Kc4 Suoritustapa

Koulutussuunnitelma projektityönä

Kou­lu­tuk­sen suun­nit­te­lu ja ke­hit­tä­mi­nen -opin­to­jak­so suo­ri­te­taan te­ke­mäl­lä pro­jek­ti­työ­nä kou­lu­tus­suun­ni­tel­ma. Pro­jek­ti­työ­nä suun­ni­tel­laan vai­heit­tain 5–10 op:n laa­jui­nen kou­lu­tu­suun­ni­tel­ma (1 op= 27 t opis­ke­li­jan työ­tun­tia), jon­ka ai­heen ja koh­de­ryh­män voi va­li­ta oman mie­len­kiin­non mu­kaan. Pro­jek­ti­työs­sä edel­ly­te­tään asi­oi­den kä­sit­te­lyä te­o­reet­ti­sel­la ta­sol­la hyö­dyn­tä­mäl­lä opin­to­vaa­ti­mus­ten kir­jal­li­suut­ta ja Mood­len opin­to­ma­te­ri­aa­lia. Esi­mer­kik­si kun pe­rus­te­lee kou­lu­tus­suun­ni­tel­man suun­nit­te­luun liit­ty­viä ja pe­da­go­gi­sia rat­kai­su­ja, hyö­dyn­ne­tään lu­en­noil­la/kir­jal­li­suu­des­sa kä­si­tel­ty­jä suun­nit­te­lun ke­hys­mal­lia, taus­ta­te­o­ri­oi­ta, te­o­reet­ti­sia tra­di­ti­oi­ta ja mah­dol­li­ses­ti eri­lai­sia suun­nit­te­lu­mal­le­ja, sa­moin kuin muu­ten­kin lu­en­to­jen tee­mo­ja. Eri­lai­sia suun­nit­te­lu­työ­ka­lu­ja (esim. op­pi­mi­sen muo­toi­luun liit­ty­en) löy­tyy ver­kos­ta ja nii­tä voi käyt­tää oman har­kin­nan mu­kaan. Kun pe­rus­te­lee suun­ni­tel­man kou­lu­tus­si­säl­tö­jä (ei yk­si­tyis­koh­tai­ses­ti!) voi ha­lu­tes­saan hyö­dyn­tää mui­ta läh­tei­tä.

Pro­jek­ti­työs­sä nou­da­te­taan es­seen kir­joi­tus­oh­jei­ta ja mm. läh­de­viit­teet tu­lee mer­ki­tä kir­jal­li­suut­ta  hyö­dyn­net­tä­es­sä, ks. Opis­ke­li­jan yleis­opas. Pro­jek­ti­työ ot­si­koi­daan sen si­säl­töä ku­vaa­val­la ot­si­kol­la.

Pro­jek­ti­työn te­ke­mis­tä oh­jaa opin­to­ryh­mä-/verk­ko­työs­ken­te­ly. Pro­jek­ti­työ teh­dään ensi­si­jai­ses­ti 2–4 hen­gen pien­ryh­mä­työ­nä, mut­ta tar­vit­ta­es­sa myös yk­si­lö­työ on mah­dol­li­nen. Val­miin pro­jek­ti­työn laa­juus on noin 10 si­vua (teks­ti­osa joh­dan­nos­ta teks­ti­osan lop­puun). Pro­jek­ti­työn lop­puun lii­te­tään itse­ar­vi­oin­ti (pi­tuus ½–1 si­vua), jos­sa ar­vi­oi­daan kou­lu­tus­suun­ni­tel­man ja pro­jek­ti­työs­ken­te­lyn on­nis­tu­mis­ta suh­tees­sa opin­to­jak­son ta­voit­tei­siin. Suun­nit­te­li­ja Mia Ste­ning an­taa kou­lu­tus­suun­ni­tel­man en­sim­mäi­ses­tä ver­si­os­ta väli­pa­laut­teen Mood­les­sa sekä val­miis­ta teh­tä­väs­tä nu­mee­ri­sen ar­vi­oin­nin as­tei­kol­la 1–5. HUOM! Oman aika­tau­lun mu­kaan ede­tes­sä, ei työs­ken­te­ly­pro­ses­siin si­säl­ly opet­ta­jan väli­pa­lau­tet­ta.

