Kc4 Suoritustapa
Opintojakso suoritetaan kirjoittamalla oppimispäiväkirja yksilötyönä sekä tekemällä projektityö yksilö-, pari- tai pienryhmätyönä. Projektityössä opiskelija toteuttaa esimerkiksi koulutussuunnittelijan tai projektityöntekijän haastattelun jossakin koulutus- tai työorganisaatiossa tai organisaatiossa, jossa on käynnissä koulutuksen kehittämiseen liittyvä hanke tai projekti. Haastattelu tehdään vierailemalla valitussa organisaatiossa, mutta ellei se ole mahdollista niin puhelinhaastattelukin käy siinä tapauksessa. Opiskelija esittää projektityönsä opinto- tai verkkoryhmässä. Ellet pysty osallistumaan opintoryhmä- tai verkkotyöskentelyyn, voit tehdä korvaavan kirjallisen tehtävän, jonka ohje tulee Moodleen.
Oppimispäiväkirjan arvioi suunnittelija Mia Stening numeerisesti asteikolla 1–5 ja lisäksi tehtävästä annetaan lyhyt kirjallinen palaute. Projektityö arvioidaan asteikolla hyväksytty–täydennettävä.
Oppimispäiväkirja
Oppimispäiväkirjan tavoitteena on opintojakson keskeisten asiasisältöjen analysointi monipuolisesti oman oppimisen näkökulmasta. Oppimispäiväkirjassa käsitellään verkkoluentojen ja lähdekirjallisuuden keskeisiä sisältöjä, joita voi peilata projektityöskentelyn kokemuksiin. Oppimispäiväkirjalta edellytetään asioiden käsittelyä teoreettisella tasolla lähdekirjallisuutta hyödyntäen sekä asioiden ja oppimiskokemusten pohdintaa perusteluineen ja konkreetein esimerkein. Oppimispäiväkirjan laajuus on 10–12 sivua. Lähdeviitteet tulee merkitä kirjallisuutta hyödynnettäessä samoin kuin esseissä. Arvioi myös omaa oppimistasi ja onnistumistasi suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja perustele arviointisi. Tuo siis konkreettisesti esille oppimispäiväkirjassasi, miten olet ymmärtänyt eri asiat, mitä olet oppinut, mikä on jäänyt epäselväksi ja miten olet pyrkinyt selvittämään epäselväksi jääneitä asioita. Otsikoi oppimispäiväkirja sen sisältöä kuvaavalla otsikolla.
Oppimispäiväkirja on yksi väline oman reflektiivisen ajattelun ja itsearviointitaitojen kehittämiseen. Kirjoittamisprosessin avulla opiskeltava asia liitetään laajempaan asiayhteyteen sekä kytketään omia kokemuksia ja ajatuksia opiskeltavaan ainekseen. Oppimispäiväkirjan avulla rakennat aktiivisesti omaa käsitystäsi opiskeltavista asioista ja opit arvioimaan omaa oppimistasi. Se tukee tietopohjan rakentamista ja kokonaiskuvan muodostamista. Henkilökohtaisen näkemyksen muodostaminen auttaa niin asioiden muistamisessa kuin ymmärtämisessäkin.
Kirjallisuus
Valitse seuraavasta kirjallisuuslistasta vähintään kolme eri lähdettä oppimispäiväkirjan lähteeksi. Vaihtoehtoisesti voit käyttää myös muuta aiheeseen sopivaa kirjallisuutta, kunhan se on tieteellistä (tieteellisiä kirjoja/raportteja tai tieteellisessä aikakauslehdessä julkaistuja artikkeleita).
Auvinen, P., Hirvonen, K., Dal Maso, R., Kallberg, K. & Putkuri, P. 2007.
Opetussuunnitelma ammattikorkeakoulussa. Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun
julkaisuja.
Caffarella, R. S. 2002. Planning programs for adult learners. A practical guide for educators,
trainers and staff developers. San Francisco: Jossey-Bass.
