Kc6 Esseeaiheet

Kou­lu­tus­po­li­tii­kan es­see on kor­vaa­va suo­ri­tus ell­et pys­ty osal­lis­tu­maan opin­to­ryh­mäs­sä tai verk­ko­työs­ken­te­lys­sä to­teu­tet­ta­vaan väit­te­ly­har­joi­tuk­seen. Es­see teh­dään yk­si­lö­työ­nä ja sen laa­juus on 8-10 si­vua (teks­ti­osa joh­dan­nos­ta poh­din­taan). Es­see­ai­hei­ta on yh­teen­sä 10, jois­sa kus­sa­kin on teh­tä­vän te­ke­mi­seen oh­jaa­via ky­sy­myk­siä ja läh­tei­tä. Tar­koi­tus ei ole, että sa­mas­sa työs­sä vas­ta­taan vält­tä­mät­tä kaik­kiin ky­sy­myk­siin eikä kaik­kia läh­tei­tä tar­vit­se käyt­tää vaan ai­het­ta on mah­dol­li­suus ra­ja­ta. Läh­de­viit­tei­den mer­kit­se­mi­seen löy­tyy oh­jei­ta Opis­ke­li­jan yleis­op­paas­ta ja esi­mer­kik­si Hirs­jär­vi, Re­mes & Sajavaara (toim.) 2011. Tut­ki ja kir­joi­ta -te­ok­ses­ta.

WWW-osoit­tei­ta, joi­den avul­la pää­see tu­tus­tu­maan useim­piin tee­moi­hin:
 http://www.oph.fi/, (ope­tus­hal­li­tus);
 http://www.edu.fi/, (kou­lu­tus­alan uutis-, tie­to- ja ma­te­ri­aa­li­pal­ve­lu )
 http://www.minedu.fi/OKM/ (ope­tus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riö)

Es­seen ar­vi­oi yli­o­pis­ton­leh­to­ri Tii­na Tuijula as­tei­kol­la hy­väk­syt­ty-täy­den­net­tä­vä.
Es­seen ar­vi­oin­nin pe­rus­teet:
• ot­si­kon ja si­säl­lön vas­taa­vuus
• pe­reh­ty­mi­sen sy­väl­li­syys
• jä­sen­te­ly ja ra­ken­ne
• aihe­a­lu­een kä­sit­te­ly ja sen si­säis­tä­mi­nen, läh­tei­den käyt­tö, oma poh­din­ta
• il­mai­sun sel­keys

Esseeaiheet

1) KOU­LU­VA­LIN­TA­PO­LI­TIIK­KA PE­RUS­O­PE­TUK­SES­SA

• Lähi­kou­lu­peri­aate?
• Kou­lun­va­lin­nan lain­sää­dän­nöl­li­nen taus­ta?
• Va­lin­nan mah­dol­li­suu­det, alu­eel­li­nen ja­kau­tu­mi­nen?
• Kou­lu­tus­po­liit­ti­nen mer­ki­tys, eri­tyi­ses­ti tasa-ar­von kan­nal­ta?

Läh­tei­tä:

Aho­nen, S. 2001. Kuka tar­vit­see lähi­kou­lua? Te­ok­ses­sa: A. Jau­hi­ai­nen, R. Rin­ne & J. Täh­ti­nen, Kou­lu­tus­po­li­tiik­ka Suo­mes­sa ja yli­kan­sal­li­set mal­lit. Kas­va­tus­alan tut­ki­muk­sia 1. Suo­men Kas­va­tus­tie­teel­li­nen Seu­ra.
Aho­nen, S. 2003. Yh­tei­nen kou­lu – tasa-ar­voa vai tasa­päi­syyt­tä? Kou­lu­tuk­sel­li­nen tasa-arvo Suo­mes­sa Snellmannista  tä­hän päi­vään. Tam­pe­re. Vas­ta­pai­no.
Kala­lah­ti, M., Sil­ven­noi­nen, H. & Var­jo, J. 2015. Kou­lu­va­lin­nat ky­ky­jen mu­kaan? Erot pai­no­tet­tuun ope­tuk­seen va­li­koi­tu­mi­ses­sa. Kas­va­tus 46 (1), 19–35.
Ko­su­nen, S., Sep­pä­nen, P. & Bernelius, V. 2016. Naa­pu­rus­ton seg­re­gaa­tio ja kau­pun­ki­lais­per­hei­den eriy­ty­vät kou­lu­va­lin­ta­stra­te­gi­at. Kas­va­tus 43 (3), 230–244.
Ko­su­nen, S. 2012. ”Meil­lä on siis kou­lu­ja, jois­ta ne tu­lee: siis Suo­men eliit­ti:” kes­ki­luo­kan las­ten kou­lu­va­lin­nat pois lähi­kou­lus­ta. Kas­va­tus 43 (1), 7–19.
Rajander, S. 2010. School and choice: An ethnography of a primary school (Kou­lu ja va­lin­nan mah­dol­li­suus: Etno­gra­fia kak­si­kie­li­sel­lä pe­rus­kou­lun ala-as­teel­la) Kas­va­tus­alan tut­ki­muk­sia 50. Suo­men Kas­va­tus­tie­teel­li­nen seu­ra
Sep­pä­nen, P. 2006. Kou­lu­va­lin­ta­po­li­tiik­ka pe­rus­o­pe­tuk­ses­sa. Kas­va­tus­alan tut­ki­muk­sia 26. Suo­men Kas­va­tus­tie­teel­li­nen Seu­ra.
Sep­pä­nen, P., Rin­ne, R. & Sai­ra­nen, V. 2012. Suo­ma­lai­sen yh­te­näis­kou­lun eriy­ty­vät kou­lu­tiet. Op­pi­las­va­li­koin­ti pe­rus­o­pe­tuk­ses­sa esi­merk­ki­nä Tu­run kou­lu­mark­ki­nat. Yh­teis­kun­ta­po­li­tiik­ka 77 (1), 16–33.
Sil­ven­noi­nen, H., Sep­pä­nen, P., Rin­ne, R. & Si­mo­la, H. 2012. Yh­teis­kun­ta­luo­kat ja kou­lun­va­lin­ta­po­li­tiik­ka yli­kan­sal­li­sel­ta pai­kal­li­sel­le ta­sol­le ulot­tu­vas­sa tar­kas­te­lus­sa. Kas­va­tus 43 (5), 502–518.
Yle uu­ti­set. 2016. Ope­tus­mi­nis­te­ri eri­kois­luo­kis­ta: Pää­sy­ko­keet ei­vät yleen­sä kuu­lu pe­rus­kou­luun. Koti­maa 17.1.2016.

