Pelillisyys ja videot opetuksessa italian kielen verkkokurssilla

Sirk­ku Tunkkari-Yli-Suo­mu

Uu­den tek­no­lo­gi­an ja sen  ope­tuk­seen koh­dis­tu­vien pai­neit­ten ai­heut­ta­mien vaa­ti­mus­ten mu­kaan yhä suu­rem­pi osa ope­tuk­ses­ta on siir­ty­mäs­sä verk­koon. Myös kiel­ten­o­pe­tuk­ses­sa, jos­sa on pe­rin­tei­ses­ti suo­sit­tu kon­tak­ti­o­pe­tus­ta, käy­te­tään yhä use­am­min TVT-tek­no­lo­gi­aa ja sen luo­mia mah­dol­li­suuk­sia. Kiin­nos­tus kiel­ten­o­pis­ke­luun on usein var­sin­kin ylä­as­teel­la poh­ja­lu­ke­mis­saan ja eri­lai­set pe­lit ja vi­de­ot li­sää­vät kiin­nos­tus­ta sii­hen. Ne so­pi­vat myös kes­kit­ty­mis­vai­keuk­sis­ta kär­si­vil­le op­pi­lail­le. Mah­dol­li­suus itse ko­keil­la pe­le­jä ja nii­den eri vaih­to­eh­to­ja konk­reet­ti­ses­ti li­sää op­pi­lait­ten oman kie­len­käy­tön ak­tii­vi­suut­ta ja täl­lä ta­voin voi opis­kel­la it­se­näi­ses­ti myös il­man luok­kaa. Nor­maa­lis­ti kiel­ten opis­ke­lu voi var­sin­kin kär­si­mät­tö­mis­tä op­pi­lais­ta tun­tua lii­an ko­val­ta puur­ta­mi­sel­ta, mut­ta pe­lien avul­la se muut­tuu mie­len­kiin­toi­sem­mak­si ja sa­no­ja op­pii huo­maa­mat­taan. On­kin to­det­tu, että var­sin­kin poi­kien eng­lan­nin­kie­len tai­to on pa­ran­tu­nut tie­to­kone­pe­lien myö­tä.

Anna von Zansen (2014) to­te­aa mo­bii­li­op­pi­mi­sen ja pe­lil­li­syy­den vai­kut­ta­van kiel­ten ope­tuk­seen ren­tout­ta­vas­ti, lei­kil­li­ses­ti ja mo­ti­voi­vas­ti. Sii­nä hyö­dyn­ne­tään myös ute­li­ai­suut­ta ja te­ke­mäl­lä op­pi­mis­ta ja opis­ke­lua on help­po jat­kaa sil­loin, kun se it­sel­le so­pii, esim. bus­sis­sa is­tu­es­sa. Kiel­ten opis­ke­lu voi­daan ot­taa osak­si ar­jen toi­min­to­ja ja se voi olla sään­nöl­lis­tä.  Pro­ses­sis­sa on mu­ka­na osal­lis­ta­mi­nen, yh­teis­toi­min­nal­li­suus, vuo­ro­vai­ku­tus, työ­e­lä­män tai­dot sekä au­tent­ti­set vies­tin­täti­lan­teet. Opis­ke­li­jal­la on mah­dol­li­suus eriyt­tää ope­tus­ta ja ede­tä omaa vauh­ti­aan. Äly­pu­he­li­met saa­daan näin hyö­ty­käyt­töön. (Zansen 2014.)

Tie­to­tek­nii­kan käyt­tö mah­dol­lis­taa myös opis­ke­lun etäi­syy­des­tä riip­pu­mat­ta. Var­sin­kin har­vi­nais­ten kiel­ten opis­ke­li­ja­ryh­mät ovat usein pie­niä ja kurs­sien kes­kit­ty­es­sä suu­rem­mil­le paik­ka­kun­nil­le opis­ke­li­joi­den etäi­syy­det opis­ke­lu­paik­ka­kun­nas­ta kas­va­vat. Kos­ka kaik­ki ei­vät ha­lua läh­teä kym­me­nien kilo­met­rien pää­hän kie­li­kurs­sil­le, opis­ke­lu jäi­si muu­ten to­teu­tu­mat­ta. Verk­ko­kurs­sit ta­voit­ta­vat opis­ke­li­jat pit­kän­kin mat­kan ta­kaa ja yh­del­lä kurs­sil­la voi olla opis­ke­li­joi­ta ym­pä­ri Suo­mea. Esim. kes­kus­te­lu- ja fo­ne­tii­kan kurs­seil­la on pe­rin­tei­ses­ti ol­lut yli­o­pis­toil­la läs­nä­olo­pak­ko, mut­ta ny­ky­ään nii­tä­kin voi opis­kel­la ver­kos­sa.

