3. Suoritustapa ja tehtävät
Ja kirjallisuus
Johdatus kasvatustieteisiin -opintojaksolla tehdään pieni esittely itsestä ja osallistutaan tutustumiskeskusteluun, laaditaan henkilökohtainen opintosuunnitelma, tentitään luennot ja kirjallisuus sekä osallistutaan verkkotyöskentelyyn.
Esittelytehtävä
Esittele itsesi Kuka olen, mistä tulen, minne olen menossa? -keskustelualueella. Ensimmäisen verkkotehtävän tarkoituksena on tutustua muihin opiskelijoihin ja harjoitella viestien lähettämistä ja niihin vastaamista. Esittely on vapaamuotoinen, voit esimerkiksi kertoa mitä odotuksia sinulla on opintoja kohtaan, mitä teet parhaillaan opintojen ohessa jne. Tutustu muiden esittelyihin ja osallistu keskusteluun kysymällä tai kommentoimalla muiden esittelyitä.
Henkilökohtainen opintosuunnitelma
Henkilökohtainen opintosuunnitelma auttaa selkiyttämään opiskelusi lähtökohtia ja tavoitteita. Parhaimmillaan HOPS on prosessi, jonka aikana opit lisää itsestäsi oppijana ja opiskelijana. HOPS auttaa myös tuutoria opiskelusi tukemisessa ja ohjaamisessa. Tehtävän tavoitteena on auttaa sinua orientoitumaan ja sitoutumaan kasvatustieteen perusopintojen opiskeluun. Toivottavasti opintosuunnitelman tekeminen edesauttaa myös opintokokonaisuuden hahmottamista, opiskelun aikataulutusta ja tavoitteiden saavuttamista. Keskeistä on suunnitella oma ajankäyttö ja ottaa vastuu opintojen etenemisestä. Aikataulua ja opiskelun etenemistä suunnitellessasi voit käyttää apuna laskentakaavaa: opintopiste vastaa noin 27 tuntia opiskelua, jolloin 25 opintopistettä tarkoittaa yhteensä noin 700 tuntia opiskelua. Jos opiskelet ohjeellisessa aikataulussa syyskuusta huhtikuuhun, sinun on varattava opiskeluun noin 20 tuntia viikossa.
HOPS-lomake löytyy Moodlesta. Tutustu ensin HOPS:iin kokonaisuutena ja vastaa kysymyksiin monipuolisesti. Kirjoitukselle varattu tila laajenee kirjoittaessa. Vastausten tallennus tapahtuu klikkaamalla ”Seuraava sivu / Edellinen sivu” –painiketta. Tallenna vastaustasi mahdollisimman usein, esimerkiksi noin 10-15 min välein. Kun HOPS on valmis, klikkaa ”Palauta kaikki ja lopeta”-painiketta. Saat tuutorilta palautetta HOPS:ista Moodlessa.






Verkkotyöskentely
1)Käsitteet
Tutustu itsenäisesti vähintään yhteen Siljanderin (2014) Systemaattinen johdatus kasvatustieteeseen –kirjan käsitteistä. Voit valita käsitteen/käsitteet oman kiinnostuksesi pohjalta. Kasvatustieteen keskeisiin käsitteisiin tutustuminen jakson alussa auttaa orientoitumaan kasvatustieteen opintoihin sekä ensimmäiseen tenttiin.
2)Klassikot
Jokainen opiskelija valitsee Johdatus kasvatustieteisiin –kirjasta klassikon, johon haluaa perehtyä enemmän. Oma klassikko valitaan Moodlealueella pe 1.10.2020 mennessä.
Valitse itsellesi jokin seuraavista klassikoista: Comenius, Rousseau, Herbart, Dewey, Piaget, Vygotsky, Porthan, Cygnaeus, Snellman, Soininen, Salomaa, Hollo, Ahlman tai Koskenniemi.