2) YLI­O­PIS­TO­UU­DIS­TUS  SUO­MES­SA

• Mi­ten yli­o­pis­toa on uu­dis­tet­tu vii­meis­ten 10–15 vuo­den ai­ka­na?
• Mit­kä te­ki­jät ovat vai­kut­ta­neet?
• Mi­ten sitä on pe­rus­tel­tu?
• Mi­ten sitä on kri­ti­soi­tu?
• Yli­o­pis­to­lain uu­dis­ta­mi­nen?
• Ra­ken­teel­li­nen ke­hit­tä­mi­nen?
• Mitä yli­o­pis­to­uu­dis­tus on mer­kin­nyt yli­o­pis­to­jen hal­lin­non, joh­ta­mi­sen ja muun toi­min­nan kan­nal­ta?

Läh­tei­tä:

Ait­to­la, H. & Mart­ti­la, L. (toim.) Yli­o­pis­to­jen ra­ken­teel­li­nen ke­hit­tä­mi­nen., aka­tee­mi­set yh­tei­söt ja muu­tos. Rake-yleis­hank­keen (2008–2009) lop­pu­ra­port­ti.  Hel­sin­ki: OPM.
Kan­kaan­pää, J. 2013. Koh­ti yrityismäistä hyö­ty-yli­o­pis­toa.  Val­ti­o­val­lan tah­to Suo­mes­sa vuo­si­na 1985–2006 ja ko­ke­muk­set kol­mes­sa yli­o­pis­tos­sa. Tur­ku: Tu­run yli­o­pis­ton jul­kai­su­ja C 369.
Kuop­pa­la, K. & Näppilä, T. 2011. Yli­o­pis­to­jen uu­dis­tu­vat ra­ken­teet ja dy­na­miik­ka yli­o­pis­to­jen ta­lou­del­li­sen ja hal­lin­nol­li­sen ase­man uu­dis­ta­mi­nen. Ope­tus­mi­nis­te­ri­ön työ­ryh­mä­muis­ti­oi­ta ja sel­vi­tyk­siä 2007:2
Tu­rus­ta tie­teen huip­pu­kes­kit­ty­mä. Suun­nit­te­lu­ryh­män lop­pu­ra­port­ti 16.2.2007. Ope­tus­mi­nis­te­ri­ön työ­ryh­mä­muis­ti­oi­ta ja sel­vi­tyk­siä 2007:14
Itä-Suo­men yli­o­pis­to – tu­le­vai­suu­den yli­o­pis­to ajas­sa. Ope­tus­mi­nis­te­ri­ön työ­ryh­mä­muis­ti­oi­ta ja sel­vi­tyk­siä 2007:15.
Rin­ne, R., Jau­hi­ai­nen, A(rto), Si­mo­la, H., Leh­to, R., Jau­hi­ai­nen, A(nnukka) & Lai­ho A. 2012. Val­ta, uusi yli­o­pis­to­po­li­tiik­ka ja yli­o­pis­to­työ Suo­mes­sa. Managerialistinen hal­lin­ta­po­li­tiik­ka yli­o­pis­to­lais­ten ko­ke­ma­na.  Jy­väs­kylä: Suo­men Kas­va­tus­tie­teel­li­sen Seu­ran jul­kai­su­ja 58.
Tom­pe­ri, T. 2009. (toim.) Aka­tee­mi­nen ky­sy­mys? Yli­o­pis­ton kri­tiik­ki ja kiis­ta uu­des­ta yli­o­pis­tos­ta. Tam­pe­re: Vas­ta­pai­no.
Tek­nil­li­sen kor­ke­a­kou­lun, Hel­sin­gin kaup­pa­kor­ke­a­kou­lun ja Tai­de­te­ol­li­sen kor­ke­a­kou­lun yh­dis­ty­mi­nen uu­dek­si yli­o­pis­tok­si. Suun­nit­te­lu­ryh­män lop­pu­ra­port­ti 16.2.2007
Ope­tus­mi­nis­te­riö. 2010. Yli­o­pis­to­jen ra­ken­teel­li­nen ke­hit­tä­mi­nen, aka­tee­mi­set yh­tei­söt ja muu­tos. RAKE-yh­teis­hank­keen (2008–2009) lop­pu­ra­port­ti. Ope­tus­mi­nis­te­ri­ön jul­kai­su­ja 2010:5.
OKM 2016. Yli­o­pis­to­laki­uu­dis­tuk­sen vai­ku­tus­ten ar­vi­oin­ti. Ope­tus­mi­nis­te­ri­ön työ­ryh­mä­muis­ti­oi­ta ja sel­vi­tyk­siä 2007:16
http://www.minedu.fi/OPM/Kou­lu­tus/  ra­ken­teel­li­nen ke­hit­tä­mi­nen + mui­ta läh­tei­tä OPM:n si­vuil­ta.
Ur­sin,  J., Ait­to­la, H. & Väli­maa,  J. 2011. Yli­o­pis­tot yh­dis­ty­vät – muut­tuu­ko kou­lu­tus? Te­ok­ses­sa R. Rin­ne, J. Täh­ti­nen, A. Jau­hi­ai­nen & M. Broberg (toim.) 2011. Kou­lu­tus­po­li­tiik­ka käy­tän­nöt kan­sal­li­ses­sa ja yli­kan­sal­li­ses­sa ke­hyk­ses­sä +  Jau­hi­ai­sen, Rin­teen ja  Leh­don ar­tik­ke­li.
