Videoita ja kuvaa Suomi 100 -teemalla

Min­na Mal­mi, Eli­na Juvell, Päi­vi Pässilä & Nii­na Vuo­ri

Mah­dol­li­suu­det hyö­dyn­tää vi­de­oi­ta oppi­tun­neil­la ovat mo­net. Esi­mer­kik­si digi­ta­ri­nat, ly­hy­et videoklipit, vi­de­o­päi­vä­kir­ja tai pa­lau­te­vi­deo tuo­vat moni­puo­li­suut­ta niin kiel­ten kuin mui­den­kin ai­nei­den ope­tuk­seen. Ko­kei­lim­me, mi­ten digi­ta­ri­noi­den työs­tä­mi­nen pär­jää pe­rin­tei­sil­le kir­joi­tel­mil­le, ja ver­ta­sim­me op­pi­lai­den pa­laut­tei­ta. Ai­hee­na oli Suo­mi 100, jota kah­dek­san­nen luo­kan op­pi­laat to­teut­ti­vat äi­din­kie­len­tun­nil­laan ku­vin, vi­de­oin ja kir­joi­tel­min.

Ko­kei­lu

Op­pi­lai­den vi­de­o­pro­jek­tit ete­ni­vät digi­ta­ri­noil­le pe­rin­tei­sel­lä kaa­val­la: idea, me­di­a­ma­te­ri­aa­li, käsi­kir­joi­tus, edi­toin­ti ja jul­kai­su. Jäl­kim­mäi­nen teh­tiin op­pi­lai­den yh­tei­sel­lä pää­tök­sel­lä sul­je­tus­ti kou­lun omas­sa Pedanetissä ja You­tu­bes­sa. Val­miit työt ovat nä­ky­vil­lä vain oman luo­kan op­pi­lail­le. Aluk­si projektilaisten kans­sa pi­det­tiin idea­rii­hi, ja jo­kai­nen ryh­mä hy­väk­syt­ti oman suun­ni­tel­man­sa opet­ta­jal­la en­nen ka­me­raan tart­tu­mis­ta. Me­di­a­ma­te­ri­aa­lin ke­rää­mis­tä ja edi­toin­tia var­ten op­pi­lail­la oli käy­tös­sä kou­lun pöy­tä­ko­neet, läp­pä­rit ja vi­de­o­ka­me­rat, sekä omat äly­pu­he­li­men­sa. Ku­vat­ta­va­na oli­vat op­pi­laat itse, mut­ta osa käyt­ti hyö­dyk­seen myös val­mii­ta klippejä You­tu­bes­ta tai itse piir­tä­mi­ään säh­köi­siä sar­ja­ku­via. Edi­toin­ti to­teu­tet­tiin mm. seu­raa­vin so­vel­luk­sin: Imovie, Movie maker, Videopad, You­tu­ben edi­toin­ti­so­vel­lus, Kinemaster, Movie stars, Story board ja Text on photos. Val­miit vi­de­ot oli­vat kes­tol­taan 2-3 min. Opet­ta­jan oh­ja­tes­sa ja kan­nus­ta­es­sa, op­pi­laat hoi­ti­vat ku­vauk­sen ja edi­toin­nin itse. Kir­joi­tel­mat puo­les­taan to­teu­tet­tiin yk­si­löi­ty­nä, opet­ta­jan oh­jaa­mi­na pro­ses­sei­na, ja nii­tä edel­si ide­oin­ti ja suun­ni­tel­ma. Kir­joit­ta­mi­sen apu­na sai käyt­tää idea­kart­taa. Ai­kaa pro­jek­tiin kum­mat­kin ryh­mät sai­vat sa­man ver­ran: kah­dek­san kol­men var­tin oppi­tun­tia, ja se riit­ti mai­ni­os­ti.