Campbell, H. 2012. ‘Planning ethics’ and rediscovering the idea of planning. Planning Theory 11(4) 379–399.
Campbell, H. 2012. Planning to Change the World: Between Knowledge and Action Lies Synthesis. Journal of Planning Education and Research 32(2), 135–146. (löytyy Moodle-alueelta)
Campbell, H., Tait, M. & Watkins, C. 2014. Is There Space for Better Planning in
a Neoliberal World? Implications for Planning Practice and Theory. Journal of Planning Education and Research, 34(1) 45–59.
Cervero, R. M. & Wilson, A. L. 2006. Working the Planning Table. Negotiating democratically for adult, continuing and workplace education. San Francisco: Jossey-Bass.
Christensen, K. S. 2015. Both Process and Outcome Essential to Planning. Journal of Planning Education and Research,January 27, 1– 11. (julkaistu toistaiseksi vain online-muodossa, löytyy esim. Google Scholarin kautta)
Heiskanen, T., Leinonen, M., Järvensivu, A. & Aho, S. (toim.) 2008. Kohti uutta työelämää. Tutkimuksen näköala työelämän kehitykseen. Tampere: Tampere University Press.
Huotari, V. 2004. Hiljainen tieto koulutussuunnittelussa. Kasvatus 35 (4), 420–434. (luettavissa Moodlealueella).
Kopra, P. 2004. Hyvin suunniteltu, kerralla valmis. Turun ammattikorkeakoulun täydennyskoulutus- ja palvelukeskuksen suunnittelun prosessit. Turun ammattikorkeakoulun raportteja 28.
Lennon, M. 2015. Finding Purpose in Planning. Journal of Planning Education and Research 35(1), 63–75.
Levälahti, S. 2006. Koulutustarjonnan alue-ennakointiyhteistyön nykytila ja kehittämistarpeet. Moniste 4/2006. Helsinki: Opetushallitus.
Pelin, R. 2011. Projektihallinnan käsikirja. Helsinki: Projektijohtaminen Oy.
Rantala, K. & Sulkunen, P. (toim.) 2007. Projektiyhteiskunnan kääntöpuolia. Helsinki: Gaudeamus.
Rissanen, T. 2002. Projektilla tulokseen. Projektin suunnittelu, toteutus, motivointi ja seuranta. Jyväskylä: Pohjantähti.
Saikkonen, S., Härkönen, A. & Järvinen, M.-R. 2007. Koulutusorganisaation rooli ja haasteet alueellisessa ennakoinnissa. Ammattikasvatuksen aikakauskirja 9 (4), 27–37.
Seppänen-Järvelä, R. 2004. Prosessiarviointi kehittämisprojekteissa. Opas käytäntöihin. Stakes, FinSoc. Arviointiraportteja 4/2004. Helsinki.
Seppänen-Järvelä, R. & Vataja, K. (toim.) 2009. Työyhteisö uusille urille. Kehittäminen osaksi arjen työtä. Jyväskylä: PS-kustannus.
Shenhar, A.J. & Dvir, D. 2007. Project Management Research – The Challenge and Opportunity. Project Management Journal 38 (2), 93–99.
Silfverberg, P. 2007. Ideasta projektiksi. Projektinvetäjän käsikirja. Helsinki: Konsulttitoimisto Planpoint Oy & Työministeriö.
Smith, C. 2007. Making Sense of Project Realities. Theory, Practice and the Pursuit of Performance. Aldershot: Gower Publishing Limited & Burlington: Ashgate Publishing Company.
Virkkunen, J. 2007. Kehittämistyön murros sosiaalialalla: hankekehittämisestä rajat ylittävään konseptikehittämiseen. KONSEPTI 4 (1).
Väistö, R. (toim.) 2007. Työntekijä oman työnsä kehittäjänä. Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu: Julkaisusarja C: Tiedotteita, 27.