Vanttaja, M. 2010. Yli­o­pis­ton­vil­lit vuo­det. Suo­ma­lai­sen yli­o­pis­to­lai­tok­sen muu­tok­sia ja  uu­dis­tuk­sia 1990-lu­vul­ta 2000-lu­vun al­kuun. T urun yli­o­pis­ton kas­va­tus­tie­tei­den tie­de­kun­nan jul­kai­su­ja A: 210.
Vanttaja, M. & Jau­hi­ai­nen, A. 2009. Jää­hy­väi­set au­to­no­mi­al­le?  Tie­de­po­li­tiik­ka 34 (2), 7–14.
UNIFIN yli­o­pis­to­jen ra­ken­teel­li­sen ke­hit­tä­mi­sen hank­keet
Var­ti­ai­nen, P. 2016. Suo­ma­lai­sen kor­ke­a­kou­lu­ver­kon ke­hit­tä­mi­sen vaih­to­eh­dois­ta. Tie­tees­sä ta­pah­tuu 34 (3), 24–32.  + mui­ta leh­den ar­tik­ke­lei­ta (löy­tyy ver­kos­ta)
 Tie­de­po­li­tiik­ka-leh­ti

3) TUT­KIN­TO­JEN SUO­RI­TUS­AJAT KOR­KE­A­KOU­LU­PO­LIIT­TI­SE­NA KY­SY­MYK­SE­NÄ

• Mik­si opin­to­jen kes­to on muo­dos­tu­nut on­gel­mak­si?
• Mi­ten on py­rit­ty vai­kut­ta­maan ky­sy­myk­seen?
• Opis­ke­li­ja­jär­jes­tö­jen kan­ta?
• Suo­ri­tus­ajat, kes­keyt­tä­mi­nen?
• Opin­to­jen kes­toon vai­kut­ta­via te­ki­jöi­tä?

Läh­tei­tä:

Kor­ke­a­kou­lu­jen opin­to­ai­ko­jen ly­hen­tä­mi­sen toi­men­pide­oh­jel­ma 2003 Ope­tus­mi­nis­te­ri­ön työ­ryh­mä­muis­ti­oi­ta ja sel­vi­tyk­siä 2003: 27.
Kor­ke­a­kou­lu­o­pin­to­jen edis­ty­mi­sen seu­ran­nan ke­hit­tä­mi­nen. Ope­tus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­ri­ön työ­ryh­mä­muis­ti­oi­ta ja sel­vi­tyk­siä 2010:9.
Kor­ke­a­kou­lu­o­pis­ke­li­joi­den toi­meen­tulo ja opis­ke­lu. Ope­tus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­ri­ön jul­kai­su­ja 2010.18. Opis­ke­li­ja­tut­ki­mus
Opin­to­jen kes­keyt­tä­mi­sen vä­hen­tä­mi­sen toi­men­pide­oh­jel­ma. Kes­kus­te­lu­muis­tio
Opin­to­tu­kea ja opis­ke­li­joi­den opin­to­so­si­aa­lis­ta ase­maa kos­ke­va toi­men­pide­oh­jel­ma. OPM:n työ­ryh­män muis­ti­oi­ta ja sel­vi­tyk­siä 2003: 28.
Lind­berg, M. 2009. Opis­ke­lu­ajat ja siir­ty­mi­nen kor­ke­a­kou­lu­tuk­ses­ta työ­e­lä­mään: ver­tai­le­van tut­ki­muk­sen tar­jo­a­mia näkö­kul­mia po­li­tiik­ka­kes­kus­te­lui­hin ja tut­ki­muk­seen. Tie­de­po­li­tiik­ka 2/2009, 27–33.
Me­ren­luo­to, S. 2005. No­pe­as­ti mais­te­rik­si – tut­ki­mus no­pe­as­ta val­mis­tu­mi­ses­ta ja val­mis­tu­jas­ta. Tu­run yli­o­pis­ton kas­va­tus­tie­tei­den tie­de­kun­nan jul­kai­su­ja 204.
Me­ren­luo­to, S. 2009. Me­nes­tyk­sek­käät yli­o­pis­to­pe­lin pe­laa­jat? Tut­ki­mus no­pe­as­ti ja nuo­re­na val­mis­tu­mi­ses­ta. Annales Universitatis Turkuensis C 286. Kas­va­tus­tie­tei­den lai­tos, Tur­ku.
Ei pai­koil­lan­ne, vaan val­miit, hep! Kou­lu­tu­tuk­seen siir­ty­mis­tä ja tut­kin­non suo­rit­ta­mis­ta poh­ti­neen työ­ryh­män muis­tio. Ope­tus­mi­nis­te­ri­ön työ­ryh­mä­muis­ti­oi­ta ja sel­vi­tyk­siä 2010:11.

