Opintojakson suorituksena on oppimispäiväkirja TAI essee luentojen ja kirjallisuuden pohjalta.
Oppimispäiväkirja
Oppimispäiväkirja tehdään luentojen ja itse valitsemasi kirjallisuuden pohjalta, esimerkiksi:
- Jahnukainen, M. (toim.) 2012. Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa. Tampere: Vastapaino. (Luvut 1 ja 2, s. 15–179) ja / tai uusimpien tieteellisten artikkelien pohjalta sinua itseäsi eniten kiinnostavien ja tärkeimpinä pitämiesi luento-osioiden täydennykseksi. Merkitse kirjallisuuden lähdeviitteet.
- Lastensuojelun käsikirja aiheeseen soveltuvin osin
Palautettavan oppimispäiväkirjan pituus on noin 8–10 sivua. Käytä oppimispäiväkirjassasi 12 pt. fonttikokoa, 1,5 riviväliä. Lisäksi siinä on oltava kansilehti: Nimi, opiskelijanumero, sähköpostiosoite, päiväys, opintojakson nimi ja opintopistemäärä. Oppimispäiväkirja palautetaan Moodlealueella olevan tehtävän palautuslinkin kautta. Katso lisäohjeita Opiskelijan yleisoppaasta.
Mikä on oppimispäiväkirja?
Lindblom-Ylänne ym. (2003) määrittelevät oppimispäiväkirjan ohjeistetuksi kirjoittamisprosessiksi, jossa keskeistä on analyyttinen ja pohtiva ote. Oppimispäiväkirjan tavoitteena on tukea opiskelijan tietopohjan rakentamista ja kokonaiskuvan muodostamista opiskeltavista asioista. Kun opiskelija kirjoittaa oppimispäiväkirjaa, hän samalla luo henkilökohtaisen näkemyksen kurssin sisällöistä, jolloin asioiden muistaminen ja ymmärtäminen helpottuu. Oppimispäiväkirja ei tarkoita perinteistä päiväkirjaa, johon kirjoitetaan spontaanisti omasta elämästä. Se ei myöskään ole pelkkä kopio luennoilla tehdyistä muistiinpanoista. (Lindblom-Ylänne ym. 2003.)
Oppimispäiväkirjan laatiminen
Oppimispäiväkirjan kirjoittaminen on hyvä aloittaa heti opintojakson alussa. Jos kirjoittamisen aloittaa vasta opetuksen lähestyessä loppuaan, ei enää muista tarkkaan omia ajatuksiaan, joita alun luennot herättivät. Oppimispäiväkirjaan tulee sisällyttää luentojen lisäksi kurssiin kuuluva kirjallisuus. Kirjallisuutta kannattaa lukea kurssin edetessä, jolloin ne yhdistyvät luentojen sisältöihin. On tärkeää kirjoittaa omin sanoin, eikä tyytyä vain opettajien kalvojen tai artikkeleiden tekstin kopioimiseen. Oppimispäiväkirjan otteen tulee olla pohdiskeleva ja reflektoiva. Voi olla hyödyllistä kirjoittaa aluksi itseä varten pidempi oppimispäiväkirja, josta tiivistää palautettavan oppimispäiväkirjan.
Oppimispäivän teemoja voi lähestyä esimerkiksi seuraavin kysymyksin:
- Mitä opin?
Kerrotaan omin sanoin keskeiset opitut asiat. Kaikkia luentokerralla tai kirjallisuudessa olleita asioita ei tarvitse ottaa esille, vaan voi keskittyä olennaisiin. Ei ole tarkoituksenmukaista suoraan referoida, vaan rakentaa oma näkemys asiasta.
- Mikä jäi epäselväksi?
Tämän kysymyksen kohdalla joutuu ensimmäistä kysymystä syvällisemmin pohtimaan luennoilla sekä kirjallisuudessa esille tulleita asioita ja miettimään, onko ymmärtänyt oikein tai onko jokin asia jäänyt epäselväksi.
