Kc2 Kirjallisuus
Opintojakson kirjallisuudessa on runsaasti vaihtoehtoja ja kirjallisuuden valintaan kannattaakin paneutua huolella. Rauno Huttusen esimerkki kirjallisuuden valintaan: ”Jos haluaa tehdä esseen otsikolla ”kasvatus ja filosofiset ihmiskäsitykset” voisi valita ihmiskäsitysten filosofian artikkelipaketin ja lukea esimerkiksi verkkokirjat ”Veli-Matti Värri: Hyvä kasvatus — kasvatus hyvää” sekä ”Jani Pulkki: Kilpailun kasvatuksellisista ongelmista – Hyveitä 2000-luvulle”. Jos moraalin kehitys kiinnostaa, voisi lukea moraalin kehityksen artikkelipaketin ja verkkokirjat ” Terhi Laamanen: Moraalikasvatuksen ontologinen perusta” sekä ” Mari Bergroth: ”Minä” ja moraali.” Jos indoktrinaatio kiinnostaa, voisi lukea indoktrinaatioteorian artikkelipaketin sekä verkkokirjat ”Huttunen: Kommunikatiivinen opettaminen” ja ”Tomas Blomqvist: Uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetuksen sekä yhteisen katsomusaineen vertailu indoktrinaation käsitteen kautta.” (Artikkelipaketit ovat seuraavassa luvussa.)
Filosofisten kirjojen/artikkeleiden sisältö ei välttämättä avaudu aina helposti esimerkiksi kielellisistä syistä ja niitä tulisikin pyrkiä lukemaan ajatuksella kiinnittäen huomiota kokonaisuuksiin. Opintoryhmässä tai verkkokeskustelussa kannattaa käyttää aikaa keskusteluun muiden opiskelijoiden kanssa siitä, miten kukin on asiat ymmärtänyt. Käsitteiden ymmärtämisen helpottamiseksi opintojakson sisällöistä on koottu lyhyt käsitteistö verkkoalueelle. Oheislukemistona voi käyttää esimerkiksi teosta Määttänen, P. 1995. Filosofia – Johdatus peruskysymyksiin. Helsinki: Gaudeamus.
Esseessä voi käyttää myös muuta kuin opiskeluoppaassa mainittua kasvatusfilosofista kirjallisuutta. Varmista kirjan soveltuvuus etukäteen sähköpostitse opettajalta, rauno.huttunen[at]utu.fi.
Kirjallisuusvaihtoehtoja
Aaltola, J. & Hakala, J. (toim.) 1994. Pedagogiikka, tiede ja traditio. Jyväskylän yliopiston Chydenius-instituutin tutkimuksia 6/1994.
Ahlman, E. 1967. 2., kielellisesti tark. p. Arvojen ja välineiden maailma: eettis-idealistinen maailmantarkastelukoe. Porvoo, Helsinki: WSOY.
Ahlman, E. 1982 (1953). Ihmisen probleemi. Johdatus filosofisen antropologian kysymyksiin. Jyväskylä: Gummerus.
Balke, N., Smeyers, P., Smith, R. & Standish, P. (toim.) 2003. The Blackwell Guide to the Philosophy of Education. London: Blackwell (vastaa kahta kirjaa)
Barrow, B. 2007. An Introduction to Moral Philosophy and Moral Education. New York: Routledge.
Brockett, R. & Hiemstra, R. 1994. Self-Direction in Adult Learning. Routledge.
Burbules, N. & Torres, C. 2000. Globalization and Education: Critical Perspectives. New York : Routledge.
Comte-Sponville, A. 2001. Pieni kirja suurista hyveistä Helsinki: Basam Books.
Dahlberg, G., Moss, P. and Pence, A. 1999. Beyond Quality in Early Childhood Education and Care – Postmodern Perspectives. Philadelphia: Falmer Press.
Dewey, J. 1957. Koulu ja yhteiskunta. Helsinki: Otava.
Frankl, V. E. 1984. Itsensä löytäminen. Helsinki: Kirjayhtymä.