4) AVOIN YLI­O­PIS­TO AI­KUIS­KOU­LU­TUK­SEN JA YLI­O­PIS­TO­KOU­LU­TUK­SEN KEN­TÄL­LÄ

• Mit­kä ovat avoi­men yli­o­pis­ton kou­lu­tus­po­liit­ti­set ta­voit­teet?
• Mi­ten ne ovat muut­tu­neet?
• Suh­de ”var­si­nai­seen” yli­o­pis­to­kou­lu­tuk­seen? (avoi­men väy­lä jne.)

Läh­tei­tä:

Hal­tia, N. 2012. Yli­o­pis­ton reu­nal­la. Tut­ki­mus suo­ma­lai­sen avoi­men yli­o­pis­ton muo­tou­tu­mi­ses­ta. Tu­run yli­o­pis­ton jul­kai­su­ja C 352.
Halt­tu­nen, N. 2005. Avoi­men yli­o­pis­ton his­to­ri­an mur­ros­koh­dat. Ai­kuis­kas­va­tus 25 (1), 6–16.
Hur­ri, R. 2003. Jous­ta­va siir­ty­mi­nen avoi­men yli­o­pis­ton opis­ke­li­jas­ta yli­o­pis­ton pe­rus­o­pis­ke­li­jak­si. Jy­väs­ky­län yli­o­pis­ton avoin yli­o­pis­to
Piesanen, E. 2005. Yli­o­pis­to-opis­ke­li­jak­si vaih­to­eh­toi­sin po­luin. Näkö­kul­mia am­ma­til­lis­ten ja avoi­men yli­o­pis­ton opin­to­jen kaut­ta yli­o­pis­to-opis­ke­li­jak­si siir­ty­mi­ses­tä. Kou­lu­tuk­sen tut­ki­mus­lai­tok­sen tut­ki­mus­se­los­tei­ta 20. Jy­väs­ky­län yli­o­pis­to.
OPM 2002: 3. Par­la­men­taa­ri­sen ai­kuis­kou­lu­tus­työ­ryh­män mie­tin­tö. Hel­sin­ki: Ope­tus­mi­nis­te­ri­ön työ­ryh­mien muis­ti­oi­ta.
OPM 1996: 7. Avoin yli­o­pis­to-ope­tus väy­lä­nä kor­ke­a­kou­lu­tut­kin­toon työ­ryh­män muis­tio. Ope­tus­mi­nis­te­ri­ön työ­ryh­mien muis­ti­oi­ta 7. Hel­sin­ki: Yli­o­pis­to­pai­no.
OKM 2013:2. Moni­puo­li­set ja su­ju­vat opin­to­po­lut. Kor­ke­a­kou­lu­jen kou­lu­tus­ra­ken­tei­den ke­hit­tä­mis­työ­ryh­män muis­tio
Rin­ne, R., Jau­hi­ai­nen, A.,. Tuo­mis­to, H., Alho-Malmelin, M., Halt­tu­nen, N. & Leh­to­nen, K. 2003. Avoi­men yli­o­pis­ton opis­ke­li­ja: koko­var­ta­lo­ku­vas­ta eriy­ty­nei­siin muo­to­ku­viin. Tu­run yli­o­pis­ton kas­va­tus­tie­tei­den tie­de­kun­nan jul­kai­su­ja A:200.
Kess, P., Hulk­ko, K., Jus­si­la, M., Kal­lio, U., Larsen, S., Poh­jo­lai­nen, T. & Sep­pä­lä, K. 2002. Suo­men avoin yli­o­pis­to.  Avoi­men yli­o­pis­to-ope­tuk­sen ar­vi­oin­ti­ra­port­ti. Kor­ke­a­kou­lu­jen ar­vi­oin­ti­neu­vos­ton jul­kai­su­ja 6. Hel­sin­ki:Edi­ta.

