Kc4 Opintoryhmä (monimuoto-opinnot) ja verkkotyöskentely (verkko-opinnot)

TYÖS­KEN­TE­LYN ETE­NE­MI­NEN: Pien­ryh­mät muo­dos­te­taan opin­to­ryh­mäs­sä tai Mood­les­sa sitä var­ten luo­dul­la kes­kus­te­lu­a­lu­eel­la.  Työs­ken­te­lyn ai­ka­na opet­ta­ja an­taa kou­lu­tus­suun­ni­tel­man en­sim­mäi­ses­tä ver­si­os­ta  väli­pa­laut­teen, jon­ka jäl­keen suun­ni­tel­maa muo­ka­taan ja täy­den­ne­tään opet­ta­jan ja verk­ko­työs­ken­te­lys­sä an­ne­tun ver­tais­pa­laut­teen poh­jal­ta. Tä­män jäl­keen ku­kin ryh­mä ot­taa yh­teyt­tä
työ­e­lä­män asi­an­tun­ti­jaan ja so­pii haas­tat­te­lu- ja ta­paa­mis­ajan sekä lä­het­tää kou­lu­tus­suun­ni­tel­man tii­vis­tel­män etu­kä­teen. (Esi­mer­kik­si jos kou­lu­tus on suun­ni­tel­tu pe­rus­o­pe­tuk­seen voi pa­lau­tet­ta ja ke­hi­tys­i­de­oi­ta pyy­tää luo­kan- tai ai­neen­o­pet­ta­jal­ta.) Vie­rai­lu- tai haas­tat­te­lu­aika kan­nat­taa so­pia hy­vis­sä ajoin, ett­ei pro­jek­ti­työn te­ke­mi­nen vii­väs­ty sen vuok­si.

MONI­MUO­TO-OPIN­NOT: Opin­to­ryh­mä I / Orien­toi­tu­mi­nen ja pro­jek­ti­työs­ken­te­lyn käyn­nis­tys

Val­mis­tau­du en­sim­mäi­seen opin­to­ryh­mään tu­tus­tu­mal­la opis­ke­lu­op­paa­seen sekä ide­oi vä­hin­tään yksi it­se­ä­si kiin­nos­ta kou­lu­tus­aihe sekä mie­ti kou­lu­tuk­sen koh­de­ryh­mä ja ta­voi­te.

En­sim­mäi­ses­sä opin­to­ryh­mäs­sä orien­toi­du­taan tu­le­vaan kou­lu­tuk­sen suun­nit­te­lu­teh­tä­vään poh­ti­mal­la tu­le­vai­suu­den työ­e­lä­mäs­sä, kou­lus­sa tai opis­ke­lus­sa tar­vit­ta­vaa osaa­mis­ta. (Poh­din­ta kan­nat­taa ra­ja­ta yh­teen alu­ee­seen ker­ral­laan tai eri näkö­kul­mat voi­daan ja­kaa ryh­mäs­sä opis­ke­li­joi­den kes­ken jol­loin osa miet­tiin osaa­mis­ta esim. työ­e­lä­män näkö­kul­mas­ta, osa pe­rus­o­pe­tuk­sen näkö­kul­mas­ta jne.) Jo­kai­nen miet­tii en­sin het­ken ai­kaa yk­sin ja kir­jaa eri­lai­sia osaa­mi­sia ja tai­to­ja (myös omi­nai­suuk­sia) pa­pe­ril­le. Tä­män jäl­keen poh­din­taa jat­ke­taan pa­reit­tain ja lo­puk­si pa­rit yh­dis­te­tään pien­ryh­mik­si. Pien­ryh­mät va­lit­se­vat kol­me tär­kein­tä tai kes­kei­sin­tä osaa­mis­ta ja kir­joit­ta­vat ne lii­ma­la­puil­le 1 asia/lap­pu ja la­put koo­taan tau­lul­le. Osaa­mis­ten ryh­mit­te­lyn ja yh­tei­sen kes­kus­te­lun jäl­keen ryh­mät va­lit­se­vat yh­den osaa­mi­sen/tai­don ja ide­oi­vat, mi­ten sitä voi­si ke­hit­tää mm. kou­lu­tuk­sen avul­la. Li­sää eri­lai­sia tu­le­vai­suus­har­joi­tuk­sia löy­tyy esi­mer­kik­si osoit­tees­ta www.tu­le­vai­suus­oh­jaus.fi.

Opin­to­ryh­mäs­sä ja­e­taan kou­lu­tus­i­de­oi­ta ja jat­ke­taan nii­den työs­tä­mis­tä yh­teis­toi­min­nal­li­ses­ti. Pro­jek­ti­ryh­mät muo­dos­te­taan ja nii­den työs­ken­te­ly­ta­vas­ta, työn­ja­os­ta ja aika­tau­lus­ta so­vi­taan. Li­säk­si so­vi­taan mi­ten pro­jek­ti­ryh­mät esit­tä­vät val­miit kou­lu­tus­suun­ni­tel­mat toi­ses­sa opin­to­ryh­mäs­sä (mm. käy­tet­tä­vis­sä ole­va aika, esi­tys­muo­to, ver­tais­ar­vi­oin­ti).

