3.2. Vaihtoehto B

Essee - Oppilaitosvierailu & raportointi - Kirjallinen tehtävä

1. Essee

Kir­joi­ta noin 9–11 si­vun (teks­ti­si­vut joh­dan­nos­ta poh­din­ta-lu­vun lop­puun) es­see 2–4 opis­ke­li­jan ryh­mäs­sä tai yk­si­lö­työ­nä. Hy­väk­syt­ty es­see edel­lyt­tää läh­de­kir­jal­li­suu­den moni­puo­lis­ta hyö­dyn­tä­mis­tä, joka puo­les­taan il­me­nee usei­na viit­tauk­si­na jo­kai­seen va­lit­se­maa­si kir­jaan.

Es­seen ai­heet

Orien­toi­du es­seen ai­heen va­lin­taan tu­tus­tu­mal­la kir­jal­li­suu­teen. Va­lit­se es­seen ai­heis­ta yksi ja tar­kas­te­le ai­het­ta va­lit­se­mas­ta­si ra­ja­tus­ta näkö­kul­mas­ta läh­de­kir­jo­jen poh­jal­ta. Kiin­ni­tä eri­tyis­tä huo­mi­o­ta ai­heen ra­jauk­seen. Mitä sup­pe­am­pi ra­jauk­se­si on sitä sy­vem­mäl­le kä­sit­te­lys­sä pää­set. Esit­te­le joh­dan­nos­sa es­sees­sä­si sel­vi­tet­tä­vä­nä ole­va ky­sy­mys ja vas­taa sii­hen es­sees­sä eri läh­de­kir­jo­jen kan­to­ja ver­tai­le­mal­la, ar­vi­oi­mal­la ja yh­dis­tä­mäl­lä. Ot­si­koi es­see sen si­säl­töä vas­taa­vak­si. Hyvä ot­sik­ko on na­pak­ka, yti­me­käs ja ker­too es­seen si­säl­lös­tä sekä ra­jauk­ses­ta. Li­sää es­see­oh­jei­ta löy­tyy Opis­ke­li­jan yleis­op­paas­ta.

1. Op­pi­mi­nen

Tar­kas­te­le op­pi­mis­ta va­lit­se­mas­ta­si näkö­kul­mas­ta, voit esi­mer­kik­si ra­ja­ta tar­kas­te­lu­si ikä­kau­teen, op­pi­mis­kä­si­tyk­seen tai op­pi­mis­ym­pä­ris­töön tai tar­kas­tel­la op­pi­mis­ta yh­tei­söl­li­syy­den näkö­kul­mas­ta.

2. Opet­ta­juus
Ta­voit­tee­na on poh­tia opet­ta­juut­ta käy­tän­nön ta­sol­la laa­jem­min liit­ty­en op­pi­mis­nä­ke­myk­siin, ar­vi­oin­tiin (sekä oman työn ar­vi­oin­tiin että op­pi­las­ar­vi­oin­tiin) tai yh­teis­työ­hön (oppi­lai­tok­sen/työ­yh­tei­sön si­säl­lä tai sen ulko­puo­lis­ten vii­te­ryh­mien kans­sa).

3. Opet­ta­jan ja op­pi­laan/opis­ke­li­jan vä­li­nen vuo­ro­vai­ku­tus
Ra­jaa ai­het­ta läh­de­kir­jal­li­suu­den ja kiin­nos­tuk­se­si mu­kai­ses­ti. Voit esi­mer­kik­si tar­kas­tel­la vuo­ro­vai­ku­tuk­seen vai­kut­ta­via te­ki­jöi­tä ja haas­tei­ta, tai vuo­ro­vai­ku­tuk­sen mer­ki­tys­tä op­pi­mi­sen kan­nal­ta.