5) OECD JA EU GLO­BAA­LIN KOU­LU­TUS­PO­LI­TII­KAN TOI­MI­JA­NA

• Mikä on OECD?
• Mikä on EU:n mer­ki­tys kou­lu­tus­po­liit­ti­se­na toi­mi­ja­na?
• Mi­ten nämä ero­a­vat toi­sis­taan?
• Mikä on sen mer­ki­tys kou­lu­tus­po­liit­ti­sen toi­mi­ja­na?
• Mi­ten se osal­lis­tuu kou­lu­tus­po­li­tii­kan te­koon?
• Min­kä­lai­sia ai­neis­to­ja se tuot­taa?
• Suh­de kan­sal­li­siin kou­lu­tus­po­li­tiik­koi­hin?

Läh­tei­tä:

Niukko, S. 2006. Yh­teis­työ­tä il­man ris­ke­jä?  OECD:n roo­li Suo­men kou­lu­tus­po­li­tii­kas­sa. Tu­run yli­o­pis­ton jul­kai­su­ja sar­ja C 251.
Kal­lo, J. 2009. OECD education policy. A comparative and historical study focusing on the thematic reviews of tertiary education. Finnish Educational Research Association. Research in Educational Sciences 45.
Kal­lo, J. & Rin­ne, R.  (eds.) 2006. Supranormal Regimes and national educational polices. Kas­va­tus­alan tut­ki­muk­sia 24.  Suo­men kas­va­tus­tie­teel­li­nen Seu­ra.
Kal­lo, J. 2010. Voi­daan­ko kan­sal­lis­ta kou­lu­tus­po­li­tiik­kaa tut­kia enää il­man kan­sain­vä­lis­tä tai yli­kan­sal­lis­ta ke­hys­tä? Kes­kus­te­lua glo­ba­li­saa­ti­os­ta, OECD:n ar­vi­oin­neis­ta ja suo­ma­lai­ses­ta kor­ke­a­kou­lu­po­li­tii­kas­ta. Tie­de­po­li­tiik­ka 35 (1), 19–28.
Maniscalco, R. 2013.  Adult education policy in the European Union during the Lisbon decade. The shift to vocational adult learning and work skills matching. Tu­run yli­o­pis­ton jul­kai­su­ja  Annales Universitatis Turkuensis Sar­ja – ser. B osa – tom. 370
OECD:n koti­si­vut
Rin­ne, R, Kal­lo, J. & Hokka, S. 2004.  Lii­an in­no­kas mu­kau­tu­maan? OECD:n kou­lu­tus­po­li­tiik­ka ja Suo­men vas­tauk­sia. Kas­va­tus 35 (2004): 1, 3.
Rin­ne, R., Jögi L., Lep­pä­nen, R., Korppas, M. & Klemelä, K. 2008. (toim.) Suo­ma­lai­nen ja vi­ro­lai­nen kou­lu­tus ja EU:n uusi kou­lu­tus­po­li­tiik­ka. Tu­run yli­o­pis­ton kas­va­tus­tie­tei­den tie­de­kun­nan jul­kai­su­ja A: 208.
Ozga, J., Dahler-Larsen, P., Segerholm, C. & Si­mo­la, H. (eds.) 2011. Fabricating Quality in Education. Data and Governance in Europe. Lon¬don & New York: Routledge. (saa­ta­va­na myös e-kir­ja­na)

6)  SUKU­PUO­LI JA SUKU­PUOL­TEN VÄ­LI­NEN TASA-ARVO KOU­LU­TUS­PO­LIIT­TI­SE­NA  KY­SY­MYK­SE­NÄ

• Mil­lä ta­val­la aihe on huo­mi­oi­tu hal­li­tus­oh­jel­mis­sa tai muis­sa kes­kei­sis­sä kou­lu­tus­po­li­tii­kan avain­do­ku­men­teis­sa?
• Mitä laki sa­noo ai­hees­ta? Esi­mer­kik­si mitä sa­no­taan syr­jin­näs­tä oppi­lai­tok­sis­sa?
• Mi­ten suku­puo­li­erot nä­ky­vät esim. osal­lis­tu­mi­ses­sa kou­lu­tuk­seen (opis­ke­li­ja­ti­las­tot)
• Ai­het­ta voi tar­kas­tel­la lä­hem­min jos­sa­kin tie­tys­sä kou­lu­muo­dos­sa tai alu­eel­li­ses­ti tai kes­kit­ty­en jo­hon­kin suku­puol­ten vä­lis­tä tasa-ar­voa edis­tä­mään pe­rus­tet­tuun hank­kee­seen.

Läh­tei­tä:

Brunila, K. 2009. Suku­puol­ten tasa-arvo kor­ke­a­kou­lu­tuk­ses­sa ja tut­ki­muk­ses­sa. Sosiaali- ja ter­veys­mi­nis­te­ri­ön sel­vi­tyk­siä 51:2009.
Kuu­si, H. Jak­ku-Sih­vo­nen, R. &  Koramo, M. 2009. Kou­lu­tus ja suku­puol­ten tasa-arvo. Sosiaali- ja ter­veys­mi­nis­te­ri­ön sel­vi­tyk­siä 52:2009.
Hal­li­tus­oh­jel­mat, KESUt, kou­lu­tus­po­liit­ti­set se­lon­teot.
La­hel­ma, E. 2011.  Suku­puo­li­tie­toi­suut­ta kou­luun ja opet­ta­jan­kou­lu­tuk­seen:  TASUKO-hank­kees­ta eteen­päin. Kas­va­tus, 1/2011, 90–95.
La­hel­ma, E. 2014. Tasa-arvo­dis­kurs­si ja poi­ka­dis­kurs­si kou­lu­tus­kes­kus­te­lus­sa: 30 vuot­ta rinnakkaineloa ja vas­tak­kain­a­set­te­lua. Kas­va­tus 45 (4), 380–385.

