3. Suoritustapa ja kirjallisuus

Essee - oppilaitosvierailu & raportointi - kirjallinen tehtävä

Jak­so suo­ri­te­taan te­ke­mäl­lä es­see, oppi­lai­tos­vie­rai­lu ja sen ra­por­toin­ti sekä kir­jal­li­nen teh­tä­vä. Li­säk­si voit ha­lu­tes­sa­si pi­tää op­pi­mis­päi­vä­kir­jaa.

Esseen pohjana käytettävä kirjallisuus:

1.  Jyrhämä, R., Hell­ström, M., Uusi­kylä, K. & Kansanen, P. 2016. Opet­ta­jan di­dak­tiik­ka. Jy­väs­kylä: PS-kus­tan­nus.
2. Sahl­berg, P. & Sharan S. (toim.) 2002. Yh­teis­toi­min­nal­li­sen op­pi­mi­sen käsi­kir­ja. Hel­sin­ki: WSOY (si­vut 10-47 ja yksi va­paas­ti va­lit­ta­va luku vä­lil­tä 1.2.–2.7).
3. Raus­te-von Wright, M., von Wright, J. & Soi­ni, T. 2003 (uu­dis­tet­tu pai­nos). Op­pi­mi­nen ja kou­lu­tus. Hel­sin­ki: WSOY.
4. Hattie, J. & Yates, G.C.R. 2013. Visible Learning and the Science of How We Learn. New York: Tay­lor & Fran­cis. Saa­ta­va­na e-kir­ja­na/Ebrary, kat­so ohje.
5. Atjonen, P. 2007. Hyvä, paha ar­vi­oin­ti. Jy­väs­kylä: Tam­mi.
6.Salo­vii­ta, T. 2013. Luok­ka hal­tuun! Par­haat kei­not toi­mi­vaan ope­tuk­seen. Jy­väs­kylä: PS-kus­tan­nus (si­vut 18–78).

Oheis­kir­jal­li­suus:
Leh­ti­nen, E., Vau­ras, M. & Lerkkanen, M.-K. 2016. Kas­va­tus­psy­ko­lo­gia. Jy­väs­kylä: PS-kus­tan­nus.

1. Essee

Kir­joi­ta noin 9–11 si­vun (teks­ti­si­vut joh­dan­nos­ta poh­din­ta-lu­vun lop­puun) es­see 2–4 opis­ke­li­jan ryh­mäs­sä tai yk­si­lö­työ­nä. Hy­väk­syt­ty es­see edel­lyt­tää läh­de­kir­jal­li­suu­den moni­puo­lis­ta hyö­dyn­tä­mis­tä, joka puo­les­taan il­me­nee usei­na viit­tauk­si­na vä­hin­tään vii­teen  kir­jaan (ks. suo­ri­tus­ta­pa ja kir­jal­li­suus).

Esseen aiheet

Orien­toi­du es­seen ai­heen va­lin­taan tu­tus­tu­mal­la kir­jal­li­suu­teen. Va­lit­se es­seen ai­heis­ta yksi ja tar­kas­te­le ai­het­ta va­lit­se­mas­ta­si ra­ja­tus­ta näkö­kul­mas­ta läh­de­kir­jo­jen poh­jal­ta. Kiin­ni­tä eri­tyis­tä huo­mi­o­ta ai­heen ra­jauk­seen. Mitä sup­pe­am­pi ra­jauk­se­si on sitä sy­vem­mäl­le kä­sit­te­lys­sä pää­set. Esit­te­le joh­dan­nos­sa es­sees­sä­si sel­vi­tel­tä­vä ky­sy­mys ja vas­taa sii­hen es­sees­sä eri läh­de­kir­jo­jen kan­to­ja ver­tai­le­mal­la, ar­vi­oi­mal­la ja yh­dis­tä­mäl­lä. Ot­si­koi es­see sen si­säl­töä vas­taa­vak­si. Hyvä ot­sik­ko on na­pak­ka, yti­me­käs ja ker­too es­seen si­säl­lös­tä sekä ra­jauk­ses­ta. Li­sää es­see­oh­jei­ta löy­tyy Opis­ke­li­jan yleis­op­paas­ta

