Kc2 Kirjallisuus

Opin­to­jak­son kir­jal­li­suu­des­sa on run­saas­ti vaih­to­eh­to­ja ja kir­jal­li­suu­den va­lin­taan kan­nat­taa­kin pa­neu­tua huo­lel­la.  Rau­no Hut­tu­sen esi­merk­ki kir­jal­li­suu­den va­lin­taan: ”Jos ha­lu­aa teh­dä es­seen ot­si­kol­la ”kas­va­tus ja fi­lo­so­fi­set ih­mis­kä­si­tyk­set” voi­si va­li­ta ih­mis­kä­si­tys­ten fi­lo­so­fi­an ar­tik­ke­li­pa­ke­tin ja lu­kea esi­mer­kik­si verk­ko­kir­jat ”Veli-Mat­ti Vär­ri: Hyvä kas­va­tus — kas­va­tus hy­vää” sekä ”Jani Pulk­ki: Kil­pai­lun kas­va­tuk­sel­li­sis­ta on­gel­mis­ta – Hy­vei­tä 2000-lu­vul­le”. Jos mo­raa­lin ke­hi­tys kiin­nos­taa, voi­si lu­kea mo­raa­lin ke­hi­tyk­sen ar­tik­ke­li­pa­ke­tin ja verk­ko­kir­jat ” Ter­hi Laa­ma­nen: Mo­raa­li­kas­va­tuk­sen on­to­lo­gi­nen pe­rus­ta” sekä ” Mari Berg­roth: ”Minä” ja mo­raa­li.” Jos in­dokt­ri­naa­tio kiin­nos­taa, voi­si lu­kea in­dokt­ri­naa­ti­o­te­o­ri­an ar­tik­ke­li­pa­ke­tin sekä verk­ko­kir­jat ”Hut­tu­nen: Kom­mu­ni­ka­tii­vi­nen opet­ta­mi­nen” ja ”To­mas Blom­qvist: Us­kon­non ja elä­män­kat­so­mus­tie­don ope­tuk­sen sekä yh­tei­sen kat­so­mus­ai­neen ver­tai­lu in­dokt­ri­naa­ti­on kä­sit­teen kaut­ta.” (Ar­tik­ke­li­pa­ke­tit ovat seu­raa­vas­sa lu­vus­sa.)

Fi­lo­so­fis­ten kir­jo­jen/ar­tik­ke­lei­den si­säl­tö ei vält­tä­mät­tä avau­du aina hel­pos­ti esi­mer­kik­si kie­lel­li­sis­tä syis­tä ja nii­tä  tu­li­si­kin pyr­kiä lu­ke­maan aja­tuk­sel­la kiin­nit­tä­en huo­mi­o­ta ko­ko­nai­suuk­siin. Opin­to­ryh­mäs­sä tai verk­ko­kes­kus­te­lus­sa kan­nat­taa käyt­tää ai­kaa kes­kus­te­luun mui­den opis­ke­li­joi­den kans­sa sii­tä, mi­ten ku­kin on asi­at ym­mär­tä­nyt. Kä­sit­tei­den ym­mär­tä­mi­sen hel­pot­ta­mi­sek­si opin­to­jak­son si­säl­löis­tä on koot­tu ly­hyt kä­sit­teis­tö verk­ko­a­lu­eel­le. Oheis­lu­ke­mis­to­na voi käyt­tää esi­mer­kik­si te­os­ta Määt­tä­nen, P. 1995. Fi­lo­so­fia – Joh­da­tus pe­rus­ky­sy­myk­siin. Hel­sin­ki: Gau­de­a­mus.

Es­sees­sä voi käyt­tää myös muu­ta kuin opis­ke­lu­op­paas­sa mai­nit­tua kas­va­tus­fi­lo­so­fis­ta kir­jal­li­suut­ta. Var­mis­ta kir­jan so­vel­tu­vuus etu­kä­teen säh­kö­pos­tit­se opet­ta­jal­ta, rau­no.hut­tu­nen[at]utu.fi.