Tasa-arvo nais­ten ja mies­ten vä­lil­lä – www-si­vus­to:
Min­na – tasa-arvo­tie­don kes­kus.
Ope­tus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riö. 2010. Seg­re­gaa­ti­on lie­ven­tä­mis­työ­ryh­män lop­pu­ra­port­ti. Ope­tus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­ri­ön työ­ryh­mä­muis­ti­oi­ta ja sel­vi­tyk­siä.2010:18.
Ti­las­to­kes­kus. Mies­ten kou­lu­tus­taso pa­ra­nee hi­taam­min kuin nais­ten. 

7) YLEM­MÄT AMK-TUT­KIN­NOT

• Mitä ovat?
• Mi­ten pe­rus­tel­tu, mi­ten kri­ti­soi­tu?
• Mer­ki­tys työ­mark­ki­noi­den kan­nal­ta?
• Suh­de mais­te­ri­tut­kin­toi­hin?

Läh­tei­tä:

Galli, L. & Aho­la, S. 2010. Elin­i­käi­set op­pi­jat lähi­ku­vas­sa. Ko­ke­muk­sia ja nä­ke­myk­siä ylem­mis­tä am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lu­tut­kin­nois­ta. Kou­lu­tus­so­si­o­lo­gi­an tut­ki­mus­kes­kuk­sen ra­port­ti 76. Tu­run yli­o­pis­to
Lam­pi­nen, O. 1995. Am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lut – vaih­to­ehto yli­o­pis­tol­le. Gau­de­a­mus
Laki nuo­ri­so­as­teen kou­lu­tuk­sen ja am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lu­jen ko­kei­luis­ta
Ope­tus­mi­nis­te­ri­ön AMK-si­vut
Oja­la, K. & Aho­la, S. 2008. Ylem­mät am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lu­tut­kin­not. Ko­kei­lus­ta ko­ke­muk­siin. Kou­lu­tus­so­si­o­lo­gi­an tut­ki­mus­kes­kus ra­port­ti 71. Ti­las­tot mm. AMKOTA-tie­to­kan­ta.
Oja­la, K. 2009. Ylem­mät am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lu­tut­kin­not ja työ­e­lä­mä­yh­teys. Kas­va­tus 40 (3), 272–279.
Oja­la, K. 2008a. Ylem­pään am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lu­tut­kin­to­kou­lu­tuk­seen osal­lis­tu­jat – elin­i­käi­siä op­pi­joi­ta? Ai­kuis­kas­va­tus 28 (2), 94–104.
Oja­la, K. & Aho­la, S. 2009. Ylem­mät am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lu­tut­kin­not työ­mark­ki­noil­la. Val­mis­tu­nei­den ko­ke­muk­set ja  kou­lu­tuk­sen vai­kut­ta­vuus. Pro­jek­tin väli­ra­port­ti 03/09. [vii­tat­tu 1.11.2010]. Saa­ta­va­na säh­köi­ses­sä muo­dos­sa: [http://ruse.utu.fi] Online publications.
Oja­la, K. & Isopahkala-Bouret, U. Ylem­män am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lu­tut­kin­non ja mais­te­rin tut­kin­non suo­rit­ta­neet työ­mark­ki­noil­la– tut­kin­to­jen sta­tus­erot, työ­ko­ke­mus ja työ­teh­tä­vien eriy­ty­mi­nen.   researchgate.net
Ran­ta­nen, T., Isopahkala-Bouret, U., Raij, K. & Jär­ve­läi­nen, E. 2010. Eu­roop­pa­lai­ses­sa tut­kin­to­jen vii­te­ke­hyk­ses­sä: Ylem­mät am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lu­tut­kin­not ja mais­te­rin tut­kin­not. Ai­kuis­kas­va­tus (4), 267–279.
Isopahkala-Bouret, U. ym.  Pro­fi­loi­tua osaa­mis­ta lii­ke-elä­mään? – osaa­ja. net, 2009 – researchgate.net
Var­jo­nen, B. & Mai­ja­la, H. (toim.) 2009a. Ylem­pi am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lu­tut­kin­to – Osa­na in­no­vaa­ti­o­ym­pä­ris­tö­jä. Hä­meen am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lu.
Var­jo­nen, B. & Mai­ja­la, H. 2009b. Ylem­män am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lu­tut­kin­non opis­ke­li­joi­den työn­an­ta­ja­ky­se­lyn  tu­lok­set. Ky­se­ly 2004–2008.
Vii­na­mäki, L. (toim.) 2010. So­si­o­no­mi (AMK & ylem­pi AMK) kan­sain­vä­lis­ty­vil­lä kou­lu­tus- ja työ­mark­ki­noil­la. Kemi-Tor­ni­on am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lun jul­kai­su­ja. Sar­ja A. Ra­port­te­ja ja tut­ki­muk­sia 2. Kemi-Tor­ni­on am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lu.