1. Op­pi­mi­nen

Tar­kas­te­le op­pi­mis­ta va­lit­se­mas­ta­si näkö­kul­mas­ta, voit esi­mer­kik­si ra­ja­ta tar­kas­te­lu­si ikä­kau­teen, op­pi­mis­kä­si­tyk­seen tai op­pi­mis­ym­pä­ris­töön tai tar­kas­tel­la op­pi­mis­ta yh­tei­söl­li­syy­den näkö­kul­mas­ta.

2. Opet­ta­juus

Ta­voit­tee­na on poh­tia opet­ta­juut­ta käy­tän­nön ta­sol­la laa­jem­min liit­ty­en op­pi­mis­nä­ke­myk­siin, ar­vi­oin­tiin (sekä oman työn ar­vi­oin­tiin että op­pi­las­ar­vi­oin­tiin) tai yh­teis­työ­hön (oppi­lai­tok­sen/työ­yh­tei­sön si­säl­lä tai sen ulko­puo­lis­ten vii­te­ryh­mien kans­sa).

3. Opet­ta­jan ja op­pi­laan/opis­ke­li­jan vä­li­nen vuo­ro­vai­ku­tus

Ra­jaa ai­het­ta läh­de­kir­jal­li­suu­den ja kiin­nos­tuk­se­si mu­kai­ses­ti. Voit esi­mer­kik­si tar­kas­tel­la vuo­ro­vai­ku­tuk­seen vai­kut­ta­via te­ki­jöi­tä ja haas­tei­ta, tai vuo­ro­vai­ku­tuk­sen mer­ki­tys­tä op­pi­mi­sen kan­nal­ta.

Laa­di es­seen liit­teek­si ½–1 si­vun laa­jui­nen oma ar­vio es­sees­tä ja pa­lau­ta es­see verk­ko­a­lu­eel­le. Ryh­mäs­sä teh­tyyn työ­hön teh­dään yh­tei­nen ar­vio. Ar­vi­oi es­see­tä­si esi­mer­kik­si seu­raa­vien ky­sy­mys­ten poh­jal­ta.

Es­see pa­lau­te­taan verk­ko-op­pi­mis­ym­pä­ris­töön. Muis­tat­han ot­taa ko­pi­on es­sees­tä it­sel­le­si. Yli­o­pis­ton­leh­to­ri Tii­na Tuijula, tun­ti­o­pet­ta­ja Mir­ka Mä­ki­nen-Streng ja toh­to­ri­kou­lu­tet­ta­va Raa­kel Plamber ar­vi­oi­vat es­seet nu­mee­ri­ses­ti as­tei­kol­la 1–5 ja an­ta­vat li­säk­si pie­nen sa­nal­li­sen pa­laut­teen. Es­seen ar­vi­oin­nis­sa kiin­ni­te­tään eri­tyi­ses­ti huo­mi­o­ta läh­tei­den näkö­kul­mien ver­tai­luun, ar­vi­oin­tiin, erit­te­lyyn ja yh­dis­tä­mi­seen. Kat­so ylei­set ar­vi­oin­ti­kri­tee­rit Opis­ke­li­jan yleis­op­paas­ta.

