Kirjallisuuden sisältöä laitetaan omaan tekstiin joko epäsuorina tai suorina lainauksina. Kirjallisuuslähteiden lainaaminen merkitään lähdeviittein. Yleisin lainaamisen muoto on tiivistävä referointi, jossa kirjoittaja tiivistää käyttämästään lähteestä ydinasian ja ilmaisee sen tekstissään omin sanoin. Suoria lainauksia eli sitaatteja tulee käyttää harkiten ja harvoin, lisäksi mahdollisimman lyhyesti sekä sanatarkasti. Lainaus on perusteltua, jos kirjoittajana haluat kommentoida, kiistää tai eritellä muiden ajatuksia. Sitaatit on sijoitettava lainausmerkkeihin.
Lähdeviitteiden ja lähteiden julkituominen on yksi tieteellisen kirjoittamisen perusominaisuus, joka pohjautuu tieteellisen tiedon perusteltavuuden vaatimukseen. Kirjoittajan on tuotava julki käyttämänsä lähteet, jotta lukijalla on mahdollisuus tarkistaa, mistä tiedot ovat peräisin ja onko lähteitä tulkittu oikein. Lähdeviittauksien avulla lukija näkee, mikä tekstistä on kirjoittajan omaa panosta ja mikä muualta saatua. Eri tiedekunnissa ja oppiaineissa lähteet merkitään eri tavoilla. Kasvatustieteellisissä oppiaineissa noudatetaan Turun yliopiston kasvatustieteiden laitoksen merkintätapaa.
Tekstissä olevan viitteen tarkoituksena on viitata lähdeluetteloon, josta lukija saa tarkat bibliografiset tiedot käytetystä lähteestä. Esimerkiksi tekstin sisäinen viite (Värri 2019, 100–124) viittaa lähdeluettelossa kohtaan Värri, V-M. 2019. Kasvatus ekokriisin aikakaudella. Tampere: Vastapaino. Lähdeviitteiden ja lähdeluettelon tulee vastata toisiaan. Lähdeluetteloon ei sijoiteta sellaisia teoksia, joihin tutustut tehtävän tekemisen pohjaksi mutta joita et suoranaisesti käyttänyt tekstiä laatiessasi.
Lisätietoja lähdeviite- ja lähdeluettelomerkinnöistä löytyy esimerkiksi:
Hirsjärvi S., Remes P. & Sajavaara P. 2013. Tutki ja kirjoita. 15.–17. painos. Helsinki: Tammi.
Viitteen perusmuoto
Lähdeviite merkitään sulkuihin virkkeen tai kappaleen jälkeen. Viitteeseen merkitään tekijän sukunimi, teoksen painovuosi, pilkku ja sivunumerot, esimerkiksi (Ratworth 2018, 11–13.) Korostettaessa lainatun ajatuksen alkuperäistä esittäjää, merkitään viite tekijän jälkeen, esimerkiksi Ratworth (2018, 34–36) esittelee arvioinnin keskeisiksi arvoiksi…
◦ Jos tekijöitä on kaksi, mainitaan aina molemmat tekijät esimerkiksi (Hattie & Yates 2013, 10). Tai Hattien ja Yatesin (2013, 10) mukaan…
◦ Jos tekijöitä on 3–5, ensimmäisessä tekstiviitteessä mainitaan kaikki tekijät. Seuraavilla kerroilla mainitaan vain ensimmäinen tekijä ja loput kirjoittajat merkinnällä ym., esimerkiksi (Rinne ym. 2013, 21.)
◦ Jos tekijöitä on 6 tai useampia, ensimmäistä kertaa mainittaessa käytetään lyhyttä merkintää ensimmäinen kirjoittaja ja lyhenne ym.
Viittaus yhteen virkkeeseen
Kun lähdeviite koskee vain yhtä virkettä, piste merkitään viitteen sulkeiden jälkeen. Lähdeviitteiden sujuvaa merkintää osoittaa alla olevien merkitsemistapojen joustava käyttö.
◦ Äiti tuntee vauvan omakseen pitkittyneessä katsekontaktissa, jonka välityksellä syntyy myös kiintymys lapseen (Kalland 2003, 193).