8) KOU­LU­TUS­VIEN­TI

• Mitä on kou­lu­tus­vien­ti?
• Kou­lu­tus­vien­nin mah­dol­li­suu­det ja ra­joi­tuk­set?
• Mil­lai­sia eri­tyis­piir­tei­tä kou­lu­tuk­sel­la on vien­ti­ta­va­ra­na?
• Kou­lu­tus­vien­nin yh­teys ke­hi­tys­yh­teis­työ­hön?

Läh­tei­tä:

Kiin­nos­tuk­ses­ta ky­syn­näk­si ja tuot­teik­si. Suo­men kou­lu­tus­vien­ti­stra­te­gia. Ope­tus­mi­nis­te­riö.
Kiin­nos­tuk­ses­ta ky­syn­näk­si ja tuot­teik­si. Suo­men kou­lu­tus­vien­nin stra­te­gi­set lin­jauk­set. Val­ti­o­neu­vos­ton peri­aate­pää­tös. Ope­tus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­ri­ön jul­kai­su­ja 2010:11.
Lind­berg, M. 2011. Suo­ma­lais­kan­sal­li­sia ja EU-agen­do­jen näkö­kul­mia kou­lu­tus­vien­tiin ja liik­ku­vuu­teen. Tie­de­po­li­tiik­ka 3, 29–34.
Sahl­berg, P. 2011. Finnish Lessons. What can the world learn from educational change in Finland.
Sahl­berg, P. 2012. Kuka os­tai­si suo­ma­lais­ta kou­lu­tus­o­saa­mis­ta. Am­mat­ti­kas­va­tuk­sen aika­kaus­kir­ja 4, 17–27.
Ope­tus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riö. 2016. Kou­lu­tus­vien­nin tie­kart­ta 2016–2019. Ope­tus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­ri­ön jul­kai­su­ja 2016:9.
Ope­tus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riö. 2016. Vie­tä­vän hy­vää toi­sen as­teen kou­lu­tus­ta! Toi­met toi­sen as­teen kou­lu­tus­vien­nin edis­tä­mi­sek­si. Ope­tus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­ri­ön jul­kai­su­ja 2016:20.
Kemp­pai­nen, H-M. 2016. ”This Is Reputation-Driven Activity” Higher Education as a Service Export and the Role of Partnerships. MSc program in Ma­na­ge­ment and International Bu­si­ness Master’s thesis. Aal­to University.

9) KOU­LU­TUK­SEN AR­VI­OIN­NIT, VER­TAI­LUT JA LAA­DUN­HAL­LIN­TA

•  Mil­lai­sia kan­sain­vä­li­siä ar­vi­oin­ti­tut­ki­muk­sia on teh­ty?
•  Mil­lai­sia tu­lok­sia on saa­tu, mil­lais­ta kes­kus­te­lua käy­ty tu­lok­sis­ta?
•  Ar­vi­oin­ti­toi­min­nan ja laa­dun­hal­lin­nan eri­lai­sia pe­rus­te­lu­ja?
•  Ar­vi­oin­nin mer­ki­tys­tä oppi­lai­tos­ta­sol­la?
• Kan­sain­vä­lis­ten ar­vi­oin­tien hyö­ty kou­lu­tuk­sen ke­hit­tä­mi­ses­sä?
• Ar­vi­oin­nin mer­ki­tys­tä kou­lu­tus­po­li­tii­kas­sa?
• Suo­ma­lai­nen ar­vi­oin­ti-ide­o­lo­gia?

Läh­tei­tä:

Jak­ku-Sih­vo­nen, R. 2010. Op­pi­mis­tu­los­ten ar­vi­oin­ti­tie­don pun­ta­roin­tia. Suo­men ar­vi­oin­ti­yh­dis­tys 4/2010.
Kar­vo­nen, J. 2010. Laa­dun­hal­lin­ta ope­tus­toi­mes­sa ja var­hais­kas­va­tuk­ses­sa. Suo­men kun­ta­liit­to, Hel­sin­ki.
Kor­ke­a­kos­ki, E. & Tyn­jä­lä, P. (toim.) 2010. Hyö­tyä ja vai­kut­ta­vuut­ta ar­vi­oin­nis­ta. Kou­lu­tuk­sen ar­vi­oin­ti­neu­vos­to, Jy­väs­kylä.
Kor­ke­a­kos­ki, E. & Sil­ven­noi­nen, H. (toim.) 2008. Avai­mia kou­lu­tuk­sen ar­vi­oin­nin ke­hit­tä­mi­seen. Jy­väs­kylä: Kou­lu­tuk­sen ar­vi­oin­ti­neu­vos­to.
Lin­na­kylä, P. & Väli­jär­vi, J. 2005. Ar­von me­kin an­sait­sem­me. PS-kus­tan­nus.
OKM 2010. PISA, PIAAC, AHELO: Mik­si ja mi­ten OECD mit­taa osaa­mis­ta? 
Olki­nuo­ra, E., Jak­ku-Sih­vo­nen, R. & Mat­ti­la, E. (toim.) 2002. Kou­lu­tuk­sen ar­vi­oin­ti. Läh­tö­koh­tia, mal­le­ja ja ti­lan­ne­kat­sauk­sia. Tu­run yli­o­pis­ton kas­va­tus­tie­tei­den tie­de­kun­nan jul­kai­su­ja B:70.
Rin­ne, R. & Si­mo­la, H. 2005. Kou­lu­tuk­sen yli­kan­sal­li­set pai­neet ja yli­o­pis­to­jen uusi hal­lin­ta. Tie­de & Edis­tys 30 (1), 6–26.
Si­mo­la, H. 2005. Kou­lu­koh­tai­set op­pi­mis­tu­lok­set ja jul­ki­suus. Yh­teis­kun­ta­po­li­tiik­ka 70 (2),179–187.
Si­mo­la, H. & Rin­ne, R. 2006. Kou­lu­tuk­sen laa­dun­ar­vi­oin­nin yh­teis­kun­nal­lis­ten vai­ku­tus­ten tut­ki­mi­ses­ta. Hal­lin­non Tut­ki­mus 3, 66–80.
Ur­sin, J. & Väli­jär­vi, J. 2010. Kan­sain­vä­li­set ver­tai­le­vat op­pi­mis­tu­los­ar­vi­oin­nit pe­rus- ja kor­kea-as­teel­la. Hal­lin­non Tut­ki­mus 29 (4), 303–316.
Var­jo, J., Si­mo­la, H. & Rin­ne, R. 2016.  Pe­rään kat­so­mi­ses­ta in­for­maa­tio-oh­jauk­seen suo­ma­lai­ses­sa kou­lu­tus­po­li­tii­kas­sa.  Kas­va­tus­alan tut­ki­muk­sia 70. Suo­men Kas­va­tus­tie­teel­li­nen Seu­ra.

10) MAA­HAN­MUUT­TA­JA­TAUS­TAIS­TEN KOU­LU­TUS SUO­MES­SA

• Mi­ten maa­han­muut­ta­jien kou­lu­tus on jär­jes­tet­ty Suo­mes­sa?
• Lain­sää­dän­tö?
• Kei­tä ovat maa­han­muut­ta­jat?
• Min­kä­lai­sia on­gel­mia ja puut­tei­ta maa­han­muut­ta­jien kou­lu­tuk­ses­sa on?
• Kou­lu­tus ja työ­e­lä­mä maa­han­muut­ta­jien näkö­kul­mas­ta?
• Moni­kult­tuu­ri­suus  kou­lu­tuk­ses­sa?

Läh­tei­tä:

Jauhola, L. 2010.  Maa­han­muut­ta­jat am­ma­til­li­ses­sa kou­lu­tuk­ses­sa.  Ti­las­to­kat­saus 2010.  Ope­tus­hal­li­tus. Ra­por­tit ja sel­vi­tyk­set 2010:11
Klemelä, K. ym.  2011 (toim.) Vie­rai­na kou­lus­sa?  Moni­kult­tuu­ri­nen kou­lu op­pi­lai­den van­hem­pien ja op­pi­lai­den ko­ke­ma­na.  Tu­run yli­o­pis­ton kas­va­tus­tie­tei­den tie­de­kun­nan jul­kai­su­sar­ja A: 211.
Kuu­se­la, J., Ete­lä­lah­ti, A., Hag­man Å., Hievanen, R., Karp­pi­nen K., Nis­si­lä L., Rönn­berg, U. & Sini­har­ju, M. 2008. Maa­han­muut­ta­ja­op­pi­laat ja kou­lu­tus. Hel­sin­ki: Ope­tus­hal­li­tus.
Moni­kult­tuu­ri­sen ope­tuk­sen vir­tu­aa­li­kou­lu. 
Kyhä, H. 2011. Kou­lu­te­tut maa­han­muut­ta­jat työ­mark­ki­noil­la. Tu­run yli­o­pis­ton jul­kai­su­ja C 321.
Laak­so­nen, A. 2007. Maa­han­muut­ta­ja­op­pi­laat eri­tyis­kou­lus­sa.  Tu­run yli­o­pis­to. (väi­tös­kir­ja, ver­kos­sa)
Ko­tout­ta­mis­laki 493/1999.
Paa­na­nen, S. 2005. Maa­han­muut­ta­jien elin­olot Suo­mes­sa. Yh­teis­kun­ta­po­li­tiik­ka 70 (4).
Matinheikki-Kok­ko, K. 1999.  Moni­kult­tuu­ri­nen kou­lu­tus – pe­rus­tei­ta ja ko­ke­muk­sia. Ope­tus­hal­li­tus: Haka­pai­no.
Kyhä, H. 2007. Mik­si lää­kä­ri ei kel­paa lää­kä­rik­si? Kor­ke­a­kou­lu­te­tut maa­han­muut­ta­jat Suo­men työ­mark­ki­noil­la. Li­sen­si­aa­tin­tut­ki­mus.

Kou­lu­tus­po­li­tiik­ka 6 opKas­va­tus­tie­teen aine­o­pin­not lv. 2016-201715.6.2016