Lei­no-Kaukiainen, P. (toim.) 2011. Va­lis­tus ja kou­lun­penk­ki: Kas­va­tus ja kou­lu­tus Suo­mes­sa 1860-lu­vul­ta 1960-lu­vul­le. Hel­sin­ki: SKS.
Veh­ka­lah­ti, K. & Suur­pää, L. (toim.) 2014. Nuo­ruu­den suku­pol­vet. Moni­tie­tei­siä näkö­kul­mia nuo­ruu­teen ei­len ja tä­nään. Jul­kai­su­ja 152. Hel­sin­ki: Nuo­ri­so­tut­ki­mus­ver­kos­to / Nuo­ri­so­tut­ki­mus­seu­ra.

2. Kou­lu­tus­jär­jes­tel­män his­to­ria (kan­sa­kou­lut ja oppi­kou­lut tai am­ma­til­li­nen kou­lu­tus tai kor­ke­a­kou­lu­tus)

Tämä aihe­pii­ri tar­jo­aa mo­nia eri näkö­kul­mia, jo­ten ra­jaa aihe si­säl­löl­li­ses­ti ja mah­dol­li­ses­ti myös ajal­li­ses­ti. Voit tar­kas­tel­la esi­mer­kik­si kan­sa­kou­lun ja oppi­kou­lun his­to­ri­aa ja nii­den aatteellis-yh­teis­kun­nal­lis­ta taus­taa tai voit lä­hes­tyä ai­het­ta yh­den esi­merk­ki­kou­lun his­to­ri­an näkö­kul­mas­ta (lii­tä kui­ten­kin myös yh­den kou­lun his­to­ria osak­si laa­jem­paa kou­lu­tus­jär­jes­tel­män his­to­ri­aa sekä yhteiskunnallis-his­to­ri­al­li­seen kon­teks­tiin). Ai­heen va­lit­se­mis­ta ja tar­ken­nus­ta voi hel­pot­taa se, että tu­tus­tut en­sim­mäi­sek­si pe­rus­kou­lu­tuk­sen jär­jes­tel­män his­to­ri­aan. Täs­sä apu­na voit käyt­tää esi­mer­kik­si te­os­ta Va­lis­tus ja kou­lun­penk­ki: Kas­va­tus ja kou­lu­tus Suo­mes­sa 1860-lu­vul­ta 1960-lu­vul­le. Ot­si­koi es­see­si te­ke­mä­si ra­jauk­sen mu­kaan.

Myös kor­ke­a­kou­lu­tuk­sen his­to­ria on mie­len­kiin­toi­nen aihe­pii­ri his­to­ri­al­li­ses­ta pers­pek­tii­vis­tä tar­kas­tel­tu­na. Jos ha­lu­at ra­ja­ta es­see­si kor­ke­a­kou­lu­tuk­sen alu­eel­le, voit esi­mer­kik­si tar­kas­tel­la joko kor­ke­a­kou­lu­tuk­sen his­to­ri­aa koko­nais­jär­jes­tel­män näkö­kul­mas­ta tai kes­kit­tyä yh­teen pie­nem­pään osa-alu­ee­seen (esim. va­lit­se­ma­si yli­o­pis­ton his­to­ri­aan tai tie­teen­alan his­to­ri­aan. Lii­tä täs­sä­kin ta­pauk­ses­sa ra­ja­tum­pi aihe kor­ke­a­kou­lu­tuk­sen ylei­seen his­to­ri­aan ja yhteiskunnallis-his­to­ri­al­li­seen ke­hyk­seen). Tee­man koh­dal­la on tär­keä ra­ja­ta ai­het­ta sekä si­säl­löl­li­ses­ti että ajal­li­ses­ti. Ai­hee­seen voit tu­tus­tua esi­mer­kik­si te­ok­sis­sa Va­lis­tus ja kou­lun­penk­ki ja Tie­don ja osaa­mi­sen Suo­mi ole­vien kor­ke­a­kou­lu­ar­tik­ke­lei­den avul­la. Muis­ta myös ot­si­koi­da es­see­si te­ke­mä­si ra­jauk­sen mu­kaan.

Kir­jal­li­suus­esi­merk­ke­jä:

Heik­ki­nen, A. & Lei­no-Kaukiainen, P. (toim.) 2011. Va­lis­tus ja kou­lun­penk­ki: Kas­va­tus ja kou­lu­tus Suo­mes­sa 1860-lu­vul­ta 1960-lu­vul­le. Hel­sin­ki: SKS.
Ket­tu­nen, P. & Si­mo­la, H. (toim.) 2012. Tie­don ja osaa­mi­sen Suo­mi: Kas­va­tus ja kou­lu­tus Suo­mes­sa 1960-lu­vul­ta 2000-lu­vul­le. Hel­sin­ki: SKS.
Jau­hi­ai­nen, A. 2002. Työ­väen las­ten kou­lu­tie ja nuo­ri­so­kas­va­tuk­sen yh­teis­kun­nal­li­set mer­ki­tyk­set. Kan­sa­kou­lun jat­ko-ope­tus­ky­sy­mys 1800-lu­vun lo­pul­ta 1970-lu­vul­le. Tur­ku: Tu­run yli­o­pis­to.
Kivirauma, J. et al. 2012. Kou­lu­tuk­sen yh­teis­kun­nal­li­nen ym­mär­rys. Kas­va­tus­alan tut­ki­muk­sia 59. Tur­ku: Suo­men kas­va­tus­tie­teel­li­nen seu­ra.
Hakaste, S. 1992. Yh­teis­kas­va­tuk­sen ke­hi­tys 1800-lu­vun Suo­mes­sa sekä vas­taa­via ke­hi­tys­lin­jo­ja naa­pu­ri­mais­sa. Hel­sin­gin yli­o­pis­ton tut­ki­muk­sia 133. Hel­sin­ki: Hel­sin­gin yli­o­pis­ton kas­va­tus­tie­teen lai­tos.
Kiu­as­maa, K. 1982. Oppi­kou­lu 1880–1980. Oppi­kou­lu ja sen opet­ta­jat kou­lu­jär­jes­tyk­ses­tä pe­rus­kou­luun. Oulu: Poh­joi­nen.
Sal­mi­nen, J. 2002. Ala­mai­nen si­vis­tys­pro­jek­ti, tasa-arvo ja edis­tys. Suo­men yk­si­tyis­ten oppi­kou­lu­jen ra­ken­teel­li­nen ke­hi­tys 1872–1920. Hel­sin­gin yli­o­pis­ton opet­ta­jan­kou­lu­tus­lai­tok­sen tut­ki­muk­sia 237. Hel­sin­ki: Yli­o­pis­to­pai­no.
Sal­mi­nen, J., Pietiäinen, J.-P. & Teperi, J. 1995. Yk­si­tyis­oppi­kou­lu­jen his­to­ria 1872–1977. Hel­sin­ki: Pai­na­tus­kes­kus.
Tuo­maa­la, S. 2004. Työ­tä­te­ke­vis­tä kä­sis­tä puh­taik­si ja kir­joit­ta­vik­si. Suo­ma­lai­sen oppi­vel­vol­li­suus­kou­lun ja maa­lais­las­ten koh­taa­mi­nen 1921–1939. Bibliotheca Historica 89. Hel­sin­ki: SKS.
Täh­ti­nen, J. & Skin­na­ri, S. (toim.) 2007. Kas­va­tus- ja kou­lu­ky­sy­mys Suo­mes­sa vuo­si­sa­to­jen saa­tos­sa. Kas­va­tus­alan tut­ki­muk­sia 29. Tur­ku: Suo­men kas­va­tus­tie­teel­li­nen seu­ra.
Vuo­rio-Leh­ti, M. 2006. Val­ko­la­kin vies­ti. Yli­op­pi­las­tut­kin­to­kes­kus­te­lu Suo­mes­sa toi­sen maa­il­man­so­dan jäl­keen. Tu­run yli­o­pis­ton jul­kai­su­ja sar­ja C 253. Tur­ku: Tu­run yli­o­pis­to.

3. His­to­ri­a­tie­toi­suus ja his­to­ri­a­kult­tuu­ri

His­to­ri­a­tie­toi­suu­den ja his­to­ri­a­kult­tuu­rin kä­sit­teet tar­jo­a­vat mah­dol­li­suu­den tar­kas­tel­la his­to­ri­an ole­mus­ta ja läs­nä­oloa joka­päi­väi­ses­sä elä­mäs­sä. Sa­mal­la si­vu­taan sekä his­to­ri­an käyt­töä että his­to­ri­an ope­tus­ta. Esi­mer­kik­si Pil­vi Tors­tin suo­ma­lais­ten his­to­ri­a­tie­toi­suut­ta kä­sit­te­le­vä teos an­taa läh­tö­koh­dan es­seen tar­kem­paan ra­jaa­mi­seen. Es­sees­sä­si voit tar­kas­tel­la his­to­ri­a­tie­toi­suu­den ja his­to­ri­a­kult­tuu­rin kä­sit­tei­tä sekä nii­den suh­det­ta kas­va­tuk­sen his­to­ri­aan. Ot­si­koi es­see­si itse.

Kir­jal­li­suus­esi­merk­ke­jä:

Ran­ta­la, J. 2012. Lap­set his­to­ri­a­kult­tuu­rin ku­lut­ta­ji­na. Historiallis-yh­teis­kun­ta­tie­dol­li­sen kas­va­tuk­sen tut­ki­mus- ja ke­hit­tä­mis­kes­kuk­sen tut­ki­muk­sia 12. Hel­sin­ki: Hel­sin­gin yli­o­pis­to.
Ran­ta­la, J. & Aho­nen, S. 2015. Ajan mer­kit. His­to­ri­an käyt­tö ja ope­tus. Hel­sin­ki: Gau­de­a­mus.
Tors­ti, P. 2012. Suo­ma­lai­set ja his­to­ria. Hel­sin­ki: Gau­de­a­mus.
Löy­dät ai­hees­ta lisä­ar­tik­ke­lei­ta myös Kas­va­tus & Aika -leh­den nu­me­ros­ta 3/2011 sekä His­to­ri­al­li­sen aika­kaus­kir­jan nu­me­ros­ta 3/2011.

Kas­va­tuk­sen his­to­ria 3 opKas­va­tus­tie­teen aine­o­pin­not lv. 2016-201717.6.2016