3. Suoritustapa
ja kirjallisuus
Opintojakso suoritetaan
Tekemällä pedagoginen kurssisuunnitelma. Vapaaehtoisena tehtävinä ovat lukupiirii ja vertaisarviointi.
Pedagoginen kurssisuunnitelma (arviointiasteikko: 0–5)
Laadi noin seitsemän sivun (tekstisivut johdannosta pohdinta-luvun loppuun) pedagoginen kurssisuunnitelma kahden opintopisteen laajuisesta opintojaksosta 2–3 opiskelijan ryhmässä tai yksilötyönä. Ryhmä voi valita opintojakson kohderyhmän ja aiheen kiinnostuksensa mukaisesti. Pedagoginen kurssisuunnitelma otsikoidaan sisällön mukaan, esimerkiksi Talonrakennuksen perusjakson – pedagoginen kurssisuunnitelma. Johdanto oppimiseen, opetukseen ja arviointiin –kirjallisuutta käytetään suunnitelman pohjana ja pedagogisten ratkaisujen perusteluun läpi koko suunnitelman.
Pedagoginen kurssisuunnitelma sisältää
- Kohderyhmä (opiskelijat, oppilaitos)
- Aihe, tavoitteet ja sisältö
- Rakenne, aikataulu ja eteneminen
- Oppimisympäristö (esim. luokkahuone, verkko-opinnot)
- Opetus-, ohjausratkaisut ja perustelut (mitä oppimista ratkaisuilla/opetusmenetelmillä haetaan?)
- Opiskelutehtävät
- Opiskelijan ja opettajan vuorovaikutus (tavoitteet)
- Oppimisen arviointi ja palaute (mitä arvioidaan ja miten?)
- Lähdeviitteet merkittävä tekstin joukkoon ja lähdeluettelo loppuun
Käytettävä kirjallisuus
Hyväksytty kurssisuunnitelema edellyttää lähdekirjallisuuden monipuolista hyödyntämistä, joka puolestaan ilmenee useina viittauksina jokaiseen valitsemaasi kirjaa. Käytä esseessä vähintään viittä kirjaa, joista vähintään kolmen tulee olla alla olevasta listasta. Näiden kolmen teoksen lisäksi tulee käyttää itsevalittuja kirjoja, jotka ovat esseen aiheeseen liittyviä tieteellisiä teoksia (esimerkiksi Lehtinen, E., Vauras, M. & Lerkkanen, M.-K. 2016. Kasvatuspsykologia.) Halutessasi voit käyttää myös tieteellisen aikakausilehden artikkeleita, esimerkiksi Kasvatus- ja Aikuiskasvatuslehdestä, tällöin 2-3 artikkelia vastaa yhtä kirjaa. Toki voit valita kaikki viisi kirjaa myös alla olevasta listasta.
- Jyrhämä, R., Hellström, M., Uusikylä, K. & Kansanen, P. 2016. Opettajan didaktiikka. Jyväskylä: PS-kustannus (sivut 9-234) .
- Roiha, A. & Polso, J. (2018). Onnistu erityittämisessä. Toimivan opetuksen opas. Jyväskylä: PS—kustannus (sivut 15-241).
- Sahlberg, P. & Sharan S. (toim.) 2002. Yhteistoiminnallisen oppimisen käsikirja. Helsinki: WSOY (sivut 10-47 ja yksi vapaasti valittava luku väliltä 1.2.-2.7).
- Saloviita, T. 2013. Luokka haltuun! Parhaat keinot toimivaan opetukseen. Jyväskylä: PS-kustannus (sivut 18-78).
- Luostarinen & Nieminen (2019). Arvioinnin käsikirja. PS-kustannus (sivut 13-277 + 327-341).
Pedagogisen kurssisuunnitelmasta arviointikriteerit
- koulutussuunnitelman idean ja rajauksen toimivuus
- pedagogiset ratkaisut, niiden perustelut ja linjakkuus
- luentojen ja lähdekirjojen monipuolinen hyödyntäminen
- kokonaisuutta palveleva rakenne, selkeys ja linjakkuus
- muotoseikkojen sujuvuus (kansilehti, lähdeviitteet, sisällys- ja lähdeluettelo)
Mallit tekstin sisäisten lähdeviitteiden merkitsemiseen sekä lähdeluettelon laatimiseen löytyvät Opiskelijan yleisoppaasta.
Laadi ja liitä pedagogisen kurssisuunnitelmasi liitteeksi ½–1 sivun laajuinen oma arvio. Ryhmässä tehtyyn työhön tehdään yhteinen arvio. Arvioi pedagogista kurssisuunnitelmaasi esimerkiksi seuraavien kysymysten pohjalta.
- Mitkä ovat pedagogisen kurssisuunnitelman ansiot?
- Miten pedagogisen kurssisuunnitelman voisi parantaa?
- Minkä arvosanan antaisit?
- Mistä alueista pedagogisessa kurssisuunnitelman olet vakuuttunein, miksi?
- Mitä ongelmia kohtasit laatiessasi pedagogista kurssisuunnitelmaa?
Valmis pedagoginen kurssisuunnitelma palautetaan verkko-oppimisympäristöön (Moodle). Muistathan jättää kopion työstä itsellesi. Opettaja arvioi pedagogisen kurssisuunnitelman edellä esittelyjen arviointikriteerien pohjalta numeerisesti asteikolla 1–5 ja rasti-ruutuun palautelomakkeella.
Lukupiiri (vapaaehtoinen)
Lukupiirin tavoitteena on perehtyä jakson oppikirjoihin, saada ideoita pedagogiseen kurssisuunnitelmaan sekä jakaa oppimista ja syventää keskustelujen kautta omakohtaista näkemystä käsiteltävistä asioista. Lukupiiriin osallistutaan laatimalla yhden sivun tiivistelmä valitusta kirjan luvusta tai osasta. Voit osallistua lukupiiriin Moodlen keskustelualueella itsenäisesti tai yhdessä 2-3-opiskelijan pienryhmässä.
Ilmoittaudu lukupiiriin Moodlealueella valitsemalla luku/kirjan osa, josta teekee tiivistelmän. Tee tiivistelmä ja vie se Moodleen keskustelualueelle. Lukupiiri voi käynnistyä jo aikaisemmin mutta ilmoittauduthan lukupiiriin vasta sitten, kun sinulla/teillä on aikaa kirjoittaa alustus. Lukupiiri on koossa, kun ryhmässä on kuusi ilmoittautunutta (yksilöä/pienryhmää). Viimeinen ilmoittautuja lähettää sähköpostiviestin tuutorille, joka laittaa järjestäytymisviestin lukupiiriin.
Jokainen tekee itsenäisesti tai pienryhmän kanssa luvustaan/kirja osasta noin sivun laajuisen alustuksen lukupiirinsä keskustelualueelle. Hyvä alustus tiivistää luvun keskeisen sanoman.
Vertaispalaute (vapaaehtoinen)
Pedagogisen kurssisuunnitelma palautetaan vertaispalautetta varten Moodlen keskustelualueelle, jonka jälkeen pienryhmät tekevät ja palauttavat vertaispalautteen toisesta kurssisiuunnitelmasta Moodlen keskustelualueelle.
