Ossi Valtonen
Koulumaailmassa etsitään jatkuvasti uusia menetelmiä saavuttaa hyvää oppimista. Digitaaliset menetelmät ovat saapuneet rynnäköllä koulumaailmaan ja odotukset niiden käytöstä apuvälineinä opetuksessa ovat jo lähes saavuttamattomat. Projektissani yhdistellään eri oppiaineita, perinteisiä opetusmenetelmiä sekä digitaalisia menetelmiä. Tavoitteellisena lopputuloksena syntyy yhteistyössä museon kanssa digitaalinen peli, jota voidaan pelata koulussa tai sen ulkopuolella.
Tällä hetkellä projektista käsinkosketeltavaa vain pihamaalauksen maalaussapluuna, jolla koulujen pihalle saadaan kartat.
Digitaalinen tarinankerronta
Oppilaat rakentavat digitaalisessa oppimisympäristössä materiaalia, joka lopuksi yhdistetään opetusmateriaaliksi museomme seinättömään museoon. Projektissa pyritään tuomaan historiaa esille nykypäivän tarinankerronnan menetelmin. Digitaalisella tarinankerronnalla on sama tarkoitus kuin perinteisellä tarinankerronnalla: Saada aikaan kokemuksia ja tunteita sekä välittää yleisölle jokin viesti. Tämä viesti voidaan tehdä yhteisöllisesti ja lopulta vielä jakaa moderneja kanavia pitkin muillekin nähtäväksi
Projektin suuntaviivat
Projektimme alkaa tutustumisella kuntamme vanhoihin, osin jo lopettaneisiin kouluihin. Aiheeseen on tarkoitus tutustua kuvien, tietotekstien, haastatteluiden ja internetin avulla. Taustatiedon avulla luodaan jokaiselle oppilaalle fiktiivinen rooli koulumaailmasta noin sadan vuoden takaa. Roolien ja muun aiheeseen tutustumisen avulla oppilaat luovat oman ryhmänsä kanssa historiallisen digitaalisen tarinan esimerkiksi jostain kuvitellusta tai oikeasta historiallisesta tapahtumasta. Eri ryhmät keskittyvät eri kouluihin, joten toivon saavaamme aikaan esittelyn kuntamme vanhoista kouluista Digitaalisten tarinoiden avulla.
Seinätön museo ja pelin tekeminen
Tarinoiden tekemisen jälkeen syvennymme vielä hieman koulujen oikeisiin historiallisiin tietoihin, joista jokainen ryhmä laatii monivalintakysymyksiä liitettäväksi seinättömän museon alustalle. Seinättömän museon alustalla olevalle tietopankille on olemassa toinenkin käyttötarkoitus. Sen avulla pelataan Afrikan tähti -tyyppistä peliä, jonka oppilaat saavat suunnitella. Pelissä edetään koulun pihalle maalatulla kuntamme kartalla oppilaiden suunnitteleman pelin mukaisesti. Tarkoitus on yhdistää näin digitaalisuus, paikallistuntemus ja liikunta. Katsotaan, kuinka käy.
Digitaalisen tarinankerronnan käyttö opetuksessa on lisääntynyt huimasti lähivuosien aikana ja tulee lisääntymään myös opetusmenetelmänä. Se on yhteisöllinen, monipuolista vuorovaikutusta lisäävä menetelmä. Menetelmässä opitaan käyttämään teknologiaa viihtymisen ohella myös oppimisen välineenä. Digitaalisten laitteiden tuominen koulun arkeen on hankalaa. Oppilaat mieltävät mobiililaitteet hauskanpitoon ja opettajilla ei ole tarpeeksi työkaluja laitteiden valjastamiseen tehokkaiksi opetusvälineiksi.
Projekteissa opittua2017 Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön projektityöt 201713.4.2017