Kc4 Opintoryhmä (monimuoto-opinnot) ja verkkotyöskentely (verkko-opinnot)

Vii­kot 17–21 Kak­si opin­to­ryh­mää (so­vi­tuil­la vii­koil­la)

En­sim­mäi­ses­sä opin­to­ryh­mäs­sä suun­ni­tel­laan yh­teis­toi­min­nal­li­ses­ti tu­le­via haas­tat­te­lu­ja esi­mer­kik­si verk­ko­sivu­ja­kin hyö­dyn­tä­en. Ryhmäläiset voi­vat esi­tel­lä ja ker­toa omis­ta han­ke- ja pro­jek­ti­työ­ko­ke­muk­sis­ta tai esi­merk­ke­jä voi­daan et­siä ver­kos­ta pai­kal­lis­ten oppi­lai­tos­ten tai kou­lu­tus­or­ga­ni­saa­ti­oi­den verk­ko­sivuilta. Ryh­mäs­sä voi­daan suun­ni­tel­la yh­tei­ses­ti hy­viä haas­tat­te­lu­ky­sy­myk­siä ja mitä eri­tyi­ses­ti ha­lu­taan haas­tat­te­lus­sa sel­vit­tää sekä so­pia esi­tys­ker­ran käy­tet­tä­vis­sä ole­va aika, esi­tys­muo­to jne. Ide­oi­kaa, mis­tä löy­tyi­si so­pi­va haas­ta­tel­ta­va ja ker­to­kaa, jos sel­lai­nen on jo löy­ty­nyt. Kes­kus­tel­kaa haas­tat­te­lu­ti­lan­teen käy­tän­nön­jär­jes­te­lyis­tä ja pa­laut­ta­kaa mie­leen esi­mer­kik­si em­pii­ri­set tut­ki­mus­me­ne­tel­mät jak­son haas­tat­te­lu­lu­en­nol­la kä­si­tel­ty­jä asi­oi­ta on­nis­tu­neen haas­tat­te­lun to­teut­ta­mi­ses­ta. En­sim­mäi­sel­lä ker­ra­taan on hyvä myös yh­des­sä miet­tiä ja konk­re­ti­soi­da, mi­ten es­see ja op­pi­mis­päi­vä­kir­ja ero­a­vat toi­sis­taan.

Toi­ses­sa opin­to­ryh­mäs­sä jo­kai­nen esit­te­lee te­ke­män­sä haas­tat­te­lun. Toi­vot­ta­vaa on, että pro­jek­ti­töi­den esi­tyk­sis­tä tu­lee ryhmäläisiä ak­ti­voi­via ja haas­tat­te­lu­ja ana­ly­soi­via eikä ai­no­as­taan haas­tat­te­lu­ja tois­ta­via esi­tyk­siä. Esi­tyk­sen val­mis­te­lus­sa tu­lee huo­mi­oi­da, että kuu­li­jat, joil­le koh­de­or­ga­ni­saa­tio tai han­ke on vie­ras, ym­mär­tä­vät koh­teen eri­tyis­piir­teet ja lain­a­lai­suu­det. Esi­tyk­sen tu­ek­si suo­si­tel­laan esi­mer­kik­si powerpoint-di­o­ja. Ryh­mä­koos­ta riip­pu­en esi­tyk­sen pi­tuus on 15–25 mi­nuut­tia.  So­pi­kaa aika­tau­lus­ta si­ten, että kaik­ki ryh­mät saa­vat riit­tä­väs­ti ai­kaa esi­tyk­seen­sä ja että esi­tyk­sen jäl­keen jää ai­kaa myös yh­tei­sel­le kes­kus­te­lul­le.

Verk­ko­työs­ken­te­lyn ete­ne­mi­nen (verk­ko-opin­not)

Il­moit­tau­du yh­teen verk­ko­työs­ken­te­lyn pien­ryh­mään Moodlessa ko. jak­son loh­kos­sa ole­val­la il­moit­tau­tu­mis­työ­ka­lul­la. Il­moit­tau­tu­mis­a­jas­ta il­moi­te­taan Moodlessa, kun il­moit­tau­tu­mi­nen on ajan­koh­tais­ta. Ryh­mä­koko on 6 opis­ke­li­jaa/ryh­mä. Suun­nit­te­le ja to­teu­ta haas­tat­te­lu ja tee sii­tä kir­jal­li­nen ra­port­ti. Ra­por­tin suo­si­tel­ta­va pi­tuus on noin kak­si si­vua.

Pa­lau­ta ra­port­ti vies­tin liit­tee­nä Moodleen oman pien­ryh­mä­si kes­kus­te­lu­a­lu­eel­le. Lai­ta vies­tiin 1–3 ky­sy­mys­tä, jois­ta toi­vot kes­kus­te­lua ja joil­la he­rä­tät mui­den ryhmäläisten mie­len­kiin­non. Ra­port­ti lä­he­te­tään oma­na vies­ti­nään, jol­loin jo­kai­nen ra­port­ti muo­dos­taa kes­kus­te­lu­ket­jun. Ot­si­koi vies­ti si­säl­töä ku­vaa­val­la ot­si­kol­la. Pe­reh­dy mui­den ryhmäläisten ra­port­tei­hin ja aloi­ta kes­kus­te­lu. Kes­kus­te­lun avauk­sel­la vai­ku­tat kes­kus­te­lun si­säl­töön ja sen suun­tau­tu­mi­seen huo­mi­oi­den ra­por­tin te­ki­jän esit­tä­mät ky­sy­myk­set. Tar­koi­tus on, että kes­kus­te­lua käy­dään jo­kai­sen ra­por­tis­ta, jo­ten huo­mi­oit­han koh­det­ta va­lit­ta­es­sa, että va­lit­set mie­lui­ten sel­lai­sen ra­por­tin, jota mah­dol­li­ses­ti muut ei­vät ole vie­lä va­lin­neet. Kes­kus­te­lus­sa py­rit löy­tä­mään vas­tauk­sia ra­por­tin esit­tä­jän ky­sy­myk­siin sekä tuo­maan esil­le omia nä­ke­myk­si­ä­si hyö­dyn­tä­en lu­en­non ja opin­to­jak­son kir­jal­li­suu­den si­säl­tö­jä. Huo­maat­han lait­taa kes­kus­te­lu­vies­tiin myös sivu­nu­me­rot, kun viit­taat te­ok­seen.  Seu­raa ja osal­lis­tu myös oman ra­port­ti­si kes­kus­te­luun. Mui­den­kin pien­ryh­mien kes­kus­te­lut ovat avoi­mia kai­kil­le ja nii­hin on mah­dol­li­suus ha­lu­tes­saan osal­lis­tua. Voit osal­lis­tua kes­kus­te­luun it­sel­le­si so­pi­va­na ai­ka­na, mut­ta va­raa verk­ko­työs­ken­te­lyn vii­koil­le ka­len­te­rii­si riit­tä­väs­ti ai­kaa sään­nöl­li­seen osal­lis­tu­mi­seen.

Kou­lu­tuk­sen suun­nit­te­lu ja ke­hit­tä­mi­nenKas­va­tus­tie­teen aine­o­pin­not lv. 2016-201717.6.2016