Ihminen yhteiskunnassa - virtuaaliharjoittelua elämää varten

Tar­ja Hon­ka­nen & Ree­ta Hau­ta­nie­mi

Yh­teis­kun­ta­opin ope­tuk­sen teh­tä­vä­nä on tu­tus­tut­taa op­pi­laat yh­teis­kun­nan toi­min­taan ja kan­sa­lai­se­na toi­mi­mi­seen. Ih­mi­nen yh­teis­kun­nas­sa -pro­jek­tis­sa teh­tiin avoin oppi­ma­te­ri­aa­li kaik­kien yh­teis­kun­ta­opin opet­ta­jien käyt­töön. Oppi­ma­te­ri­aa­lis­sa tu­tus­tu­taan yh­teis­kun­nan säh­köi­siin pal­ve­lui­hin ja teh­dään di­gi­taa­li­sen tek­nii­kan kei­noin ker­to­mus vir­tu­aa­li­sen ih­mi­sen elä­mäs­tä yh­teis­kun­nan jä­se­ne­nä. Op­pi­laat pää­se­vät har­joit­te­le­maan tu­le­vaa elä­mää var­ten.

Vir­tu­aa­li­har­joit­te­lu an­taa moni­puo­li­set eväät

Uu­den ope­tus­suun­ni­tel­man mu­kaan op­pi­laat saa­vat yh­teis­kun­ta­opin tun­neil­la tie­dol­li­sen pe­rus­tan yh­teis­kun­nan toi­min­nas­ta ja kan­sa­lai­sen vai­ku­tus­mah­dol­li­suuk­sis­ta. He ke­hit­ty­vät oma-aloitteisiksi yh­teis­kun­nal­li­sik­si ja ta­lou­del­li­sik­si toi­mi­joik­si. Täs­sä va­los­sa myös eri elä­män­vai­heis­sa tar­vit­ta­viin yh­teis­kun­nal­li­siin pal­ve­lui­hin tu­tus­tu­mi­nen on tär­keä osa ope­tus­ta. Mitä pa­rem­mal­la poh­jal­la pal­ve­lui­den tun­te­mus on, sitä to­den­nä­köi­sem­min nii­tä osa­taan tar­peen tul­len hyö­dyn­tää. Yh­teis­kun­nan toi­min­taan liit­ty­vää tie­toa löy­tyy kat­ta­vas­ti säh­köi­ses­sä muo­dos­sa, ja tä­män tie­don oma-aloitteinen hyö­dyn­tä­mi­nen on yksi kes­kei­siä kan­sa­lais­tai­to­ja ja oppi­ma­te­ri­aa­lin laa­ti­mi­sen kul­ma­kivi.

Ih­mi­nen yh­teis­kun­nas­sa -pro­jek­tis­sa laa­di­tun teh­tä­vän tar­koi­tuk­se­na on tu­kea niin sa­no­tun moni­luku­tai­don ke­hit­ty­mis­tä. Moni­luku­tai­dol­la tar­koi­te­taan eri­lais­ten vies­tien tul­kin­nan ja tuot­ta­mi­sen tai­to­ja. Se on ky­kyä hank­kia, muo­ka­ta, tuot­taa, esit­tää, ar­vi­oi­da ja ar­vot­taa tie­toa eri­lai­sis­sa ym­pä­ris­töis­sä ja ti­lan­teis­sa. Tie­toa on osat­ta­va et­siä, käyt­tää ja hyö­dyn­tää mo­niin eri­lai­siin käyt­tö­tar­koi­tuk­siin ja mo­nia eri­lai­sia me­di­oi­ta hyö­dyn­tä­mäl­lä. Tie­don hank­ki­mi­sen ja ar­vi­oi­mi­sen li­säk­si moni­luku­tai­toon liit­tyy tie­don tuot­ta­mi­nen ja esit­tä­mi­nen eri ta­voin, esi­mer­kik­si sa­nal­li­ses­ti, ku­val­li­ses­ti tai nu­mee­ri­ses­ti. Uu­den ope­tus­suun­ni­tel­man mu­kaan op­pi­lai­den tu­lee voi­da har­joit­taa tai­to­jaan sekä pe­rin­tei­sis­sä että moni­me­di­ai­sis­sa, tek­no­lo­gi­aa eri ta­voin hyö­dyn­tä­vis­sä op­pi­mis­ym­pä­ris­töis­sä. Näin toi­mii myös Ih­mi­nen yh­teis­kun­nas­sa -oppi­ma­te­ri­aa­li: tie­toa han­ki­taan, koo­taan ja ar­vi­oi­daan eri läh­teis­tä, ja tie­don poh­jal­ta ra­ken­ne­taan ko­ko­nai­suus, jos­sa hyö­dyn­ne­tään moni­puo­li­sia tie­don tuot­ta­mi­sen ta­po­ja (esi­mer­kik­si teks­ti, kuva, ääni).