Laa­di es­seen liit­teek­si ½–1 si­vun laa­jui­nen oma ar­vio es­sees­tä ja pa­lau­ta es­see verk­ko­a­lu­eel­le. Ryh­mäs­sä teh­tyyn työ­hön teh­dään yh­tei­nen ar­vio. Ar­vi­oi es­see­tä­si esi­mer­kik­si seu­raa­vien ky­sy­mys­ten poh­jal­ta.
•Mit­kä ovat es­seen an­si­ot?
•Mi­ten es­see­tä voi­si pa­ran­taa?
•Min­kä arvo­sa­nan an­tai­sit?
•Mis­tä alu­eis­ta es­sees­sän­ne olet va­kuut­tu­nein, mik­si?
•Mis­tä olet vä­hi­ten va­kuut­tu­nut, mik­si?
•Mitä on­gel­mia koh­ta­sit laa­ties­sa­si es­see­tä?

Es­see pa­lau­te­taan verk­ko-op­pi­mis­ym­pä­ris­töön (Mood­le) pe 15.10.2021 men­nes­sä (HUOM! muis­tat­han pa­laut­taa sa­maan päi­vään men­nes­sä myös Oman op­pi­mi­sen ar­vi­oin­nin). Muis­tat­han jät­tää ko­pi­on es­sees­tä it­sel­le­si.  Suun­nit­te­li­ja Eija Sil­ta­ri tai  yli­o­pis­ton­leh­to­ri Tii­na Tui­ju­la ar­vi­oi es­seen nu­mee­ri­ses­ti as­tei­kol­la 1–5 ja an­taa li­säk­si pie­nen sa­nal­li­sen pa­laut­teen.

2. Oppilaitosvierailu ja sen raportointi

Oppi­lai­tos­vie­rai­lun ta­voit­tee­na on pe­reh­tyä opin­to­jak­sol­la kä­si­tel­tyi­hin asi­oi­hin käy­tän­nön näkö­kul­mas­ta. Va­lit­se oppi­lai­tos­vie­rai­lun koh­de kiin­nos­tuk­se­si mu­kaan mis­tä ta­han­sa oppi­lai­tok­ses­ta esi­o­pe­tuk­ses­ta ai­kuis­kou­lu­tuk­seen oman opis­ke­lu- ja työ­paik­ka­si ulko­puo­lel­ta. Suun­nit­te­le vie­rai­lu­käyn­ti­si etu­kä­teen pe­reh­ty­mäl­lä oppi­lai­tok­sen toi­min­taa sää­te­le­vään ope­tus­suun­ni­tel­maan tai ope­tus­suun­ni­tel­man pe­rus­tei­siin, joi­ta löy­tyy verk­ko­sivuilta (esi­mer­kik­si www.oph.fi). Jos mah­dol­lis­ta, haas­tat­te­le käyn­ti­si yh­tey­des­sä opet­ta­jaa etu­kä­teen suun­ni­tel­tu­jen ky­sy­mys­ten avul­la. Vie­rai­lu­käyn­nin ja sen ra­por­toin­nin voit teh­dä it­se­näi­ses­ti tai 2–4 opis­ke­li­jan pien­ryh­mäs­sä. Kes­ki­ty vie­rai­lul­la ylei­sen ha­vain­noin­nin li­säk­si jo­hon­kin it­se­ä­si kiin­nos­ta­vaan asi­aan esi­mer­kik­si op­pi­mis­nä­ke­myk­seen tai op­pi­mi­sen ar­vi­oin­tiin, sa­maan asi­aan, jos­ta kir­joi­tat es­seen. Vie­rai­lu­käyn­nin suun­nit­te­lus­sa ja opet­ta­jan haas­tat­te­lus­sa voit käyt­tää ai­hee­si mu­kai­ses­ti esi­mer­kik­si seu­raa­van­lai­sia oh­jaa­via ky­sy­myk­siä:
•Mil­lai­nen on oppi­lai­tok­sen ja opet­ta­jan op­pi­mis­kä­si­tys?
•Mil­lai­nen nä­ke­mys opet­ta­jal­la on hy­väs­tä ope­tuk­ses­ta?
•Mil­lai­nen on hyvä opet­ta­ja, entä hyvä op­pi­las/op­pi­ja?
•Mil­lai­sia op­pi­mi­sen ar­vi­oin­ti­me­ne­tel­miä oppi­lai­tok­ses­sa käy­te­tään?
•Mitä ja mi­ten ar­vi­oi­daan?