- Mitä pohdin ja mitä oppimani tieto merkitsee itselleni?
Tähän kysymykseen vastaaminen tähtää siihen, että kurssilla käsitellyt asiat muodostuvat osaksi omaa käsitys- ja merkitysjärjestelmää. Tällöin tieto ei jää irralliseksi ja ulkokohtaiseksi.
Tiedon käyttötapa
Toteava
- tiedon esilletuonti ja kuvailu
Kehittelevä
- tieto ymmärretään ja asiat kerrotaan omin sanoin
- tietoja kyetään soveltamaan uusiin tilanteisiin
- tietojen pohjalta voidaan tehdä analyysejä
- tietojen pohjalta pystytään tekemään synteesejä
- pystytään arvioimaan tietoa
Sisällöt
- kirjatietoa, teorioita ja kurssilla opittuja asioita arvioidaan
- käytetään hyväksi yleistietoa
- nostetaan esiin omia kokemuksia ja havaintoja
- kirjataan esiin omia tunteita ja reaktioita
Oppimispäiväkirjan arviointi
Oppimispäiväkirja arvioidaan numeerisesti asteikolla 0–5. Oppimispäiväkirjan arvioi yliopisto-opettaja Lilja Aikio. Oppimispäiväkirjan arviointikriteerit (Lindblom-Ylänne ym (2003), Biggsin ymmärtämisen tasoja soveltaen.
Syvällinen ymmärtäminen (5)
- sijoittaa uuden asian laajempaan yhteyteen ja aikaisempiin tietoihinsa
- osoittaa pystyvänsä tiedon soveltamiseen ja arvioimaan ratkaisujaan
- on muodostanut oman käsityksensä asiakokonaisuudesta ja kykenee tarkastelemaan asiaa uudista näkökulmista
Asioiden välisten suhteiden ymmärtäminen (4)
- esittää asiasta yhtenäisen kokonaiskuvan
- tunnistaa teoreettisen tiedon hyvät ja huonot sovellukset
Asioiden ymmärtäminen (3, 2)
- osoittaa ymmärtävänsä erillisiä asioita ja kykenee pohtimaan niitä. Ei kuitenkaan vielä muodostunut kokonaiskuvaa opiskeltavista asioista. Tiedon soveltaminen puuttuu.
Niukka ymmärtäminen (1)
- osoittaa oppineensa käsitteitä ja määritelmiä. Väärinkäsitykset haittaavat asioiden ymmärtämistä.
Ei ymmärtämistä (hylätty)
- ei lainkaan panostusta tehtävään ja oppimispäiväkirjassa on perustavanlaatuisia väärinkäsityksiä.
Essee
Mieti jokin mahdollisimman ajankohtainen lastensuojeluun liittyvä ongelma tai kysymys, johon haluat vastata luentojen pohjalta. Ennen kuin aloitat esseen, lähetä aiheesi hyväksyttäväksi, lilja.aikio@utu.fi. Luentojen lisäksi esseessä hyödynnetään valintasi mukaan kirjallisia lähteitä, esimerkiksi:
- Jahnukainen, M. (toim.) 2012. Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa. Tampere: Vastapaino. (Luvut 1 ja 2, s. 15–179) ja/tai
- uusimpien tieteellisten artikkelien pohjalta sinua itseäsi eniten kiinnostavien ja tärkeimpinä pitämiesi luento-osioiden täydennykseksi. Tärkeää on oma pohdintasi aiheesta.
- Lastensuojelun käsikirja aiheeseen soveltuvin osin.
Merkitse kirjallisuuden lähdeviitteet. Sivumääriä ei lasketa, mutta työn on oltava selkeä ja johdonmukainen ja vastattava laatimaasi ”tutkimusongelmaan”. Lue alla olevat kasvatustieteiden laitoksen tieteellisen esseen yleiset ohjeet. Lisäohjeita on myös Opiskelijan yleisoppaassa.
