4. Esseetyöskentely
Esseekirjoittaminen haltuun yhteistoiminnallisesti
Tieteellisen kirjoittamisen pelisääntöjä opetellaan yhteistoiminnallisesti pienryhmissä ja verkko-oppimisympäristössä prosessina, jonka vaiheet ovat seuraavat:
- Ilmoittautuminen pienryhmään ja työskentelystä sopiminen:
- Ilmoittaudu 2–4 opiskelijan esseepienryhmään itseäsi kiinnostavan aiheen mukaan pe 25.2. mennessä (Jos haluat tehdä esseen jonkun tietyn opiskelijan/opiskelijoiden kanssa, ilmoittautukaa em. ohjeen mukaan samaan ryhmään) Ilmoittautumisen mukaan ryhmille avautuu oma keskustelu – ja wikialue. Pienryhmä sopii työskentelystä keskenään. Lue ryhmätyöskentelyn taustaksi Nina Haltian artikkeli: Ryhmätyö oppimistapana yliopistossa.
- HUOM! Ilmoittautuessasi pienryhmään sitoudut osallistumaan esseen kirjoittamiseen annetun aikataulun mukaisesti. Jos joudut jäämään pois ryhmästä, ilmoita siitä heti tuutorille ja oman ryhmän jäsenille.
2. Aiheen rajaus:
- Ensimmäiseksi pienryhmä pohtii aiheensa rajausta ja laittaa siitä muutaman lauseen tiedoksi esseetyöskentely -keskustelualueelle pe 4.3. mennessä.
3. Esseen kirjoittaminen esseeryhmissä ja palautus välipalautetta varten:
- Pienryhmä kirjoittaa esseen ja palauttaa sen välipalautetta varten pe 25.3. mennessä Esseetyöskentely -keskustelualueelle (Aiheena esseen nimi.)
- Esseen ei tarvitse olla valmis mutta palaute hyödyttää sitä enemmän mitä pidemmällä essee on. Esseessä tulee olla kansilehti, johdanto, vähintään kolme sivua ns. ”leipätekstiä”, johon on merkitty lähdeviitteitä.
- Tuutori jakaa vertaispalauteryhmät.
4. Palaute Moodlessa:
- Pienryhmä antaa vertaispalautetta yhdestä toisesta esseestä pe 1.4. mennessä vertaispalaute -ohjeen mukaisesti ja palauttaa palautteen Moodleen vastaamalla viestiin, jossa arvioitava essee on. Myös tuutori ja opettaja antavat palautetta esseistä Moodlessa.
- Palautekeskustelussa jokainen opiskelija antaa palautetta kommentoimalla lyhyesti pe 8.4. mennessä jonkun toisen ryhmän esseetä (valitse essee, jolle et ole vielä antanut palautetta).
- Esseetyöskentelyn hyväksytty suorittaminen vaatii sekä ryhmänä annetun vertaispalautteen antamista että yksilönä palautteen antamista aikataulun mukaisesti.
5. Esseen viimeistely ja palauttaminen
Pienryhmä viimeistelee, kirjoittaa oman arvion esseestä ja sen tekoprosessista sekä palauttaa esseen Kasvatus- ja koulutussosiologian esseen palautus -kohtaan pe 22.4.2022 mennessä. Opettaja arvioi esseen numeerisesti ja palautelomakkeen ruudukolla.



Vertaispalauteohje
Vertaispalauteryhmä lukee toisen pienryhmän esseen ja antaa siitä palautetta yhden sivun laajuisesti arvioiden ja perustellen alla mainittuja (aiheen rajaus, esseen rakenne, kielellinen ilmaisu, lähdekirjallisuuden käyttö ja lähdeviitteet) kohtia sekä Opiskelijan yleisoppaassa olevia ohjeita esseen kirjoittamisesta. Vertaispalaute viedään Moodleen Esseetyöskentely -keskustelualueelle vastauksena arvioitavaan esseeseen. Palautteessa nostetaan esiin mikä esseessä oli onnistunutta? Missä olisi kehitettävää? Kirjatkaa ylös myös muita mieleenne tulevia kommentteja ja kysymyksiä yhteistä palautekeskustelua varten.
- Aiheen rajaus
Aiheen rajauksen lähtökohtana on tehtävänanto ja esseen otsikko. Kiinnitä huomiota, onko sisällössä pysytty aiheessa, jätetty jotakin olennaista pois tai painotettu liikaa otsikosta sivuun meneviä asiakokonaisuuksia. Kaikkea aiheesta kirjoitettua ei yhdessä esseessä voi käsitellä. Arvioi, ovatko tehdyt valinnat otsikon ja aiheen kannalta olennaisia ja perusteltavissa. Hyvässä johdannossa on kuvattu ja perusteltu lyhyesti kysymys, johon esseessä tullaan vastaamaan, näkökulma ja päälinjat.
- Rakenne
Otsikointiin, jäsentelyyn, käsittelyn etenemiseen ja sen myötä tehtävän kokonaisuuden arviointiin ei voi antaa kovin tarkkoja ohjeita. Tekstiä tulisi lukea asennoituen siihen kuin täysin uuteen asiaan, josta saa tietoa ensimmäistä kertaa. Hyvin otsikoitu, jäsennelty ja johdonmukaisesti etenevä kokonaisuus on helppolukukuinen, se johdattaa lukijaa vaivattomasti eteenpäin.
- Kielellinen ilmaisu
Esseissä käytetään selkeää ja tarkkaa yleiskieltä. Asiat kannattaa ilmaista mahdollisimman yksinkertaisesti, sillä vaikeat lauserakenteet ja monimutkaiset ilmaisut yleensä vain vaikeuttavat kirjoittajan ajatuskulkujen ymmärtämistä.
- Lähdekirjallisuuden käyttö ja lähdeviitteet
Tekstistä tulee näkyä selkeästi, että lähteenä on käytetty opetussuunnitelmassa mainittua kirjallisuutta sekä mahdollisesti oman valinnan mukaan muita lähteitä. Lähdeviitteiden avulla lukija tietää, mistä tekstissä olevat tiedot ovat peräisin ja näin ollen voi erottaa lainatut ajatukset kirjoittajan omista ajatuksista. Monesti koetaan ongelmana se, missä kulkee oman ajattelun ja kirjoista lainatun välinen raja. Usein sitä onkin vaikea erottaa, sillä oman ajattelun aineksina on aina jotakin kuultua tai luettua. Yleensä kirjoittaja tekee omia synteesejään ja analyysejään siitä, mitä on omaksunut. Tällaisen ajattelun tulos on juuri sitä omaa pohdintaa, jota tehtävässä odotetaan. Suoria lainauksia (lähteen tekstin sanatarkkaa toistoa) on syytä välttää ja ilmaista lähteessä oleva ajatus omin sanoin. Plagiointi (kirjallinen varkaus, muiden tekstin esittäminen omanaan) on kokonaan kiellettyä. Omin sanoin muotoiltu teksti myös osoittaa, että kirjoittaja osaa soveltaa lukemaansa käsittelemiinsä aiheisiin.
Opiskelijan yleisoppaassa on esitetty pääsäännöt sekä lähdeviitteiden merkitsemiseen että lähdeluettelon laatimiseen. Vertaa niitä kirjoittajan merkintöihin. Tehtävän oikeaoppinen ulkoasu ei ole tärkeintä, mutta omalta osaltaan helpottaa lukijaa. Ongelmakohdissa kannattaa kääntyä tuutorin puoleen.
Kasvatus- ja koulutussosiologia 4 opKasvatustieteen perusopinnot verkko-opintoina vuonna 202223.12.2021