Pro­jek­ti­työs­ken­te­lyn ete­ne­mi­nen vai­heit­tain:

  1. Kou­lu­tus­suun­ni­tel­man laa­din­ta
    • Kou­lu­tus­tar­ve
    • Kou­lu­tuk­sen aihe ja koh­de
    • Kou­lu­tuk­sen ta­voit­teet
    • Kou­lu­tuk­sen ra­ken­ne, aika­tau­lu ja ete­ne­mi­nen
    • Kes­to, aika­tau­lu ja ete­ne­mi­nen
    • Kes­kei­set si­säl­löt
    • Ope­tus- ja oh­jaus­rat­kai­sut (esim. työ­ta­vat, di­gi­taa­li­suu­den/tie­to- ja vies­tin­tä­tek­nii­kan hyö­dyn­tä­mi­nen)
    • Op­pi­mis­ym­pä­ris­tö
    • Re­surs­sit
    • Tie­dot­ta­mi­nen ja mark­ki­noin­ti
    • Kou­lu­tuk­sen ar­vi­oin­ti
  2. Ver­tais­pa­laut­teen­anto (verk­ko­työs­ken­te­ly) ja opet­ta­jan väli­pa­lau­te kou­lu­tus­suun­ni­tel­man en­sim­mäi­ses­tä ver­si­os­ta (pi­tuus n. 3 si­vua).
  3. Kou­lu­tus­suun­ni­tel­man muok­kaus ja täy­den­tä­mi­nen opet­ta­jan pa­laut­teen poh­jal­ta ja lä­het­tä­mi­nen  työ­e­lä­män asi­an­tun­ti­jan ar­vi­oi­ta­vak­si.
  4. Työ­e­lä­män asi­an­tun­ti­jan haas­tat­te­lu työ­pai­kal­la tai pu­he­li­mit­se. (Saa­tu pa­lau­te ja ke­hit­tä­mis­i­de­at kir­ja­taan pro­jek­ti­työ­hön.)
  5. Kou­lu­tus­suun­ni­tel­man täy­den­tä­mi­nen ja muok­kaus saa­dun pa­laut­teen ja läh­de­kir­jal­li­suu­den poh­jal­ta ja kir­joit­ta­mi­nen val­miik­si pro­jek­ti­työk­si sekä pro­jek­ti­työs­ken­te­lyn ar­vi­oin­ti (ryh­mä­ar­vi­oin­ti/itse­ar­vi­oin­ti lii­te­tään pro­jek­ti­työn lop­puun.)
Kirjallisuus

Kir­jal­li­suus­lis­tas­ta va­li­taan vä­hin­tään kol­me eri te­os­ta tai ar­tik­ke­lia  pro­jek­ti­työn läh­teek­si.Vaih­to­eh­toi­ses­ti voit käyt­tää myös muu­ta ai­hee­seen so­pi­vaa tie­teel­lis­tä kir­jal­li­suut­ta ku­ten esi­mer­kik­si kou­lu­tuk­sen suun­nit­te­luun liit­ty­vää kir­jal­li­suut­ta (tie­teel­li­siä kir­jo­ja/ra­port­te­ja tai tie­teel­li­ses­sä aika­kaus­leh­des­sä jul­kais­tu­ja ar­tik­ke­lei­ta). Leh­ti­ar­tik­ke­lit löy­ty­vät kir­jas­ton verk­ko­ai­neis­tos­ta utu­vol­ter.fi (ks. pika­ohje ar­tik­ke­lin ha­ke­mi­ses­ta Mood­len en­sim­mäi­ses­sä loh­kos­sa.)