Ih­mi­nen yh­teis­kun­nas­sa -pro­jek­ti päh­ki­nän­kuo­res­sa

Pro­jek­tis­sa teh­tiin tie­to- ja vies­tin­tä­tek­niik­kaa hyö­dyn­tä­vä oppi­ma­te­ri­aa­li, joka tu­tus­tut­taa yh­dek­säs­luok­ka­lai­set op­pi­laat yh­teis­kun­nan tar­jo­a­miin pal­ve­lui­hin. Preziin on teh­ty työ­kalu, jon­ka avul­la op­pi­laat voi­vat muo­dos­taa ku­vit­teel­li­sel­le hen­ki­löl­le ns. vir­tu­aa­li­sen elä­män­kaa­ren. Vir­tu­aa­li­sel­le hen­ki­löl­le ke­hi­te­tään per­soo­nal­li­suus ja hä­nen elä­mäs­sään te­ke­mi­ään va­lin­to­ja pe­rus­tel­laan. Eri elä­män­ti­lan­teis­ta teh­dään myös yh­teis­kun­ta­opin asia­si­säl­töi­hin liit­ty­viä tie­don­haku­teh­tä­viä. Työs­ken­te­lyn ta­voit­tee­na on teh­dä ku­vit­teel­li­sen hen­ki­lön elä­män­vai­heis­ta mah­dol­li­sim­man re­a­lis­ti­nen di­gi­taa­li­nen ker­to­mus moni­luku­tai­don kei­noin esi­mer­kik­si dia­e­si­tyk­se­nä tai vi­de­o­na (IMovie, Powerpoint, Prezi jne).

Op­pi­laat opet­te­le­vat teh­tä­vän avul­la et­si­mään ver­kos­ta luo­tet­ta­vaa ja ajan­koh­tais­ta tie­toa. He voi­vat teh­dä teh­tä­vää vai­heit­tain va­li­ten mie­len­kiin­toi­sim­mat osi­ot, ja ryh­mä­työ­nä sitä on help­po ja­kaa eri­lai­siin osiin. Opet­ta­ja voi va­li­ta min­kä­lai­sis­sa ryh­mis­sä ja kuin­ka mon­ta elä­män­ti­lan­net­ta teh­dään. Teh­tä­vä voi­daan teh­dä yh­des­sä oppi­tun­nil­la tai se voi olla pro­jek­ti­työ. Opet­ta­jan kä­siä ei si­do­ta, vaan hän saa mää­ri­tel­lä mm. to­teu­tus­ta­van, aika­tau­lun ja läh­de­viit­tei­den käy­tön. Oppi­ma­te­ri­aa­lia voi käyt­tää moni­puo­li­ses­ti ja se so­vel­tuu hy­vin eri­lai­sil­le op­pi­las­ryh­mil­le. Ma­te­ri­aa­lin ohje­diat an­ta­vat työs­ken­te­lyl­le run­gon, jota voi la­ven­taa ha­lu­a­mal­laan ta­val­la.

