Essee arvioidaan asteikolla 0–5 tai hyväksytty/hylätty. Osa esseistä arvioidaan esseen palautelomakkeella, jossa annetaan sekä numeerinen että lyhyt sanallinen arviointi. Esseen arviointikriteerit voivat vaihdella opintojaksoittain, mutta seuraavassa joitain yleisiä perusteita.
Erinomaisessa (5) esseessä on kiitettävän (ks. alla) esseen ominaisuudet, ja sen lisäksi kirjoittajan selkeä oma näkökulma. Kirjoittajan oma ote aiheeseen tulee esiin esimerkiksi pohdinnan tai kriittisen tarkastelun kautta. Käsitellyt asiat on otettu haltuun ja sovellettu. Tekstistä näkyy selvästi, että kirjoittaja on osannut yhdistellä, vertailla ja työstää eri lähdekirjoista löytyvää informaatiota oman aiheen kannalta relevantilla tavalla. Lähdekirjallisuutta on hyödynnetty monipuolisesti ja kriittisesti. Tekstin sisäisiä lähdeviitteitä on käytetty luontevasti ja monipuolisesti.
Kiitettävä (4) essee on selkeä ja johdonmukainen kokonaisuus, jossa aihetta on tarkasteltu monipuolisesti ja kriittisesti valitusta näkökulmasta käsin. Esseen sisältö vastaa otsikkoa. Sisällössä on määritelty keskeiset käsitteet sekä ymmärretty, miten ne liittyvät toisiinsa. Tekstistä välittyy hyvä perehtyneisyys opetussuunnitelman edellyttämään kirjallisuuteen. Esseen rakenne ja muotoseikat ovat ohjeiden mukaiset.
Hyvä (3) essee etenee pääosin johdonmukaisesti, mutta punainen lanka saattaa katketa välillä. Asiatiedot ovat oikein, mutta niiden väliset kytkennät voivat olla hieman puutteellisia. Lähdekirjallisuuteen on perehdytty ja sitä on hyödynnetty, mutta enimmäkseen referoiden. Oma pohdinta ja asioiden kriittinen tarkastelu on mahdollisesti vähäistä. Eri lähteistä peräisin olevaa tietoa ei ole juuri yhdistelty, vertailtu tai saatu muuten ”vuoropuheluun” keskenään. Muotoseikoissa on pieniä puutteita. Työn aihe on rajattu kohtuullisen onnistuneesti.
Tyydyttävä (2) essee on kirjoitettu annetusta aiheesta ja siinä on määritelty joitain keskeisiä käsitteitä. Aihetta on käsitelty pintapuolisesti ja siinä saattaa olla pieniä asiavirheitä. Teksti on enimmäkseen lähdekirjallisuutta toistavaa, oman pohdinnan ollessa vähäistä. Muotoseikoissa on jonkin verran parannettavaa.
Välttävä (1) essee on kirjoitettu annetusta aiheesta, mutta aiheen rajaus ja oma pohdinta saattavat puuttua. Vaadittua lähdekirjallisuutta on hyödynnetty vain vähän ja muotoseikoissa on runsaasti parannettavaa. Esseessä saattaa olla huomattavia puutteita useilla arvioitavilla osa-alueilla mutta se täyttää esseelle asetetut minimivaatimukset.
Hylätty/täydennettävä essee on epäjohdonmukainen ja jäsentelemätön. Siinä on keskeisiä asioita ymmärretty väärin tai sisältö on kirjoitettu aiheen vierestä. Sisältö ei perustu vaadittavaan lähdekirjallisuuteen tai työn laajuus ei vastaa asetettuja vaatimuksia. Tekstiviitteet ja/tai lähdeluettelo saattavat puuttua kokonaan, tai olla erittäin puutteellisia. Tekstiä on saatettu kopioida ilman asianmukaisia, suoraa lainausta ilmaisevia viitemerkintöjä.
Jos saat esseestäsi arvioinnin hylätty/täydennettävä, kirjoita työstä uusi versio saamaasi palautetta apuna käyttäen. Voit myös keskustella ongelmakohdista tuutorisi kanssa tai ottaa tarvittaessa yhteyttä tehtävän arvioineeseen opettajaan. Merkitse kansilehteen, että kyseessä on täydennetty versio ja palauta se Moodleen.
Hyväksyttyä arvosanaa voi tarvittaessa korottaa enintään kaksi kertaa. Jos saat huonomman arvosanan kuin ensimmäisellä kerralla, parempi arvosana jää voimaan. Palauttaessasi esseetä merkitse kansilehteen, että kyseessä on arvosanan korotus.
Opiskelijan yleisopas lv. 2024-2025Kasvatustieteelliset opinnot29.5.2024