Au­vi­nen, P., Hir­vo­nen, K., Dal Maso, R., Kall­berg, K. & Put­ku­ri, P. 2007. Ope­tus­suun­ni­tel­ma am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lus­sa. Poh­jois-Kar­ja­lan am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lun jul­kai­su­ja.

Caf­fa­rel­la, R. S. 2002. Plan­ning prog­rams for adult le­ar­ners. A prac­ti­cal gui­de for edu­ca­tors, trai­ners and staff de­ve­lo­pers. San Fran­cis­co: Jos­sey-Bass.

Camp­bell, H. 2012. ‘Plan­ning et­hics’ and re­dis­co­ve­ring the idea of plan­ning. Plan­ning The­o­ry 11(4) 379–399.

Camp­bell, H. 2012. Plan­ning to Chan­ge the World: Bet­ween Know­led­ge and Ac­ti­on Lies Synt­he­sis. Jour­nal of Plan­ning Edu­ca­ti­on and Re­se­arch 32(2), 135–146. (Mood­les­sa)

Camp­bell, H., Tait, M. & Wat­kins, C. 2014. Is The­re Spa­ce for Bet­ter Plan­ning in a Ne­o­li­be­ral World? Imp­li­ca­ti­ons for Plan­ning Prac­ti­ce and The­o­ry. Jour­nal of Plan­ning Edu­ca­ti­on and Re­se­arch, 34(1) 45–59.

Cer­ve­ro, R. M. & Wil­son, A. L. 2006. Wor­king the Plan­ning Tab­le. Ne­go­ti­a­ting de­moc­ra­ti­cal­ly for adult, con­ti­nuing and workp­la­ce edu­ca­ti­on. San Fran­cis­co: Jos­sey-Bass.

Chris­ten­sen, K. S. 2015. Both Pro­cess and Out­co­me Es­sen­ti­al to Plan­ning. Jour­nal of Plan­ning Edu­ca­ti­on and Re­se­arch, Ja­nu­a­ry 27, 1–11.

Col­lin, K. 2007. Työs­sä op­pi­mi­nen ja oh­jaus haas­tee­na. (Mood­les­sa)

Glo­wac­ki-Dud­ka, M. ym. 2012. Fra­ming Care for Plan­ners of Edu­ca­ti­on Prog­rams. Adult Le­ar­ning 29 (2), 62–71.

Heis­ka­nen, T., Lei­no­nen, M., Jär­ven­sivu, A. & Aho, S. (toim.) 2008. Koh­ti uut­ta työ­e­lä­mää. Tut­ki­muk­sen näkö­ala työ­e­lä­män ke­hi­tyk­seen. Tam­pe­re: Tam­pe­re Uni­ver­si­ty Press.

Hil­tu­nen, L. 2012. Verk­ko-ope­tuk­sen suun­nit­te­lun te­hos­ta­mi­nen. Tie­to­jen­kä­sit­te­ly­tie­de 34.

Huo­ta­ri, V. 2004. Hil­jai­nen tie­to kou­lu­tus­suun­nit­te­lus­sa. Kas­va­tus 35 (4), 420–434. (Mood­les­sa).

Kop­ra, P. 2004. Hy­vin suun­ni­tel­tu, ker­ral­la val­mis. Tu­run am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lun täy­den­nys­kou­lu­tus- ja pal­ve­lu­kes­kuk­sen suun­nit­te­lun pro­ses­sit. Tu­run am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lun ra­port­te­ja 28.

Len­non, M. 2015. Fin­ding Pur­po­se in Plan­ning. Jour­nal of Plan­ning Edu­ca­ti­on and Re­se­arch 35(1), 63–75.

Levä­lah­ti, S. 2006. Kou­lu­tus­tar­jon­nan alue-en­na­koin­ti­yh­teis­työn nyky­tila ja ke­hit­tä­mis­tar­peet. Mo­nis­te 4/2006. Hel­sin­ki: Ope­tus­hal­li­tus.

