4.1.3 Lähdeluettelo
Kaikki tekstissä viitatut lähteet luetellaan lähdeluettelossa. Lähdeluettelo antaa lukijalle nopean kuvan kirjoittajan teoreettisista lähtökohdista ja auttaa aiheesta kiinnostunutta lukijaa kirjallisuushaussa.
Lähdeluettelomerkinnän yleisrakenne voidaan jakaa neljään osaan: Kuka? Milloin? Mitä? Missä? Toisin sanoen käytetyistä lähteistä mainitaan bibliografiset tiedot lähdeluettelossa kuten kirjoittaja, painovuosi, teoksen tai kirjoituksen nimi, julkaisusarjan nimi, kustantajan kotipaikka ja kustantajan nimi. Lähteet kirjoitetaan aakkosjärjestykseen ensimmäisen tekijän sukunimen mukaan. Jos tekijää ei ole merkitty, aakkostetaan lähde nimikkeen mukaan. Saman tekijän samana vuonna ilmestyneet julkaisut järjestetään aakkosiin keskenään ja erotetaan ilmestymisvuoteen liitetyllä pikkukirjaimella toisistaan esimerkiksi (2008a, 2008b). Joidenkin lähteiden luetteloiminen voi olla ongelmallista, mutta tuolloin on hyvä pitää mielessä lähdeluettelon tehtävä: sen on annettava lukijalle täsmälliset tiedot lähteestä, jotta lukija halutessaan löytää lähteen.
Teos
- Mitchell, D. 2014. WHAT REALLY WORKS in Special and Inclusive Education. Using evidence based teaching strategies. Routledge: Taylor & Francis Group.
- Pihlaja, P. & Viitala, R. 2018. Inklusiivinen varhaiserityiskasvatus. Jyväskylä: PS-kustannus.
Toimitettu (= kokooma) teos
- Hirvonen, I., Siivonen, P. and Komulainen, K. 2023. Finnish University Students Constructing Their Ideal Employable Identities: A Case Study of Top Performing Experts. Teoksessa Rethinking Graduate Employability in Context. Discourse, Policy and Practice. Spriger Education eBooks. Rethinking Graduate Employability in Context: Discourse, Policy and Practice | SpringerLink
- Ahonen, K. 2011. Aikuiset opintiellä. Vapaan sivistystyön oppilaitokset ja ammatilliset kurssit. Teoksessa A. Heikkinen & P. Leino-Kaukiainen (toim.) Valistus ja koulunpenkki. Kasvatus ja koulutus Suomessa 1860-luvulta 1960-luvulle. Helsinki: SKS, 430–454.
- Chris, J. 2009. Teaching as an affective practice. Teoksessa H. Daniels, H. Lauder & J. Porter (toim.) Educational Theories, cultures, and learning: a critical perspective. London: Routledge, 165–176.
Aikakauslehtiartikkeli
Aikakauslehtiartikkelista merkitään artikkelin kirjoittaja, julkaisuvuosi, artikkelin nimi, lehden nimi, vuosikerta (volyymi), lehden numero ja artikkelin sivunumerot.
- Opiskelijavalintojen ensikertalaiskiintiöiden poliittinen oikeutus ja kritiikki. Haltia, isopahkala-Bouret, U. & Peura, M. 2022. Kasvatus & Aika (Verkkolehti) 16 (1), 5–21.
- Neitola, M. 2018. Parents as Teachers and Guides of Their Children’s Social Skills. Journal of Early Childhood Education Research 7 (2), 392–414.
Sanomalehtiartikkeli
- Takala, A. 2011. Ammattikoulut houkuttelevat nuoria. Lukioon pääsyn keskiarvoraja nousi pääkaupunkiseudulla. Korkein keskiarvo vaaditaan Vantaalla. Helsingin Sanomat 15.6.2011, A 12.
Sarjajulkaisu ja tutkimusraportti
Paikkakuntien ja instituutioiden nimiä ei lisätä erikseen, jos ne selviävät muutoin lähdeviittauksesta.
- Meisalo, V., Lavonen, J., Sormunen, K. & Vesisenaho, M. 2011. Tieto- ja viestintätekniikka opettajien peruskoulutuksessa. OECD/CERI New Millenium Learners-projektin ICTin Initial Teacher Training maaraportti Suomesta. Helsinki: Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2010:25.
- Syrjäläinen, E. 2002. Eikö opettaja saisi jo opettaa? Koulun kehittämisen paradoksi ja opettajan työuupumus. Tampereen yliopiston opettajan koulutuslaitoksen julkaisuja A:25.
Dokumentti ilman henkilötekijää
Ilman henkilötekijää lainattavat lähteet voidaan korvata merkinnällä Anon (anonyymi). Tekstiviitteeksi merkitään tällöin esim. Anon.1976b. Tällaiset julkaisut sijoitetaan kronologiseen järjestykseen (ilmestymisajankohdan mukainen järjestys). Toinen vaihtoehto on merkitä lähde nimikkeen mukaan.
