2.3 Ohje Moodlen käyttöön
Verkkoalueen (Moodle) käyttöön tarvitset internet-yhteydellä varustetun tietokoneen ja www-selaimen, joka tukee evästeitä. Moodle toimii hyvin esimerkiksi Internet Explorer tai Mozilla Firefox -selaimilla. Verkkoalueelle kirjaudutaan omalla henkilökohtaisella yliopiston käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Opintojen verkkoalue on käytössäsi opinto-oikeuden voimassaoloajan. Opintojen valmistuttua voit halutessasi poistaa tunnuksesi alueelta klikkaamalla Moodlen vasemman reunan Asetukset-lohkossa Poista minut kurssilta.
Omien tietojen muokkaus
Jokaisella Moodlen käyttäjällä on oma käyttäjäprofiili, joka on hyvä muokata heti verkkoalueelle tultaessa. Pääset muokkaamaan profiiliasi valitsemalla Moodlen sivun vasemmassa reunassa näkyvässä Asetukset -lohkossa ensin Omat profiiliasetukseni ja sen jälkeen Muokkaa tietoja.
Voit liittää käyttäjäprofiiliin pakollisten tietojen (sähköposti, paikkakunta, oma kuvaus, kielen vaihto) lisäksi oman kuvasi ja esittelyn itsestäsi. Profiilissa on myös verkkoalueen toimintaan vaikuttavia asetuksia, joiden avulla voit helpottaa esimerkiksi keskustelualueiden viestien hallintaa.
Keskustelualueet
Verkkoalueella on keskustelualueita eri teemojen tai opintoryhmien keskusteluja varten. Kurssilla on lisäksi alue ajankohtaisille tiedotuksille, jonne kurssin järjestäjät ja opettajat voivat kirjoittaa viestejä. Moodlen sähköpostiin lähettämiä viestejä voit tilata tai peruuttaa keskustelukohtaisesti lukuun ottamatta uutisviestejä klikkaamalla keskustelualueen etusivulta vasemmassa reunassa Asetukset-lohkossa näkyviä linkkejä Tilaa tai Peru tämän keskustelualueen tilaus.
Tehtävän palautus
Palauta tehtävä hakemalla se omalta koneeltasi seuraavin vaihein: Lataa tiedostoja / Lisää / Browse/ Lataa tämä tiedosto / Tallenna muutokset. Palautus on onnistunut, kun lähettämäsi tiedoston nimi näkyy lopuksi ruudussa. Katso havainnollistetut tehtävän palautuksen ohjeet.
Pari- tai ryhmätyönä tehdyt tehtävät palautetaan nimettynä tekijöiden opiskelijanumeroilla esimerkiksi 654321_00000.rtf. Näin varmistuu, että kaikille tekijöille tallentuu opintopisteet opintorekisteriin.
Salasana hukassa ja muut ongelmatilanteet
Salasanan voit uusia verkkopankkitunnuksilla osoitteessa https://idm.utu.fi. Jos sinulla ei ole verkkopankkitunnuksia, ota yhteys koulutussihteeriin. Ongelmatilanteissa tai jos kaipaat ohjausta verkkoalueen käyttöön, ota yhteys oppiaineesi suunnittelijaan tai koulutussihteeriin. Teknisissä ongelmissa voit pyytää apua sähköpostitse osoitteesta helpdesk@utu.fi. Kerro mahdollisimman tarkkaan, missä vaiheessa ongelma ilmenee ja minkälaisen virheilmoituksen ohjelma antaa. Lisäohjeita Moodlen käyttöön