Perehdy valitsemaasi klassikkoon lukemalla kirjan kappale sekä etsimällä lisää tietoa myös muista lähteistä (kirjat, lehdet, artikkelit, nettisivut, Youtube, ym.). Tämän jälkeen jokainen valmistelee omavalintaisen tuotoksen klassikosta, jonka palauttaa keskustelualueelle Moodleen pe 8.10.2021 mennessä. Lisäksi jokainen opiskelija kommentoi lyhyesti vähintään yhtä toisen tuotosta su 10.10.2021 mennessä.
Tuotos on vapaamuotoinen, ja sen voi toteuttaa omavalintaisella tavalla. Tärkeintä on, että tuotoksesta käy ilmi se, kuka klassikko on ja miksi hän on tärkeä, miten hän on mahdollisesti vaikuttanut kasvatustieteeseen. Tuotokseen voi liittää myös omaa pohdintaa, kuten mitä mieltä itse on hänen ajatuksistaan, mikä hänen ajatuksissaan on hyvää tai huonoa, tai mitä muita ajatuksia/pohdinnan aiheita klassikkoon perehtyessä heräsi.
Tuotos voi olla esimerkiksi:
- kirjoitettu tiivistelmä tai tarina
- piirretty kuva tai sarjakuva
- käsitekartta
- video tai valokuvasarja
- powerpoint-esitys
Johdatus kasvatustieteisiin –tentti (edellytys jakson suorittamiseen)
Voit tenttiä Johdatus kasvatustieteisiin moodletenttinä kotikoneeltasi tai kesällä sähköisen tentin tenttitilassa. Lue ohjeita tenttimisestä, ryhmätentistä, tenttiin valmistautumisesta ja hyvän tenttivastauksen ominaisuuksista Opiskelijan yleisoppaasta. Linkki oppaaseen löytyy Moodlesta. Erikoistutkija Juhani Tähtinen arvioi tentit numeerisesti asteikolla 1–5 ja antaa ensimmäisestä tentistä yhteispalautteen.
Tentittävä kirjallisuus
1. Rinne, R., Kivirauma, J. & Lehtinen, E. 2015. (Uudistettu 8. painos). Johdatus kasvatustieteisiin. Jyväskylä: PS-kustannus.
A) Moodletentti
Moodletentti on yksilötentti, jonka voit tehdä kotikoneeltasi aikataulussa mainittuina tenttipäivinä klo 17.00–21.00. Tenttivastaukset kirjoitetaan esseemuodossa Rinteen ym. Johdatus kasvatustieteisiin -teoksen ja oman ajattelusi pohjalta. Tavoitteena on tuoda esiin kirjan ajatuksia kuvaillen, vertaillen, uudelleen jäsentäen ja pohtien. Vastauksissa ei käytetä suoria lainauksia (tekstiä, kuvia tai kaavioita) tai ranskalaisia viivoja. Vastausaikaa on tentin avautumisesta sen sulkeutumiseen neljä tuntia. Vastausten tallennus tehdään klikkaamalla ”Seuraava” -toimintoa. Voit muokata vastausta niin monta kertaa kuin haluat ja poistua välillä Moodlesta, kunhan muistat tallentaa vastaukset joka kerta. Voit myös tehdä tenttivastaukset tekstinkäsittelyohjelmassa ja liittää ne Moodleen vasta valmiina. Huom. klikkaa ”Palauta kaikki ja lopeta” kun tenttivastauksesi on valmis ja haluat palauttaa kaikki tentin arvioitavaksi. Moodletenttiin ei tarvitse ilmoittautua.
B) Yksilö- tai ryhmätentti, HUOM. peruttu syyslukukaudella 2021
Yksilö- tai ryhmätentti järjestetään aikataulussa mainittuna lokakuun tenttipäivänä Naturan luentosalissa IX, osoitteessa Henrikinkatu 2, 1. krs. Tentin voit tehdä joko 2–3 opiskelijan ryhmässä tai itsenäisesti. Ilmoittaudu tenttiin vähintään seitsemän päivää ennen tenttiä.