MONI­MUO­TO-OPIN­NOT: Opin­to­ryh­mä II / Kou­lu­tus­suun­ni­tel­mien esit­te­ly ja ver­tais­pa­lau­te

Toi­ses­sa opin­to­ryh­män ta­paa­mi­ses­sa ryh­mät esit­te­le­vät oman kou­lu­tus­suun­ni­tel­man­sa ja muut ryh­mä­läi­set an­ta­vat sii­tä ra­ken­ta­vaa ver­tais­pa­lau­tet­ta. Ryh­mä­koos­ta riip­pu­en esi­tyk­sen pi­tuus on noin 15–25 mi­nuut­tia.  So­pi­kaa aika­tau­lus­ta si­ten, että kaik­ki ryh­mät saa­vat riit­tä­väs­ti ai­kaa esi­tyk­seen­sä ja että esi­tyk­sen jäl­keen jää ai­kaa myös kes­kus­te­lul­le ja pa­laut­teen­an­nol­le.

VERK­KO-OPIN­NOT: Ver­tais­pa­laut­teen anto Mood­les­sa

Verk­ko­työs­ken­te­ly oh­jaa vai­heit­tain pro­jek­ti­suun­ni­tel­man te­ke­mis­tä ja tar­kem­pi ete­ne­mi­sen aika­tau­lu tu­lee Mood­leen. Pa­lau­ta kou­lu­tus­suun­ni­tel­ma vies­tin liit­tee­nä Mood­leen oman pien­ryh­mä­si kes­kus­te­lu­a­lu­eel­le. Lai­ta vies­tiin 1–3 ky­sy­mys­tä, jois­ta toi­vot kes­kus­te­lua tai joil­la he­rä­tät mui­den ryh­mä­läis­ten mie­len­kiin­non. Kou­lu­tus­suun­ni­tel­ma lä­he­te­tään oma­na vies­ti­nään, jol­loin jo­kai­nen suun­ni­tel­ma muo­dos­taa kes­kus­te­lu­ket­jun. Ot­si­koi vies­ti si­säl­töä ku­vaa­val­la ot­si­kol­la. Pe­reh­dy mui­den ryh­mien suun­ni­tel­miin ja aloi­ta kes­kus­te­lu.

Kes­kus­te­lun avauk­sel­la vai­ku­tat kes­kus­te­lun si­säl­töön ja sen suun­tau­tu­mi­seen huo­mi­oi­den suun­ni­tel­man te­ki­jöi­den esit­tä­mät ky­sy­myk­set. Tar­koi­tus on, että kes­kus­te­lua käy­dään jo­kai­ses­ta suun­ni­tel­mas­ta, jo­ten huo­mi­oit­han koh­det­ta va­lit­ta­es­sa, että va­lit­set mie­lui­ten sel­lai­sen suun­ni­tel­man, jota mah­dol­li­ses­ti muut ei­vät ole vie­lä va­lin­neet. Seu­raa ja osal­lis­tu myös oman ryh­mä­si kou­lu­tus­suun­ni­tel­man kes­kus­te­luun. Mui­den­kin pien­ryh­mien kes­kus­te­lut ovat avoi­mia kai­kil­le ja nii­hin on mah­dol­li­suus ha­lu­tes­saan osal­lis­tua. Voit osal­lis­tua kes­kus­te­luun it­sel­le­si so­pi­va­na ai­ka­na, mut­ta va­raa verk­ko­työs­ken­te­lyn vii­koil­le ka­len­te­rii­si riit­tä­väs­ti ai­kaa sään­nöl­li­seen osal­lis­tu­mi­seen. Jo­kai­nen osal­lis­tu­ja an­taa ver­tais­pa­lau­tet­ta vä­hin­tään yh­des­tä kou­lu­tus­suun­ni­tel­mas­ta. Ver­tais­pa­laut­tees­sa nos­te­taan esiin pe­rus­tel­len, mikä teh­tä­väs­sä on on­nis­tu­nut­ta ja mis­sä oli­si vie­lä ke­hi­tet­tä­vää.

Ver­tais­pa­lau­tet­ta an­ne­taan mm. seu­raa­vis­ta:
* kou­lu­tus­suun­ni­tel­man idea ja ra­jaus
* lu­en­to­jen ja kir­jal­li­suu­den hyö­dyn­tä­mi­nen
* pe­da­go­gi­set rat­kai­sut ja nii­den pe­rus­te­lut
* ra­ken­ne, sel­keys, lin­jak­kuus
* muo­to­seik­ko­jen su­ju­vuus (kan­si­leh­ti, läh­de­viit­teet, si­säl­lys- ja läh­de­lu­et­te­lo

Kou­lu­tuk­sen suun­nit­te­lu ja ke­hit­tä­mi­nenKas­va­tus­tie­teen aine­o­pin­not lv. 2021-202229.4.2021