Harva, U. 1983. Inhimillinen ihminen Homo humanus. Helsinki: WSOY.
Heikkinen, A., Lehtovaara, M. & Värri, V-M. (toim.) 1994. Puheenvuoroja kasvatusfilosofiasta. Tampere: Tampereen yliopisto.
Hollo, J. 1931. Itsekasvatus ja elämisen taito. Porvoo: WSOY.
Jarvis, P. 1991. Twentieth Century Thinkers in Adult Education. Routledge.
Ketonen, O. 1981. Eurooppalaisen ihmisen maailmankatsomus. Helsinki: WSOY.
Koskela, J. 2012. Discontinuity as Theoretical Foundation to Pedagogy – Existential Phenomenology in Otto Friedrich Bollnow’s Philosophy of Education. Oulu: University of Oulu.
Koski, J. T. 1995. Horisonttien sulautumisia: keskustelua Hans-Georg Gadamerin kanssa hermeneutiikasta, kasvamisesta, tietämisestä ja kasvatustieteestä. Helsinki: Helsingin yliopisto.
Krohn, S. 1981. Ihminen, luonto ja logos. Jyväskylä: Gummerus.
Kupiainen, R. 2005. Mediakasvatuksen eetos: Fenomenologinen tutkimus mediakasvatuksen etiikasta. Rovaniemi: Lapin yliopisto.
Laine, T. & Kuhmonen, P. 1995. Filosofinen antropologia. Jyväskylä: Atena.
Lawson, K. H. 1979. Philosophical Concepts and Values in Adult Education. Stratford: The Open University Press.
Lehtovaara, M. 1994. Subjektiivinen maailmankuva kasvatustieteellisen tutkimuksen ohteena. Kasvatuksen filosofian pohdintaa kasvatustieteen filosofian kehittelyä Lauri Rauhalan eksistentiaalisen fenomenologian pohjalta erityisesti silmälläpitäen minäkäsitystutkimuksia. Tampere: Tampereen yliopisto.
Lyotard, J. & Lehto, L. 1985. Tieto postmodernissa yhteiskunnassa. Tampere: Vastapaino.
Naskali, P. 1998. Tyttö, äiti, kasvatus: kohti feminiinistä kasvatusfilosofiaa. Rovaniemi: Lapin yliopisto.
Noddings, N. 1984. Caring – A Feminine Approach to Ethics & Moral Education. Berkeley: University Press of California.
Nurmi, K. 1987. Johdatus kasvatuksen filosofisiin ja historiallisiin perusteisiin. Helsinki: Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.
Perttula, J. 1995. Kokemus psykologisena tutkimuskohteena: Johdatus fenomenologiseen psykologiaan. Tampere: Suomen fenomenologinen instituutti.
Piirainen, A. 2006. Asiakkaan ja asiantuntijan pedagoginen suhde: Fenomenologinen tutkimus fysioterapiatilanteista asiakkaiden ja fysioterapeuttien kokemana. Helsinki: Helsingin yliopisto.
Puolimatka, T. 1996 (2. uudistettu painos). Kasvatus ja filosofia. Helsinki: Kirjayhtymä.
Puolimatka, T. 1997. Opetusta vai indoktrinaatiota?: valta ja manipulaatio opetuksessa. Helsinki: Kirjayhtymä.
Rauhala, L. 1992. Henkinen ihmisessä. Helsinki: Yliopistopaino.
Satulehto, M. 1992. Elämismaailma tieteiden perustana: Edmund Husserlin tieteen filosofia. Tampere: Tampereen yliopisto.
Sihvola, J. 1994. Hyvän elämän politiikka – Näkökulmia Aristoteleen poliittiseen filosofiaan. Helsinki: Tutkijaliitto.
Sihvola, J. 2004. Maailmankansalaisen etiikka. Helsinki: Otava.
Siljander, P. 1988. Hermeneuttisen pedagogiikan pääsuuntaukset. Oulu: Oulun yliopisto.
