3. Tehtävät ja suoritustapa

Tutustuminen, opintojen suunnittelu-HOPS, käsitteet, klassikot ja tentti

Johdatus kasvatustieteisiin -opintojaksolla tehdään pieni esittely itsestä ja osallistutaan tutustumiskeskusteluun, laaditaan henkilökohtainen opintosuunnitelma ja  osallistutaan  verkkotyöskentelyyn. Varsinainen suoritustapa on luentojen ja kirjallisuuden tenttiminen.

Esittelytehtävä

Esittele itsesi Kuka olen, mistä tulen, minne olen menossa? -keskustelualueella. Ensimmäisen verkkotehtävän tarkoituksena on tutustua muihin opiskelijoihin ja harjoitella viestien lähettämistä ja niihin vastaamista. Esittely on vapaamuotoinen, voit esimerkiksi kertoa mitä odotuksia sinulla on opintoja kohtaan, mitä teet parhaillaan opintojen ohessa jne. Tutustu muiden esittelyihin ja osallistu keskusteluun kysymällä tai kommentoimalla muiden esittelyitä.

Henkilökohtainen opintosuunnitelma

Henkilökohtainen opintosuunnitelma auttaa selkiyttämään opiskelusi lähtökohtia ja tavoitteita. Parhaimmillaan HOPS on prosessi, jonka aikana opit lisää itsestäsi oppijana ja opiskelijana. HOPS auttaa myös tuutoria opiskelusi tukemisessa ja ohjaamisessa. Tehtävän tavoitteena on auttaa sinua orientoitumaan ja sitoutumaan kasvatustieteen perusopintojen opiskeluun. Toivottavasti opintosuunnitelman tekeminen edesauttaa myös opintokokonaisuuden hahmottamista, opiskelun aikataulutusta ja tavoitteiden saavuttamista. Keskeistä on suunnitella oma ajankäyttö ja ottaa vastuu opintojen etenemisestä. Aikataulua ja opiskelun etenemistä suunnitellessasi voit käyttää apuna laskentakaavaa: opintopiste vastaa noin 27 tuntia opiskelua, jolloin 25 opintopistettä tarkoittaa yhteensä noin 700 tuntia opiskelua. Jos opiskelet ohjeellisessa aikataulussa syyskuusta huhtikuuhun, sinun on varattava opiskeluun noin 20 tuntia viikossa.

HOPS-lomake löytyy Moodlesta. Tutustu ensin HOPS:iin kokonaisuutena ja vastaa kysymyksiin monipuolisesti. Kirjoitukselle varattu tila laajenee kirjoittaessa. Vastausten tallennus tapahtuu klikkaamalla ”Seuraava sivu / Edellinen sivu” –painiketta. Tallenna vastaustasi mahdollisimman usein, esimerkiksi noin 10-15 min välein. Kun HOPS on valmis, klikkaa ”Palauta kaikki ja lopeta”-painiketta. Saat tuutorilta palautetta HOPS:ista Moodlessa.

Verkkotyöskentely 
1) Käsitteet

Tutustu itsenäisesti vähintään yhteen Siljanderin (2014) Systemaattinen johdatus kasvatustieteeseen –kirjan käsitteistä.  Voit valita käsitteen/käsitteet oman kiinnostuksesi pohjalta. Kasvatustieteen keskeisiin käsitteisiin tutustuminen jakson alussa auttaa orientoitumaan kasvatustieteen opintoihin sekä ensimmäiseen tenttiin.

2) Klassikot

Jokainen opiskelija valitsee Johdatus kasvatustieteisiin –kirjasta klassikon, johon haluaa perehtyä enemmän. Oma klassikko valitaan Moodlealueella.

Valitse itsellesi jokin seuraavista klassikoista: Comenius, Rousseau, Herbart, Dewey, Piaget, Vygotsky, Porthan, Cygnaeus, Snellman, Soininen, Salomaa, Hollo, Ahlman tai Koskenniemi.

Perehdy valitsemaasi klassikkoon lukemalla kirjan kappale sekä etsimällä lisää tietoa myös muista lähteistä (kirjat, lehdet, artikkelit, nettisivut, Youtube, ym.). Kirjallisuusvinkkejä klassikoihin liittyen löytyy Moodlealueelta. Tämän jälkeen jokainen valmistelee omavalintaisen tuotoksen klassikosta, jonka palauttaa keskustelualueelle Moodleen. Lisäksi jokainen opiskelija kommentoi lyhyesti vähintään yhtä toisen tuotosta.

Tuotos on vapaamuotoinen, ja sen voi toteuttaa omavalintaisella tavalla. Tärkeintä on, että tuotoksesta käy ilmi se, kuka klassikko on ja miksi hän on tärkeä, miten hän on mahdollisesti vaikuttanut kasvatustieteeseen. Tuotokseen voi liittää myös omaa pohdintaa, kuten mitä mieltä itse on hänen ajatuksistaan, mikä hänen ajatuksissaan on hyvää tai huonoa, tai mitä muita ajatuksia/pohdinnan aiheita klassikkoon perehtyessä heräsi.

Tuotos voi olla esimerkiksi:

Johdatus kasvatustieteisiin -tentti  (edellytys jakson suorittamiseen)

Voit tenttiä Johdatus kasvatustieteisiin –tentin moodletenttinä kotikoneeltasi tai kesällä 2021 Exam-tenttinä. Lue ohjeita tenttimisestä, tenttiin valmistautumisesta ja hyvän tenttivastauksen ominaisuuksista Opiskelijan yleisoppaasta. Erikoistutkija  Juhani Tähtinen arvioi tentit numeerisesti asteikolla 1–5 ja antaa ensimmäisestä tentistä yhteispalautteen. 