Kir­jal­li­suus­vaih­to­eh­to­ja

Aal­to­la, J. & Ha­ka­la, J. (toim.) 1994. Pe­da­go­giik­ka, tie­de ja tra­di­tio. Jy­väs­ky­län yli­o­pis­ton Chy­de­nius-ins­ti­tuu­tin tut­ki­muk­sia 6/1994.
Ahl­man, E.
1967. 2., kie­lel­li­ses­ti tark. p. Ar­vo­jen ja vä­li­nei­den maa­il­ma: eet­tis-ide­a­lis­ti­nen maa­il­man­tar­kas­te­lu­koe. Por­voo, Hel­sin­ki: WSOY.
Ahl­man, E.
1982 (1953). Ih­mi­sen prob­lee­mi. Joh­da­tus fi­lo­so­fi­sen ant­ro­po­lo­gi­an ky­sy­myk­siin. Jy­väs­kylä: Gum­me­rus.
Bal­ke, N., Smey­ers, P., Smith, R. & Stan­dish, P. (toim.) 2003. The Black­well Gui­de to the Phi­lo­sop­hy of Edu­ca­ti­on. Lon­don: Black­well (vas­taa kah­ta kir­jaa)
Bar­row, B. 2007. An Int­ro­duc­ti­on to Mo­ral Phi­lo­sop­hy and Mo­ral Edu­ca­ti­on. New York: Rout­led­ge.
Broc­kett, R. & Hiemst­ra, R. 1994. Self-Di­rec­ti­on in Adult Le­ar­ning. Rout­led­ge.
Bur­bu­les, N. & Tor­res, C. 2000. Glo­ba­li­za­ti­on and Edu­ca­ti­on: Cri­ti­cal Pers­pec­ti­ves. New York : Rout­led­ge.
Com­te-Spon­vil­le, A. 2001. Pie­ni kir­ja suu­ris­ta hy­veis­tä Hel­sin­ki: Ba­sam Books.
Dahl­berg, G., Moss, P. and Pen­ce, A. 1999. Beyond Qu­a­li­ty in Ear­ly Child­hood Edu­ca­ti­on and Care – Post­mo­dern Pers­pec­ti­ves. Phi­la­delp­hia: Fal­mer Press.
De­wey, J. 1957. Kou­lu ja yh­teis­kun­ta. Hel­sin­ki: Ota­va.
Frankl, V. E. 1984. It­sen­sä löy­tä­mi­nen. Hel­sin­ki: Kir­ja­yh­ty­mä.
Har­va, U. 1983. In­hi­mil­li­nen ih­mi­nen Homo hu­ma­nus. Hel­sin­ki: WSOY.
Heik­ki­nen, A., Leh­to­vaa­ra, M. & Vär­ri, V-M. (toim.) 1994. Pu­heen­vuo­ro­ja kas­va­tus­fi­lo­so­fi­as­ta. Tam­pe­re: Tam­pe­reen yli­o­pis­to.
Hol­lo, J. 1931. Itse­kas­va­tus ja elä­mi­sen tai­to. Por­voo: WSOY.
Jar­vis, P. 1991. Twen­tieth Cen­tu­ry Thin­kers in Adult Edu­ca­ti­on. Rout­led­ge.
Ke­to­nen, O. 1981. Eu­roop­pa­lai­sen ih­mi­sen maa­il­man­kat­so­mus. Hel­sin­ki: WSOY.
Kos­ke­la, J. 2012. Dis­con­ti­nui­ty as The­o­re­ti­cal Foun­da­ti­on to Pe­da­go­gy – Exis­ten­ti­al Phe­no­me­no­lo­gy in Otto Fried­rich Boll­now’s Phi­lo­sop­hy of Edu­ca­ti­on. Oulu: Uni­ver­si­ty of Oulu.
Kos­ki, J. T. 1995. Ho­ri­sont­tien su­lau­tu­mi­sia: kes­kus­te­lua Hans-Ge­org Ga­da­me­rin kans­sa her­me­neu­tii­kas­ta, kas­va­mi­ses­ta, tie­tä­mi­ses­tä ja kas­va­tus­tie­tees­tä. Hel­sin­ki: Hel­sin­gin yli­o­pis­to.
Krohn, S. 1981. Ih­mi­nen, luon­to ja lo­gos. Jy­väs­kylä: Gum­me­rus.
Ku­pi­ai­nen, R.
2005. Me­di­a­kas­va­tuk­sen ee­tos: Fe­no­me­no­lo­gi­nen tut­ki­mus me­di­a­kas­va­tuk­sen etii­kas­ta. Rova­nie­mi: La­pin yli­o­pis­to.
Lai­ne, T. & Kuh­mo­nen, P. 1995. Fi­lo­so­fi­nen ant­ro­po­lo­gia. Jy­väs­kylä: Ate­na.
Law­son, K. H. 1979. Phi­lo­sop­hi­cal Con­cepts and Va­lu­es in Adult Edu­ca­ti­on. Strat­ford: The Open Uni­ver­si­ty Press.
Leh­to­vaa­ra, M. 1994. Sub­jek­tii­vi­nen maa­il­man­kuva kas­va­tus­tie­teel­li­sen tut­ki­muk­sen oh­tee­na. Kas­va­tuk­sen fi­lo­so­fi­an poh­din­taa kas­va­tus­tie­teen fi­lo­so­fi­an ke­hit­te­lyä Lau­ri Rau­ha­lan ek­sis­ten­ti­aa­li­sen fe­no­me­no­lo­gi­an  poh­jal­ta   eri­tyi­ses­ti   sil­mäl­lä­pi­tä­en   minä­kä­si­tys­tut­ki­muk­sia. Tam­pe­re: Tam­pe­reen yli­o­pis­to.

