Outi Veskoniemi
Käsitys hyvästä ja sopivasta käytöksestä sekä tavoista on sidoksissa kulttuuriin jossa yksilö elää. Kulttuuri on ihmiselle viitekehys. Kulttuurin käsitteelle ei ole olemassa kaikenkattavaa määritelmää, vaan se voidaan ymmärtää monella eri tavalla näkökulmasta riippuen. Kulttuurik-si voidaankin ymmärtää lähes kaikki ihmiselämään liittyvä. Suuri osa kulttuurista on piilossa pinnan alla ja vain pieni osa näkyvää. Tähän näkyvään osaan kuuluvat pukeutumiseen ja käyt-täytymiseen liittyvät säännöt ja tavat, ruoka, musiikki ja kieli. Ihmiset muodostavat yhteisöjä kulttuuripiirien sisällä. Yhteisöjen sisälle muodostuu käyttäytymissääntöjä –ja tapoja, joita yh-teisön jäsenien odotetaan noudattavan. Ne helpottavat kanssakäymistä ja asioiden sujumista. Hyvät tavat ja käytös ovat muokkautuneet yhteisöjen käytössä vuosien kuluessa. Uuden syn-tymisen myötä syntyy myös uusia tapoja. Internetin maailma ja sosiaalinen media ovat esi-merkkejä uusista keksinnöistä, jotka vaativat tapojen mukautumista. Matkailu ulkomailla ja yleinen kansainvälistyminen tuovat tullessaan uusia tapoja. Aluksi ne herättävät sekä ihastusta että vastustusta, mutta ajan kuluessa uudet tavat hyväksytään. Niistä muodostuu normi, ylei-sesti hyväksytty menettelytapa. Mikä on sitten hyvän tavan määritelmä? Hyvä tapa luo positii-vista ilmapiiriä, edistää kommunikointia ja asioiden sujumista. Hyvät tavat muodostavat ihmis-ten ympärille suojan, jossa ihmiset voivat hyvin.
Käytös-ja tapatietous on ihmiselle tarpeellista lähes koko elämän. Sitä voi myös opiskella eri ikävaiheissa. Tämän projektitehtävän tarkoitus on pohtia minkälainen kurssi käytös- ja tapatie-toudesta voidaan rakentaa. Kohderyhmäksi projektissa on rajattu aikuisopiskelijat ja oppimis-ympäristöksi verkko-oppimisympäristö. Aikuiskoulutuksessa tietoverkot ovat tärkeä opiskelun mahdollistaja. Lähtökohta oppimisympäristön rakentamisessa on mitä opiskelijan ajatellaan siellä tekevän ja oppivan. Sisällön rakentamisessa tärkeää on, että se on helposti muokattavissa, mahdollistaa vuorovaikutuksen ja orientoi opiskelijat hyvin aiheeseen. Käytös-ja tapatietous kurssin oppimisalustaksi sopii perinteinen Moodle. Vuorovaikutuksessa hyödynnetään keskus-telualueita, chatia ja Skypea. Kurssi koostuu neljästä pääteemasta, jotka ovat 1. Arjen käytös- ja tapatietous 2. Käytös-ja tapatietous kansainvälisessä kohtaamisessa 3. Käytös-ja tapatietous verkossa ja 4. Juhlien käytös-ja tapatietous. Kurssin tehtävät sijoitetaan tutkivan oppimisen viitekehykseen. Opiskelijoita kannustetaan itseohjautuvuuteen ja aktiiviseen tiedonhankin-taan. Opettaja on ryhmän asiantuntijajäsen, jonka on tärkeää olla mukana dialogissa ratkaise-massa ongelmia, antamassa tietoa ja esittämässä omia ajatuksiaan esillä olevista aiheista. Opet-tajan lisäksi opiskelijat ohjaavat itse oppimistaan valitsemalla tehtäviensä aiheiksi itseään kiin-nostavia teemoja kurssin sisältöjen puitteissa. Jokaiseen pääteemaan suunnitellaan opiskelijoita aktivoivia keskustelutehtäviä. Lopuksi jokainen opiskelija kirjoittaa henkilökohtaisen koosteen keskusteluista oppimispäiväkirjan tapaan. Kurssin tehtäviin kuuluu myös yhden esseen kirjoit-taminen. Esseen aihe valitaan kurssin neljästä pääteemasta. Esseen aiheita voivat olla esimer-kiksi 1. Juhlapukeutuminen tai 2. Small talk kulttuurien välisessä kohtaamisessa. Kurssi arvioi-daan lopuksi numerolla.
Lähteet:
Benjamin, S. 2014. Kulttuuri-identiteetti – Merkitys kehitykselle ja kotoutumiselle. Teoksessa M. Laine (toim.) Kulttuuri-identiteetti & Kasvatus. Kulttuuriperintökasvatus kotoutumisen
tukena. Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seuran julkaisuja 8, 56-105.
Suominen, R. & Hakanurmi, S. 2013. Verkko-opettaja. E-kirja. Klaava Media.
Valonen, H. 2014. Hyvä käytös. Kaikki mitä tulee tietää. Helsinki: Auditorium Kustannusosa-keyhtiö.
Kuva Pixabay