Skinnari, S. 2004. Pedagoginen rakkaus. Kasvattaja elämän tarkoituksen ja ihmisen arvoituksen äärellä. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Skinnari, S. 2008. Elämänkoulu – oppimaan oppimisesta kasvamaan kasvamiseen. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Skolimowski, H. 1984. Ekofilosofia. Vaasa: Kirjayhtymä.
Solasaari, U. 2003. Rakkaus ja arvot kasvattavat persoonan – Max Schelerin kasvatusfilosofiaa. Helsinki: Helsingin yliopisto.
Stevenson, L. 1974. Seven Theories of Human Nature. Oxford: Oxford University Press.
Stevenson, L. 1983. Sju teorier om människans natur. Stockholm: Forum.
Todd, S. 2009. Toward an Imperfect Education – Facing Humanity, Rethinking Cosmopolitanism. Boulder: Paradigm Publishers.
Toiskallio, J. 1993. Tieto, sivistys ja käytännöllinen viisaus. Turun yliopiston julkaisuja, sarja C/99.
Tomperi, T. & Juuso, H. (toim.) 2008. Sokrates koulussa: itsenäisen ja yhteisöllisen ajattelun edistäminen opetuksessa. Tampere: Eurooppalaisen filosofian seura.
Tuominen, M. 2006. Ammattikasvatusfilosofia. Okka, Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö. Tampereen yliopiston Ammattikasvatuksen tutkimus- ja koulutuskeskuksen julkaisuja. Saarijärvi: Saarijärven offset.
Turunen, K. E. 1993. Arvojen todellisuus: Johdatus arvokasvatukseen. Jyväskylä: Atena.
Usher, R. & Edwards, R. 1994. Postmodernism and Education. Lontoo: Routledge.
Varto, J. 1993. Kohti elämismaailman ja ihmisen laadullista tutkimista. Tampere: Tampereen yliopisto.
Venkula, J. 1993. Tieteellisen toiminnan ulottuvuuksia. Osa 2. Tiede, etiikka, viisaus. Helsinki: Yliopistopaino.
Vestergaard, E. & al. 1987. Johdatus kasvatuksen filosofiaan. Helsinki: Yliopistopaino.
Volanen, M. V. Filoteknia ja kysymys sivistävästä työstä. Koulutuksen tutkimuslaitos. Jyväskylä: Jyväskylän yliopistopaino.
Wain, K. 1987. Philosophy of Lifelong Education. Croom Helm.
Wilenius, R. 1982. Ihminen ja sivistys. Jyväskylä: Gummerus.
Wilenius, R. 1999. Mitä on ihminen? Filosofiaa ihmisestä ja inhimillisestä kasvusta. Jyväskylä: Atena Kustannus Oy.
von Wright, G. H. 1981. Humanismi elämänasenteena. Helsinki: Otava.
Kasvatusfilosofisia tai kasvatusfilosofian kannalta mielenkiintoisia kirjoja verkossa:
1. Suomalaisia kasvatusfilosofeja tai kasvatusfilosofian kannalta merkittäviä kirjoja suomeksi (väitöskirjoja tai muutoin professoritasoista tekstiä)
– SUOSITUS Veli-Matti Värri: Hyvä kasvatus — kasvatus hyvään: Dialogisen kasvatuksen filosofinen tarkastelu erityisesti vanhemmuuden näkökulmasta.
– Rauno Huttunen: Kommunikatiivinen opettaminen – Indoktrinaation kriittinen teoria.
– Pentti Moilanen: Opettajan toiminnan perusteiden tulkinta ja tulkinnan totuudellisuuden arviointi.
– Saila Poulter: Kansalaisena maallistuneessa maailmassa. Koulun uskonnonopetuksen yhteiskunnallisen tehtävän tarkastelua.
– SUOSITUS Jyrki Kaarttinen: Kansallissosialistinen kasvatus – politiikkaa vai pedagogiikkaa?
– Olli-Jukka Jokisaari: Kasvatus tuotemaailmassa – Günther Anders kasvatusfilosofina.
– Markku Niinivirta: Fronesis opettajankoulutuksen taustafilosofiassa : Snellman-korkeakoulusta valmistuneiden steinerkoulun luokanopettajien kertomuksia tiestään opettajuuteen.
