Tarja Honkanen & Reeta Hautaniemi
Yhteiskuntaopin opetuksen tehtävänä on tutustuttaa oppilaat yhteiskunnan toimintaan ja kansalaisena toimimiseen. Ihminen yhteiskunnassa -projektissa tehtiin avoin oppimateriaali kaikkien yhteiskuntaopin opettajien käyttöön. Oppimateriaalissa tutustutaan yhteiskunnan sähköisiin palveluihin ja tehdään digitaalisen tekniikan keinoin kertomus virtuaalisen ihmisen elämästä yhteiskunnan jäsenenä. Oppilaat pääsevät harjoittelemaan tulevaa elämää varten.
Virtuaaliharjoittelu antaa monipuoliset eväät
Uuden opetussuunnitelman mukaan oppilaat saavat yhteiskuntaopin tunneilla tiedollisen perustan yhteiskunnan toiminnasta ja kansalaisen vaikutusmahdollisuuksista. He kehittyvät oma-aloitteisiksi yhteiskunnallisiksi ja taloudellisiksi toimijoiksi. Tässä valossa myös eri elämänvaiheissa tarvittaviin yhteiskunnallisiin palveluihin tutustuminen on tärkeä osa opetusta. Mitä paremmalla pohjalla palveluiden tuntemus on, sitä todennäköisemmin niitä osataan tarpeen tullen hyödyntää. Yhteiskunnan toimintaan liittyvää tietoa löytyy kattavasti sähköisessä muodossa, ja tämän tiedon oma-aloitteinen hyödyntäminen on yksi keskeisiä kansalaistaitoja ja oppimateriaalin laatimisen kulmakivi.
Ihminen yhteiskunnassa -projektissa laaditun tehtävän tarkoituksena on tukea niin sanotun monilukutaidon kehittymistä. Monilukutaidolla tarkoitetaan erilaisten viestien tulkinnan ja tuottamisen taitoja. Se on kykyä hankkia, muokata, tuottaa, esittää, arvioida ja arvottaa tietoa erilaisissa ympäristöissä ja tilanteissa. Tietoa on osattava etsiä, käyttää ja hyödyntää moniin erilaisiin käyttötarkoituksiin ja monia erilaisia medioita hyödyntämällä. Tiedon hankkimisen ja arvioimisen lisäksi monilukutaitoon liittyy tiedon tuottaminen ja esittäminen eri tavoin, esimerkiksi sanallisesti, kuvallisesti tai numeerisesti. Uuden opetussuunnitelman mukaan oppilaiden tulee voida harjoittaa taitojaan sekä perinteisissä että monimediaisissa, teknologiaa eri tavoin hyödyntävissä oppimisympäristöissä. Näin toimii myös Ihminen yhteiskunnassa -oppimateriaali: tietoa hankitaan, kootaan ja arvioidaan eri lähteistä, ja tiedon pohjalta rakennetaan kokonaisuus, jossa hyödynnetään monipuolisia tiedon tuottamisen tapoja (esimerkiksi teksti, kuva, ääni).
Ihminen yhteiskunnassa -projekti pähkinänkuoressa
Projektissa tehtiin tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntävä oppimateriaali, joka tutustuttaa yhdeksäsluokkalaiset oppilaat yhteiskunnan tarjoamiin palveluihin. Preziin on tehty työkalu, jonka avulla oppilaat voivat muodostaa kuvitteelliselle henkilölle ns. virtuaalisen elämänkaaren. Virtuaaliselle henkilölle kehitetään persoonallisuus ja hänen elämässään tekemiään valintoja perustellaan. Eri elämäntilanteista tehdään myös yhteiskuntaopin asiasisältöihin liittyviä tiedonhakutehtäviä. Työskentelyn tavoitteena on tehdä kuvitteellisen henkilön elämänvaiheista mahdollisimman realistinen digitaalinen kertomus monilukutaidon keinoin esimerkiksi diaesityksenä tai videona (IMovie, Powerpoint, Prezi jne).
Oppilaat opettelevat tehtävän avulla etsimään verkosta luotettavaa ja ajankohtaista tietoa. He voivat tehdä tehtävää vaiheittain valiten mielenkiintoisimmat osiot, ja ryhmätyönä sitä on helppo jakaa erilaisiin osiin. Opettaja voi valita minkälaisissa ryhmissä ja kuinka monta elämäntilannetta tehdään. Tehtävä voidaan tehdä yhdessä oppitunnilla tai se voi olla projektityö. Opettajan käsiä ei sidota, vaan hän saa määritellä mm. toteutustavan, aikataulun ja lähdeviitteiden käytön. Oppimateriaalia voi käyttää monipuolisesti ja se soveltuu hyvin erilaisille oppilasryhmille. Materiaalin ohjediat antavat työskentelylle rungon, jota voi laventaa haluamallaan tavalla.
Oppimateriaali löytyy osoitteesta:
Digioppimista monipuolisimmillaan
Digitaalinen oppiminen perustuu pedagogisiin malleihin, joilla tuetaan oppilaan aktiivisuutta, tiedonhaku- ja käsittelytaitoja ja kykyä tuottaa itse tietoa. Kaikkia malleja yhdistää oppijan aktiivinen rooli tiedon hankinnassa ja tuottamisessa. Ihminen yhteiskunnassa -tehtävässä on aineksia useammasta pedagogisesta mallista. Tehtävä korostaa oppilaiden aktiivisuutta ja yhteistyötä. Tehtävässä on myös projektioppimisen aineksia, sillä ajatuksena on, että virtuaalisen elämäntarinan muodostaminen etenee ryhmässä tehtävänä projektina, jonka valmis tuotos esitellään muulle opetusryhmälle. Virtuaalisen elämänkaaren rakentaminen pohjautuu reaalimaailman tilanteisiin, ja yksilön eri elämänvaiheisiin rakennettavat tapahtumat ja ongelmanratkaisu pohjautuvat tosielämän malleihin ja käytäntöihin. Oppilas voi eläytyä oman virtuaalisen ”hahmonsa” elämään, ja ikään kuin roolileikkinä harjoitella elämää.
Lähteet
Kumpulainen( et. al. 2010): Oppimisen sillat: kohti osallistuvia ympäristöjä. Yliopistopaino, Helsinki.
Kumpulainen, Kristiina & Mikkola, Anna (2015): Oppiminen ja koulutus digitaalisella aikakaudella. Teoksessa Kupiainen, Reijo & Kulju, Pirjo & Mäkinen, Marita (2015): Mikä monilukutaito? Teoksessa Kaartinen, Tapani (toim.): Monilukutaito kaikki kaikessa. Tampereen Yliopistopaino Oy.
Kuusikorpi, Marko (2015) (toim.): Digitaalinen oppiminen ja oppimisympäristöt. Juventes Print Suomen Yliopistopaino Oy, Tampere.
Kuusikorpi, Marko (2015) (toim.): Digitaalinen oppiminen ja oppimisympäristöt. Juventes Print Suomen Yliopistopaino Oy, Tampere.
Internet -lähteet:
https://koppa.jyu.fi/avoimet/mit/tietotekniikan-opetuksen-perusteet/Opetusmenetelmista-ja-lahestymistavoista/pedagoginen-malli
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. (http://www.oph.fi/download/163777_perusopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf)
Projekteissa opittua2017 Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön projektityöt 201713.4.2017