Viikot 7–8
- Kuuntele Päivi Siivosen tallenne opintojaksosta ja sen tehtävistä
- Tutustu jakson opiskeluoppaaseen ja kirjallisuuteen
- Ilmoittautuminen lukupiiriin 24.2.2023 mennessä Moodlessa
- tee lukupiirialustus valitsemastasi kirjallisuudesta
Viikko 9
- Lukupiiri jakson kirjallisuudesta 27.2.–5.3.2023 Moodlessa
- Esseeparien muodostus ja esseeteeman valinta
Viikko 10
- Päivi Siivosen I ja II luentotallenteiden kuuntelu ja esseen hahmotelu
- Päivin luentoihin I ja II liittyvä kirjallisuus
- Julkunen, R. (2008). Uuden työn paradoksit. Tampere: Vastapaino.
- Korhonen, M., Siivonen, P. & Isopahkala-Bouret, U. (2022). Sinnikkään työntekijän ihanne ja haavoittuvuus naisten asiantuntijatyössä. Teoksessa E. Laakkonen, T. Sotkasiira, I. Lehto ja M. Heikkilä (toim.) Haavoilla – käsite ja kokemus. Aikuiskasvatuksen näkökulmia rikkoviin elämäntilanteisiin (109-134). Jyväskylä: SoPhi. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9423-5
Viikko 11
- Ulpukka Isopahkala-Bouret`n ja Markku Vanttajan luentotallenteiden kuuntelu ja esseen kirjoittaminen
- Ulpukan luentoon liittyvä kirjallisuus:
- Isopahkala-Bouret, U. (2017). Benefits of higher education in mid-life: A life course agency perspective. Journal of Adult and Continuing Education, 23(1), 15-31. https://utuvolter.fi/permalink/358FIN_UTUR/1rsgc7g/cdi_dipf_primary_1130879
- Isopahkala-Bouret, U. & Siivonen, P. (2016). Viisikymppisten naisten neuvottelua ikääntymisestä, korkeakoulutuksesta ja työllistettävyydestä. Aikuiskasvatus, 36(4), 246–257. https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/88510/47686
- Siivonen, P. & Isopahkala-Bouret, U. (2016). Adult graduates’ negotiations of age(ing) and employability. Journal of Education and Work, 29(3), 352-372. https://utuvolter.fi/permalink/358FIN_UTUR/1rsgc7g/cdi_informaworld_taylorfrancis_310_1080_13639080_2014_939161
- Markun luentoon liittyvä kirjallisuus:
- Niemi, H. & Ruuskanen, T. (2018). Osallistuminen aikuiskoulutukseen vuonna 2017.Tilastokeskus: Helsinki
- Kosonen, T. (2016). Opiskeleva ammattimies, yhteiskuntaluokka ja sukupuoli: Tutkimus ammatilliseen aikuiskoulutukseen osallistuvista työläismiehistä.Publications of the University of Eastern Finland. Dissertations in Social Sciences and Business Studies, 128. Joensuu: Itä-Suomen yliopisto.
Viikko 12
- Päivi Siivosen luentotallenteiden kuuntelu ja esseen kirjoittaminen
- Päivin luentoon III liittyvä kirjallisuus
- Käyhkö, M. (2020). ”Osaanko mä nyt olla tarpeeks yliopistollinen?” Työläistaustaiset yliopisto-opettajanaiset ja luokan kokemukset. Sosiologia, 57 (1), 7-25.https://journal.fi/sosiologia/article/view/124428/74588 https://utuvolter.fi/permalink/358FIN_UTUR/1rsgc7g/cdi_proquest_journals_2388868838
- Siivonen, P., Komulainen, K., Räty, H., Korhonen, M., Kasanen, K. & Rautiainen, R. (2016). Salvation or a Broken Promise? Two Adult Graduates’ Social Positioning in Education and Working Life. Scandinavian Journal of Educational Research, 60(1), 110-125. https://utuvolter.fi/permalink/358FIN_UTUR/1rsgc7g/cdi_proquest_journals_2010812388
Viikko 13
- Anne Laihon luentotallenteiden kuuntelu ja esseen kirjoittaminen
- Annen luentoon liittyvä kirjallisuus
- Eteläpelto, A., Vähäsantanen, K., Hökkä, P. & Paloniemi, S. (2013). What is agency? Conceptualizing professional agency at work. Educational Research Review, 10, 45–65.
- Eteläpelto, A., Heiskanen, T. & Collin, K. (2011). Mahdollisuudet, tilat ja toisin toimimisen paikat työssä ja koulutuksessa. Teoksessa Eteläpelto, A. & Heiskanen, T. & Collin, K. (toim.) Valta ja toimijuus aikuiskasvatuksessa – Aikuiskasvatuksen 49. vuosikirja. Kansanvalistusseura, 355–365.
- Hölkkä, P., Paloniemi, S., Vähäsantanen, K., Herranen, S., Manninen, M. & Eteläpelto, A. (2014). Ammatillisen toimijuuden ja työssä oppimisen vahvistaminen – Luovia voimavaroja työhön. Jyväskylän yliopisto. https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/44975/978-951-39-6020-9.pdf?sequence=1
- Laiho A., Jauhiainen, A(rto) & Jauhiainen A(nnukka). (2020). Being a teacher in a managerial university: Academic teacher identity. Teaching in Higher Education, 27(2) https://utuvolter.fi/permalink/358FIN_UTUR/1rsgc7g/cdi_crossref_primary_10_1080_13562517_2020_1716711
- LaPointe, K. (2014). Tilaa mielekkäälle työlle. Aikuiskasvatus, (34) 1, 17–28. https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/94071/52749
- Ropo, E. (2015). Identiteetti tutkimuskohteena. Teoksessa E. Ropo, E. Sormunen & J. Heinström (toim.) Identiteetistä informaatiolukutaitoon. Tavoitteena itsenäinen ja itsellinen oppija. Tampere University Press. https://library.oapen.org/bitstream/handle/20.500.12657/32889/594960.pdf?sequence=1#page=27
- Räsänen, K. & Trux, M.-L. (2012). Työkirja. Ammattilaisen paluu. Helsinki: Kansanvalistusseura.
- Toivanen, K. 2021. Multiple identities at work: discursive construction of work identity of young business professionals. JYU Dissertations. https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73679
Vähäsantanen, K., Paloniemi, S., Hökkä, P. & Eteläpelto, A. (2017). Agentic perspective on fostering work-related learning. Studies in Continuing Education, 39 (3), 251–267. https://utuvolter.fi/permalink/358FIN_UTUR/1rsgc7g/cdi_crossref_primary_10_1080_0158037X_2017_1310097
Viikko 14
- Pari- tai yksilötyönä kirjoitettava esseen viimeistely ja palautus Moodleen 9.4.2023 mennessä.