2. Oppilaitosvierailu ja sen raportointi

Oppi­lai­tos­vie­rai­lun ta­voit­tee­na on pe­reh­tyä opin­to­jak­sol­la kä­si­tel­tyi­hin asi­oi­hin käy­tän­nön näkö­kul­mas­ta. Va­lit­se oppi­lai­tos­vie­rai­lun koh­de kiin­nos­tuk­se­si mu­kaan mis­tä ta­han­sa oppi­lai­tok­ses­ta esi­o­pe­tuk­ses­ta ai­kuis­kou­lu­tuk­seen oman opis­ke­lu- ja työ­paik­ka­si ulko­puo­lel­ta. Suun­nit­te­le vie­rai­lu­käyn­ti­si etu­kä­teen pe­reh­ty­mäl­lä oppi­lai­tok­sen toi­min­taa sää­te­le­vään ope­tus­suun­ni­tel­maan tai ope­tus­suun­ni­tel­man pe­rus­tei­siin, joi­ta löy­tyy verk­ko­sivuilta (esi­mer­kik­si www.oph.fi). Jos mah­dol­lis­ta, haas­tat­te­le käyn­ti­si yh­tey­des­sä opet­ta­jaa etu­kä­teen suun­ni­tel­tu­jen ky­sy­mys­ten avul­la. Vie­rai­lu­käyn­nin ja sen ra­por­toin­nin voit teh­dä it­se­näi­ses­ti tai 2–4 opis­ke­li­jan pien­ryh­mäs­sä. Kes­ki­ty vie­rai­lul­la ylei­sen ha­vain­noin­nin li­säk­si jo­hon­kin it­se­ä­si kiin­nos­ta­vaan asi­aan esi­mer­kik­si op­pi­mis­nä­ke­myk­seen tai op­pi­mi­sen ar­vi­oin­tiin, sa­maan asi­aan, jos­ta kir­joi­tat es­seen. Vie­rai­lu­käyn­nin suun­nit­te­lus­sa ja opet­ta­jan haas­tat­te­lus­sa voit käyt­tää ai­hee­si mu­kai­ses­ti esi­mer­kik­si seu­raa­van­lai­sia oh­jaa­via ky­sy­myk­siä:

Vie­rai­lu­käyn­tien ko­ke­muk­set pu­re­taan ryh­mä­ko­koon­tu­mi­ses­sa. Mi­kä­li et pe­rus­tel­lus­ta syys­tä pää­se ko. ko­koon­tu­mi­seen, tee käyn­nis­tä­si 2–3 si­vun mit­tai­nen ra­port­ti ja vie se opin­to­ryh­mä­si opis­ke­li­joi­den kes­kus­te­lu­a­lu­eel­le vies­tin lii­te­tie­dos­to­na. Ra­por­tis­sa ker­ro­taan taus­ta­tie­dot oppi­lai­tok­ses­ta, pe­rus­tie­dot ope­tus­suun­ni­tel­mas­ta, pää­koh­dat haas­tat­te­lus­ta, omis­ta ko­ke­muk­sis­ta ja tun­te­muk­sis­ta. Li­säk­si voit nos­taa esil­le asi­oi­ta, joi­ta itse jäit poh­ti­maan. Tuu­to­ri il­moit­taa vie­rai­lu­käyn­nin ja ra­por­toin­nin suo­rit­ta­neet opis­ke­li­jat avoi­meen yli­o­pis­toon kou­lu­tus­si­sih­tee­ril­le.

3. Kirjallinen tehtävä: Oman oppimisen arviointi

Kir­joi­ta noin kah­den si­vun laa­jui­nen yh­teen­veto kas­va­tus­tie­teen opin­nois­ta. Yh­teen­ve­don ta­voit­tee­na on ref­lek­toi­da omaa op­pi­mis­ta­si ja opis­ke­lu­a­si sekä ar­vi­oi­da opin­to­ja ja oh­jaus­ta. Voit poh­tia tä­hän­as­tis­ta opis­ke­lu­a­si, opin­to­ja ja oh­jaus­ta seu­raa­vien ky­sy­mys­ten poh­jal­ta:

Teh­tä­vä pa­lau­te­taan oman op­pi­mi­sen ar­vi­oin­ti -teh­tä­vän pa­lau­tus­link­kiin. Muis­tat­han jät­tää it­sel­le­si ko­pi­on teh­tä­väs­tä. Eija Siltari ar­vi­oi teh­tä­vät hy­väk­syt­ty/täy­den­net­tä­vä-as­tei­kol­la.

Joh­dan­to op­pi­mi­seen, ope­tuk­seen ja ar­vi­oin­tiin 6 opLv. 2016–17, Moni­muo­to-opin­not10.1.2017