Oppi­ma­te­ri­aa­li löy­tyy osoit­tees­ta:

Digi­op­pi­mis­ta moni­puo­li­sim­mil­laan

Di­gi­taa­li­nen op­pi­mi­nen pe­rus­tuu pe­da­go­gi­siin mal­lei­hin, joil­la tu­e­taan op­pi­laan ak­tii­vi­suut­ta, tie­don­haku- ja kä­sit­te­ly­tai­to­ja ja ky­kyä tuot­taa itse tie­toa. Kaik­kia mal­le­ja yh­dis­tää op­pi­jan ak­tii­vi­nen roo­li tie­don han­kin­nas­sa ja tuot­ta­mi­ses­sa. Ih­mi­nen yh­teis­kun­nas­sa -teh­tä­väs­sä on ai­nek­sia use­am­mas­ta pe­da­go­gi­ses­ta mal­lis­ta. Teh­tä­vä ko­ros­taa op­pi­lai­den ak­tii­vi­suut­ta ja yh­teis­työ­tä. Teh­tä­väs­sä on myös pro­jek­ti­op­pi­mi­sen ai­nek­sia, sil­lä aja­tuk­se­na on, että vir­tu­aa­li­sen elä­män­ta­ri­nan muo­dos­ta­mi­nen ete­nee ryh­mäs­sä teh­tä­vä­nä pro­jek­ti­na, jon­ka val­mis tuo­tos esi­tel­lään muul­le ope­tus­ryh­mäl­le. Vir­tu­aa­li­sen elä­män­kaa­ren ra­ken­ta­mi­nen poh­jau­tuu re­aa­li­maa­il­man ti­lan­tei­siin, ja yk­si­lön eri elä­män­vai­hei­siin ra­ken­net­ta­vat ta­pah­tu­mat ja on­gel­man­rat­kai­su poh­jau­tu­vat tosi­e­lä­män mal­lei­hin ja käy­tän­töi­hin. Op­pi­las voi eläy­tyä oman vir­tu­aa­li­sen ”hah­mon­sa” elä­mään, ja ikään kuin roo­li­leik­ki­nä har­joi­tel­la elä­mää.

Läh­teet

Kum­pu­lai­nen( et. al. 2010): Op­pi­mi­sen sil­lat: koh­ti osal­lis­tu­via ym­pä­ris­tö­jä. Yli­o­pis­to­pai­no, Hel­sin­ki.

Kum­pu­lai­nen, Kris­tii­na & Mik­ko­la, Anna (2015): Op­pi­mi­nen ja kou­lu­tus di­gi­taa­li­sel­la aika­kau­del­la. Te­ok­ses­sa Ku­pi­ai­nen, Rei­jo & Kulju, Pir­jo & Mä­ki­nen, Ma­ri­ta (2015): Mikä moni­luku­tai­to? Te­ok­ses­sa Kaar­ti­nen, Ta­pa­ni (toim.): Moni­luku­tai­to kaik­ki kai­kes­sa. Tam­pe­reen Yli­o­pis­to­pai­no Oy.

Kuu­si­kor­pi, Mar­ko (2015) (toim.): Di­gi­taa­li­nen op­pi­mi­nen ja op­pi­mis­ym­pä­ris­töt. Juventes Print Suo­men Yli­o­pis­to­pai­no Oy, Tam­pe­re.

Kuu­si­kor­pi, Mar­ko (2015) (toim.): Di­gi­taa­li­nen op­pi­mi­nen ja op­pi­mis­ym­pä­ris­töt. Juventes Print Suo­men Yli­o­pis­to­pai­no Oy, Tam­pe­re.

In­ter­net -läh­teet:

https://kop­pa.jyu.fi/avoi­met/mit/tie­to­tek­nii­kan-ope­tuk­sen-pe­rus­teet/Opetusmenetelmista-ja-lahestymistavoista/pe­da­go­gi­nen-mal­li

Pe­rus­o­pe­tuk­sen ope­tus­suun­ni­tel­man pe­rus­teet. (http://www.oph.fi/download/163777_pe­rus­o­pe­tuk­sen_ope­tus­suun­ni­tel­man_pe­rus­teet_2014.pdf)

Pro­jek­teis­sa opit­tua2017 Tie­to- ja vies­tin­tä­tek­nii­kan ope­tus­käy­tön pro­jek­ti­työt 201713.4.2017