C) Sähköinen tentti
Johdatus kasvatustieteisiin –tentin voit tehdä sähköisen tentin tenttitilassa aikataulussa mainittuna ajankohtana kesä-elokuussa. Sähköinen tenttitila on käytettävissä esimerkiksi Turun yliopistossa, Porin yliopistokeskuksessa, Rauman opettajankoulutuslaitoksessa ja Vaasan Åbo Akademissa. Lisätietoa sähköisistä tenttitiloista ja tenttimisestä löytyy avoimen yliopiston verkkosivuilta.






Korvaava suoritus: Johdatus aikuiskasvatustieteeseen -essee
Mikäli olet suorittanut Johdatus kasvatustieteisiin -opintojakson kasvatustieteen tai erityispedagogiikan perusopinnoissa Turun yliopistossa, suoritat Johdatus aikuiskasvatustieteeseen -opintojakson.
Osaamistavoitteet
- Olet perehtynyt aikuiskasvatuksen ja -koulutuksen merkityksiin yksilöiden elämänurilla, työelämässä sekä aikuiskasvatuksen yhteiskunnallisiin ja taloudellisiin yhteyksiin.
Sisältö
- aikuiskoulutus, valta ja hallinta muuttuvassa työelämässä ja taloudessa
- aikuisuus, toimijuus ja marginalisaatio aikuiskasvatuksen tutkimuskohteina
Johdatus aikuiskasvatustieteeseen suoritetaan kirjoittamalla essee seuraavien teosten pohjalta (ja tekemällä hops, jos et sitä ole aiemmin tehnyt):
- Brunila, K., Onnismaa J. & Pasanen H. (toim.) 2015. Koko elämä töihin. Koulutus tietokykykapitalismissa. Tampere: Vastapaino.
- Brunila, K. & Isopahkala-Bouret, U. (toim.) 2014. Marginaalin voima! Aikuiskasvatuksen vuosikirja 51. Helsinki: Kansanvalistusseura.
Kirjoita 6–8 sivun laajuinen essee aikuiskasvatuksen ja -koulutuksen merkityksistä yksilöiden elämänurilla, työelämässä tai aikuiskasvatuksen yhteiskunnallisissa ja taloudellisissa yhteyksissä. Rajaa näkökulma teeman ja kirjallisuuden sallimissa puitteissa. Tarkastele aihetta ja otsikoi essee rajauksesi mukaisesti. Hyödynnä esseessä monipuolisesti kumpaakin edellä mainittua teosta. Laadi esseen liitteeksi oma arvio esseestä (1/2–1 sivua), sen tekemisestä ja siihen liittyvistä mahdollisista ongelmista ja niiden ratkaisuista. Kerro myös, mistä asioista erityisesti toivot saavasi palautetta ja minkä arvosanan itse antaisit esseestäsi ja miksi. Perehdy Opiskelijan yleisoppaaseen, josta löydät ohjeistusta esseen kirjoittamiseen, rakenteeseen ja muotoseikkoihin. Näin vältät turhat muotoseikkavirheet. Tallenna itsellesi kopio esseestä. Liitä esseen mukaan tai lähetä erikseen opintosihteerille todistuskopio, opintorekisterin ote tms. suoritetusta Johdatus kasvatustieteisiin -opintojaksosta. Essee arvioidaan palautelomakkeella ja numeerisesti asteikolla 1–5.
Opintokansio (vapaaehtoinen)
Kokoa kaikki aikuiskasvatustieteen opintojen aikana tehdyt kirjalliset tehtävät yhteen kansioon. Tehtävien keräämisen lisäksi voit kirjoittaa oppimispäiväkirjaa, kommentoida tehtävien kirjoittamisprosessia ja saamaasi palautetta, arvioida opintosuorituksiasi ja sitä mitkä asiat osasit hyvin, mitkä vähän huonommin ja mitkä asiat olivat jääneet kokonaan huomioitta. Opintokansio tekee opiskeluprosessin näkyväksi ja tuo esiin kehittymisesi oppijana ja kirjallisten tehtävien kirjoittajana. Oppimispäiväkirjasta voit lukea lisää Opiskelijan yleisoppaasta.

Alexandre Dulaunoy, Flickr.com