Mainostetaan mainiota kouluamme

Min­na Mä­ki­nen & Sari Elo­kivi

Luo­kas­sa käy aika­moi­nen to­hi­na, kun luok­kien 3. Ja 4. op­pi­laat et­si­vät tie­toa mai­nos­ta­mi­ses­ta. Mo­nis­tees­sa on ky­sy­myk­siä mai­nos­ta­mi­sen sää­dök­sis­tä ja mai­nos­ta­jan vel­vol­li­suuk­sis­ta. Lo­pul­ta ryh­mät te­ke­vät mai­nos­ta­jan huo­neen tau­lun, jota sit­ten esi­tel­lään luo­kan muil­le ryh­mil­le. Op­pi­lai­ta mie­ti­tyt­tää ai­na­kin huu­maa­vien ai­nei­den mark­ki­noin­ti ja las­ten käyt­tä­mi­nen mai­nok­sis­sa. No­pe­as­ti kui­ten­kin to­de­taan, että kou­lun mai­nos­ta­mi­ses­sa ei kum­mas­ta­kaan asi­as­ta tar­vit­se huo­leh­tia.

Seu­raa­va oppi­tun­ti hu­jah­taa van­ho­jen mai­nos­ten ää­rel­lä. TUP­LA-mai­nos tun­tuu ole­van useim­pien suo­sik­ki län­nen­mie­hi­neen ja he­vo­si­neen. Mai­to­mai­nok­ses­sa vie­hät­tää taus­ta­me­lo­dia, joka sit­ten löy­tyy­kin omas­ta mu­sii­kin kir­jas­ta. Se­hän lau­laa lui­kau­te­taan väli­pa­lak­si. Kun lo­puk­si kat­so­taan oman ai­kam­me mai­nok­sia, pää­see kes­kus­te­lu hy­vään vauh­tiin sii­tä, kuin­ka mai­nok­set ovat muut­tu­neet ja mik­si. Poh­dim­me ryh­mis­sä myös sitä, mik­si jot­kut mai­nok­set ovat niin mie­leen­pai­nu­via ja jot­kut ei­vät. Näi­tä löy­det­ty­jä kei­no­ja sit­ten on lupa käyt­tää omaan mai­nok­seen­sa.

Seu­raa­vak­si pääs­tään itse asi­aan eli mai­nok­sen te­ke­mi­seen. Edi­toi­mis­ta har­joi­tel­laan aluk­si pien­ten videoklippien avul­la, joi­ta teh­dään omis­ta far­kuis­ta tai kou­lu­re­pus­ta. Osal­la op­pi­lais­ta tun­tuu ole­van jo en­nes­tään tie­toa IMovien käy­tös­tä, jo­ten yh­den oppi­tun­nin ai­ka­na pääs­tään jo aika pit­käl­le. Syn­ty­neet mai­nok­set kat­so­taan ja oh­jaa­ja an­taa vie­lä lisä­vink­ke­jä, kuin­ka mai­nok­sis­ta tu­li­si riit­tä­vän ly­hyi­tä ja mie­len­kiin­toi­sia.

Seu­raa­van päi­vän äi­din­kie­len tun­neil­la ryh­dy­tään te­ke­mään käsi­kir­joi­tus­ta uu­den kou­lun mai­nok­seen. Poh­di­taan aluk­si ryh­mis­sä, mitä kou­lus­ta kan­nat­taa muil­le ker­toa ja kuin­ka mon­ta asi­aa kan­nat­taa poi­mia omaan mai­nok­seen. Onko kai­kil­la lupa olla ku­vat­ta­va­na? Osa soit­taa­kin ko­tiin ja tar­kis­taa, että saa var­mas­ti toi­mia se­los­ta­ja­na ryh­män vi­de­ol­la tai teh­dä mai­nok­ses­sa kär­ryn­pyö­riä. Jo­kai­ses­ta ko­dis­ta lupa hel­ti­ää.