Lyo­tard, J. & Leh­to, L. 1985. Tie­to post­mo­der­nis­sa yh­teis­kun­nas­sa. Tam­pe­re: Vas­ta­pai­no.
Nas­ka­li, P. 1998. Tyt­tö, äiti, kas­va­tus: koh­ti fe­mi­nii­nis­tä kas­va­tus­fi­lo­so­fi­aa. Rova­nie­mi: La­pin yli­o­pis­to.
Nod­dings, N. 1984. Ca­ring – A Fe­mi­ni­ne App­ro­ach to Et­hics & Mo­ral Edu­ca­ti­on. Ber­ke­ley: Uni­ver­si­ty Press of Ca­li­for­nia.
Nur­mi, K. 1987. Joh­da­tus kas­va­tuk­sen fi­lo­so­fi­siin ja his­to­ri­al­li­siin pe­rus­tei­siin. Hel­sin­ki: Lah­den tut­ki­mus- ja kou­lu­tus­kes­kus.
Pert­tu­la, J. 1995. Ko­ke­mus psy­ko­lo­gi­se­na tut­ki­mus­koh­tee­na: Joh­da­tus fe­no­me­no­lo­gi­seen psy­ko­lo­gi­aan. Tam­pe­re: Suo­men fe­no­me­no­lo­gi­nen ins­ti­tuut­ti.
Pii­rai­nen, A. 2006. Asi­ak­kaan ja asi­an­tun­ti­jan pe­da­go­gi­nen suh­de: Fe­no­me­no­lo­gi­nen tut­ki­mus fy­si­o­te­ra­pi­a­ti­lan­teis­ta asi­ak­kai­den ja fy­si­o­te­ra­peut­tien ko­ke­ma­na. Hel­sin­ki: Hel­sin­gin yli­o­pis­to.
Puo­li­mat­ka, T. 1996 (2. uu­dis­tet­tu pai­nos). Kas­va­tus ja fi­lo­so­fia. Hel­sin­ki: Kir­ja­yh­ty­mä.
Puo­li­mat­ka, T. 1997. Ope­tus­ta vai in­dokt­ri­naa­ti­o­ta?: val­ta ja ma­ni­pu­laa­tio ope­tuk­ses­sa. Hel­sin­ki: Kir­ja­yh­ty­mä.
Rau­ha­la, L. 1992. Hen­ki­nen ih­mi­ses­sä. Hel­sin­ki: Yli­o­pis­to­pai­no.
Satu­leh­to, M. 1992. Elä­mis­maa­ilma tie­tei­den pe­rus­ta­na: Ed­mund Hus­ser­lin tie­teen fi­lo­so­fia. Tam­pe­re: Tam­pe­reen yli­o­pis­to.
Sih­vo­la, J. 1994. Hy­vän elä­män po­li­tiik­ka – Näkö­kul­mia Aris­to­te­leen po­liit­ti­seen fi­lo­so­fi­aan. Hel­sin­ki: Tut­ki­ja­liit­to.
Sih­vo­la, J. 2004. Maa­il­man­kan­sa­lai­sen etiik­ka. Hel­sin­ki: Ota­va.
Sil­jan­der, P. 1988. Her­me­neut­ti­sen pe­da­go­gii­kan pää­suun­tauk­set. Oulu: Ou­lun yli­o­pis­to.
Skin­na­ri, S. 2004. Pe­da­go­gi­nen rak­kaus. Kas­vat­ta­ja elä­män tar­koi­tuk­sen ja ih­mi­sen ar­voi­tuk­sen ää­rel­lä. Jy­väs­kylä: PS-Kus­tan­nus.
Skin­na­ri, S. 2008. Elä­män­kou­lu – op­pi­maan op­pi­mi­ses­ta kas­va­maan kas­va­mi­seen. Jy­väs­kylä: PS-Kus­tan­nus.
Sko­li­mows­ki, H. 1984. Eko­fi­lo­so­fia. Vaa­sa: Kir­ja­yh­ty­mä.
Sola­saa­ri, U. 2003. Rak­kaus ja ar­vot kas­vat­ta­vat per­soo­nan – Max Sche­le­rin kas­va­tus­fi­lo­so­fi­aa. Hel­sin­ki: Hel­sin­gin yli­o­pis­to.
Ste­ven­son, L. 1974. Se­ven The­o­ries of Hu­man Na­tu­re. Ox­ford: Ox­ford Uni­ver­si­ty Press.
Ste­ven­son, L. 1983. Sju te­o­rier om män­nis­kans na­tur. Stock­holm: Fo­rum.
Todd, S. 2009. To­ward an Im­per­fect Edu­ca­ti­on – Fa­cing Hu­ma­ni­ty, Ret­hin­king Cos­mo­po­li­ta­nism. Boul­der: Pa­ra­digm Pub­lis­hers.
Tois­kal­lio, J. 1993. Tie­to, si­vis­tys ja käy­tän­nöl­li­nen vii­saus. Tu­run yli­o­pis­ton jul­kai­su­ja, sar­ja C/99.
Tom­pe­ri, T. & Juu­so, H. (toim.) 2008. Sok­ra­tes kou­lus­sa: it­se­näi­sen ja yh­tei­söl­li­sen ajat­te­lun edis­tä­mi­nen ope­tuk­ses­sa. Tam­pe­re: Eu­roop­pa­lai­sen fi­lo­so­fi­an seu­ra.
Tuo­mi­nen, M. 2006. Am­mat­ti­kas­va­tus­fi­lo­so­fia. Okka, Ope­tus-, kas­va­tus- ja kou­lu­tus­a­lo­jen sää­tiö. Tam­pe­reen yli­o­pis­ton Am­mat­ti­kas­va­tuk­sen tut­ki­mus- ja kou­lu­tus­kes­kuk­sen jul­kai­su­ja. Saa­ri­jär­vi: Saa­ri­jär­ven off­set.
Tu­ru­nen, K. E. 1993. Ar­vo­jen to­del­li­suus: Joh­da­tus arvo­kas­va­tuk­seen. Jy­väs­kylä: Ate­na.
Us­her, R. & Ed­wards, R. 1994. Post­mo­der­nism and Edu­ca­ti­on. Lon­too: Rout­led­ge.
Var­to, J. 1993. Koh­ti elä­mis­maa­il­man ja ih­mi­sen laa­dul­lis­ta tut­ki­mis­ta. Tam­pe­re: Tam­pe­reen yli­o­pis­to.
Ven­ku­la, J. 1993. Tie­teel­li­sen toi­min­nan ulot­tu­vuuk­sia. Osa 2. Tie­de, etiik­ka, vii­saus. Hel­sin­ki: Yli­o­pis­to­pai­no.
Ves­ter­gaard, E. & al. 1987. Joh­da­tus kas­va­tuk­sen fi­lo­so­fi­aan. Hel­sin­ki: Yli­o­pis­to­pai­no.
Vo­la­nen, M. V. Fi­lo­tek­nia ja ky­sy­mys si­vis­tä­väs­tä työs­tä. Kou­lu­tuk­sen tut­ki­mus­lai­tos. Jy­väs­kylä: Jy­väs­ky­län yli­o­pis­to­pai­no.
Wain, K. 1987. Phi­lo­sop­hy of Li­fe­long Edu­ca­ti­on. Croom Helm.
Wi­le­nius, R. 1982. Ih­mi­nen ja si­vis­tys. Jy­väs­kylä: Gum­me­rus.
Wi­le­nius, R. 1999. Mitä on ih­mi­nen? Fi­lo­so­fi­aa ih­mi­ses­tä ja in­hi­mil­li­ses­tä kas­vus­ta. Jy­väs­kylä: Ate­na Kus­tan­nus Oy.
von Wright, G. H. 1981. Hu­ma­nis­mi elä­män­a­sen­tee­na. Hel­sin­ki: Ota­va.

Kas­va­tus­fi­lo­so­fi­sia tai kas­va­tus­fi­lo­so­fi­an kan­nal­ta mie­len­kiin­toi­sia kir­jo­ja ver­kos­sa:

1. Suo­ma­lai­sia kas­va­tus­fi­lo­so­fe­ja tai kas­va­tus­fi­lo­so­fi­an kan­nal­ta mer­kit­tä­viä kir­jo­ja suo­mek­si (väi­tös­kir­jo­ja tai muu­toin pro­fes­so­ri­ta­sois­ta teks­tiä)

SUO­SI­TUS Veli-Mat­ti Vär­ri: Hyvä kas­va­tus — kas­va­tus hy­vään: Di­a­lo­gi­sen kas­va­tuk­sen fi­lo­so­fi­nen tar­kas­te­lu eri­tyi­ses­ti van­hem­muu­den näkö­kul­mas­ta.

– Rau­no Hut­tu­nen: Kom­mu­ni­ka­tii­vi­nen opet­ta­mi­nen – In­dokt­ri­naa­ti­on kriit­ti­nen te­o­ria.

–  Pent­ti Moi­la­nen: Opet­ta­jan toi­min­nan pe­rus­tei­den tul­kin­ta ja tul­kin­nan to­tuu­del­li­suu­den ar­vi­oin­ti.

