Kc6 Monimuoto-opintojen opintoryhmä

Opin­to­ryh­mäs­sä val­mis­tau­du­taan ja to­teu­te­taan väit­te­ly­har­joi­tus, joka on opin­to­jak­son toi­nen osa­suo­ri­tus. Ryh­mät voi­vat tuu­to­rin joh­dol­la kek­siä myös oman työs­ken­te­ly­ta­pan­sa tent­ti­ky­sy­mys­ten ja -vas­taus­ten työs­tä­mi­sek­si. Esi­mer­kik­si eri­lais­ten ak­ti­voi­vien me­ne­tel­mien käyt­tö ja vaih­te­lu mo­ti­voi ja edis­tää op­pi­mis­ta: kes­kus­te­lut pa­reit­tain ja pien­ryh­mis­sä (ku­mu­loi­tu­va ryh­mä), ak­ti­voi­vat kir­joi­tus­teh­tä­vät, väit­te­ly, yh­teis­toi­min­nal­li­nen op­pi­mi­nen. Ha­lu­tes­san­ne voit­te hyö­dyn­tää verk­ko­a­lu­et­ta tent­ti­vas­taus­ten työs­tä­mi­ses­sä esi­mer­kik­si wikiä tai tent­ti­vas­taus­pank­kia käyt­tä­en. Ryh­mä­toi­min­nan on­nis­tu­mi­sen edel­ly­tyk­se­nä on, että jo­kai­nen on pe­reh­ty­nyt hy­vin kir­jal­li­suu­teen. Ryh­mä voi teh­dä työn­ja­koa ky­sy­mys­ten vä­lil­lä ja so­pia esi­mer­kik­si, kuka te­kee poh­ja­työn tai alus­tuk­sen mi­hin­kin ky­sy­myk­seen, jon­ka sit­ten lait­taa kes­kus­te­lun poh­jak­si tai muil­le täy­den­net­tä­väk­si ja muo­kat­ta­vak­si. Tent­ti­ky­sy­myk­siin kan­nat­taa pe­reh­tyä en­nen kir­jal­li­suu­den lu­ke­mis­ta, jol­loin huo­mio kiin­nit­tyy alus­ta al­ka­en olen­nai­siin asi­oi­hin.

Poh­dit­ta­vak­si:

Vk 12 Opin­to­ryh­mä: Orien­toi­tu­mi­nen väit­te­lyyn ja tasa-arvo kou­lu­tus­po­li­tii­kas­sa

Opin­to­ryh­mäs­sä pe­reh­dy­tään väit­te­lyyn opis­ke­lu­me­ne­tel­mä­nä ja tu­tus­tu­taan väit­te­ly­ai­hei­siin esi­mer­kik­si pien­ryh­mis­sä. Väit­te­ly­pa­rit so­vi­taan ja ai­heet ja­e­taan.

Mi­kä­li aika riit­tää, voit­te to­teut­taa seu­raa­van har­joi­tuk­sen pa­reit­tain tai pien­ryh­mis­sä:
1) Olet kun­nan kou­lu­tus­pääl­lik­kö/ope­tus­toi­men joh­ta­ja. Mi­ten to­teu­tat tasa-ar­von kou­lu­tuk­ses­sa ja otat huo­mi­oon eri­lai­set op­pi­jat? Mitä kou­lu­ja ha­lu­at kun­taa­si?
2) Olet EU:n par­la­men­taa­rik­ko suu­res­ta puo­lu­ees­ta. Mi­ten ke­hi­tät kou­lu­tuk­sel­lis­ta liik­ku­vuut­ta? Mi­ten huo­leh­dit Suo­men opis­ke­li­jois­ta? Mi­ten tuot esil­le Suo­men kou­lu­tus­po­li­tiik­kaa (esi­mer­kik­si opet­ta­ja­kou­lu­tus­lai­tos)?
3) Olet suu­ren lii­ton (AKA­VA; SAK) kou­lu­tus­pääl­lik­kö. Mi­ten edis­tät kou­lu­tuk­sel­lis­ta tasa-ar­voa, aja­tel­len työ­tön­tä lii­ton jä­sen­tä ja työ­e­lä­mäs­sä ole­vaa myös? Mi­ten jär­jes­tät täy­den­nys­kou­lu­tus­ta?
4) Olet yli­o­pis­ton reh­to­ri. Mi­ten tur­vaat tasa-ar­von ja huo­leh­dit, että an­ne­taan hy­vää ope­tus­ta?
5) Olet maa­il­man­pan­kin joh­to­kun­nan suo­ma­lai­nen jä­sen. Mi­ten edis­tät suo­ma­lais­ten ase­maa? Mi­ten py­rit vai­kut­ta­maan, että ta­lou­del­li­nen tasa-arvo li­sään­tyy kai­kil­le ih­mi­sil­le?
6) Olet kun­nan/kau­pun­gin eri­tyis­o­pet­ta­ja. Mi­ten otat huo­mi­oon eri­lai­set op­pi­jat? Mi­ten ta­kaat hy­vän ope­tuk­sen? Mi­ten toi­mit kas­vat­ta­ja­na?

Vk 13–14 Opin­to­ryh­mä: Väit­te­ly­har­joi­tus (so­vi­tul­la vii­kol­la)

Oh­jeet väit­te­ly­har­joi­tuk­sen to­teu­tuk­seen ovat kap­pa­lees­sa Suo­ri­tus­ta­pa.

It­se­näi­nen opis­ke­lu: Kou­lu­tus­jär­jes­tel­mä, pää­tök­sen­teko ja hal­lin­to

Ta­voit­tee­na on pe­reh­tyä tä­män päi­vän suo­ma­lai­seen kou­lu­tus­jär­jes­tel­mään, pää­tök­sen­te­koon, hal­lin­toon ja oh­jauk­seen. Tu­tus­tu kes­kus- ja alue­hal­lin­non teh­tä­vä­ja­koi­hin ja roo­lei­hin ope­tus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­ri­ön si­vuil­la osoit­tees­sa http://www.minedu.fi/OPM/

Poh­dit­ta­vak­si:

Kou­lu­tus­po­li­tiik­ka 6 opKas­va­tus­tie­teen aine­o­pin­not lv. 2016-201715.6.2016