3.1. Vaihtoehto A

Pedagoginen kurssisuunnitelma

Teh­tä­vä­nä­si on suun­ni­tel­la vai­heit­tain noin nel­jän opin­to­pis­teen laa­jui­nen kurs­si, 2-3 opis­ke­li­jan pien­ryh­mäs­sä tai it­se­näi­ses­ti. Suun­ni­tel­mas­sa kes­ki­ty­tään pe­da­go­gi­siin rat­kai­sui­hin, kurs­sin si­säl­tö esi­te­tään vain pää­piir­teit­täin. Joh­dan­to op­pi­mi­seen, ope­tuk­seen ja ar­vi­oin­tiin -opin­to­jak­son kir­jal­li­suut­ta käy­te­tään käy­tän­nön suun­ni­tel­mien poh­ja­na sekä omien rat­kai­su­jen pe­rus­te­luun ja ar­vi­oin­tiin läpi koko kurs­si­suun­ni­tel­man. Muu­ta­kin kir­jal­li­suut­ta voi käyt­tää mut­ta se ei kor­vaa opin­to­jak­son kir­jal­li­suut­ta. Viit­tauk­set kir­jal­li­suu­teen mer­ki­tään läh­de­viit­tein (oh­jei­ta Opis­ke­li­jan yleis­op­paas­sa). Laa­juu­del­taan työ on 15 si­vua (15 ohje­pi­tuu­teen las­ke­taan teks­ti­si­vut joh­dan­nos­ta vii­mei­seen lu­vun lop­puun). Oma ar­vio lii­te­tään kurs­si­suun­ni­tel­maan läh­de­lu­et­te­lon jäl­kei­sel­le si­vul­le liit­teek­si. Kurs­si­suun­ni­tel­ma ot­si­koi­daan si­säl­lön mu­kaan, esi­mer­kik­si Ta­lon­ra­ken­nuk­sen pe­rus­jak­son – pe­da­go­gi­nen kurs­si­suun­ni­tel­ma.

Pe­da­go­gi­seen kurs­si­suun­ni­tel­man te­ke­mi­seen si­säl­tyy verk­ko­työs­ken­te­lyä, jon­ka ta­voit­tee­na on tu­kea oman suun­ni­tel­man te­ke­mis­tä. Jo­kai­nen opis­ke­li­ja tai pien­ryh­mä esit­tää oman suun­ni­tel­man­sa kol­mes­sa vai­hees­sa (idea, väli­ra­port­ti ja val­mis suun­ni­tel­ma). Li­säk­si kai­kis­ta töis­tä an­ne­taan ver­tais­pa­lau­tet­ta. Verk­ko­työs­ken­te­ly ar­vi­oi­daan as­tei­kol­la hy­väk­syt­ty/täy­den­net­tä­vä.

Suunnitelma sisältää:

Val­miit kurs­si­suun­ni­tel­mat ”jul­kais­taan” muil­le opis­ke­li­joil­le Pe­da­go­gi­sen kurs­si­suun­ni­tel­man pro­jek­ti­työs­ken­te­ly -kes­kus­te­lu­a­lu­eel­la ja pa­lau­te­taan ar­vi­oi­ta­vak­si opet­ta­jal­le Val­miin pe­da­go­gi­sen kurs­si­suun­ni­tel­man pa­lau­tus -koh­taan. Kurs­si­suun­ni­tel­man ar­vi­oin­nin pe­rus­ta­na ovat opis­ke­lu­op­paas­sa esi­te­tyt es­seen ar­vi­oin­ti­kri­tee­rit.

Kurssisuunnitelman arviointikriteerit

Tun­ti­o­pet­ta­ja Kris­tii­na Oja­la ar­vi­oi nu­mee­ri­ses­ti as­tei­kol­la 1-5 kir­jal­li­sen pa­laut­teen kera kuu­kau­den si­säl­lä sen pa­lau­tus­päi­väs­tä. Verk­ko­työs­ken­te­ly ar­vi­oi­daan as­tei­kol­la hy­väk­syt­ty/täy­den­net­tä­vä.

Verkkotyöskentely 16.8.–15.10.2021
1. Vaihe, viikko 33: Orientoituminen

Työs­ken­te­ly al­kaa orien­toi­tu­mal­la pe­da­go­gi­seen kurs­si­suun­ni­tel­man te­ke­mi­seen. Pe­da­go­gi­ses­sa kurs­si­suun­ni­tel­mas­sa pää­tet­tä­viä asi­oi­ta:

Orien­toi­du te­ke­mi­seen myös opin­to­jak­son kir­jal­li­suut­ta lu­ke­mal­la.