Kir­joit­ta­mis­ryh­mäl­tä saa­dun pa­laut­teen mu­kaan pro­jek­ti oli help­po ja mu­ka­va, sil­lä kir­joit­ta­mi­nen oli heil­le tut­tu työs­ken­te­ly­tapa. Moni täs­tä ryh­mäs­tä koki ku­vaa­mi­sen etäi­se­nä, sil­lä he ei­vät ol­leet tu­tus­tu­neet tar­vit­ta­viin työ­ka­lui­hin tai esim. vi­de­on edi­toin­tiin. Videoprojektilaisten pa­laut­tees­ta voi kui­ten­kin pää­tel­lä, että jos­kus on hyvä vaih­taa tut­tu­ja ku­vi­oi­ta ja ko­keil­la jo­ta­kin uut­ta. Suu­ri­mal­la osal­la vi­de­o­pro­jek­ti on­nis­tui hy­vin, ja op­pi­laat toi­voi­vat, että sa­man­kal­tai­sia pro­jek­te­ja teh­täi­siin enem­män. Osa oppi jopa näyt­te­le­mään pro­jek­tin ai­ka­na, ja pro­jek­tin työs­tä­mi­nen ko­et­tiin mie­lek­kää­nä. Ne­ga­tii­vi­se­na puo­le­na mai­nit­tiin han­ka­luu­det edi­toin­nis­sa sekä ai­heen ra­jaus. Opet­ta­ja koki pro­jek­tin en­nen kaik­kea po­si­tii­vi­se­na op­pi­mis­ko­ke­muk­se­na:

“Oma osaa­mi­se­ni TVT-lait­tei­den suh­teen on vie­lä opet­te­lun as­teel­la, mut­ta op­pi­lai­den kans­sa yh­des­sä teh­den opin myös mi­nä­kin. Op­pi­lai­den in­nos­tus tart­tuu hel­pos­ti, ja op­pi­mis­ko­ke­muk­ses­ta tuli mo­nin­ker­tai­nen. Jäl­ki­kä­teen aja­tel­tu­na, kun an­taa op­pi­lail­le lä­hes va­paat kä­det tuo­tok­sen ja to­teu­tuk­sen suh­teen, ih­mei­tä ta­pah­tuu.”

Mil­lä vi­de­oi­ta voi teh­dä ja mi­hin ne voi la­da­ta?

Näi­tä asi­oi­ta ehkä moni opet­ta­ja poh­tii suun­ni­tel­les­saan en­sim­mäis­tä vi­de­o­pro­jek­ti­aan. Kan­nat­taa muis­taa, että ta­val­li­set äly­pu­he­li­met ja läp­pä­rit si­säl­tä­vät jo sel­lai­se­naan mel­ko hy­vät ku­van­muok­kaus- ja edi­toin­ti­so­vel­luk­set, ja äly­pu­he­li­men­kin ka­me­ra on yleen­sä riit­tä­vä ku­vaa­maan muu­ta­man mi­nuu­tin klippiä. On kui­ten­kin ole­mas­sa hy­viä so­vel­luk­sia mm. oman näy­tön ku­vaa­mi­seen, jol­loin voi­daan esim. an­taa pa­lau­tet­ta vi­de­ol­la. Yksi esi­merk­ki on Screencast-o-matic, mikä on erit­täin help­po­käyt­töi­nen, il­mai­nen, ja no­pe­as­ti la­dat­ta­vis­sa. Edi­toin­tiin so­vel­tu­vat hy­vin Win­dow­sin Moviemaker, Applen iMovie tai  jos ha­lu­aa hyö­dyn­tää ani­maa­ti­o­ta, DVolver tai Cartoon Camera. Digi­ta­ri­noi­den to­teu­tuk­ses­sa voi ylem­pä­nä mai­nit­tu­jen li­säk­si ko­keil­la myös Photo Story 3 -so­vel­lus­ta. Se löy­tyy Mic­ro­sof­tin si­vuil­ta ja on help­po aloit­te­li­jal­le.

Val­mii­ta tuo­tok­sia voi­daan ja­kaa esim. säh­köi­ses­sä op­pi­mis­ym­pä­ris­tös­sä tai pil­ves­sä. Suo­mi 100 -ko­kei­lus­sa hyö­dyn­net­tiin Pedanettiä. Vi­de­oi­den tal­len­nus­pal­ve­lui­ta tar­jo­a­vat myös Dropbox, Box, Vimeo, Goog­le Drive, Sync, Sugarsync, WeVideo ja MoVie. Toki vi­de­oi­ta voi­daan myös ja­kaa Whatsapp- tai Face­book-ryh­mäs­sä.

Pro­jek­teis­sa opit­tua2017 Tie­to- ja vies­tin­tä­tek­nii­kan ope­tus­käy­tön pro­jek­ti­työt 201713.4.2017