Tentittävä kirjallisuus

1. Rinne, R., Kivirauma, J. & Lehtinen, E. 2015. (Uudistettu 8. painos). Johdatus kasvatustieteisiin. Jyväskylä: PS-kustannus.

A) Moodletentti

Moodletentti on yksilötentti, jonka voit tehdä kotikoneeltasi aikataulussa mainittuina tenttipäivinä klo 17.00-21.00. Tenttivastaukset kirjoitetaan esseemuodossa Rinteen ym. Johdatus kasvatustieteisiin -teoksen ja oman ajattelusi pohjalta. Tavoitteena on tuoda esiin kirjan ajatuksia kuvaillen, vertaillen, uudelleen jäsentäen ja pohtien. Vastauksissa ei käytetä suoria lainauksia (tekstiä, kuvia tai kaavioita) tai ranskalaisia viivoja. Lähdeviitteitä ei tarvitse merkitä. Vastausaikaa on tentin avautumisesta sen sulkeutumiseen neljä tuntia. Vastaus tallennetaan klikkaamalla ”Seuraava sivu” tai ”Edellinen sivu”. Voit muokata vastausta niin monta kertaa kuin haluat ja poistua välillä Moodlesta, kunhan muistat tallentaa vastaukset joka kerta. Voit myös halutessasi kirjoittaa tenttivastauksen tekstinkäsittelyohjelmassa, kopioida ja liittää vastaus kerrallaan moodletentin vastauskenttään. Huom. klikkaa ”Palauta kaikki ja lopeta”, kun tenttivastauksesi on valmis ja haluat palauttaa tentin arvioitavaksi. Moodletenttiin ei tarvitse ilmoittautua.

B) Sähköinen tentti

Johdatus kasvatustieteisiin -tentin voit tehdä sähköisessä tenttitilassa kesä-elokuussa. Sähköinen tenttitila on käytettävissä esimerkiksi Turun yliopistossa, Porin yliopistokeskuksessa, Rauman opettajankoulutuslaitoksessa ja Vaasan Åbo Akademissa. Lisätietoa sähköisistä tenttitiloista sekä tenttimisestä löytyy avoimen yliopiston verkkosivuilta.

Korvaava suoritus: Johdatus kasvatustieteeseen -essee

Mikäli olet suorittanut Johdatus kasvatustieteisiin -opintojakson aikuiskasvatustieteen tai erityispedagogiikan perusopinnoissa Turun yliopistossa, suoritat Johdatus kasvatustieteeseen -opintojakson.

Osaamistavoitteet

Sisältö

Suoritustapa

Suoritat opintojakson kirjoittamalla esseen seuraavien kirjojen pohjalta 

  1.  Toom, A., Rautiainen, M. & Tähtinen, J. 2017. (toim.) Toiveet ja todellisuus. Kasvatus osallisuutta ja oppimista rakentamassa. Kasvatusalan tutkimuksia 75. Jyväskylä: Suomen Kasvatustieteellinen seura, sivut 9-165.
  2.  Raittila, R., Liinamaa, T. & Tuominiemi, L. 2017. Tulevaisuuteen suuntautuva varhaiskasvatustiede. Kasvatus & Aika 11 (3), 60–69.
  3.  Siljander, P. 2015. Systemaattinen johdatus kasvatustieteeseen. Tampere: Vastapaino.
  4. Saari, A. 2008. Kasvatuspsykologian Arkhimedeen piste: soveltava tutkimus ja hallinta. Kasvatus & Aika 1 (1), 41–55.

Kirjoita 6–8 sivun laajuinen essee edellä mainittujen kirjojen pohjalta (kaikkiin kirjoihin tulee olla lähdeviittauksia). Esseen aiheena on itse rajattu näkökulma kasvatukseen ja/tai oppimiseen. Otsikoi essee rajauksen mukaan. Laadi esseen liitteeksi 1/2–1 sivun laajuinen oma arvio esseestä, sen tekemisestä ja siihen liittyvistä mahdollisista ongelmista ja niiden ratkaisuista. Kerro myös, mistä asioista erityisesti toivot saavasi palautetta ja minkä arvosanan antaisit esseestä ja miksi.

Esseessä noudatetaan Opiskelijan yleisoppaan (Moodlessa) ohjeistusta esseen rakenteesta ja muotoseikoista, esimerkiksi lähdeviitteistä. Palauta essee Moodleen ja lähetä opintosihteerille todistuskopio, opintorekisterin ote tms. suoritetusta Johdatus kasvatustieteisiin -opintojaksosta. Juhani Tähtinen arvioi esseen asteikolla 1–5/täydennettävä ja antaa palautetta esseestä palautelomakkeella (ks. Opiskelijan yleisopas).

Opintokansio (vapaaehtoinen)

Kokoa kaikki kasvatustieteen opintojen aikana tehdyt kirjalliset tehtävät yhteen kansioon. Tehtävien keräämisen lisäksi voit kirjoittaa oppimispäiväkirjaa, kommentoida tehtävien kirjoittamisprosessia ja saamaasi palautetta, arvioida opintosuorituksiasi ja sitä mitkä asiat osasit hyvin, mitkä vähän huonommin ja mitkä asiat olivat jääneet kokonaan huomioitta. Opintokansio tekee opiskeluprosessin näkyväksi ja tuo esiin kehittymisesi oppijana ja kirjallisten tehtävien kirjoittajana. Oppimispäiväkirjasta voit lukea lisää Opiskelijan yleisoppaasta.

Alexandre Dulaunoy, Flickr.com

Johdatus kasvatustieteisiin 4 opKasvatustieteen perusopinnot verkko-opintoina v. 20214.1.2021