Kotiseutuhistoriaa diginatiivien tuottamana

Ossi Val­to­nen

Kou­lu­maa­il­mas­sa et­si­tään jat­ku­vas­ti uu­sia me­ne­tel­miä saa­vut­taa hy­vää op­pi­mis­ta. Di­gi­taa­li­set me­ne­tel­mät ovat saa­pu­neet ryn­nä­köl­lä kou­lu­maa­il­maan ja odo­tuk­set nii­den käy­tös­tä apu­vä­li­nei­nä ope­tuk­ses­sa ovat jo lä­hes saa­vut­ta­mat­to­mat. Pro­jek­tis­sa­ni yh­dis­tel­lään eri oppi­ai­nei­ta, pe­rin­tei­siä ope­tus­me­ne­tel­miä sekä di­gi­taa­li­sia me­ne­tel­miä. Ta­voit­teel­li­se­na lop­pu­tu­lok­se­na syn­tyy yh­teis­työs­sä mu­se­on kans­sa di­gi­taa­li­nen peli, jota voi­daan pe­la­ta kou­lus­sa tai sen ulko­puo­lel­la.


Täl­lä het­kel­lä pro­jek­tis­ta kä­sin­kos­ke­tel­ta­vaa vain piha­maa­lauk­sen maa­laus­sap­luu­na, jol­la kou­lu­jen pi­hal­le saa­daan kar­tat.

Di­gi­taa­li­nen ta­ri­nan­ker­ron­ta

Op­pi­laat ra­ken­ta­vat di­gi­taa­li­ses­sa op­pi­mis­ym­pä­ris­tös­sä ma­te­ri­aa­lia, joka lo­puk­si yh­dis­te­tään ope­tus­ma­te­ri­aa­lik­si mu­se­om­me sei­nät­tö­mään mu­se­oon. Pro­jek­tis­sa py­ri­tään tuo­maan his­to­ri­aa esil­le nyky­päi­vän ta­ri­nan­ker­ron­nan me­ne­tel­min. Di­gi­taa­li­sel­la ta­ri­nan­ker­ron­nal­la on sama tar­koi­tus kuin pe­rin­tei­sel­lä ta­ri­nan­ker­ron­nal­la: Saa­da ai­kaan ko­ke­muk­sia ja tun­tei­ta sekä vä­lit­tää ylei­söl­le jo­kin vies­ti. Tämä vies­ti voi­daan teh­dä yh­tei­söl­li­ses­ti ja lo­pul­ta vie­lä ja­kaa mo­der­ne­ja ka­na­via pit­kin muil­le­kin näh­tä­väk­si

Pro­jek­tin suun­ta­vii­vat

Pro­jek­tim­me al­kaa tu­tus­tu­mi­sel­la kun­tam­me van­hoi­hin, osin jo lo­pet­ta­nei­siin kou­lui­hin. Ai­hee­seen on tar­koi­tus tu­tus­tua ku­vien, tie­to­teks­tien, haas­tat­te­lui­den ja in­ter­ne­tin avul­la. Taus­ta­tie­don avul­la luo­daan jo­kai­sel­le op­pi­laal­le fik­tii­vi­nen roo­li kou­lu­maa­il­mas­ta noin sa­dan vuo­den ta­kaa. Roo­lien ja muun ai­hee­seen tu­tus­tu­mi­sen avul­la op­pi­laat luo­vat oman ryh­män­sä kans­sa his­to­ri­al­li­sen di­gi­taa­li­sen ta­ri­nan esi­mer­kik­si jos­tain ku­vi­tel­lus­ta tai oi­ke­as­ta his­to­ri­al­li­ses­ta ta­pah­tu­mas­ta. Eri ryh­mät kes­kit­ty­vät eri kou­lui­hin, jo­ten toi­von saa­vaam­me ai­kaan esit­te­lyn kun­tam­me van­hois­ta kou­luis­ta Di­gi­taa­lis­ten ta­ri­noi­den avul­la.

Sei­nä­tön mu­seo ja pe­lin te­ke­mi­nen

Ta­ri­noi­den te­ke­mi­sen jäl­keen sy­ven­nym­me vie­lä hie­man kou­lu­jen oi­kei­siin his­to­ri­al­li­siin tie­toi­hin, jois­ta jo­kai­nen ryh­mä laa­tii moni­va­lin­ta­ky­sy­myk­siä lii­tet­tä­väk­si sei­nät­tö­män mu­se­on alus­tal­le. Sei­nät­tö­män mu­se­on alus­tal­la ole­val­le tie­to­pan­kil­le on ole­mas­sa toi­nen­kin käyt­tö­tar­koi­tus. Sen avul­la pe­la­taan Af­ri­kan täh­ti -tyyp­pis­tä pe­liä, jon­ka op­pi­laat saa­vat suun­ni­tel­la. Pe­lis­sä ede­tään kou­lun pi­hal­le maa­la­tul­la kun­tam­me kar­tal­la op­pi­lai­den suun­nit­te­le­man pe­lin mu­kai­ses­ti. Tar­koi­tus on yh­dis­tää näin di­gi­taa­li­suus, pai­kal­lis­tun­te­mus ja lii­kun­ta.  Kat­so­taan, kuin­ka käy.

Di­gi­taa­li­sen ta­ri­nan­ker­ron­nan käyt­tö ope­tuk­ses­sa on li­sään­ty­nyt hui­mas­ti lähi­vuo­sien ai­ka­na ja tu­lee li­sään­ty­mään myös ope­tus­me­ne­tel­mä­nä. Se on yh­tei­söl­li­nen, moni­puo­lis­ta vuo­ro­vai­ku­tus­ta li­sää­vä me­ne­tel­mä. Me­ne­tel­mäs­sä opi­taan käyt­tä­mään tek­no­lo­gi­aa viih­ty­mi­sen ohel­la myös op­pi­mi­sen vä­li­nee­nä. Di­gi­taa­lis­ten lait­tei­den tuo­mi­nen kou­lun ar­keen on han­ka­laa. Op­pi­laat miel­tä­vät mo­bii­li­lait­teet haus­kan­pi­toon ja opet­ta­jil­la ei ole tar­peek­si työ­ka­lu­ja lait­tei­den val­jas­ta­mi­seen te­hok­kaik­si ope­tus­vä­li­neik­si.

Pro­jek­teis­sa opit­tua2017 Tie­to- ja vies­tin­tä­tek­nii­kan ope­tus­käy­tön pro­jek­ti­työt 201713.4.2017