Kc2 Suoritustapa
Voit opiskella opintojakson jonkin alla olevan vaihtoehdon mukaan. Tehtävät ovat samalla filosofisia kirjoitelmaharjoituksia, jotka voi tehdä yksilö- tai parityönä.
1) Essee kahden kirjan ja luentojen perusteella (noin 1/3 luennoista ja 2/3 kirjoista) TAI
2) Essee kolmen kirjan perusteella TAI
3) Luentopäiväkirja JA Essee kahden kirjan perusteella. (Tehtävät palautetaan yhtä aikaa.)
Esseen laajuus on yksilötyönä 6–8 sivua ja parityönä 10–15 sivua, kun molempien marginaalien leveys on 2,5 cm. Essee arvioidaan numeerisesti asteikolla 1–5 ja lisäksi siitä saa lyhyen kirjallisen palautteen. Positiivisiksi piirteiksi vastauksessa katsotaan aiheeseen perehtyneisyys sekä perustelujen vakuuttavuus että elävyys (esimerkiksi ilmiöitä todellisesta elämästä). Lisäksi hyvästä esseestä välittyy pyrkimys aiheen aitoon filosofiseen pohdintaan. Esseen loppuun liitetään oma itsearviointi tai parityössä parin yhteinen arviointi esseen kirjoitusprosessista ja valmiista esseestä (pituus ½–1 sivu). Arvioi esseesi onnistumista suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja perustele arviointisi. Luentopäiväkirjan laajuus on 5–6 sivua. Essee arvioidaan numeerisesti asteikolla 0–5 ja luentopäiväkirja asteikolla hyväksytty–hylätty.
Esseeaiheet
Voit valita esimerkiksi seuraavia aiheita. Voit myös itsenäisesti muokata aiheita.
1) Feminismi ja kasvatusfilosofia
Teemaa käsitellään esimerkiksi teoksissa Noddings 1984, Held 2005 ja Naskali 1998.
2) Ihmisen käsittämisen ongelma
Teemaa käsitellään esimerkiksi teoksissa Skinnari & Toiskallio 1994 (Moodlessa), Ahlman 1982, Frankl 1984, Stevenson 1974 ja 1983, Wilenius 1982 ja 1999, Puolimatka 1996, Skinnari 2004 ja 2007 (Moodlessa).
3) Kasvatuksen arvot ja välineet
Teemaa käsitellään esimerkiksi teoksissa Skinnari & Toiskallio 1994 (Moodlessa), Ahlman 1967, Turunen 1993, Puolimatka 1996 ja Skinnari 2004.
4) Kasvattajan eettinen vastuu
Teemaa käsitellään esimerkiksi teoksissa Gjerstad 2009, Skinnari 2004, Puolimatka 1996, Noddings 1984 ja Comte-Sponville 2001 sekä verkkoalueella Skinnari 2008 ja Huttunen 2003.
5) Indoktrinaation (manipulaation) vaara opetuksessa
Teemaa käsitellään teoksissa Puolimatka 1996 ja 1997 sekä Huttunen 2003.
6) Hyvä elämä, hyveet ja kasvatus
Teema käsitellään teoksissa Comte-Sponville 2001, Sihvola 1994, Dallmayr 2007 ja Värri 2002.
7) Postmodernismi ja kasvatus
Teemaa käsitellään teoksissa Naskali 1998, Puolimatka 1996, Dahlberg, Moss, & Pence 1999, Usher & Edwards 1994 ja Lyotard 1985.
8) Globalisaatio, kosmopolitanismi ja kasvatus
Teemaa käsitellään teoksissa Edwards & Usher 2000, Sihvola 2004 ja Todd 2009.
9) Fenomenologinen tutkimusote laadullisessa (kasvatustieteellisessä) tutkimuksessa.
Fenomenologiaa ja fenomenologista laadullista otetta käsitellään teoksissa Perttula 1995, Piirainen 2006, Juntunen 2006, Lehtovaara 1994, Kupiainen 2005, Satulehto 1992 ja Varto 1993.)
10) Ekofilosofia ja ympäristökasvatus
Teemaa käsitellään teoksissa Värri: Kasvatus ekokriisin aikakaudella (Vastapaino 2018), Oksanen: Ympäristöetiikan perusteet (Gaudeamus 2012), Cantell (toim.): Ympäristökasvatuksen käsikirja (2004, PS-kustannus) , Naess: Ecology of wisdom writings by Arne Naess (2008, TY:n verkkokirja).