Kurs­sin to­teu­tus

Ita­li­an kie­len verk­ko­kurs­si to­teu­te­taan 10 vii­kon ai­ka­na, joi­hin si­säl­tyy 5 verk­ko-oppi­tun­tia ja 5 etä­o­pe­tus­viik­koa. Kurs­sin ta­voit­tee­na on ita­li­an käyt­tö arki­päi­vän ti­lan­teis­sa. Ope­tus on tar­koi­tus to­teut­taa ai­kuis­o­pis­ke­li­joil­le, jot­ka ha­lu­a­vat opis­kel­la ita­li­an al­kei­ta. Kurs­sil­la tu­tus­tu­taan ita­li­an al­kei­siin vi­de­on ja ää­nit­tei­den avul­la. Kap­pa­leit­ten teks­te­jä ja kuun­te­lu­teh­tä­viä kuun­nel­laan ver­kos­sa ja kurs­sin ää­nit­tei­tä ja pe­le­jä voi pe­la­ta myös it­se­näi­ses­ti oppi­tun­tien ulko­puo­lel­la.

Kurs­si on laa­dit­tu Open office impress -esi­tyk­se­nä käyt­tä­en poh­ja­na In pi­az­za 1 -oppi­kir­jaa (Marchesani, Meh­to­nen & Soi­ni­nen-Saa­ri 2008), joka to­teu­te­taan Eliademy-op­pi­mis­ym­pä­ris­tös­sä. Sen li­säk­si käy­te­tään Face­boo­kia, jon­ka kaut­ta kurs­sis­ta tie­do­te­taan, an­ne­taan koti­teh­tä­viä ja ryh­män jä­se­net voi­vat kes­kus­tel­la cha­tis­sa sekä jul­kais­ta ku­via tai mui­ta jul­kai­su­ja. Kurs­sin vii­des­tä oppi­tun­nis­ta on esi­merk­ki­nä en­sim­mäi­nen, jos­sa on alus­sa itse teh­ty kurs­sin esit­te­ly­vi­deo, in­ter­ne­tis­tä la­dat­tu fo­ne­tii­kan ään­tä­mis­har­joi­tus­vi­deo (Loecsen 2017), itse ku­vat­tu­ja ku­via Ita­li­as­ta, jot­ka on li­sät­ty tie­dos­tos­ta ja kuva­kaap­pauk­sel­la li­sät­ty­jä ku­via (Theatre Lit Wiki 2017, BBC Two 2017). Ku­van oli­si saa­nut tal­len­net­tua muu­ten­kin, mut­ta ha­lu­sin ko­keil­la kuva­kaap­paus­ta ja sen avul­la so­pi­vien ra­jaus­ten va­lit­se­mi­nen on ku­van muok­kaus­ta hel­pom­paa. Tun­nin lo­puk­si la­da­taan BBC:n Italianissimo You­Tu­be-vi­deo (2017). Li­sä­sin myös link­ke­jä mui­hin verk­ko­si­vus­toi­hin (Altervista 2017 & Yle 2012) ja  sana­pe­lei­hin (Loecsen 2017), joi­ta opis­ke­li­ja voi pe­la­ta myös it­se­näi­ses­ti.