– Sai­la Poul­ter: Kan­sa­lai­se­na maal­lis­tu­nees­sa maa­il­mas­sa. Kou­lun us­kon­non­o­pe­tuk­sen yh­teis­kun­nal­li­sen teh­tä­vän tar­kas­te­lua.

SUO­SI­TUS Jyr­ki Kaart­ti­nen: Kan­sal­lis­so­si­a­lis­ti­nen kas­va­tus – po­li­tiik­kaa vai pe­da­go­giik­kaa?

– Olli-Juk­ka Joki­saa­ri: Kas­va­tus tuo­te­maa­il­mas­sa – Günt­her An­ders kas­va­tus­fi­lo­so­fi­na.

– Mark­ku Nii­ni­vir­ta: Fro­ne­sis opet­ta­jan­kou­lu­tuk­sen taus­ta­fi­lo­so­fi­as­sa : Snell­man-kor­ke­a­kou­lus­ta val­mis­tu­nei­den stei­ner­kou­lun luo­kan­o­pet­ta­jien ker­to­muk­sia ties­tään opet­ta­juu­teen.

– Aino Han­nu­la: TIE­DOS­TA­MI­NEN JA MUU­TOS PAU­LO FREI­REN AJAT­TE­LUS­SA – Sys­te­maat­ti­nen ana­lyy­si Sor­ret­tu­jen pe­da­go­gii­kas­ta.

– Kim­mo Kon­tio: Luon­to ja si­vis­tys Jean-Jac­qu­es Rous­se­aun kas­va­tus­a­jat­te­lus­sa – Tut­kiel­ma Émi­les­tä.

SUO­SI­TUS Kai­su Toi­vo­nen: Per­soo­nan eet­ti­nen kas­vu ja kas­va­tus jäl­ki­mo­der­nis­sa ajas­sa suo­ma­lai­sen kas­va­tus­jär­jes­tel­män kaut­ta tul­kit­tu­na.

– Ant­ti Hau­ta­mäki: Näkö­kul­ma­re­la­ti­vis­mi – Tie­don suh­teel­li­suu­den on­gel­ma.

– Eetu Pik­ka­rai­nen: MER­KI­TYK­SEN ON­GEL­MA KAS­VA­TUS­TIE­TEES­SÄ – Läh­tö­koh­tia pe­da­go­gi­sen toi­min­nan pe­rus­ra­ken­teen se­mi­oot­ti­seen ana­lyy­siin.

– Mark­ku Nii­ni­vir­ta ja Mark­ku Wi­le­nius (toim.): Rei­jo Wi­le­nius – Hen­ki­sen kas­vun ja toi­min­nan fi­lo­so­fi.

– Ta­pio Ait­to­la, Jari Es­ko­la & Juha Suo­ran­ta (toim.): Kriit­ti­sen pe­da­go­gii­kan ky­sy­myk­siä 1.

– Olli-Pek­ka Moi­sio & Juha Suo­ran­ta (toim.): Kriit­ti­sen pe­da­go­gii­kan ky­sy­myk­siä 3.

– Ee­vas­tii­na Gjers­tad: Val­ta koti­kas­va­tuk­ses­sa.

– Tea Kor­te­mäki, Arto Lai­ti­nen & Mik­ko Yr­jön­suu­ri (toim.): Aja­tuk­sia il­mas­to­e­tii­kas­ta.

– Jari Hoff­ren: Demo­kraat­ti­nen ee­tos – Ra­jois­ta mah­dol­li­suuk­siin?

– Jus­si Kot­ka­vir­ta & Juk­ka Kes­ki­talo (toim.): Jär­ki, usko, eet­ti­syys – fi­lo­so­fi­an ja te­o­lo­gi­an koh­taa­mi­sia.

– Olli-Pek­ka Moi­sio (toim.): Kri­tii­kin lu­paus – näkö­kul­mia Frank­fur­tin kou­lun kriit­ti­seen te­o­ri­aan.

– Jus­si Kot­ka­vir­ta (toim.): Luon­non luon­to – fi­lo­so­fi­sia kir­joi­tuk­sia luon­non kä­sit­tees­tä ja ko­ke­mi­ses­ta.

– Kris­ti­na Ro­lin, Olli-Pek­ka Moi­sio, Mar­ti­na Reu­ter & Mii­ra Tuo­mi­nen (toim.): Suku­puo­li ja fi­lo­so­fia.

– Kari Väy­ry­nen: Vii­sau­den haas­te – meta­fi­lo­so­fi­nen joh­da­tus fi­lo­so­fi­aan.

Arja Lun­dan: Koh­taa­mi­sia elä­män­po­lul­la – Op­pi­laan ja opet­ta­jan koh­taa­mi­nen lu­ki­os­sa Mar­tin Bu­be­rin di­a­lo­gi­suus­fi­lo­so­fi­an va­los­sa.

SUO­SI­TUS Jani Pulk­ki: Kil­pai­lun kas­va­tuk­sel­li­sis­ta on­gel­mis­ta – Hy­vei­tä 2000-lu­vul­le.

– Timo Pur­jo: Väki­val­tai­ses­ta nuo­ruu­des­ta vas­tuul­li­seen ih­mi­syy­teen. Ek­sis­ten­ti­aa­lis-fe­no­me­no­lo­gi­nen ih­mis­kä­si­tys elä­män­tai­dol­lis-eet­ti­sen nuo­ri­so­kas­va­tuk­sen pe­rus­ta­na.

SUO­SI­TUS Juha Suo­ran­ta: Kas­va­tuk­sel­li­ses­ti nä­ke­väk­si: Si­vis­tyk­sel­li­nen kas­va­tus­a­jat­te­lu täs­sä ajas­sa.

– Juha Suo­ran­ta: Haa­rau­tu­vien me­to­do­lo­gi­oi­den puu­tar­has­sa. Kas­va­tus- ja yh­teis­kun­ta­tie­tei­den me­to­do­lo­gi­sia ky­sy­myk­siä.

– Päi­vi At­jo­nen: Hyvä, paha ar­vi­oin­ti.

SUO­SI­TUS Mat­ti Vesa Vo­la­nen: Fi­lo­tek­nia ja ky­sy­mys si­vis­tä­väs­tä työs­tä.