Di­dak­tiik­ka

Lue  di­dak­tii­kas­ta Jyr­hä­män ym. kir­jan lu­vuis­ta ”Mik­si tämä kir­ja?”,   ”Ly­hyt kat­saus di­dak­tii­kan ke­hi­tyk­seen ” ja ”Di­dak­tii­kan tu­le­vai­suus” ja aloi­ta te­ke­mään kä­si­te­kart­taa jak­son kä­sit­teis­tä.

Op­pi­mi­nen ja ope­tus

Pe­reh­dy ai­hee­seen lu­ke­mal­la ja poh­di omaa kä­si­tys­tä­si op­pi­mi­ses­ta ja opet­ta­mi­ses­ta suh­tees­sa kir­jal­li­suu­des­sa esi­tet­tyi­hin nä­ke­myk­siin.

Op­pi­mis­ym­pä­ris­tö

Op­pi­mi­seen vai­kut­ta­vis­ta ke­hys­te­ki­jöis­tä käy­te­tään ni­mi­tys­tä op­pi­mis­ym­pä­ris­tö. Kä­sit­tee­nä op­pi­mis­ym­pä­ris­tö voi­daan mää­ri­tel­lä eri ta­voin. Laa­jas­ti aja­tel­len voi­daan sa­noa, että op­pi­mis­ym­pä­ris­tö kä­sit­tää op­pi­mis­ma­te­ri­aa­lin sekä fyy­si­sen ja men­taa­li­sen vii­te­ke­hyk­sen, joka mah­dol­lis­taa ta­voit­teel­li­sen op­pi­mi­sen. Tek­no­lo­gi­a­pai­not­tei­nen mää­ri­tel­mä taas ko­ros­taa ym­pä­ris­tön tek­ni­siä ele­ment­te­jä. (Mul­ti­sil­ta 1997, 101-102.) Jyri Man­ni­nen kump­pa­nei­neen mää­rit­tee op­pi­mis­ym­pä­ris­tön pai­kak­si, ti­lak­si, yh­tei­sök­si tai toi­min­ta­käy­tön­nök­si, joka edis­tää op­pi­mis­ta (Man­ni­nen et al. 2007, 17).

Läh­teet:

Mul­ti­sil­ta, J. 1997. Mil­tä näyt­tää WWW-maa­il­ma op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­nä. Te­ok­ses­sa Leh­ti­nen, E. (toim.) Verk­ko­pe­da­go­giik­ka. Hel­sin­ki: Oy Edi­ta Ab.  

Man­ni­nen, J. ym. 2007. Op­pi­mis­ta tu­ke­vat ym­pä­ris­töt. Joh­da­tus op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­a­jat­te­luun. Ope­tus­hal­lis­tus. Tam­pe­re: Ju­ve­nes Print Suo­men Yli­o­pis­to­pai­no Oy.

Lue li­sää ai­hees­ta ja poh­di, mil­lai­sia op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jä on ole­mas­sa ja mil­lais­ta op­pi­mis­ta mi­kä­kin ym­pä­ris­tö tu­kee par­hai­ten.

2. Vaihe, viikko 34: Oman kurssissuunnitelman ideointi

Täl­lä vii­kol­la pe­reh­dyt ope­tuk­sen ja kou­lu­tus­suun­nit­te­lun taus­tal­la vai­kut­ta­viin op­pi­mis-, ih­mis-, ja tie­to­kä­si­tyk­siin, ope­tuk­sen ja op­pi­mi­sen suun­nit­te­luun sekä ope­tus­suun­ni­tel­ma­te­o­ri­oi­hin. Li­säk­si  ide­oit omaa kurs­si­suun­ni­tel­maa­si.

Poh­di alus­ta­va idea omas­ta kurs­si­suun­ni­tel­mas­ta ja esit­te­le se Pe­da­go­gi­sen kurs­si­suun­ni­tel­man pro­jek­ti­työs­ken­te­ly -kes­kus­te­lu­a­lu­eel­la pe 27.8. men­nes­sä. Tu­tus­tu li­säk­si op­pi­mis-, ih­mis- ja tie­to­kä­si­tyk­siin. Poh­di ko. asi­oi­ta oman kurs­si­si kan­nal­ta ja tee muis­tiin­pa­no­ja.

Lue ai­hees­ta muun mu­as­sa:

Bert­ram Nu­del­bach, Flick.com

3. Vaihe, viikko 35: Työskentely

Kol­man­nes­sa vai­hees­sa pe­reh­dy­tään eri­lai­siin ope­tus­me­ne­tel­miin sekä opet­ta­jan ja op­pi­laan/opis­ke­li­jan roo­lei­hin ja vuo­ro­vai­ku­tuk­seen. Vii­kon opis­ke­luun ei lii­ty verk­ko­teh­tä­viä, mut­ta kes­kus­te­lu­alue on käy­tet­tä­vis­sä. Suun­nit­te­le kurs­si­si op­pi­mis­ym­pä­ris­tö, työ­ta­vat ja mie­ti opet­ta­jan ja op­pi­laan/opis­ke­li­jan vuo­ro­vai­ku­tus­ta ja roo­le­ja (esim. opis­ke­li­ja ver­sus aine­läh­töi­syys). Poh­di myös, mi­ten ope­tuk­sen taus­tal­la vai­kut­ta­vat op­pi­mis-, tie­to- ja ih­mis­kä­si­tyk­set il­me­ne­vät va­lin­nois­sa­si.