- Anon. 1976b. Perhekasvatustoimikunnan mietintö. Komiteanmietintö 1976: 42. Helsinki: Valtion painatuskeskus.
- Tutkimus Oulun koululaisista ja koululaisten päihteiden käytöstä 1972. Oulun evankelisluterilaiset seurakunnat. Nuorisotoimisto. Moniste.
Lait ja asetukset
- Laki ammatillisesta koulutuksesta 2017. 11.8.2017/531
- Oppivelvollisuuslaki 2020.30.12.2020/1214.
- Yliopistolaki 2009. 24.7.2009/558.
- Valtioneuvoston asetus perusopetuksen jälkeisen koulutuksen valtakunnallisesta hakumenettelystä 2021. 23.9.2021/834.
Arkistolähde
- Elinikäinen oppiminen tietoyhteiskunnassa. Komiteanmietintö 1995:13. Helsinki: Valtion painatuskeskus.
Opinnäyte ja julkaisematon lähde
- Alatalo, K. 2007. Murrosikä. Mitä murrosiällä tarkoitetaan. Milloin käsite on tullut käyttöömme. Nuorisotutkimuksen opinnäytteet. Turun yliopisto: Kasvatustieteen laitos. Pro gradu-tutkielma.
- Alho-Malmelin, M. & Tuomisto, H. 2002. Avoimen yliopisto-opiskelijan muotokuva. Avoimen yliopiston neuvottelupäivät 22.–23.5.2002. Turku.
Teoksen suomentaja
- Piaget, J. & Inhelder, B. 1977. Lapsen psykologia. Suomentaja Mirja Rutanen. Jyväskylä: Gummerus.
Jos käännös on julkaistu vuosikymmeniä alkuperäistä teosta myöhemmin, mainitaan alkuperäisen julkaisun vuosi kustantajatietojen jälkeen.
- Freire, P. 2005. Sorrettujen pedagogiikka. Suomentaja Joel Kurtti. Tampere: Vastapaino (alkuteos julkaistu 1970).
Sähköinen lähde
Sähköisestä lähteestä merkitään lähdeluetteloon seuraavat tunnistetiedot:
- Kirjoittajan sukunimi, etunimi tai etunimen alkukirjain. Kirjoittajan puuttuessa merkitään dokumentista vastaava organisaatio.
- Viestintyyppi hakasulkuihin, esim. [verkkodokumentti]. Huomautuskohdassa ilmoitetaan, mikäli teos on julkaistu myös painettuna.
- Julkaisupäivä tai päivitysaika, joka kirjataan dokumentissa olevan merkinnän mukaan. Viittaus- tai tulostuspäivämäärä.
- Verkko-osoite ilmoitetaan, jotta saatavuus pdf-muodossa tehdään näkyväksi.
- ISBN- numero.
- Vesikansa, S. Kuka kasvattaa, kuka opettaa? Genealoginen tutkimus perheen ja koulun välisen kasvatusvastuun politiikasta. Helsinki: Helsingin yliopiston verkkojulkaisut, 2009. Viimeksi päivitetty 25.11.2010, viitattu 17.6.2011. Julkaistu myös painettuna. Saatavissa pdf-muodossa: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/23537/kukakasv.pdf?sequence=2. ISBN 978-952-10-5838-7(PDF).
- Suomen Akatemian tutkimus 2006–2009. WebSeaL-projekti: Webtiedonhaku, informaatiolukutaito ja oppiminen. Viitattu 31.3.2009. http://www.info.uta.fi/~lieeso/tutkimus.php
Verkkolehti, ISSN-numero
- Kasvatus & Aika. Suomen kouluhistoriallisen seuran historiallis-yhteiskunnallinen julkaisu [verkkolehti]. Helsinki: Helsingin yliopisto, 2007- [viitattu 16.6.2011]. Saatavissa: http://www.kasvatus-ja-aika.fi/site/?lan=1&page_id=389. ISSN 1797-2299.
Sähköinen teos
- Rinne, R., Kivirauma, J. & Lehtinen, E. 2015 (8., uudistettu painos). Johdatus kasvatustieteisiin. Ps-kustannus. E-kirja (Ellibs).
WWW-sivustolla sijaitseva html-dokumentti
- Halttunen, K. 2003. Students´conception of information retrieval. Tampere: Tampere university press. [Viitattu 25.3.2011]. Kirjallinen ilmaisu. Saatavissa: http://www.sciencedireect.com/science/article//pii/S074818803000032X.ISSN 1456-954X;361.
Merkintöjen selityksiä:
• URL- osoitin (uniform resource locator) viittaa tiettyyn paikkaan verkossa, esimerkiksi www-osoite:
http://www.edu.fi/info/system/suomi/index.html voidaan purkaa osiin seuraavasti:
• http = yhteystapa, protokolla, tässä tapauksessa HyperText Transfer Protocol
• //www.edu.fi= Internetissä sijaitsevan koneen osoite
• /info/system/suomi = kyseessä olevan koneen hakemistopolku
• index.html= tiedoston nimi, jonka www-selain lopulta esittää