Sisältö ja lähdekirjallisuuden käyttö
Tieteellinen essee on yhden aiheen ympärille rakentuva järkevä, rajattu kokonaisuus. Opintoihin liittyvien esseetehtävien tarkoituksena on osoittaa, että opiskelija hallitsee sisällöllisesti ja myös kielellisesti sen asiakokonaisuuden, josta hän tieteellisen esseen laatii. Siinä on oltava punainen lanka, tutkimusidea. Tieteellisen esseen voi laatia monella eri tavalla. Tärkeintä on aiheen rajaus, näkökulman valinta ja idea, jotka kiteytyvät myös esseen otsikossa. Tieteellinen essee ei missään tapauksessa ole referaatti lähdekirjallisuudesta, vaan aiheen ja esitettyjen kysymysten pohjalta lähtevä itsenäinen kokonaisuus.
Mitään tarkkaa ja yleispätevää ohjetta käytettävien lähteiden määrästä ei voi antaa. Lähteiden valintaan ja niiden määrään vaikuttavat opintojakson luonne ja se, millaista problematiikkaa esseessä on tarkoitus käsitellä. Lähteiden käytön perusvaatimuksena on kriittisyys ja monipuolisuus. Esimerkiksi pelkkien tietosanakirjojen, Internet-lähteiden tai erilaisten yleisteosten varaan ei tieteellistä esseetä voi rakentaa. Mikäli opinnoissa, joihin essee tehdään, määritellään tietyt lähteet, tulee niitä käyttää. Halutessasi voit lisäksi käyttää muita lähteitä.
Tieteellisen esseen suunnittelusta ja kirjoittamisesta
Kun olet valinnut aihepiirin, rajaa ja tarkenna näkökulmaa muotoilemalla tutkimusongelma: Mihin kysymyksiin pyrit vastaamaan? Esseen rajaus on erittäin tärkeää lopputuloksen kannalta. Usein lopputulos on sitä parempi, mitä tarkemmin rajaus on tehty. Silloin asiassa päästään syvällisempään käsittelyyn ja tarkasteluun. Selvitä vielä itsellesi ja lukijalle esseesi lähtökohdat, peruskäsitteet ja niiden ”tarkat” ja työn näkökulman mukaiset merkitykset. Alaotsikoiden käyttö selkeyttää ja helpottaa esseen tekemistä. Pohdi, minkälaisella rakenteella tekstisi vastaa luontevasti asettamiisi kysymyksiin. Alaotsikoiden avulla myös ilmaiset tekstisi jäsennyksen. Johdantoluvun tarkoituksena on johdatella/virittää lukijaa esseen aiheeseen ja sisältöön. Johdantoluvun voi kirjoittaa ajallisesti viimeiseksikin.
Liitä asiat toisiinsa ja etene johdonmukaisesti. Helpoimmillaan – ja usein myös tehokkaimmillaan – tämä tarkoittaa, että toisiaan seuraavat lauseet ja kappaleet ovat aina viittaussuhteessa keskenään ja liittyvät luontevasti toisiinsa. Käsittele yhdessä kappaleessa yhtä pääasiaa ja sen yksityiskohtia ja perusteluja, älä rönsyile. Kirjoita selkeällä, hyvällä suomen kielellä alan tärkeimpiä pääkäsitteitä käyttäen. Pidä otsikon näkökulma mukana koko esseen etenemisen ajan. Omia analyyseja ja johtopäätöksiä saa olla pitkin esseetäkin, vaikka niiden varsinainen paikka onkin loppupohdintaluvussa. Niiden tarkoituksenmukainen suhde ja nivoutuminen muuhun tekstiin on aina harkittava. Myös lähdeaineiston soveltava käyttö osoittaa omaa ajattelua ja asian sisäistämistä. Väitteiden perusteluiden tulee olla pitäviä ja riittäviä.