Lue ai­hees­ta mm.

Työ­ta­vat

Opet­ta­jan ja opis­ke­li­jan roo­lit ja vuo­ro­vai­ku­tus

4. Vaihe, viikot 36–38: Väliraportointi, vertaispalaute ja palautekeskustelu

Seu­raa­vi­na viik­koi­na kir­joi­te­taan väli­ra­port­ti kurs­si­suun­ni­tel­mas­ta,  an­ne­taan ver­tais­pa­lau­tet­ta mui­den suun­ni­tel­mis­ta ja käy­dään pa­lau­te­kes­kus­te­lua. Väli­ra­por­toin­nin ta­voit­tee­na on an­taa ke­hi­tys­i­de­oi­ta ja kor­jaus­eh­do­tuk­sia kurs­si­suun­ni­tel­maan. Ra­por­tin vä­him­mäis­pi­tuus on kol­me si­vua, mut­ta voit esit­tää työs­tä­si myös laa­jem­man ver­si­on. Ver­tais­pa­laut­tees­ta hyö­dyt sitä enem­män mitä pi­dem­mäl­lä työ­si on. Voit läh­teä liik­keel­le op­pi­mi­sen ide­aa­li­ti­lan­tees­ta. Mi­ten tu­et­tu­na op­pi­mi­nen su­jui­si op­pi­jal­le mah­dol­li­sim­man mie­lek­kääl­lä ta­val­la?

Väli­ra­por­tin tu­lee si­säl­tää:

Tuo väli­ra­port­ti lii­te­tie­dos­to­na Pe­da­go­gi­sen kurs­si­suun­ni­tel­man pro­jek­ti­työs­ken­te­ly -kes­kus­te­lu­a­lu­eel­le pe 17.9. men­nes­sä.

Anna ver­tais­pa­lau­tet­ta ai­na­kin yh­des­tä muus­ta väli­ra­por­tis­ta pe 24.9. men­nes­sä. Käy­tä pa­laut­teen poh­ja­na pe­da­go­gi­sen kurs­si­suun­ni­tel­man ar­vi­oin­ti­kri­tee­rei­tä.

5. Vaihe, viikko 39: Oppimisen arviointi omalla kurssilla

Vii­mei­ses­sä vai­hees­sa pe­reh­dy­tään kir­jal­li­suu­den poh­jal­ta op­pi­mi­sen ar­vi­oin­tiin ja eri­lai­siin ar­vi­oin­ti­ta­poi­hin. Li­säk­si teet omaan kurs­sii­si suun­ni­tel­man op­pi­mi­sen ar­vi­oin­nis­ta. Vii­kon opis­ke­luun ei lii­ty verk­ko­teh­tä­viä, mut­ta kes­kus­te­lu­alue on käy­tet­tä­vis­sä.

Op­pi­mi­sen ar­vi­oin­ti

Lue li­sää ai­hees­ta ja poh­di, mit­kä ovat oman kurs­si­si op­pi­mi­sen ar­vi­oin­nin läh­tö­koh­dat, ta­voit­teet ja konk­reet­ti­set muo­dot?

Saa­tu­a­si ar­vi­oin­ti­o­suu­den kun­toon si­nul­la on kak­si viik­koa ai­kaa vii­meis­tel­lä kurs­si­suun­ni­tel­maa­si. Tuo val­mis työ­si vies­tin lii­te­tie­dos­to­na Pe­da­go­gi­sen kurs­si­suun­ni­tel­man pro­jek­ti­työs­ken­te­ly -kes­kus­te­lu­a­lu­eel­le vies­tin lii­te­tie­dos­to­na ja ar­vi­oin­tia var­ten opet­ta­jal­le Val­miin pe­da­go­gi­sen kurs­si­suun­ni­tel­man pa­lau­tus -koh­taan pe 15.10.2021 men­nes­sä.  Tun­ti­o­pet­ta­ja Kris­tii­na Oja­la ar­vi­oi työn nel­jän vii­kon si­säl­lä sii­tä, kun se on pa­lau­tet­tu.

Joh­dan­to op­pi­mi­seen, ope­tuk­seen ja ar­vi­oin­tiin 6 opKas­va­tus­tie­teen pe­rus­o­pin­not verk­ko-opin­toi­na 25 op v. 202127.4.2021