– Aino Hannula: TIEDOSTAMINEN JA MUUTOS PAULO FREIREN AJATTELUSSA – Systemaattinen analyysi Sorrettujen pedagogiikasta.
– Kimmo Kontio: Luonto ja sivistys Jean-Jacques Rousseaun kasvatusajattelussa – Tutkielma Émilestä.
– SUOSITUS Kaisu Toivonen: Persoonan eettinen kasvu ja kasvatus jälkimodernissa ajassa suomalaisen kasvatusjärjestelmän kautta tulkittuna.
– Antti Hautamäki: Näkökulmarelativismi – Tiedon suhteellisuuden ongelma.
– Eetu Pikkarainen: MERKITYKSEN ONGELMA KASVATUSTIETEESSÄ – Lähtökohtia pedagogisen toiminnan perusrakenteen semioottiseen analyysiin.
– Markku Niinivirta ja Markku Wilenius (toim.): Reijo Wilenius – Henkisen kasvun ja toiminnan filosofi.
– Tapio Aittola, Jari Eskola & Juha Suoranta (toim.): Kriittisen pedagogiikan kysymyksiä 1.
– Olli-Pekka Moisio & Juha Suoranta (toim.): Kriittisen pedagogiikan kysymyksiä 3.
– Eevastiina Gjerstad: Valta kotikasvatuksessa.
– Tea Kortemäki, Arto Laitinen & Mikko Yrjönsuuri (toim.): Ajatuksia ilmastoetiikasta.
– Jari Hoffren: Demokraattinen eetos – Rajoista mahdollisuuksiin?
– Jussi Kotkavirta & Jukka Keskitalo (toim.): Järki, usko, eettisyys – filosofian ja teologian kohtaamisia.
– Olli-Pekka Moisio (toim.): Kritiikin lupaus – näkökulmia Frankfurtin koulun kriittiseen teoriaan.
– Jussi Kotkavirta (toim.): Luonnon luonto – filosofisia kirjoituksia luonnon käsitteestä ja kokemisesta.
– Kristina Rolin, Olli-Pekka Moisio, Martina Reuter & Miira Tuominen (toim.): Sukupuoli ja filosofia.
– Kari Väyrynen: Viisauden haaste – metafilosofinen johdatus filosofiaan.
– SUOSITUS Jani Pulkki: Kilpailun kasvatuksellisista ongelmista – Hyveitä 2000-luvulle.
– SUOSITUS Juha Suoranta: Kasvatuksellisesti näkeväksi: Sivistyksellinen kasvatusajattelu tässä ajassa.
– Juha Suoranta: Haarautuvien metodologioiden puutarhassa. Kasvatus- ja yhteiskuntatieteiden metodologisia kysymyksiä.
– Päivi Atjonen: Hyvä, paha arviointi.
– SUOSITUS Matti Vesa Volanen: Filoteknia ja kysymys sivistävästä työstä.
– SUOSITUS Kari Pekka Lapinoja: Opettajan kadonnutta autonomiaa etsimässä.
– Timo Klemola: Taidon filosofian – Filosofian taito (meditaation filosofiaa).
2. Kasvatusfilosofisesti mielenkiintoisia graduja:
– Kari Pekka Lapinoja: Postmodernin ajan digiuskonto ei tunne armoa – deus ex machina.
– Heini Pietilä: Kuka indoktrinoi ketä? – Indoktrinaatioteorian ihmiskäsitystä etsimässä.
– Tomas Blomqvist: Uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetuksen sekä yhteisen katsomusaineen vertailu indoktrinaation käsitteen kautta.
– Tapani Kokkonen: Aito dialogi ja kommunikatiivinen toiminta – Täyttä vuorovaikutusta etsimässä.
– Vesa-Matti Salomäki: Biologisen sukupuolen rakentaminen. Ruumis ja sosiaalinen sukupuoli antiikista nykypäivään.
