Palauteseminaari ja opponointi

Pa­lau­te­se­mi­naa­ris­sa esit­te­let ly­hy­es­ti oman tut­ki­muk­se­si sekä op­po­noit jon­kun toi­sen ryh­mä­läi­sen tut­ki­mus­ra­por­tin. Pa­lau­te­se­mi­naa­ri jär­jes­te­tään etä­o­pe­tuk­se­na. Se­mi­naa­rin ajan­koh­ta tai ajan­koh­dat ryh­mä­koos­ta riip­pu­en so­vi­taan oh­jaa­van opet­ta­jan kans­sa esi­mer­kik­si tut­ki­mus­suun­ni­tel­mien pa­lau­te­ti­lai­suu­des­sa tai myö­hem­min pro­se­mi­naa­rin ede­tes­sä.

Kes­kus­te­lun on­nis­tu­mi­sek­si on tär­ke­ää, että pe­reh­dyt etu­kä­teen kaik­kiin kä­si­tel­tä­viin töi­hin. Työn pi­tää olla täs­sä vai­hees­sa ko­ko­naan kir­joi­tet­tu, mut­ta saa­ma­si pa­laut­teen ja kom­ment­tien poh­jal­ta voit ha­lu­tes­sa­si vie­lä muo­ka­ta ja vii­meis­tel­lä työ­tä­si se­mi­naa­rin jäl­keen. Lo­pul­li­nen ar­vi­oi­ta­va tut­ki­mus­ra­port­ti pa­lau­te­taan oh­jaa­van opet­ta­jan kans­sa so­vi­tun aika­tau­lun mu­kaan Mood­les­sa ole­van Tur­ni­tin-pla­gi­aa­tin­tun­nis­tus­oh­jel­ma­lin­kin kaut­ta.

Opponointi

Pro­se­mi­naa­ri­työs­ken­te­lyyn kuu­luu tut­ki­mus­ten kriit­ti­nen ar­vi­oin­ti. Ar­vi­oin­nin mer­ki­tys on, että te­ki­jä saa työs­tään pa­lau­tet­ta ja että opi­taan tie­teel­lis­tä kes­kus­te­lua. Tie­teel­li­nen kes­kus­te­lu on jul­kis­ta ja avoin­ta ja sii­nä huo­mio py­ri­tään kiin­nit­tä­mään tie­teel­li­seen ajat­te­luun sekä tie­don ja tut­ki­muk­sen kes­kei­siin koh­tiin. Jo­kai­nen opis­ke­li­ja toi­mii yh­den ryh­mä­läi­sen op­po­nent­ti­na. Jo työn val­mis­te­lu­vai­hees­sa op­po­nent­ti toi­mii yh­teis­työ­kump­pa­ni­na, joka voi lu­kea ja kom­men­toi­da kes­ken­e­räis­tä työ­tä an­ta­en vink­ke­jä työn pa­ran­ta­mi­seen. Op­po­nent­ti pe­reh­tyy huo­lel­li­ses­ti val­mii­seen työ­hön ja sen aihe­pii­riin. Op­po­nent­ti laa­tii kes­kei­sis­tä asi­ois­ta 1–2 si­vun op­po­noin­ti­tii­vis­tel­män. Tii­vis­tel­mä an­ne­taan  pa­lau­te­se­mi­naa­ris­sa työn te­ki­jäl­le ja opet­ta­jal­le.

Op­po­nent­ti ar­vi­oi pro­se­mi­naa­ri­työn si­säl­töä et­sien sekä hy­viä puo­lia että pa­ran­net­ta­vaa. Tar­kas­te­lus­sa ede­tään laa­jem­mis­ta asi­ois­ta yk­si­tyis­koh­tiin. Op­po­nent­ti toi­mii myös kie­len­tar­kas­ta­ja­na. Kie­len­tar­kas­ta­ja­na ar­vi­oit pro­se­mi­naa­ri­työn kie­lel­lis­tä sel­keyt­tä ja tasa­pai­noi­suut­ta. Sen li­säk­si huo­mi­oit muo­to­sei­kat, ku­ten ot­si­koin­nin, lai­nauk­set ja läh­de­viit­teet, läh­de­lu­et­te­lon, ku­vi­ot ja tau­lu­kot, oi­kein­kir­joi­tuk­sen ja väli­merk­kien käy­tön. Teh­tä­vään kuu­luu luon­neh­tia kir­joit­ta­jan kir­joi­tus­tyy­liä, lau­se­ra­ken­tei­ta ja teks­tin tii­viyt­tä. Huo­mi­ot esi­te­tään suul­li­ses­ti se­mi­naa­ri-is­tun­nos­sa. Li­säk­si eh­do­te­tut kor­jauk­set kir­ja­taan työ­hön, joka pa­lau­te­taan ta­kai­sin te­ki­jäl­le.

Pa­lau­te­se­mi­naa­ris­sa op­po­nen­tin teh­tä­viin kuu­luu vi­rit­tää ja joh­taa ryh­män kes­kus­te­lua. Tar­koi­tuk­se­na on käy­dä kes­kus­te­lua, jo­hon kaik­ki osal­lis­tu­vat. Huo­maa, että pa­lau­te­se­mi­naa­ris­sa ar­vi­oi­daan töi­tä, ei työn te­ki­jöi­tä. Op­po­noin­nis­sa tu­lee muis­taa hy­vät ta­vat ja ra­ken­ta­va ilma­pii­ri. Toi­sen työ­tä ei saa pol­kea; kom­men­teis­sa pi­tää olla asi­al­li­nen ja hie­no­tun­tei­nen. On ol­ta­va kui­ten­kin re­hel­li­nen ja suo­ra, sil­lä jos työs­sä on puut­tei­ta, ne pi­tää tuo­da esiin. Kri­tii­kin sie­to­kyky on tie­teel­li­sen toi­min­nan pe­rus­läh­tö­koh­tia. Ku­kaan ei ole mes­ta­ri ja kaik­ki ovat pro­se­mi­naa­ris­sa opet­te­le­mas­sa tie­teel­li­sen toi­min­nan pe­rus­tai­to­ja. Pro­se­mi­naa­ri­ra­port­tia voi pa­ran­nel­la pa­lau­te­se­mi­naa­rin jäl­keen opet­ta­jan kans­sa so­vi­tun ajan. Lo­pul­li­nen ver­sio lä­he­te­tään opet­ta­jal­le ar­vi­oi­ta­vak­si.

Ky­sy­myk­siä op­po­noin­nin avuk­si

Kie­lel­li­nen il­mai­su

Tut­ki­mus­on­gel­mat ja pe­rus­teet

Kir­jal­li­suus­kat­saus

Muut­tu­jat (kvan­ti­ta­tii­vi­nen tut­ki­mus) ja tut­ki­mus­me­ne­tel­mä

Ai­neis­ton ana­ly­soin­ti

Tu­lok­set ja joh­to­pää­tök­set

Pro­se­mi­naa­ri 8 opKas­va­tus­tie­teen / Eri­tyis­pe­da­go­gii­kan / Ai­kuis­kas­va­tus­tie­teen aine­o­pin­not lv 2023-202420.3.2023