Tarkista lopuksi, että esseen otsikon ja sisällön välillä on vastaavuus ja tarvittaessa muotoile otsikkoa ilmaisevammaksi. Otsikon pitää olla kertova, silti se saa olla iskevä. Loppuluvun pitää näyttää, että tehtävä on loppuun suoritettu, langat punottu yhteen eli ympyrä sulkeutuu. Loppupohdintaluvussa voi koosteenomaisesti vetää yhteen esseessä esiteltyjä asioita ja esittää omia tulkintoja ja analysointeja. Siinä voi myös tuoda esiin jotain uutta, luoda katsetta eteenpäin, tulevaan tai asettaa kysymyksiä ja kyseenalaistuksia.
Tieteellisen esseen laajuus ja ulkoasu
Esseen pituudelle on hankala asettaa ehdottomia vaatimuksia, koska keskeisintä esseessä on sen sisältö. Kun sisältö on analyyttinen ja pohdiskeleva, voi sanottavan tiivistää pieneenkin tilaan. Yleisenä ohjeena (josta voi olla jaksokohtaisia eroja) pidettäköön kuitenkin: 4–5 tekstisivua/yksi opintopiste, 8–10 tekstisivua/kaksi opintopistettä, 12–15 tekstisivua/kolme opintopistettä, 16–20 tekstisivua/neljä opintopistettä. Jos tehtävänannossa on annettu ohjeellinen pituus, on siinä hyvä pitäytyä (tämä kertoo jotain myös rajauksen onnistumisesta). Esseen pituus lasketaan tekstiosasta eli johdannon alusta pohdintaluvun loppuun. Käytä esseessäsi 12 pt. fonttikokoa, 1,5 riviväliä ja 4 cm:n vasenta ja 2 cm:n oikeata marginaalia. Esseessä on oltava:
- Kansilehti: Opiskelijan nimi, opintokirjan numero, opiskelijan sähköpostiosoite tai puhelinnumero, esseen otsikko, päiväys, opintojakson nimi ja opintopistemäärä
- Sisällysluettelo
- Lähdeluettelo
Tieteellinen essee tulee lähdeviitoittaa, jotta lukija tietää, mihin kirjoittaja kulloinkin tietonsa pohjaa. Lähdeviitteillä myös erotetaan omat pohdinnat lainatusta tekstistä, jotta lukija tietää, mikä on kirjoittajan omaa ja mikä lainattua. Samalla kirjoittajan omat pohdinnat ja analyysit nousevat tekstistä paremmin esille. Tarkempia ohjeita lähdeviitoitukseen ja lähdeluettelon laadintaan löytyy esim. Hirsjärvi, Remes & Sajavaara: Tutki ja kirjoita. Tekstikappaleet erotetaan toisistaan joko tyhjällä rivillä tai sisennyksellä. Edellä mainitut tavat ovat keskenään vaihtoehtoisia. Koska esseessä on kysymys suorasta kerronnasta, siihen eivät kuulu ranskalaiset viivat, iskusanat, eivätkä yhden virkkeen kappaleet. Myös numeroituja luetteloita ja turhia sitaatteja tulee välttää. Oikolue tekstisi huolellisesti. Huolimaton työn jälki, lyönti- ja kirjoitusvirheet vaikuttavat helposti koko tekstiin ja argumentaation uskottavuuteen.
Esseen arviointi
Tieteellisen esseen arvioinnissa otetaan huomioon mm. seuraavat seikat:
- Aiheen rajaus, otsikon ja sisällön vastaavuus
- Jäsentely ja rakenne
- Aihealueen käsittely, lähteiden soveltaminen ja pohdinta
- Ilmaisun selkeys
- Muotoseikkojen oikeellisuus
Tarkemmat yleiset arviointikriteerit on esitelty Opiskelijan yleisoppaassa.
Lastensuojelu erityispedagogiikan tukena 4 opKevätlukukausi 202124.6.2020