– Aleksi Kervinen: Olemisen kysyminen kasvatuksessa – Itseyden ja itseksi tulemisen kasvatusideaali Heideggerin eksistenssifilosofia valossa.
– SUOSITUS Elisa Järmälä: Erityisopetuksen etiikka – Filosofinen katsaus normatiiviseen etiikkaan erityispedagogiikan kontekstissa.
– SUOSITUS Jaakko Honkanen: Kasvatusajattelun unohdettu klassikko – katsaus John Stuart Millin koulutusajatteluun ja sen toimintaan.
– Tuuli Haarakallio: Objektiivisuus luonnontieteissä ja ihmistieteissä.
– Samuli Kraneis: Tietoisuus elämän funktiona : Wilhelm Diltheyn ihmistieteiden teorian merkitys 1800-luvun jälkipuolen saksalaisessa tiedeajattelussa.
– Anna-Mari Kajan: Lev Vygotskin ihmiskäsityksen perusteista.
– Elina Majuri: Koulun vuosiluokkajärjestelmä tiedonarkeologisena tutkimuskohteena (Foucault’lainen gradu).
– Tero Toivanen: ANAMNESIS – Kohti ”uutta” oppimisen teoriaa Rekonstruktiivisen oppimisen malli.
– Jarno Hietalahti: Epämukavaa – sepä mukavaa – yhteiskuntafilosofinen tutkielma komiikan, naurun ja väkivallan suhteesta.
– Ilkka Mönkönen: Tavoite, tarkoitus ja toiminta John Deweyn kasvatusfilosofiassa.
– SUOSITUS Suvi Pelkonen: Kotikouluilmiö personalistisen kasvatusfilosofian valossa (empiirinen tutkimus mutta sisältää laajan filosofia-osuuden).
– Sami Luoto: Valtaverkko – Michel Foucault’n myöhäiskausi ja kasvatusfilosofia.
– SUOSITUS Sanna Rinkinen: Martha Nussbaumin kasvatusfilosofia.
– Heidi Laakkonen: Alasdair MacIntyren kasvatusfilosofiasta: relativismin ja dogmatismin jännite.
– Marjo Mattila: Tiedon ja taidon pragmatistinen yhteenkietoutuminen.
– SUOSITUS Aino Mikkonen: KRIITTINEN AJATTELU ALAKOULUSSA – Miten kriittistä ajattelua voidaan kehittää pedagogisen filosofian kautta.
– SUOSITUS Tiina Jutila: Itseohjautuvuus aikuisen ihmisen henkisen kehityksen päämääränä – Aikalaisdiagnostinen katsaus Jack Mezirowin teoriaan.
– Mikko Eneberg: Arvojen selkiinnyttäminen opinto-ohjauksen välineenä.
– Anne Mäkelä: Demokratia voittaa filosofian – Richard Rortyn uuspragmatismi poliittisena filosofoinnin tyylinä.
– Timo Riuttamäki: Elä ja anna toisten kuolla? Itsemurhan oikeutus kysymyksenä yksilönvapauksista ja –oikeuksista.
– Riikka Palander: Eron dialogi, eettinen dialogi : Luce Irigarayn filosofinen teksti tekoina Sukupuolieron etiikka -teoksessa.
– Miio Seppänen: Halun graafi – Tutkielma lacanilaisen subjektin konstituoivasta rakenteesta.
– Ossi Heinonen: Kasvatus filosofiaan – tutkielma Matthew Lipmanin pedagogisesta ajattelusta.
– Olli Pitkänen: Moraalinen ja metafyysinen paha – vapaus ja pahuus Immanuel Kantin ja F.W.J. Schellingin filosofiassa.
– Tuukka Turunen: Sodan perusteet – sota länsimaisessa filosofiassa.
– Antti Sadinmaa: Toiseksi tulemisen taito – etiikka ja vastarinta Michel Foucault’n filosofiassa.
– Jaakko Syren: Valistunutta taikauskoa? – uskon ja puhtaan oivalluksen dialektiikka Hegelin Hengen fenomenologiassa.