SUO­SI­TUS Kari Pek­ka La­pin­oja: Opet­ta­jan ka­don­nut­ta au­to­no­mi­aa et­si­mäs­sä.

– Timo Kle­mo­la: Tai­don fi­lo­so­fi­an – Fi­lo­so­fi­an tai­to (me­di­taa­ti­on fi­lo­so­fi­aa).

2. Kas­va­tus­fi­lo­so­fi­ses­ti mie­len­kiin­toi­sia gra­du­ja:

– Kari Pek­ka La­pin­oja: Post­mo­der­nin ajan digi­us­kon­to ei tun­ne ar­moa – deus ex mac­hi­na.

– Vesa Nuor­va: Voi­ko etiik­kaa opet­taa – Etii­kan ope­tet­ta­vuu­den tar­kas­te­lua Law­ren­ce Kohl­ber­gin, D. Z. Phil­lip­sin ja Mart­ha C. Nuss­bau­min ajat­te­lun va­los­sa.

– Hei­ni Pie­ti­lä: Kuka in­dokt­ri­noi ketä? – In­dokt­ri­naa­ti­o­te­o­ri­an ih­mis­kä­si­tys­tä et­si­mäs­sä.

– To­mas Blom­qvist: Us­kon­non ja elä­män­kat­so­mus­tie­don ope­tuk­sen sekä yh­tei­sen kat­so­mus­ai­neen ver­tai­lu in­dokt­ri­naa­ti­on kä­sit­teen kaut­ta.

– Ta­pa­ni Kok­ko­nen: Aito di­a­lo­gi ja kom­mu­ni­ka­tii­vi­nen toi­min­ta – Täyt­tä vuo­ro­vai­ku­tus­ta et­si­mäs­sä.

– Vesa-Mat­ti Salo­mäki: Bi­o­lo­gi­sen suku­puo­len ra­ken­ta­mi­nen. Ruu­mis ja so­si­aa­li­nen suku­puo­li an­tii­kis­ta nyky­päi­vään.

– Alek­si Ker­vi­nen: Ole­mi­sen ky­sy­mi­nen kas­va­tuk­ses­sa – It­sey­den ja it­sek­si tu­le­mi­sen kas­va­tus­i­de­aa­li Hei­deg­ge­rin ek­sis­tens­si­fi­lo­so­fia va­los­sa.

SUO­SI­TUS Eli­sa Jär­mä­lä: Eri­tyis­o­pe­tuk­sen etiik­ka –  Fi­lo­so­fi­nen kat­saus nor­ma­tii­vi­seen etiik­kaan eri­tyis­pe­da­go­gii­kan kon­teks­tis­sa.

SUO­SI­TUS Jaak­ko Hon­ka­nen: Kas­va­tus­a­jat­te­lun unoh­det­tu klas­sik­ko – kat­saus John Stu­art Mil­lin kou­lu­tus­a­jat­te­luun ja sen toi­min­taan.

– Tuu­li Haa­ra­kal­lio: Ob­jek­tii­vi­suus luon­non­tie­teis­sä ja ih­mis­tie­teis­sä.

– Sa­mu­li Kra­neis: Tie­toi­suus elä­män funk­ti­o­na : Wil­helm Dilt­heyn ih­mis­tie­tei­den te­o­ri­an mer­ki­tys 1800-lu­vun jäl­ki­puo­len sak­sa­lai­ses­sa tie­de­a­jat­te­lus­sa.

– Anna-Mari Ka­jan: Lev Vy­gots­kin ih­mis­kä­si­tyk­sen pe­rus­teis­ta.

– Eli­na Ma­ju­ri: Kou­lun vuo­si­luok­ka­jär­jes­tel­mä tie­don­ar­ke­o­lo­gi­se­na tut­ki­mus­koh­tee­na (Fou­cault’lai­nen  gra­du).

– Tero Toi­va­nen: ANAM­NE­SIS – Koh­ti ”uut­ta” op­pi­mi­sen te­o­ri­aa Re­konst­ruk­tii­vi­sen op­pi­mi­sen mal­li.

– Jar­no Hie­ta­lah­ti: Epä­mu­ka­vaa – sepä mu­ka­vaa – yh­teis­kun­ta­fi­lo­so­fi­nen tut­kiel­ma ko­mii­kan, nau­run ja väki­val­lan suh­tees­ta.

– Ilk­ka Mön­kö­nen: Ta­voi­te, tar­koi­tus ja toi­min­ta John De­weyn kas­va­tus­fi­lo­so­fi­as­sa.

SUO­SI­TUS Suvi Pel­ko­nen: Koti­kou­lu­il­miö per­so­na­lis­ti­sen kas­va­tus­fi­lo­so­fi­an va­los­sa (em­pii­ri­nen tut­ki­mus mut­ta si­säl­tää laa­jan fi­lo­so­fia-osuu­den).

– Sami Luo­to: Val­ta­verk­ko – Mic­hel Fou­cault’n myö­häis­kau­si ja kas­va­tus­fi­lo­so­fia.

SUO­SI­TUS San­na Rin­ki­nen: Mart­ha Nuss­bau­min kas­va­tus­fi­lo­so­fia.

– Hei­di Laak­ko­nen: Alas­dair Ma­cIn­ty­ren kas­va­tus­fi­lo­so­fi­as­ta: re­la­ti­vis­min ja dog­ma­tis­min jän­ni­te.

– Jo­han­na Kal­lio: Kuka ta­va­rois­sam­me olem­me? : kas­va­tus­fi­lo­so­fi­nen tar­kas­te­lu tie­dos­ta­van ku­lut­ta­juu­den itse­kas­va­tuk­sel­li­sis­ta mah­dol­li­suuk­sis­ta Mart­ha Nuss­bau­min tun­ne­te­o­ri­an mu­kaan.

– Mar­jo Mat­ti­la: Tie­don ja tai­don prag­ma­tis­ti­nen yh­teen­kie­tou­tu­mi­nen.

SUO­SI­TUS Aino Mik­ko­nen: KRIIT­TI­NEN AJAT­TE­LU ALA­KOU­LUS­SA – Mi­ten kriit­tis­tä ajat­te­lua voi­daan ke­hit­tää pe­da­go­gi­sen fi­lo­so­fi­an kaut­ta.