Kuva: Flickr / Marco Verch: Coffee and book

Kuva: Flickr / Marco Verch: Coffee and book

Kuva: Flickr / Marco Verch: Coffee and book

Kuva: Flickr / Marco Verch: Coffee and book

Kuva: Flickr / Marco Verch: Coffee and book
Ohjausta esseen kirjoittamiseen
Esseen teon alussa on hyvä muotoilla ongelma/ongelmia kysymysmuotoon. Tutkielmaharjoitus on ongelmiin vastaamista ja vastausten perustelua. Esimerkiksi ensimmäisessä esseeaiheessa voi kysyä:
- Mitä on viisastuminen tai sivistyminen?
- Mitkä ovat ihmisen mahdollisuudet viisastumiseen nyky-yhteiskunnassa? Tätä taas voi edelleen tarkastella useista näkökulmista, esimerkiksi eri ikäkausiin liittyen, enemmän yhteiskuntakeskeisesti tai eri koulutusinstituutioiden kannalta tms.
Näkökulmien valinnassa voit keskittyä johonkin/joihinkin teemoihin eli aiheen tietoinen rajaaminen on mahdollista ja toivottavaakin. Myös otsikkoa voi rajata ja muokata. Esseen otsikko voisi olla esimerkiksi Viisastumisen mahdollisuudet peruskoulun yläasteella tai Viisastumisen mahdollisuudet eläkeiässä. Esseen tekeminen on ”vuoropuhelua” oman ajattelun ja muiden ajattelun (kirjallisuus) välillä. Esseeseen tulee merkitä lähdeviitteet, jotta lukija tietää, milloin kyseessä on sinun ja milloin toisten tulkinta. Vaikka essee on pienimuotoinen tutkielma, voit sitä tehdessäsi hyödyntää Puolimatkan (1995) esittämiä filosofisen tutkimuksenteon vaiheita. Nämä vaiheet ovat yksi esimerkki filosofisesta tutkimuksesta eivätkä ne siten sido esseesi etenemistä.
A. Tutkimusongelma ja sen ratkaisun alustava hahmottelu
Ongelman määrittely ja rajaus
Filosofisen tutkimuksen lähtökohtana on ongelman määrittely ja rajaus. On valittava tapoja filosofisesti kyseenalaistaa kiinnostuksen kohteena oleva ilmiö, käsitys tai tapa mieltää todellisuus. Esimerkiksi onko aikuisella oikeutta rajoittaa lapsen vapautta? Se, mitä kasvatus-käytännössä yleensä pidetään selviönä, voidaan filosofisesti kyseenalaistaa, jotta päästäisiin selville vallitsevien käytänteiden taustalla piilevistä rationaalisista perusteluista tai osoitettaisiin vallitseva käsitys järjellisesti kestämättömäksi.
Ongelman eksplikointi
Ongelman eksplikoinnilla tarkoitetaan sen keskeisten käsitteiden selventämistä ja sen jakamista osaongelmiin. Esimerkiksi mitä oikeudella tässä yhteydessä tarkoitetaan? Onko aikuisen ja lapsen välillä olennaisia eroja? Mitä vapaus tarkoittaa? Minkälainen vapauden rajoitus tulee kysymykseen?
Oma näkemys
Kun ongelma on rajattu ja selvennetty, on alustavasti hahmoteltava omaa näkemystä ja sitä puoltavia perusteluja.
B. Totuttujen ajatusmallien purkaminen
Vallitsevien ja mahdollisten ratkaisujen kartoitus
Mitä filosofisia teorioita tai oletuksia voidaan esittää käsiteltävästä kysymyksestä? Mitä perusteluja on esitetty puolesta ja vastaan? Jokaisen tutkimuksen on nivellyttävä olemassa olevaan keskusteluun, jotta se voisi hyödyntää jo tehdyt löydöt ja käyttää käsitteitä tavalla, jonka keskustelun muut osapuolet ymmärtävät ja joka on merkityksellinen keskustelun kannalta. Tämä saattaa tutkimuksen alttiiksi filosofisen yhteisön arvioinnille ja kritiikille, edistää paremman ymmärryksen saavuttamista ja selkeämmän käsitteellisen muotoilun antamista tutkittavalle ilmiölle.
Käsitteellinen ja looginen kritiikki
Vallitsevia filosofisia käsityksiä on arvioitava tavalla, joka tekee niille oikeutta. Niissä olevat totuuden ainekset on pystyttävä hyödyntämään samalla kun niissä olevat epätarkkuudet ja epäonnistuneet ratkaisut pyritään korjaamaan. Tarkoituksena on selvittää, onko käytetyissä teorioissa epäselvyyksiä tai monimielisyyksiä ja onko argumenteissa päättelyvirheitä.
C. Oman näkemyksen uudelleen järjestäminen
Esitetään oma ratkaisu käsiteltävään kysymykseen, mahdolliset uudet näkökulmat, jotka syntyvät aikaisempien käsitysten kritiikistä, sekä oma uusi argumentaatio.
Hieman toisenlaisen evästyksen esseen tekoon esittää Erik Ahlman näkemyksellään filosofisesta metodista, jonka hän esittää kirjassaan Teoria ja todellisuus (1925, 15–16)
”…voidaan kysyä, eikö määrätyn yhtenäisen metodin omaksumisen ja yleiseksi tulemisen kautta – otaksuen, että se olisi mahdollista – panna alttiiksi sellaista, joka juuri tekee filosofian siksi, mitä se on, nimittäin sitä ennakkoluulottomuutta ja ajattelemisen vapautta, joka tekee, että filosofia elää, ei muodostu kuolleeksi ja kankeaksi käsitekoneistoksi. Puolestani ainakin olisin taipuvainen pitämään filosofialle mitä tärkeimpänä ja sen luovuttamattomana oikeutena, että siinä metodi on aina vapaa ja että ainoana koetinkivenä sille, että jollekin ajattelutyölle on annettava filosofian nimi, on se, että se tapahtuu hengessä ja totuudessa, että se on ilmaus todellisesta filosofisesta tarpeesta.”