– Anni Ketopaikka: Mitä on hyvä kasvatus? Lapsilähtöinen kasvatus — hyvän kasvatuksen ilmentymänä — aikuisen ja kasvatettavan suhteessa.
– Brita Kunelius-Määttä: Dialogin mahdollisuus kasvatusajattelun ja psykoanalyyttisen ajattelun siltana – Martti Siiralan keskeisten käsitteiden näkökulmasta.
– Jenna Leppänen: Merleau-Pontyn filosofia ja tiedekäsitys.
– Juho Romakkaniemi: Vapauden merkitys – vapauden käsitteen sisältö liberalismin historiasta nykypäivään.
– Mervi Ahonen: Jürgen Habermasin kielifilosofia.
– Jenni Nikkanen: Helpon elämän kritiikki – Nietzschen uuden onnen saavuttamisesta.
– Lotta Peltonen: Mikä on nainen? Sukupuolen käsite Simone de Beauvoirin teoksessa Le Deuxième sexe.
– Carita Vuollet: Sukupuoli tulemisena ja tekemisenä – fenomenologisen ja performatiivisen sukupuolikäsityksen vertailua.
– Riitta Koivisto: Adam Smith –ongelma.
– Jussi Ansala: Määriteltävyyden kahdesta aspektista kausaalianalyysissa. Tutkielma perinteisten kausaalianalyysien ja tilastollisen kausaalimallinnuksen teorian lähestymistavoista (määrällisen tutkimuksen filosofiaa).
– Mikko Muilu: Funktio, strategia ja vastarinta. Tutkielma dispositif-käsitteestä Michel Foucault’n valta-analytiikassa.
– Markku Hartikainen: Stephen Toulmin ja käytännöllisen eettisen päättelyn puolustus.
– SUOSITUS Tapio Koski: Juoksemisen filosofia – kestävyysjuoksun monet ulottuvuudet – miten lihan kautta voi haastaa itsensä.
– Kirsimarja Tenhunen: Uskotko todellisuuteen? Bruno Latourin ajattelun realismin jäljitystä.
– Matti Luoma: Tavoittelen tavoittamatonta – uskonnon filosofista tarkastelua.
– Kirsi Salonen: Minän ja toisen suhde George Herbert Meadin ajattelussa.
– Ella Oksanen: Arkisto tiedon, vallan ja lausumien järjestelmänä. Michel Foucault’n filosofia arkistoteoreettisen ajattelun innoittajana.
– Seppo Virtanen: Siveellisyys ja sen todellistuminen arkielämässä – Tutkielma J. V. Snellmanin filosofiasta.
– Jaakko Belt: Reflektion menetelmä ja minän analyysit Edmund Husserlin filosofiassa.
– SUOSITUS Juha Oksa: Antihumanismista antroposentrismiin. Ympäristöfilosofia ja ihmisen maailmassa oleminen.
– Jenni Rytilä: Tieteellinen realismi ja antirealismi John Deweyn tieteenfilosofiassa.
– Terhi Laamanen: Moraalikasvatuksen ontologinen perusta – teoriaa ja alakoulun opettajien kertomuksia.
– Kaisa Luoma: Focaultlainen tutkimusote valtakriittisessä ihmistieteessä.
– Jere Keteloa: Totuusperspektivismi Friedrich Nietzschen filosofiassa.
– SUOSITUS Tuija Jaakonaho: Karl Marx ja kasvatus – Pedagogisia pohdintoja kommunismin aaveen varjosta : teoreettinen tutkimus Karl Marxin ajattelusta kasvatuksen viitekehyksessä.
– Eero Joenpolku: Kasvatuksen arvopohjaa etsimässä : katsaus objektiivisiin arvoihin arvokasvatuksen perustana.
– SUOSITUS Jari-Pekka Korola: ”Ei kukaan voi välttää kipua ja vain elämän virrassa lipua” – Nikomakhoksen etiikan suhde neljän tunnetun valmentajan työhön ja asiantuntijuuteen.
– Mikko Tikkanen: Avoimuus vai yksiulotteisuus? Herbert Marcuse ja Karl Popperin avoin yhteiskunta.