SUO­SI­TUS Tii­na Ju­ti­la: Itse­oh­jau­tu­vuus ai­kui­sen ih­mi­sen hen­ki­sen ke­hi­tyk­sen pää­mää­rä­nä – Aika­lais­di­ag­nos­ti­nen kat­saus Jack Me­zi­ro­win te­o­ri­aan.

– Anna Mart­ta­la: In­dokt­ri­naa­ti­on haas­te ja di­a­lo­gi-ope­tuk­sen vas­ti­ne: ky­ke­ne­vät­kö di­a­lo­gi­nen ja kom­mu­ni­ka­tii­vi­nen opet­ta­mi­nen vas­taa­maan in­dokt­ri­naa­ti­on uh­kaan?

–  Mik­ko Ene­berg: Ar­vo­jen sel­kiin­nyt­tä­mi­nen opin­to-oh­jauk­sen vä­li­nee­nä.

– Anne Mä­ke­lä: Demo­kra­tia voit­taa fi­lo­so­fi­an – Ric­hard Ror­tyn uus­prag­ma­tis­mi po­liit­ti­se­na fi­lo­so­foin­nin tyy­li­nä.

– Timo Riut­ta­mäki: Elä ja anna tois­ten kuol­la? Itse­mur­han oi­keu­tus ky­sy­myk­se­nä yk­si­lön­va­pauk­sis­ta ja –oi­keuk­sis­ta.

– Riik­ka Pa­lan­der: Eron di­a­lo­gi, eet­ti­nen di­a­lo­gi : Luce Iri­ga­rayn fi­lo­so­fi­nen teks­ti te­koi­na Suku­puo­li­eron etiik­ka -te­ok­ses­sa.

– Ta­ne­li Lil­ja: Fe­no­me­no­lo­gi­nen sel­vi­tys tek­no­lo­gi­an ja ruu­miin suh­tees­ta – Ruu­miin laa­jen­ta­mi­nen tek­no­lo­gi­an avul­la (gra­du Hei­deg­ge­rin ja Ih­den tek­no­lo­gi­an te­o­ri­ois­ta).

– Miio Sep­pä­nen: Ha­lun graa­fi – Tut­kiel­ma la­ca­ni­lai­sen sub­jek­tin kons­ti­tuoi­vas­ta ra­ken­tees­ta.

– Tee­mu Lari: Iso­laa­ti­ot ta­lous­tie­teel­li­sen kou­lu­kun­ta­kiis­tan taus­tal­la : tut­kiel­ma Us­ka­li Mäen tie­teen­fi­lo­so­fis­ten kä­sit­tei­den so­vel­ta­mi­ses­ta.

– Ossi Hei­no­nen: Kas­va­tus fi­lo­so­fi­aan – tut­kiel­ma Matt­hew Lip­ma­nin pe­da­go­gi­ses­ta ajat­te­lus­ta.

– Olli Pit­kä­nen: Mo­raa­li­nen ja meta­fyy­si­nen paha – va­paus ja pa­huus Im­ma­nu­el Kan­tin ja F.W.J. Schel­lin­gin fi­lo­so­fi­as­sa.

– Tuuk­ka Tu­ru­nen: So­dan pe­rus­teet – sota län­si­mai­ses­sa fi­lo­so­fi­as­sa.

– Ant­ti Sa­din­maa: Toi­sek­si tu­le­mi­sen tai­to – etiik­ka ja vas­ta­rin­ta Mic­hel Fou­cault’n fi­lo­so­fi­as­sa.

– Jaak­ko Sy­ren: Va­lis­tu­nut­ta tai­ka­us­koa? – us­kon ja puh­taan oi­val­luk­sen di­a­lek­tiik­ka He­ge­lin Hen­gen fe­no­me­no­lo­gi­as­sa.

– Ant­ti Saa­ri: Kas­va­tus­tie­de tie­don ja val­lan ken­täs­sä. Ko­keel­li­sen kas­va­tus­tie­teen muo­tou­tu­mi­nen Suo­mes­sa fou­cault’lai­sen kriit­ti­sen his­to­ri­an­kir­joi­tuk­sen va­los­sa.

–  Anni Keto­paik­ka: Mitä on hyvä kas­va­tus?  Lap­si­läh­töi­nen kas­va­tus — hy­vän kas­va­tuk­sen il­men­ty­mä­nä — ai­kui­sen ja kas­va­tet­ta­van suh­tees­sa.

– Bri­ta Ku­ne­lius-Määt­tä: Di­a­lo­gin mah­dol­li­suus kas­va­tus­a­jat­te­lun ja psy­ko­a­na­lyyt­ti­sen ajat­te­lun sil­ta­na – Mart­ti Sii­ra­lan kes­keis­ten kä­sit­tei­den näkö­kul­mas­ta.

– Jen­na Lep­pä­nen: Mer­le­au-Pon­tyn fi­lo­so­fia ja tie­de­kä­si­tys.

– Juho Ro­mak­ka­nie­mi: Va­pau­den mer­ki­tys – va­pau­den kä­sit­teen si­säl­tö li­be­ra­lis­min his­to­ri­as­ta nyky­päi­vään.

– Mer­vi Aho­nen: Jür­gen Ha­ber­ma­sin kie­li­fi­lo­so­fia.

– Mis­ha Lind­val: Omai­suu­den tur­me­le­vas­ta vai­ku­tuk­ses­ta – tut­kiel­ma omai­suus­kä­sit­teen ase­mas­ta, luon­tees­ta ja mer­ki­tyk­ses­tä Jean-Jac­qu­es Rous­se­aun var­hais­tuo­tan­nos­sa.

– Jen­ni Nik­ka­nen: Hel­pon elä­män kri­tiik­ki – Nietz­schen uu­den on­nen saa­vut­ta­mi­ses­ta.

– Lot­ta Pel­to­nen: Mikä on nai­nen? Suku­puo­len kä­si­te Si­mo­ne de Be­au­voi­rin te­ok­ses­sa Le Deu­xiè­me sexe.

– Ca­ri­ta Vuol­let: Suku­puo­li tu­le­mi­se­na ja te­ke­mi­se­nä – fe­no­me­no­lo­gi­sen ja per­for­ma­tii­vi­sen suku­puo­li­kä­si­tyk­sen ver­tai­lua.