Blogs.salford.ac.uk

Blogs.salford.ac.uk

Blogs.salford.ac.uk

Blogs.salford.ac.uk

Blogs.salford.ac.uk

Blogs.salford.ac.uk
Luentopäiväkirja
Luentopäiväkirjan ohjeet on muokattu Lindblom-Ylänteen ym. (2003) oppimispäiväkirjan ohjeita hyödyntäen. Luentopäiväkirjaa voidaan kuvata ohjeistetuksi kirjoittamisprosessiksi, jossa keskeistä on analyyttinen ja pohtiva ote. Sen tavoitteena on tukea opiskelijan tietopohjan rakentamista ja kokonaiskuvan muodostamista opiskeltavista asioista. Kun opiskelija kirjoittaa luentopäiväkirjaa, hän samalla luo henkilökohtaisen näkemyksen kurssin sisällöistä, jolloin asioiden muistaminen ja ymmärtäminen helpottuvat.
Luentopäiväkirjan kirjoittaminen on hyvä aloittaa mahdollisimman pian luennon jälkeen. Luentopäiväkirjaa kirjoitetaan omin sanoin sen sijaan, että vain referoidaan tai kopioidaan opettajan dioja. Luentopäiväkirjan tulee olla pohdiskeleva ja reflektoiva unohtamatta, että se on samalla myös filosofinen kirjoitelmaharjoitus. Valmiin luentopäiväkirjan laajuus on 5–6 tekstisivua. Voi olla hyödyllistä kirjoittaa aluksi itseä varten pidempi luentopäiväkirja, josta lopuksi tiivistää palautettavan luentopäiväkirjan.
Luentopäiväkirjan teemoja voi lähestyä esimerkiksi seuraavin kysymyksin:
1. Mitä opin?
Kerrotaan omin sanoin keskeiset opitut asiat. Kaikkia luennoilla tai kirjallisuudessa olleita asioita ei tarvitse ottaa esille, vaan voi keskittyä olennaisiin. Ei ole tarkoituksenmukaista suoraan referoida, vaan rakentaa oma näkemys asiasta.
2. Mikä jäi epäselväksi?
Tämän kysymyksen kohdalla joutuu ensimmäistä kysymystä syvällisemmin pohtimaan luennoilla sekä kirjallisuudessa esille tulleita asioita ja miettimään, onko ymmärtänyt oikein tai onko jokin asia jäänyt epäselväksi.
3. Mitä pohdin ja mitä oppimani tieto merkitsee itselleni?
Tähän kysymykseen vastaaminen tähtää siihen, että kurssilla käsitellyt asiat muodostuvat osaksi omaa käsitys- ja merkitysjärjestelmää. Tällöin tieto ei jää irralliseksi ja ulkokohtaiseksi. Voit yhdistää tietoja, toteamuksia, kokemuksia, tunteita ja ymmärrystä. Voit myös analysoida asioiden pohdinnan herättämiä tunteita ja reaktioita.



