Opintojakso suoritetaan moodletenttinä sekä tekemällä kirjallisuustehtävä. Tentti arvioidaan asteikolla 0–5 ja kirjallisuustehtävä asteikolla hyväksytty–täydennettävä. Tuutori ilmoittaa kirjallisuustehtävän suorittaneet opiskelijat opintosihteerille avoimeen yliopistoon. Tentit arvioi KT, erityisopettaja Erja Sandberg.
Moodletentti
Moodletentillä tarkoitetaan tenttiä, johon vastataan kotona omalta tietokoneelta ja jonka kysymykset tulevat Moodleen erillisessä moodletentti-linkissä. Moodletentti on yksilötentti, johon valmistaudutaan normaalin tentin tapaan. Tenttiin ei tarvitse erikseen ilmoittautua. Opiskelijan yleisoppaassa ovat ohjeet hyvästä tenttivastauksesta. Lue tenttiohjeet huolella ennen tentin aloittamista. Vastausaikaa on tentin avautumisesta sen sulkeutumiseen kaksi vuorokautta. Tentissä vastataan esseemuotoisesti ohjeiden mukaan. Voit helpottaa vastaamista kirjoittamalla ensin omalla koneellasi (esimerkiksi Word-tekstinkäsittelyohjelmalla, joka laskee myös sanamäärän) ja sen jälkeen kopioimalla ja liittämällä kirjoittamasi tekstin vastauslokeroon. Lähteenä käytetään vain opintojakson tenttikirjaa ja luentoja (ei suoria lainauksia).
Luentotallenteiden lisäksi tentittävä kirjallisuus:
1. Autti-Rämö, I., Salminen, A.-L., Rajavaara, M., Ylinen, A. (toim.) 2016. Kuntoutuminen. Duodecim.
2. Kaski, M., Manninen, A., Mölsä, P. & Pihko, H. 2012 tai 2013. Kehitysvammaisuus. Porvoo: WSOY.
3. Pihko, H., Haataja, L. & Rantala, H. (toim.) 2018. (Painokset I–III) Lastenneurologia. Duodecim.
Lisäksi mahdollinen muu opettajan ohjeistama materiaali.
Kirjallisuustehtävä
Opintojakson toisena osasuorituksena on kirjallisuustehtävä. Kirjallisuustehtävässä luetaan vammaisen henkilön omaelämänkerrallinen kirja joko alla olevasta kirjallisuuslistasta tai oman valinnan mukaan jokin muu vastaava kirja. Kirja esitellään ja sen herättämistä ajatuksista keskustellaan monimuoto-opinnoissa opintoryhmässä ja verkko-opinnoissa verkkotyöskentelynä (osallistumisvelvollisuus). Voit pohtia esimerkiksi: Mitä ajatuksia kirja sinussa herätti? Mitä kirja peilaa nykymaailmasta ja siitä yhteiskunnasta, johon kirjan kuvaus sijoittuu? Verkkotyöskentelyn pohjaksi laaditaan kirjallinen noin 300 sanan pituinen tehtävä, jonka jälkeen niiden pohjalta käydään verkkokeskustelua tuutorin johdolla. Voit motivoida ja ohjata keskustelun suuntaa laittamalla tehtävän loppuun kysymyksiä, joista erityisesti toivot keskusteltavan.
Jos et perustellusta syystä pysty osallistumaan kirjallisuustehtävän käsittelyyn verkkotyöskentelyssä, tee kirjasta noin 3 sivun mittainen kirjallinen raportti ja palauta se Moodleen korvaavan tehtävän palautuslinkin kautta. Tehtävän arvioit oppiaineen suunnittelija asteikolla hyväksytty–täydennettävä.
Kirjallisuuslista:
- Heini Saraste: Mikä nainen: Kuusi tarinaa vammasta ja naiseudesta.
- Ilari Koivunen: Naamiohuvit, Runokokoelma.
- Kirsti Hilden: Kuin huutaisi tuuleen.
- Iris Johansson: Toinen maailma jonka tunnen – Autistin tarina.
- Tuomas Alatalo: Olen ja saan sanoa.
- Kristine Barnett: Ihmeellinen mieli. Poikani tarina.
- Jean-Dominique Bauby: Perhonen lasikuvussa.
- Marja Korhonen: Häivähdyksiä – Erityinen elämäni.
- Naoki Higashida: Miksi minä hypin – Erään pojan ääni autismin hiljaisuudesta.
- Diana & Victoria Webster: Niin monta Mount Everestiä.
- Jukka Sariola: Hyväosainen.
- Alexandre Jollien: Heikkouden ylistys.
- Eeva-Liisa Laitinen: Pyörätuolipiruetti.
- Kati Lepistö & Leeni Peltonen: Silmänräpäys.
- Pirjo Kauppinen: Elämän polte.
- Anja Korhonen: Nerokas Nolla.
- Pekka Hyysalo: Fight Back!
- Pentti Murto: Kekkoslapsi. Happikaapista puhujanpönttöön.
- Märta Tikkanen: Sofian oma kirja.
- Donna Williams: Ei kukaan, ei missään – autistisen tytön ainutlaatuinen tarina.
- Temple Grandin: Minun tarinani. Ulos autismista.
- Helen Keller: Elämäni tarina.
- Paula Tilli: Toisin, Minun Asperger elämäni.
- Sisua ja elämänsävyjä: Tositarinoita CP-vammaisten aikuisten elämästä.
- Marja Korhonen: Sydämeen tatuoitu.
- Teemu Potapoff: Luodinkestävä – Heidi Foxellin tarina.
- Mika Saukkonen: Viimeinen voltti – Jari Mönkkösen tarina.