– Riit­ta Koi­vis­to: Adam Smith –on­gel­ma.

– Jus­si An­sa­la: Mää­ri­tel­tä­vyy­den kah­des­ta as­pek­tis­ta kau­saa­li­a­na­lyy­sis­sa. Tut­kiel­ma pe­rin­teis­ten kau­saa­li­a­na­lyy­sien ja ti­las­tol­li­sen kau­saa­li­mal­lin­nuk­sen te­o­ri­an lä­hes­ty­mis­ta­vois­ta (mää­räl­li­sen tut­ki­muk­sen fi­lo­so­fi­aa).

– Mik­ko Mui­lu: Funk­tio, stra­te­gia ja vas­ta­rin­ta. Tut­kiel­ma dis­po­si­tif-kä­sit­tees­tä Mic­hel Fou­cault’n val­ta-ana­ly­tii­kas­sa.

– Mark­ku Har­ti­kai­nen: Step­hen Toul­min ja käy­tän­nöl­li­sen eet­ti­sen päät­te­lyn puo­lus­tus.

SUO­SI­TUS Ta­pio Kos­ki: Juok­se­mi­sen fi­lo­so­fia – kes­tä­vyys­juok­sun mo­net ulot­tu­vuu­det – mi­ten li­han kaut­ta voi haas­taa it­sen­sä.

– Kir­si­mar­ja Ten­hu­nen: Us­kot­ko to­del­li­suu­teen? Bru­no Lato­urin ajat­te­lun re­a­lis­min jäl­ji­tys­tä.

– Mat­ti Luo­ma: Ta­voit­te­len ta­voit­ta­ma­ton­ta – us­kon­non fi­lo­so­fis­ta tar­kas­te­lua.

– Kir­si Sa­lo­nen: Mi­nän ja toi­sen suh­de Ge­or­ge Her­bert Me­a­din ajat­te­lus­sa.

– Ella Ok­sa­nen: Ar­kis­to tie­don, val­lan ja lau­su­mien jär­jes­tel­mä­nä. Mic­hel Fou­cault’n fi­lo­so­fia ar­kis­to­te­o­reet­ti­sen ajat­te­lun in­noit­ta­ja­na.

– Sep­po Vir­ta­nen: Si­veel­li­syys ja sen to­del­lis­tu­mi­nen arki­e­lä­mäs­sä – Tut­kiel­ma J. V. Snell­ma­nin fi­lo­so­fi­as­ta.

– Jaak­ko Belt: Ref­lek­ti­on me­ne­tel­mä ja mi­nän ana­lyy­sit Ed­mund Hus­ser­lin fi­lo­so­fi­as­sa.

SUO­SI­TUS Juha Oksa: Anti­hu­ma­nis­mis­ta ant­ro­po­sent­ris­miin. Ym­pä­ris­tö­fi­lo­so­fia ja ih­mi­sen maa­il­mas­sa ole­mi­nen.

– Jen­ni Ry­ti­lä: Tie­teel­li­nen re­a­lis­mi ja anti­re­a­lis­mi John De­weyn tie­teen­fi­lo­so­fi­as­sa.

– Mark­ku Väl­li: Al­ko­ho­lis­mi du­a­lis­min, di­a­lo­gin ja pa­ra­dok­sin va­los­sa : tut­kiel­ma al­ko­ho­lis­min kä­sit­teen­mää­rit­te­lys­tä fi­lo­so­fis­ten me­to­dien avul­la.

– Ter­hi Laa­ma­nen: Mo­raa­li­kas­va­tuk­sen on­to­lo­gi­nen pe­rus­ta – te­o­ri­aa ja ala­kou­lun opet­ta­jien ker­to­muk­sia.

– Kai­sa Luo­ma: Fo­cault­lai­nen tut­ki­mus­ote val­ta­kriit­ti­ses­sä ih­mis­tie­tees­sä.

– Jere Ke­te­loa: To­tuus­pers­pek­ti­vis­mi Fried­rich Nietz­schen fi­lo­so­fi­as­sa.

SUO­SI­TUS Tui­ja Jaa­kon­aho: Karl Marx ja kas­va­tus – Pe­da­go­gi­sia poh­din­to­ja kom­mu­nis­min aa­veen var­jos­ta : te­o­reet­ti­nen tut­ki­mus Karl Mar­xin ajat­te­lus­ta kas­va­tuk­sen vii­te­ke­hyk­ses­sä.

– Eero Joen­pol­ku: Kas­va­tuk­sen arvo­poh­jaa et­si­mäs­sä : kat­saus ob­jek­tii­vi­siin ar­voi­hin arvo­kas­va­tuk­sen pe­rus­ta­na.

SUO­SI­TUS Jari-Pek­ka Ko­ro­la: ”Ei ku­kaan voi vält­tää ki­pua ja vain elä­män vir­ras­sa li­pua” – Ni­ko­mak­hok­sen etii­kan suh­de nel­jän tun­ne­tun val­men­ta­jan työ­hön ja asi­an­tun­ti­juu­teen.

– Mik­ko Tik­ka­nen: Avoi­muus vai yksi­u­lot­tei­suus? Her­bert Mar­cu­se ja Karl Pop­pe­rin avoin yh­teis­kun­ta.

– Valt­te­ri Kan­gas­jär­vi: Yli­o­pis­to ja ide­o­lo­gia. Ilk­ka Nii­ni­luo­to ja yli­o­pis­to­uu­dis­tus.

– Jus­si Mä­ke­lä: Ek­sis­toi­va sub­jek­ti täs­sä ajas­sa. Hu­mo­ris­ti­nen tut­ki­mus, te­o­reet­ti­nen aja­tus­koe: Ek­sis­tens­si­fi­lo­so­fi­nen tut­kiel­ma So­ren Kier­ke­gaar­din hen­ges­sä.

– Min­na Hag­man: Ele ja muo­dos­taan erot­ta­ma­ton elä­mä : Gi­or­gio Agam­be­nin kä­si­tys ih­mi­sen eleel­li­syy­des­tä.

– Esa Käh­kö­nen: Kas­va­tus­tee­ma apos­to­li Paa­va­lin kir­jeis­sä – Her­me­neut­ti­nen ana­lyy­si.