Pe­lin, R. 2011. Pro­jek­ti­hal­lin­nan käsi­kir­ja. Hel­sin­ki: Pro­jek­ti­joh­ta­mi­nen Oy.

Ra­ja­kal­tio, H. 2014. Yh­teis­voi­min koh­ti uu­dis­tu­vaa kou­lua. Kou­lun ke­hit­tä­mi­sen toi­min­ta­mal­li – täy­den­nys­kou­lu­tuk­sen ja ke­hit­tä­mis­pro­ses­sin yh­teen ni­vo­mi­nen.

Ran­ta­la, K. & Sul­ku­nen, P. (toim.) 2007. Pro­jek­ti­yh­teis­kun­nan kään­tö­puo­lia. Hel­sin­ki: Gau­de­a­mus.

Ris­sa­nen, T. 2002. Pro­jek­til­la tu­lok­seen. Pro­jek­tin suun­nit­te­lu, to­teu­tus, mo­ti­voin­ti ja seu­ran­ta. Jy­väs­kylä: Poh­jan­täh­ti.

Saik­ko­nen, S., Här­kö­nen, A. & Jär­vi­nen, M.-R. 2007. Kou­lu­tus­or­ga­ni­saa­ti­on roo­li ja haas­teet alu­eel­li­ses­sa en­na­koin­nis­sa. Am­mat­ti­kas­va­tuk­sen aika­kaus­kir­ja 9 (4), 27–37.

Sep­pä­nen-Jär­ve­lä, R. 2004. Pro­ses­si­ar­vi­oin­ti ke­hit­tä­mis­pro­jek­teis­sa. Opas käy­tän­töi­hin. Sta­kes, Fin­Soc. Ar­vi­oin­ti­ra­port­te­ja 4/2004. Hel­sin­ki.

Sep­pä­nen-Jär­ve­lä, R. & Va­ta­ja, K. (toim.) 2009. Työ­yh­tei­sö uu­sil­le uril­le. Ke­hit­tä­mi­nen osak­si ar­jen työ­tä. Jy­väs­kylä: PS-kus­tan­nus.

Shen­har, A.J. & Dvir, D. 2007. Pro­ject Ma­na­ge­ment Re­se­arch – The Chal­len­ge and Op­por­tu­ni­ty. Pro­ject Ma­na­ge­ment Jour­nal 38 (2), 93–99.

Silf­ver­berg, P. 2007. Ide­as­ta pro­jek­tik­si. Pro­jek­tin­ve­tä­jän käsi­kir­ja. Hel­sin­ki: Kon­sult­ti­toi­mis­to Plan­point Oy & Työ­mi­nis­te­riö.

Smith, C. 2007. Ma­king Sen­se of Pro­ject Re­a­li­ties. The­o­ry, Prac­ti­ce and the Pur­suit of Per­for­man­ce. Al­ders­hot: Go­wer Pub­lis­hing Li­mi­ted & Bur­ling­ton: Ash­ga­te Pub­lis­hing Com­pa­ny.

Virk­ku­nen, J. 2007. Ke­hit­tä­mis­työn mur­ros so­si­aa­li­a­lal­la: han­ke­ke­hit­tä­mi­ses­tä ra­jat ylit­tä­vään kon­sep­ti­ke­hit­tä­mi­seen. KON­SEP­TI 4 (1).

Väis­tö, R. (toim.) 2007. Työn­te­ki­jä oman työn­sä ke­hit­tä­jä­nä. Poh­jois-Kar­ja­lan am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lu: Jul­kai­su­sar­ja C: Tie­dot­tei­ta, 27.

Kou­lu­tuk­sen suun­nit­te­lu ja ke­hit­tä­mi­nenKas­va­tus­tie­teen aine­o­pin­not lv. 2021-202229.4.2021