Kehitys- ja kasvatuspsykologia 4 op
Tentti






Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee havaitsemisen, oppimisen, ajattelun, tunne-elämän ja käyttäytymisen kehitys- ja kasvatuspsykologiset peruskäsitteet ja lainalaisuudet sekä ymmärtää vuorovaikutuksen merkityksen yksilön kehityksen ja oppimisen tukemisessa perheen, varhaiskasvatuksen, kouluopetuksen, opiskeluympäristöjen ja työelämän näkökulmasta
Sisältö
- lapsen, nuoren ja aikuisen kognitiivisen, emotionaalisen ja sosiaalisen kehityksen lainalaisuudet ja peruskäsitteet erilaisten teorioiden valossa
- keskeiset motivaatioteoriat ja peruskäsitteet oppimisen psykologiasta
- erilaisten oppimis- ja kasvuympäristöjen vaikutusmekanismit
- kasvatus- ja kehityspsykologian keskeiset tutkimusmenetelmät esimerkinomaisesti sisältöteemoihin liittyneinä
Opettaja
Tiina Tuijula (luennot, tentit)
Aikataulu
Luennot:
- ti 14.12.2021 klo 17.30–20.00 verkko-oppimsiympäristö (Zoom)
- ke 15.12.2021 klo 17.30–20.00 verkko-oppimsiympäristö (Zoom)
Moodletentit
- 18.8.2021 klo 17.00–20.8.2021 klo 17.00
- 13.10.2021 klo 17.00–15.10.2021 klo 17.00
- 12.1.2022 klo 17.00–14.1.2022 klo 17.00
- 9.3.2022 klo 17.00–11.3.2022 klo 17.00
- 8.6.2022 klo 17.00 –10.6.2022 klo 17.00
- 10.8.2022 klo 17.00–12.8.2022 klo 17.00*
- 12.10.2022 klo 17.00–14.10.2022 klo 17.00*
* Lv. 2022–2033 opetussuunnitelmalla
Suoritustapa
Moodletentti (arviointiasteikko 0–5)
Tentittävä kirjallisuus:
- Lehtinen, E., Vauras, M. & Lerkkanen, M.-K. 2016. Kasvatuspsykologia. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Nurmi, J-E, Ahonen T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Niemivirta, M., Pulkka, A-T., Tapola, A. & Tuominen-Soini, H. 2013. Tavoiteorientaatioprofiilit ja niiden yhteys tilannekohtaiseen motivaatioon ja päättelytehtävässä suoriutumiseen. Kasvatus 44 (5), 533-547.
- Isosävi, S. & Lundén, M. 2013. Vanhemman ja vauvan vuorovaikutuksellinen yhteissäätely. Psykologia 48 (05-06), 371-382.