◦ Ekholm (2002, 58) selostaa viittaamisen eri muotoja tarkastellessaan, miten kirjoittajan on muistettava lähteiden lainausten eettiset perussäännöt ja -ohjeet sekä noudatettava muutoinkin tieteellisen tekstin lainalaisuuksia sisältöä muokatessaan.
Viittaus useaan virkkeeseen
Kun lähdeviite koskee kahta tai useampaa virkettä, piste tulee viitteen sulkeiden sisälle. Huomaa, että viimeinen virke ennen tekstiviitettä lopetetaan normaaliin tapaan pisteeseen.
◦ Oppilasarvioinnissa verrataan opiskelijoiden oppimistuloksia opetussuunnitelmassa määriteltyihin tavoitteisiin. Arvioinnin eri muotoja ovat diagnostinen, summatiivinen ja formatiivinen arviointi. Diagnostisen arvioinnin tavoitteena on määritellä oppilaan lähtötasoa. Formatiivinen palaute antaa opiskelijalle palautetta osaamisesta opetusjakson aikana ja summatiivinen arviointi tarkoittaa usein oppimisen arviointia opintojakson päättyessä. (Jyrhämä, Hellström, Uusikylä & Kansanen 2017, 194–195.)
◦ Uusikylän ja Atjosen (2007) mukaan oppilasta arvioitaessa tulee kiinnittää huomio arviointituloksen luotettavuuteen sekä validiteetin ja reliabiliteetin vaateet täyttäviin arviointikriteereihin. Arvioinnin eri muotoja ovat diagnostinen, summatiivinen ja formatiivinen arviointi. Diagnostinen arvioinnin tavoitteena on määritellä oppilaan lähtötasoa. Formatiivinen palaute antaa opiskelijalle palautetta osaamisesta opetusjakson aikana ja summatiivinen arviointi tarkoittaa usein oppimisen arviointia opintojakson päättyessä. (Uusikylä & Atjonen 2007, 201–204.)
Kun viitataan samalla kertaa useampaan lähteeseen ja viittaukset käsittelevät samaa asiaa/ilmiötä, viitteeseen merkitään lähteiden väliin puolipiste.
◦ Tekijät asetetaan samojen sulkeiden sisään aakkosjärjestyksessä. (Atjonen 2015, 20–25; Lonka 2015, 100–109; Uusikylä 2012, 51–53.)
◦ Linnakylä ja Malin (2004, 116–129) sekä Kupari ja Välijärvi (2005, 229) selostavat muiden tutkijoiden tuloksia ja esittävät, että perhekuntien sosiaaliset sekä kulttuuriset pääomat joko edistävät tai estävät kouluikäisten oppimista.
Suora lainaus eli sitaatti
Suora lainaus erotetaan muusta tekstistä lainausmerkein. Sitaatti vastaa täysin alkuperäistä tekstiä välimerkkeineen ja alkukirjaimineen. Mikäli tekstistä poistetaan jotakin, se merkitään ajatusviivalla.
◦ ”Oppilaiden erilaisuutta tulee pitää mahdollisuutena: jokaisessa oppilaassa on voimavaroja, joita pitää löytää ja joita pitää tukea. Oppilaan sosiaalinen tausta, sukupuoli, — tai aikaisempien opettajien kertomukset ei saisi ratkaista sitä, mitä häneltä odotetaan.” (Uusikylä & Atjonen 2005, 95–96.)
Toimitettu (= kokooma) teos
Toimitetun teoksen artikkeliin viitattaessa merkitään lähdeviitteeseen artikkelin kirjoittajan nimi, julkaisun painovuosi ja sivunumerot. Esimerkiksi kun viitataan Ahosen artikkeliin, joka on osa Heikkisen ja Leino-Kaukiaisen toimittamaa teosta Valistus ja koulunpenkki:
◦ Sivistystyön oppilaitokset, kuten kansan- ja työväenopistot, kiinnostivat naisia alusta alkaen. Etenkin kansanopistoissa naiset olivat enemmistönä jo 1890-luvulta alkaen. Naisenemmistö ihmetytti ja herätti keskustelua jo omana aikanaan. Selittäviä tekijöitä voivat olla naisten muuten rajallisemmat vaihtoehdot jatkokoulutuksen suhteen sekä tarjolla ollut oppiainevalikoima. (Ahonen 2011, 446.) Huom! Katso, miten toimitettu teos merkitään lähdeluetteloon kohdasta 4.1.3 Lähdeluettelo > Kokoomateokset / toimitetut teokset.