Ku­vaa­mi­nen al­kaa heti ruo­kai­lun jäl­keen ja sii­hen sit­ten me­nee­kin koko lop­pu päi­vä. Kou­lun käy­tä­vil­lä, luo­kis­sa ja väli­tun­ti­pi­hal­la vi­li­see in­nos­tu­nei­ta op­pi­lai­ta, joil­la tun­tuu riit­tä­vän ide­oi­ta vaik­ka mo­neen mai­nok­seen. Opet­ta­jat ja me­di­a­kes­kuk­sen oh­jaa­ja muis­tut­ta­vat te­ki­jöi­tä vä­lil­lä sii­tä, että mai­nos ei voi kes­tää juu­ri pa­ria mi­nuut­tia kau­em­paa, jo­ten ma­te­ri­aa­lia ei kan­na­ta ihan tun­ti­kau­pal­la ku­va­ta. Jot­kut ryh­mät in­nos­tu­vat te­ke­mään haas­tat­te­lu­ja ja useil­la ryh­mil­lä temp­puil­laan vi­de­ol­la väli­tun­ti­te­li­neis­sä. Still-ku­via ha­lut­tiin mai­nok­seen myös upot­taa, jo­ten nii­tä ote­taan pit­kin kou­lua.

Edi­toin­tiin on va­rat­tu seu­raa­va­na päi­vä­nä ai­kaa usei­ta tun­te­ja. Ryh­mät et­si­vät käsi­kir­joi­tuk­set ja ryh­ty­vät työ­hön. Nau­run­purs­kah­duk­sis­ta pää­tel­len ku­vauk­sis­sa oli saa­tu tal­ti­oi­tua haus­ko­ja vi­de­oi­ta ja ku­via, joi­ta sit­ten on mu­ka­va lait­taa pi­ris­tä­mään omaa mai­nos­taan. Suu­rin vai­keus tun­tuu ole­van nau­hoi­te­tun ma­te­ri­aa­lin hyl­kää­mi­nen ja ly­hen­tä­mi­nen. Jo­kai­nen ha­lu­aa oman naa­man­sa nä­ky­viin ja se­los­tuk­sen kuu­lu­viin, jo­ten opet­ta­jien täy­tyy vä­lil­lä toi­mia tuo­ma­rei­na, mit­kä pät­kät kan­nat­taa säi­lyt­tää ja mit­kä unoh­taa.

Kun en­sim­mäi­set ver­si­ot ovat val­miit, aset­tau­du­taan pi­men­net­tyyn luok­kaan ja lai­te­taan APPLE-Tv: n kaut­ta vi­de­ot pyö­ri­mään. Yl­pe­ät mai­nos­ta­jat ker­to­vat mai­nok­ses­taan ly­hy­es­ti ja sit­ten kat­so­taan fil­mi. Muut ryh­mät an­ta­vat pa­lau­tet­ta mai­nok­sen osis­ta: vaih­te­le­vuus, pi­tuus ja taus­ta­mu­siik­ki. Kom­ment­tien avul­la ryh­mät vie­lä jat­ka­vat oman mai­nok­sen­sa työs­tä­mis­tä. Tai­taa­pa joku ryh­mä teh­dä vie­lä lisä­ku­vauk­si­a­kin, kun huo­maa­vat omas­sa työs­sään puut­tei­ta.

Val­miit mai­nok­set saa­vat kun­ni­a­teh­tä­vän, kun uusi kou­lu ava­taan juh­lal­li­ses­ti. Fil­mit pyö­ri­vät kah­vi­oik­si muu­tet­tu­jen luok­kien val­ko­kan­kail­la en­nen vi­ral­li­sen juh­la­oh­jel­man al­kua. Mai­nok­sis­ta jär­jes­te­tään li­säk­si ää­nes­tys, ja voit­ta­ja saa fil­min­sä kou­lun koti­si­vul­le ja Face book -si­vul­le. Siel­lä mai­nok­sia voi kat­soa ensi syk­syyn saak­ka, jol­loin uu­det op­pi­laat te­ke­vät omat mai­nos­pro­jek­tin­sa. Erään op­pi­laan kom­ment­ti kruu­naa pro­jek­tin:” Voitas mai­nos­taa tuo­ta naa­pu­ri­kou­lu­a­kin, kun ol­laan näin tai­ta­via!”

Pro­jek­teis­sa opit­tua2017 Tie­to- ja vies­tin­tä­tek­nii­kan ope­tus­käy­tön pro­jek­ti­työt 201713.4.2017