Kysymyksiä pohdinnan avuksi
Luennon, opintoryhmä-/verkkotyöskentelyn, projektityön, kirjallisuuden ja itsenäisen opiskelun aikana voit oppimispäiväkirjan kirjoittamisessa käyttää apuna esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:
- Mitä opit? Mitä tapahtui? Tässä kohtaa muistele, palauta mieleesi ja kuvaile. Esimerkiksi, mitä uutta opit luennoista, miten kirjallisuus syventää/tukee tätä? Keskity keskeisimpiin ja uusiin asioihin, älä pyri referoimaan kaikkea.
- Mikä jäi epäselväksi? Tämä kysymys on edellistä vaikeampi. Tässä kohtaa joudut miettimään syvällisesti käsiteltyjä asioita ja pohtimaan, oletko mielestäsi ymmärtänyt ne vai onko jokin asia jäänyt epäselväksi.
- Mitä pohdit ja mitä oppimasi tieto sinulle merkitsee? Mikä on merkityksellistä oman toimintasi näkökulmasta? Tämä on oppimispäiväkirjan vaativin ja tärkein kysymys. Tähän kysymykseen vastaaminen tähtää siihen, että oppimistilanteessa käsitellyistä asioista tulee sinulle henkilökohtaisesti merkityksellisiä. Pohtimalla sitä, mitä tieto merkitsee, minkälaisia ajatuksia se herättää, miten arvioit uutta tietoa ja miten se on yhteydessä aikaisempiin tietoihisi, pystyt muodostamaan henkilökohtaisen, analyyttisen ja perustellun näkemyksen asiasta.
Projektityö
Projektityö toteutetaan tekemällä koulutussuunnittelijan tai projektityöntekijän (nimike voi olla joku muukin) haastattelu jossakin koulutus- tai työorganisaatiossa tai organisaatiossa, jossa on käynnissä koulutuksen kehittämiseen liittyvä hanke tai projekti. Haastattelussa pyritään mahdollisimman monipuolisesti selvittämään organisaation, hankkeen, projektityöskentelyn ja/tai koulutussuunnittelun käytäntöjä koulutuksen kehittämisessä ja suunnittelussa ottaen huomioon kyseisessä organisaatiossa vallitsevat lainalaisuudet. Toisin sanoen voit siis haastatella joko koulutussuunnittelijaa ja keskittyä näin suunnittelutyöhön tai vaihtoehtoisesti tutustua johonkin koulutuksen kehittämishankkeeseen haastattelemalla projektityöntekijää. Nämä voivat tietysti myös limittyä osittain toisiinsa. Tehtävän voi tehdä yksilötyönä tai 2–3 opiskelijan pienryhmätyönä.
Haastattelun suunnittelussa ja toteutuksessa voi käyttää apuna seuraavia kysymyksiä:
- Haastatellun työnkuva, koulutus ja työkokemus
- Kuvaus organisaatiosta (esim. onko kyseessä projektiorganisaatio vai perinteinen organisaatio?)
- Hankkeen/projektin/koulutuksen tavoitteet ja tämän hetkinen vaihe
- Mistä hankkeen/koulutuksen idea/aloite tuli?
- Miten hankkeen/koulutuksen suunnittelu eteni? Esimerkiksi minkälaisia kartoituksia, esiselvityksiä ym. valmisteluja tehtiin? Ketkä kaikki olivat/ovat mukana suunnittelussa?
- Mitä eri organisaatioita tai toimijoita on hankkeessa/koulutuksessa mukana?
- Minkälaista työskentely on käytännössä?
- Minkälaisia koulutuksen suunnittelukäytäntöjä mahdollisesti on käytössä?
- Miten hanke/projekti on edennyt? Onko siinä ilmaantunut ongelmia ja jos niin minkälaisia ja miten nämä on pyritty ratkaisemaan?
- Rahoitus ja resurssit
- Aikataulu
- Jatkosuunnitelmat hankkeen/projektin jälkeen