Sekundaari- eli toisen käden lähde
Ensisijaisesti pyritään käyttämään alkuperäistä tiedonlähdettä, jossa on uutta tietoa tai ennestään tutkitun tiedon uutta tulkintaa. Jos alkuperäistä lähdettä ei ole saatavissa, viitataan toissijaiseen lähteeseen, jossa lainataan tai referoidaan alkuperäislähdettä. Lähdeluetteloon merkitään tällöin vain viitattavan teoksen tiedot, jonka lähdeviite merkitään normaalisti. Esimerkiksi:
◦ Niemen (2016) mukaan opettajien tulee tulevaisuudessa osata tehdä paremmin yhteistyötä, ymmärtää oppimisprosessia ja uudistua pedagogisesti (Jyrhämä, Hellström, Uusikylä & Kansanen 2016, 125).
◦ Opiskelijat, jotka käyttivät kirjaston palveluja, toimivat Kuhlthaun (1993) mallin mukaisesti: He orientoituvat tiedonhankintaprosessiin innostuneesti ja varmoin ottein sekä halusivat tutkittavasta aiheesta kehittyvän uusia polkuja. (Kuhlthau 2004, 77–87.)
Sekundaarilähteen viittauksia alkuperäislähteeseen käytetään omassa tekstissä harkiten ja siten, että luettavuus säilyy. Lähdeteoksessa on usein runsaasti viitteitä, mutta niitä ei tarvitse aina toistaa vaan omassa tekstissä viitataan suoraan käytettyyn teokseen. Kirjoitustavasta on käytävä kuitenkin ilmi selvästi, että kysymyksessä ei ole lainattavasta lähteestä saatu tieto, vaan tekijän siteeraama muiden kirjoittajien tuottama tieto, esimerkiksi:
◦ Muita tutkijoita siteeraten Tuike Iiskala ja Tarja-Riitta Hurme (2006, 40–48); Marja-Liisa Julkunen ja Minna Haring (2002, 83–86) selostavat kuinka tietoisuus omista tiedonkäsittelytoiminnoista luokitetaan metakognitiivisiin taitoihin ja tietoihin.
Henkilökohtainen tiedonanto (esim. luennot, haastattelut)
Henkilökohtaisen tiedonannon lähdeviitteeseen tulee etunimen alkukirjan tai -kirjaimet, sukunimi ja mahdollisimman tarkka päivämäärä. Tällaisia viitteitä käytetään luentojen lisäksi esimerkiksi viitattaessa puhelimitse, kirjeitse tai sähköpostitse saatuihin tietoihin tai keskusteluihin. Merkintä tulee vain tekstiin, ei lähdeluetteloon.
◦ J. Kivirauman (Johdatus kasvatustieteisiin luento 11.10.2019) mukaan – -.
◦ Virkkeen tai tekstikappaleen lopussa:
(J. Kivirauma, Johdatus kasvatustieteisiin luento 11.10.2019.)
Sähköinen lähde
Lähdemerkintöjen käyttö perustuu siihen, että lukija pystyy tarkistamaan, mistä tiedot ovat peräisin ja onko niitä tulkittu oikein ja sama koskee sähköisiä lähteitä. Lähdeviite merkitään perusmuodossa, esimerkiksi (Löttönen 2022). Jos tekijän nimeä ei mainita, tekijäksi merkitään dokumentista vastuussa olevan organisaatio, esimerkiksi (Opetushallitus 2018). Jos sähköisessä kirjassa ei ole sivunumeroita, voidaan viitata lukuun, esimerkiksi (Värri 2019, 6. luku) tai ellei lukua ole merkitty, viitataan otsikkoon.
Opiskelijan yleisopas lv. 2024-2025Kasvatustieteelliset opinnot29.5.2024