SUO­SI­TUS Tuu­la Sal­mi­nen: Rak­kaus ja ole­mi­sen tai­to – Erich From­min nä­ke­mys kas­va­tus­vas­tuus­ta.

– Päi­vi Moi­sio: Kas­vat­ta­mi­sen vai­kea tai­to – Erich Fromm, ih­mi­nen ja kas­va­tus.

– Mik­ko Val­to­nen: Ra­di­kaa­li demo­kraat­ti­nen kas­va­tus – tut­ki­mus vii­saas­ta kas­va­tuk­ses­ta.

SUO­SI­TUS Mar­ja Sal­mi­nen: To­tuu­del­li­suus kas­va­tuk­sen ar­vo­na: läh­tö­koh­ta­na Yrjö Kal­li­sen to­tuu­del­li­suu­den kä­si­te.

– Sami Mar­kuk­se­la: Re­la­ti­o­naa­li­nen hy­vin­voin­ti kriit­ti­sen kou­lu­kun­nan näkö­kul­mas­ta.

– Ekku Kud­joi: Kriit­ti­sen ajat­te­lun kons­tel­laa­tio : kriit­ti­syy­den tra­di­ti­ot kas­va­tus­tie­teis­sä.

SUO­SI­TUS Vil­le Met­sä­pel­to: Si­vis­tyk­sen kä­si­te mo­der­nin ih­mi­sen kas­vus­sa.

– Mari Berg­roth: ”Minä” ja mo­raa­li – Post­kon­ven­ti­o­naa­li­sen mo­raa­lin mer­ki­tyk­set psy­ko­a­na­lyyt­ti­ses­sä vii­te­ke­hyk­ses­sä.

3. Kas­va­tus­fi­lo­so­fi­aa tai sen kan­nal­ta mer­kit­tä­viä fi­lo­so­fi­sia kir­jo­ja eng­lan­nik­si

– Ro­bin Bar­row & Ro­nald Woods: An Int­ro­duc­ti­on to Phi­lo­sop­hy of Edu­ca­ti­on, 4th Edi­ti­on.

– Pa­o­lo Frei­re: Pe­da­go­gy of Opp­res­sed (Aca­de­mia.edu:n pi­tää kir­jau­tua. Myös Goog­len tai Face­boo­kin tun­nuk­set käy­vät) https://www.aca­de­mia.edu/5349251/PE­DA­GO­GY_OF_THE_OPP­RES­SED_30TH_AN­NI­VER­SA­RY_EDI­TI­ON_PAU­LO_FREI­RE

– Jar­no Hie­ta­lah­ti: The dy­na­mic con­cept of hu­mor – Erich Fromm and the pos­si­bi­li­ty of hu­ma­ne hu­mor (Jar­non kak­si muu­ta­kin kir­jaa käy­vät. Ne ovat suo­mek­si mut­ta ei­vät verk­ko­kir­joi­na)

– Ni­gel Bla­ke, Paul Smey­ers, Ric­hard Smith & Paul Stan­dish (toim.): The Black­well Gui­de to the Phi­lo­sop­hy of Edu­ca­ti­on (400 si­vui­nen kir­ja. Tämä riit­tää yk­sin suo­ri­tuk­sek­si tai noin 100 si­vun pät­kä vas­taa yhtä kir­jaa. Tämä myös­kin edel­lyt­tää kir­jau­tu­mis­ta Aca­de­mia.edu:un)

– Ge­org Her­bert Mead: The Phi­lo­sop­hy of Edu­ca­ti­on.

– Yu­sef Wag­hid: Af­ri­can Phi­lo­sop­hy of Edu­ca­ti­on Re­con­si­de­red.

– Mark­ku Ni­va­lai­nen: Ador­no’s tra­gic vi­si­on.

– Tui­ja Pulk­ki­nen:  The post­mo­dern and po­li­ti­cal agen­cy.

4. Kas­va­tus­fi­lo­so­fi­sia verk­ko­kir­jo­ja Tu­run yli­o­pis­ton kir­jas­tos­sa (utu­vol­ter.fi – kir­jau­tu­mi­nen yli­o­pis­ton tun­nuk­sel­la ja sala­sa­nal­la)

Bri­ton, D. 1996. Mo­dern prac­ti­ce of adult edu­ca­ti­on: a post­mo­dern cri­ti­que. Al­ba­ny: Sta­te Uni­ver­si­ty of New York Press.

Dall­mayr, F. R. 2007. In se­arch of the good life: a pe­da­go­gy for troub­led ti­mes. Le­xing­ton: Uni­ver­si­ty Press of Ken­tuc­ky.

Fair­fi­leld, P. (toim.) Edu­ca­ti­on, di­a­lo­gue and her­me­neu­tics 2011. Lon­don: Con­ti­nuum In­ter­na­ti­o­nal Pub.

Ga­dot­ti, M. Pe­da­go­gy of pra­xis – a di­a­lec­ti­cal phi­lo­sop­hy of edu­ca­ti­on.

Kee­ney, P. 2007. Li­be­ra­lism, com­mu­ni­ta­ri­a­nism and edu­ca­ti­on: rec­lai­ming li­be­ral edu­ca­ti­on. Bur­ling­ton, VT: Ash­ga­te Pub.

Ma­tu­sov, E. 2009. Jour­ney into di­a­lo­gic pe­da­go­gy. Haup­pau­ge, NY: Nova Scien­ce Pub­lis­hers.

Sil­jan­der, Ki­ve­lä & Su­ti­nen (toim.) The­o­ries of Bil­dung and growth – con­nec­ti­ons and cont­ro­ver­sies bet­ween con­ti­nen­tal edu­ca­ti­o­nal thin­king and Ame­ri­can prag­ma­tism.

Tubbs, N. 2005. Phi­lo­sop­hy’s Hig­her Edu­ca­ti­on. Dord­recht: Sprin­ger.

Whi­te, J. 1997. Edu­ca­ti­on and the end of work: a new phi­lo­sop­hy of work and le­ar­ning.

Winch, C. 1998. Phi­lo­sop­hy of hu­man le­ar­ning. Lon­don: Rout­led­ge.

Kas­va­tus­fi­lo­so­fia 3 opKas­va­tus­tie­teen aine­o­pin­not lv. 2021-20223.5.2021