Tee vie­rai­lu­käyn­nis­tä­si 2–3 si­vun mit­tai­nen ra­port­ti, jos­sa esit­te­let taus­ta­tie­dot oppi­lai­tok­ses­ta, pe­rus­tie­dot ope­tus­suun­ni­tel­mas­ta, pää­koh­dat haas­tat­te­lus­ta, omis­ta ko­ke­muk­sis­ta ja tun­te­muk­sis­ta. Muis­tat­han mer­ki­tä myös käyt­tä­mä­si läh­teet. Li­säk­si voit nos­taa esil­le myös epä­sel­vik­si jää­nei­tä asi­oi­ta tai asi­oi­ta, jot­ka jäi­vät ih­me­tyt­tä­mään. Vie ra­port­ti Mood­leen ”Oppi­lai­tos­vie­rai­lu­ra­por­tit ja kom­men­toin­ti” -kes­kus­te­lu­a­lu­eel­le pe 10.9. men­nes­sä, lue mui­den ra­por­tit sekä kom­men­toi ja anna pa­lau­tet­ta vä­hin­tään yh­del­le sel­lai­sel­le ra­por­til­le, joka ei ole vie­lä saa­nut pa­lau­tet­ta pe 17.9. men­nes­sä.

3. Kirjallinen tehtävä: Oman oppimisen arviointi

Kir­joi­ta noin kah­den si­vun laa­jui­nen yh­teen­veto kas­va­tus­tie­teen opin­nois­ta. Yh­teen­ve­don ta­voit­tee­na on ref­lek­toi­da omaa op­pi­mis­ta­si ja opis­ke­lu­a­si sekä ar­vi­oi­da opin­to­ja ja oh­jaus­ta. Voit poh­tia tä­hän­as­tis­ta opis­ke­lu­a­si, opin­to­ja ja oh­jaus­ta seu­raa­vien ky­sy­mys­ten poh­jal­ta:
•Mi­ten hy­vin olen saa­vut­ta­nut omal­le op­pi­mi­sel­le­ni ja opis­ke­lul­le­ni syk­syl­lä aset­ta­ma­ni ta­voit­teet?
•Mi­ten tai­to­ni op­pi­ja­na ovat ke­hit­ty­neet? Mitä opin it­ses­tä­ni? Mit­kä ovat vah­vat puo­let op­pi­ja­na? Mis­sä mi­nul­la on pa­ran­ta­mi­sen va­raa?
•Mitä tie­to­ja ja tai­to­ja opin? Mit­kä ovat kas­va­tus­tie­teen opin­nois­sa mi­nua eni­ten kiin­nos­ta­neet asi­at? Mik­si?
•Mil­lais­ta oh­jaus­ta olen saa­nut / oli­sin tar­vin­nut? Mit­kä asi­at ovat edes­aut­ta­neet ja vai­keut­ta­neet op­pi­mis­ta­ni/opis­ke­lu­a­ni?
•Min­kä kes­kei­sen pa­ran­nus­ta vaa­ti­van asi­an kor­jai­sin opin­nois­sa? Entä min­kä hy­vän asi­an pi­täi­sin en­nal­laan?
•Mit­kä ovat ta­voit­tee­ni opis­ke­lun suh­teen tu­le­vai­suu­des­sa?

Teh­tä­vä pa­lau­te­taan Oman op­pi­mi­sen ar­vi­oin­ti -teh­tä­vän pa­lau­tus­link­kiin Mood­leen pe 15.10.2021 men­nes­sä.  Eija Sil­ta­ri ar­vi­oi teh­tä­vät hy­väk­syt­ty/täy­den­net­tä­vä-as­tei­kol­la.

Joh­dan­to op­pi­mi­seen, ope­tuk­seen ja ar­vi­oin­tiin 6 opKas­va­tus­tie­teen pe­rus­o­pin­not verk­ko-opin­toi­na 25 op v. 202127.4.2021