Vas­taa­van­lai­nen kurs­si to­teu­tet­tiin ai­kuis­o­pis­ke­li­joil­le ke­vääl­lä 2016 Skypen ja Face­boo­kin avul­la ja kurs­si on sii­tä eteen­päin ke­hi­tet­ty ver­sio. Pro­jek­tin an­si­os­ta sel­lai­set­kin opis­ke­li­jat, jot­ka ei­vät muu­ten oli­si kurs­sil­le osal­lis­tu­neet, oli­vat mu­ka­na. Osa osal­lis­tui kurs­sil­le ai­no­as­taan etä­teh­tä­viä te­ke­mäl­lä, kos­ka heil­lä ei ol­lut Skype-tun­nuk­sia. Ko­ke­mus opet­ti myös sen, ett­ei kaik­ki aina vält­tä­mät­tä suju suun­ni­tel­mien mu­kaan. In­ter­net-yh­tey­det pät­ki­vät, ääni saat­toi vii­väs­tyä, eikä kon­tak­tia aina saa­tu. Nor­maa­lis­sa Skypessä en pys­ty­nyt muo­dos­ta­maan yh­teyt­tä ta­val­li­sen ja Skype for Bu­si­ness -käyt­tä­jän vä­lil­lä. Pe­lien ja vi­de­oi­den upo­tus käy­tän­nös­sä osoit­tau­tui haas­teel­li­sek­si. Kai­ken kaik­ki­aan täy­tyi­si oh­jel­miin pe­reh­tyä en­tis­tä pa­rem­min eri­lais­ten on­gel­mien vält­tä­mi­sek­si. TVT-kou­lu­tuk­sen riit­tä­vä hal­lin­ta on­kin tär­keä edel­ly­tys verk­ko­kurs­sien toi­mi­vuu­den kan­nal­ta. Vii­me­vuo­ti­nen kurs­si oli rää­tä­löi­ty vas­taa­maan ky­sei­sen opis­ke­li­ja­jou­kon tar­pei­ta, vaik­ka sii­nä nou­da­tet­tiin­kin opin­to­suun­ni­tel­maa. Jous­ta­vuus opin­nois­sa on tär­ke­ää opis­ke­li­joi­den pi­tä­mi­ses­sä kurs­sil­la, kos­ka hei­dän pi­täi­si ko­kea opis­ke­lun­sa mie­lek­kääk­si ja joi­den­kin osal­lis­tu­mis­mah­dol­li­suu­det nor­maa­lil­le, sään­nöl­li­ses­ti il­tai­sin ko­koon­tu­val­le kurs­sil­le voi­vat olla vuo­ro- tai ilta­työn ta­kia han­ka­lia. Verk­ko­kurs­si on heil­le usein ai­noa vaih­to­ehto.

Kurs­si on suun­ni­tel­tu tu­ke­maan In pi­az­za 1 -oppi­kir­jan avul­la ta­pah­tu­vaa opis­ke­lua ja vah­vis­ta­maan opin­to­ja sekä tuo­maan uut­ta in­nos­tus­ta ja hou­kut­te­le­maan nuo­rem­pia opis­ke­li­joi­ta kurs­sil­le vi­de­oi­den ja pe­lien avul­la. Päi­vi Hak­ka­rai­nen ja Kari Kum­pu­lai­nen (2011, 12) pi­tä­vät liik­ku­van ku­van avul­la saa­vu­tet­ta­vis­ta op­pi­mi­sen ulot­tu­vuuk­sis­ta nä­ke­mis­tä ensi­si­jai­se­na. Liik­ku­van ku­van avul­la voi näh­dä sel­lai­sia asi­oi­ta, joi­ta oli­si­vat muu­ten vai­kei­ta tai mah­dot­to­mia ha­vai­ta. Vi­de­on käyt­tö te­kee koh­teen tu­tuk­si, (Hak­ka­rai­nen & Kum­pu­lai­nen 2011, 12) ku­ten Italianissimo -vi­deo (BBC Two 2017), sa­moin ku­vat ita­li­as­ta ja Commedia del arten hah­mois­ta (Theatre Lit Wiki 2017).  Kurs­sin koh­de­ryh­mäl­lä on ole­mas­sa myös Face­book-sivu, jol­la tie­do­te­taan kurs­sin ko­koon­tu­mis­a­jois­ta ja muis­ta eri­lai­sis­ta ta­pah­tu­mis­ta. Face­book-ryh­mä  löy­tyy osoit­tees­ta: https://www.face­book.com/groups/141737689499119/

Pro­jek­teis­sa opit­tua2017 Tie­to- ja vies­tin­tä­tek­nii­kan ope­tus­käy­tön pro­jek­ti­työt 201713.4.2017