Minna Mäkinen & Sari Elokivi
Luokassa käy aikamoinen tohina, kun luokkien 3. Ja 4. oppilaat etsivät tietoa mainostamisesta. Monisteessa on kysymyksiä mainostamisen säädöksistä ja mainostajan velvollisuuksista. Lopulta ryhmät tekevät mainostajan huoneen taulun, jota sitten esitellään luokan muille ryhmille. Oppilaita mietityttää ainakin huumaavien aineiden markkinointi ja lasten käyttäminen mainoksissa. Nopeasti kuitenkin todetaan, että koulun mainostamisessa ei kummastakaan asiasta tarvitse huolehtia.
Seuraava oppitunti hujahtaa vanhojen mainosten äärellä. TUPLA-mainos tuntuu olevan useimpien suosikki lännenmiehineen ja hevosineen. Maitomainoksessa viehättää taustamelodia, joka sitten löytyykin omasta musiikin kirjasta. Sehän laulaa luikautetaan välipalaksi. Kun lopuksi katsotaan oman aikamme mainoksia, pääsee keskustelu hyvään vauhtiin siitä, kuinka mainokset ovat muuttuneet ja miksi. Pohdimme ryhmissä myös sitä, miksi jotkut mainokset ovat niin mieleenpainuvia ja jotkut eivät. Näitä löydettyjä keinoja sitten on lupa käyttää omaan mainokseensa.
Seuraavaksi päästään itse asiaan eli mainoksen tekemiseen. Editoimista harjoitellaan aluksi pienten videoklippien avulla, joita tehdään omista farkuista tai koulurepusta. Osalla oppilaista tuntuu olevan jo ennestään tietoa IMovien käytöstä, joten yhden oppitunnin aikana päästään jo aika pitkälle. Syntyneet mainokset katsotaan ja ohjaaja antaa vielä lisävinkkejä, kuinka mainoksista tulisi riittävän lyhyitä ja mielenkiintoisia.
Seuraavan päivän äidinkielen tunneilla ryhdytään tekemään käsikirjoitusta uuden koulun mainokseen. Pohditaan aluksi ryhmissä, mitä koulusta kannattaa muille kertoa ja kuinka monta asiaa kannattaa poimia omaan mainokseen. Onko kaikilla lupa olla kuvattavana? Osa soittaakin kotiin ja tarkistaa, että saa varmasti toimia selostajana ryhmän videolla tai tehdä mainoksessa kärrynpyöriä. Jokaisesta kodista lupa heltiää.
Kuvaaminen alkaa heti ruokailun jälkeen ja siihen sitten meneekin koko loppu päivä. Koulun käytävillä, luokissa ja välituntipihalla vilisee innostuneita oppilaita, joilla tuntuu riittävän ideoita vaikka moneen mainokseen. Opettajat ja mediakeskuksen ohjaaja muistuttavat tekijöitä välillä siitä, että mainos ei voi kestää juuri paria minuuttia kauempaa, joten materiaalia ei kannata ihan tuntikaupalla kuvata. Jotkut ryhmät innostuvat tekemään haastatteluja ja useilla ryhmillä temppuillaan videolla välituntitelineissä. Still-kuvia haluttiin mainokseen myös upottaa, joten niitä otetaan pitkin koulua.
Editointiin on varattu seuraavana päivänä aikaa useita tunteja. Ryhmät etsivät käsikirjoitukset ja ryhtyvät työhön. Naurunpurskahduksista päätellen kuvauksissa oli saatu taltioitua hauskoja videoita ja kuvia, joita sitten on mukava laittaa piristämään omaa mainostaan. Suurin vaikeus tuntuu olevan nauhoitetun materiaalin hylkääminen ja lyhentäminen. Jokainen haluaa oman naamansa näkyviin ja selostuksen kuuluviin, joten opettajien täytyy välillä toimia tuomareina, mitkä pätkät kannattaa säilyttää ja mitkä unohtaa.
Kun ensimmäiset versiot ovat valmiit, asettaudutaan pimennettyyn luokkaan ja laitetaan APPLE-Tv: n kautta videot pyörimään. Ylpeät mainostajat kertovat mainoksestaan lyhyesti ja sitten katsotaan filmi. Muut ryhmät antavat palautetta mainoksen osista: vaihtelevuus, pituus ja taustamusiikki. Kommenttien avulla ryhmät vielä jatkavat oman mainoksensa työstämistä. Taitaapa joku ryhmä tehdä vielä lisäkuvauksiakin, kun huomaavat omassa työssään puutteita.
Valmiit mainokset saavat kunniatehtävän, kun uusi koulu avataan juhlallisesti. Filmit pyörivät kahvioiksi muutettujen luokkien valkokankailla ennen virallisen juhlaohjelman alkua. Mainoksista järjestetään lisäksi äänestys, ja voittaja saa filminsä koulun kotisivulle ja Face book -sivulle. Siellä mainoksia voi katsoa ensi syksyyn saakka, jolloin uudet oppilaat tekevät omat mainosprojektinsa. Erään oppilaan kommentti kruunaa projektin:” Voitas mainostaa tuota naapurikouluakin, kun ollaan näin taitavia!”
Projekteissa opittua2017 Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön projektityöt 201713.4.2017