– Valtteri Kangasjärvi: Yliopisto ja ideologia. Ilkka Niiniluoto ja yliopistouudistus.
– Minna Hagman: Ele ja muodostaan erottamaton elämä : Giorgio Agambenin käsitys ihmisen eleellisyydestä.
– Esa Kähkönen: Kasvatusteema apostoli Paavalin kirjeissä – Hermeneuttinen analyysi.
– SUOSITUS Tuula Salminen: Rakkaus ja olemisen taito – Erich Frommin näkemys kasvatusvastuusta.
– Päivi Moisio: Kasvattamisen vaikea taito – Erich Fromm, ihminen ja kasvatus.
– Mikko Valtonen: Radikaali demokraattinen kasvatus – tutkimus viisaasta kasvatuksesta.
– SUOSITUS Marja Salminen: Totuudellisuus kasvatuksen arvona: lähtökohtana Yrjö Kallisen totuudellisuuden käsite.
– Sami Markuksela: Relationaalinen hyvinvointi kriittisen koulukunnan näkökulmasta.
– Ekku Kudjoi: Kriittisen ajattelun konstellaatio : kriittisyyden traditiot kasvatustieteissä.
– SUOSITUS Ville Metsäpelto: Sivistyksen käsite modernin ihmisen kasvussa.
– Mari Bergroth: ”Minä” ja moraali – Postkonventionaalisen moraalin merkitykset psykoanalyyttisessä viitekehyksessä.
3. Kasvatusfilosofiaa tai sen kannalta merkittäviä filosofisia kirjoja englanniksi
– Robin Barrow & Ronald Woods: An Introduction to Philosophy of Education, 4th Edition.
– Paolo Freire: Pedagogy of Oppressed (Academia.edu:n pitää kirjautua. Myös Googlen tai Facebookin tunnukset käyvät) https://www.academia.edu/5349251/PEDAGOGY_OF_THE_OPPRESSED_30TH_ANNIVERSARY_EDITION_PAULO_FREIRE
– Jarno Hietalahti: The dynamic concept of humor – Erich Fromm and the possibility of humane humor (Jarnon kaksi muutakin kirjaa käyvät. Ne ovat suomeksi mutta eivät verkkokirjoina)
– Nigel Blake, Paul Smeyers, Richard Smith & Paul Standish (toim.): The Blackwell Guide to the Philosophy of Education (400 sivuinen kirja. Tämä riittää yksin suoritukseksi tai noin 100 sivun pätkä vastaa yhtä kirjaa. Tämä myöskin edellyttää kirjautumista Academia.edu:un)
– Georg Herbert Mead: The Philosophy of Education.
– Yusef Waghid: African Philosophy of Education Reconsidered.
– Markku Nivalainen: Adorno’s tragic vision.
– Tuija Pulkkinen: The postmodern and political agency.
4. Kasvatusfilosofisia verkkokirjoja Turun yliopiston kirjastossa (utuvolter.fi – kirjautuminen yliopiston tunnuksella ja salasanalla)
Briton, D. 1996. Modern practice of adult education: a postmodern critique. Albany: State University of New York Press.
Dallmayr, F. R. 2007. In search of the good life: a pedagogy for troubled times. Lexington: University Press of Kentucky.
Fairfileld, P. (toim.) Education, dialogue and hermeneutics 2011. London: Continuum International Pub.
Gadotti, M. Pedagogy of praxis – a dialectical philosophy of education.
Keeney, P. 2007. Liberalism, communitarianism and education: reclaiming liberal education. Burlington, VT: Ashgate Pub.
Matusov, E. 2009. Journey into dialogic pedagogy. Hauppauge, NY: Nova Science Publishers.
Siljander, Kivelä & Sutinen (toim.) Theories of Bildung and growth – connections and controversies between continental educational thinking and American pragmatism.
Tubbs, N. 2005. Philosophy’s Higher Education. Dordrecht: Springer.
White, J. 1997. Education and the end of work: a new philosophy of work and learning.
Winch, C. 1998. Philosophy of human learning. London: Routledge.



